Mange bøtter vann.. (side 19)

har snakket med selger, og det er visst ikke så uvanlig, jeg kan alllerede se friske grønne blader på ett par av stilkene. skal vente litt å se hvordan det utvikler seg. jeg har heller ikke co2 tilførsel, så helt optimale forhold har jeg ikke.
mona o
[QUOTE=Sanne]blyxaen min er ikke så veldig happy.. håper den klarer seg, de har godt med røtter og har fått gjødsel både i form av kuler og flytende..

Jeg fikk noen sånne i posten, og mine gikk rett og slett i oppløsning nedenfra. Nå har alle unntatt en halv bare løsnet og gått halvveis i oppløsning i stilken, så det flyter av blader i karet der. Må fiske ut løse blad hver dag. Om det er noe spesielle triks å kjenne til ved planting av disse, så vil jeg gjerne vite om dem, for jeg gjorde iallefall åpenbart feil!

Fikk beskjed på Akvariemagasinet om at disse må stå i "filten" helt til de har fått skikkelige røtter. Hvis du planter dem for tidlig vil de bare gå i oppløsning. Jeg var nok for utålmodig selv og planta for tidlig, men et par små deler har overlevd og fått røtter - de ser ut til å klare seg fint. De skal forøvrig ha mye lys.
mine hadde gode hvite store røtter, måtte faktisk kutte av litt for å få planta dem. sjekka nettop, tydelige nye grønne skudd, så virker som de feller bladene når de flyttes. selger hadde visst opplevd det samme når han flyttet fra ett kar til ett annet, en slags tilvenningsperiode.
de forandrer visst og farge etter hvor mye lys, rødbrune ved mye lys, klargrønne ved litt mindre, har 2x15w i 64 litern, så inntil flyteplanta gror til får det nok lys selv uten reflektor håper jeg :p
funderer litt på å skaffe slikt hangon filter til rekekaret mitt, men da må jeg kjøpe ny glassplate. de filtrene er jo ikke dyre, og her forhåpentligvis mulige å rekesikre :p
woohoo! ser minst en gravid blue pearl =D får se om litt om jeg greide å få noen ok bilder. får frhåpentligvis marcolinsa mi til helga ^^
verste bilde først. hvis bare de greiene ikke hadde vært der...
[External Image]

noen som har lyst på rosa snegle? :p
[External Image]

[External Image]

finnes knapt noe vakrere syn i et blue pearl kar :p
[External Image]
og her bor de. de to røttene i front har taiwanmose og juletremose, men aner ikke hvilken rot som har hva :p
[External Image]
ser de fleste blyxaene mine har fått nye skudd nå, så det virker som den feller gamle blader når den blir flytta, for å sette nye skudd. amanoene får mye å gomle på hvertfall :p
Det går fremover skjønner jeg godt du fant litt ut av mangler slik at du vil føle deg bedre, verste med å hangle slik er at man venner seg til det oxo blir det en vane, mens man egentlig aktivt burde prøvd gjøre noe med det.
vel, føler meg fremdeles elendig, men har bare tatt tilskudd i to dager så det er vel ingen bombe :p men nå vet jeg hvertfall hva jeg mangler, og det er heldigvis ikke vanskelig å gjøre noe med. men, det er kun symptomer og ikke årsaker (vel, lavt jern kan være årsak til svimmelhet, men årsaken til at jeg mangler jern er jo blødninger, men hvorfor jeg blør i 9 uker er det ingen som aner ennå)

så får bare ta tiden til hjelp og håpe at det ikke tar så lang tid før hjulene begynner å rulle.

forresten, sånn ca hvor mye hadde du tenkt deg for venusene? sånn at jeg vet hvor mye penger jeg skal ta ut, har sjelden mye cash på meg :p
Hmm hva tar de for en i butikken er det 12 eller 15kr pr stk?
Hvor mange kunne du tenkt deg da??
har ikke sett dem i butikken her, kun på maxizoo, og jeg så ikke prisen. tenkte meg en 10 stykker da det var det du sa du tenkte å kvitte deg med. har ikke plass til så mange fler heller
hvis det er per fisk så :p nei ærlig talt, trodde fisken kosta en 30-40 kr stykket i butikken jeg, selv om jeg aldi har sett prisen.
Nei er jo en vanlig stimfisk og de ligger til vanlig på 12 - 15kr stykket, med avslag om man da kjøper ti, kommer jo ann på butikken.
Tenkte da for alle ti, har jo ikke tenkt til å tjene noe på dette, men være snill og i tilegg gi stjernene mer plass og mindre konkurranse om maten.
Regner med at du vil gi dem et godt hjem og jeg vet av egen erfaring at jeg blir gladere jo mer jeg får for lite penger og jo gladere en ting gjør meg, jo mer tar jeg vare på den
hehe :p fiskene skal selvfølgelig få like god behandling som de andre jeg har
tror jeg må fore litt mer i snegle og rekesuppa. er et halvt tonn med småsnegler. og to klaser til klekkes snart.. må kjøpe gurk imorra, har kun rekepellets og malletabletter å gi for øyeblikket.. de store sneglene er meget ivrig i matfatet. er det ikke mat å få, så koser de eller furter inni skallet sitt.
Sanne
tror jeg må fore litt mer i snegle og rekesuppa. er et halvt tonn med småsnegler. og to klaser til klekkes snart.. må kjøpe gurk imorra, har kun rekepellets og malletabletter å gi for øyeblikket.. de store sneglene er meget ivrig i matfatet. er det ikke mat å få, så koser de eller furter inni skallet sitt.

Høres jo ut som et greit liv det jo :P
hvis bare :p

selv er jeg sykemeldt igjen, 50% i to uker denne gang. fått detaljerte prøveresultater som vel sier sitt. jeg har bra opptaksmulighet av jern, på tross av det er de andre resultatene i bånn. skal knaske jerntabletter en måned og så ta nye prøver. glemte å kjøpe gurk.. men kanskje de har oppe i kjøleskapet. ellers så får de dele vestfoldsalat med meg og kaninen :p
Siden møtet skal holdes i horten kan jeg jo kanskje komme innom deg med fiskene tidligere oxo kan vi dra sammen bort til Terjee og Anne Cathrine
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap