Leifs verden (side 19)

Galemor
Oi, det hørtes sykt vondt ut ja. Håpe den gror nå da, godt du har fiskene som kan holde deg ved godt mot. :D Hvis det ikke blir noe bedre burde du prøve en helthetsterapuat, det går jeg til nå og har vel gjort ca 1,5 år. Aldri følt meg bedre, endelig har jeg energi igjen. Møtte veggen som lærling, bare 20 år gammel og fikk da aldri hentet meg helt inn igjen. Sleit med at jeg ble sliten fort, ble giddalaus fordi alt var så slitsomt. Sånn er det heldigvis ikke lengre. Vi fant frem til en metode som funker utrolig godt, endelig våkner jeg uthvilt om morran, har energi gjennom hele dagen, tåler mer før jeg blir sliten osv. Utrolig fornøyd kan man jo si ;) En helthetsterapuat jobber med kroppen som en helhet, ikke som leger som konsentrerer seg om feks bare fingeren din. (det er jo der det gjør vondt og ikke gror, men hvorfor gror det ikke???) He he huff, dette ble jo litt av et innlegg. Men bare husk at det finnes andre metoder enn dem legen driver med, men det er oxo viktig å finne en som er seriøs og har 7 års utdannelse, ikke en med brevkurs lissom. Hun jeg går til har studert det samme som legene, bare med en annen vinkling, nemlig naturmedisin. Bachs blomstermedisin for å nevne noe. Så hun kan alle disse latinske navnene legene bruker osv. Bla bla, skal slutte nå jeg ;)



Ja det finnes alternativer, utover vanlige leger og vet veldig mange benytter seg av det. Har aldri prøvd det selv, men hvem vet kanskje jeg tyr til det en dag
Virker som albino ancistrusene mine har lest salgs annonsen jeg har på dem ute her på forumet for i natt har det kommet egg. Kan kanskje tenke seg til at di ville at jeg skulle ha noen flere avkom her etter dem, når di blir levert til uka. Eggene beholder jeg selv og klekker dem frem slik jeg har gjort før med dem vanlige ancistrusene når di "sparket" eggene ut av hula. En stolt far ligger å vifter i hula nede nå og er vel selv litt stolt

Datteren min var treg ut av senga i dag, så det var min sønn som var med å plukke ut corydoras egg i dag. Denne gangen Aeneus egg, men regner også med at det i løpet av dagen kommer mer albino egg.

Vi reiste alle opp for å dekke og gjøre i stand til dåp, men jeg ble etter kort tid sendt hjem av datter og kone ettersom jeg ikke er mye tess til å hverken dekke bord, flytte rundt på møbler eller spesielt mye annet. Så da fartet jeg hjem og fant egg i hula som en gledelig overraskelse. Må nok ned en liten tur til å titte litt. Er like gøy hver gang... ; - =)
Vel overstått dåp;- =)

Ettersom kona ble med svigers en tur nedover, er jeg nå alene en ukes tid. Har da enda bedre tid til karrene, men likevel begrenser det seg med bandasje på ene hånda. Har likevel fått tatt en del vannbytter, ryddet opp/fordelt planter og plukket ut ca 100 corydoras albino egg i dag. Har matet minimalt i dag da di har godt av det innemellom. Yngelen av coryer vokser fort og det er gøy å følge dem dag for dag. Har nå noen karr tomme for fisk, men skal når helsa tillater det fylles igjen, helst med mer corydoras.



bilde 1. siste kullet med ancistrus yngelen
bilde 2. di ny ankomne corydoras sodalisene
bilde 3. corydoras schwartzi
Inaktiv bruker
hvordan gjør de innleide botiaene mine det hos deg leif? begynner det å minke med pestsnegler?
vegar haugerud
hvordan gjør de innleide botiaene mine det hos deg leif? begynner det å minke med pestsnegler?:)



Kunne nok vært litt mer effektive, men jeg mater vel litt for mye til at dem skal være effektive nok. Et par dager friforing ville nok vært greit tenker jeg i det karret dem til en hver tid befinner seg. Er VELDIG plaget av disse j.... pestsneglene. Dem popper opp som paddehatter. Venter på bedring....
loffa
Kunne nok vært litt mer effektive, men jeg mater vel litt for mye til at dem skal være effektive nok. Et par dager friforing ville nok vært greit tenker jeg i det karret dem til en hver tid befinner seg


Stemmer det, Loffa! Hvis du forer mye, så gidder de selvsagt ikke jobbe så mye ekstra for føden Dessuten er ikke Botia en vidunderkur. Min erfaring er at det kan gå ganske lang tid før de får interessen for snegler. Men når de først starter kan det gå rimelig kjapt. Hva slags Botia har du lånt?

Botia blir også ofte "meget fornærmet" når de flyttes, eller ved endringer i karet. Da kan det gå ganske så lang tid før de overhodet er interessert i
noesomhelst av mat.

Og tilslutt; husk på den overhengende hvitprikk-faren ved å flytte de rundt for mye
Inaktiv bruker
han lånte mine praktbotiaer
Stemmer det, Loffa! Hvis du forer mye, så gidder de selvsagt ikke jobbe så mye ekstra for føden Dessuten er ikke Botia en vidunderkur. Min erfaring er at det kan gå ganske lang tid før de får interessen for snegler. Men når de først starter kan det gå rimelig kjapt. Hva slags Botia har du lånt?

Botia blir også ofte "meget fornærmet" når de flyttes, eller ved endringer i karet. Da kan det gå ganske så lang tid før de overhodet er interessert i
noesomhelst av mat.

Og tilslutt; husk på den overhengende hvitprikk-faren ved å flytte de rundt for mye


Takk for info tender. Har ikke flyttet dem mer enn en gang ut fra der dem kom første gangen. Ser rimelig greit ut med snegler i det karret dem går i nå, en 128Liter med ca 20 Colombiske guppy. Disse skal ut da jeg ikke lenger skal ha levendefødere her. Ser om jeg legger ut en annonse her på forumet eller om jeg tar dem med på neste klubbmøte.

Har fått gjort litt i dag også, selv om det går tregt med meg nå. Plukket ut noen få egg fra c. albinoene i dag morres. Sikkert noe som har blitt lagt i natt en gang. Eggene var iallefall faste og fine. Fikk ristet teppene og støvsuget akva rommet. Coryene har i dag fått mygglarver igjen etter et par dagers opphold. Ellers renset pumpa i 375L og byttet filter matriell og renset power headen i samme karret. Har med hjelp av Mona O funnet ut at det jeg trodde var Corydoras Julii egentlig er Corydoras Bilineatus. Den ene jeg har som jeg ikke visste hva var er elegans.
Så om det er noen som ønsker seg:::::
1 elegans
4 bilineatus
3 melini og
2 trilineatus

som har f.ek albino, aeneus eller paleatus dem vil bytte med meg er jeg beredt på det. Spesielt melini coryene er kjempe skjønne. Ta gjerne en titt i fiske basen.

Leif
Har i dag kjøpt 4 nye hun corydoras albino og 2 hun aeneus. Fant 2 døde huer av albinoene bak pumpen når jeg skulle rense den. Di har det med å feste seg bak pumpa akkurat i det karret der, så skal bytte den ut med en annen. Har ellers fått klekking på ancistrus albinoene mine i dag. Så langt mellom 15 og 20. Blir ikke veldig mange til da det var en del blanke ubefruktede egg denne gangen. Er jeg heldig blir det 20.

Har ellers begynt på corydoras aeneus prosjektet mitt i 375L. Har satt ned i eget karr alle acaraene (tror noen av dem er gullsøm). Disse selger jeg bare jeg får rotet meg til å sette ut en annonse her. Det jeg får inn for dem går rett ut igjen til flere aeneus. Den andre fisken endte i akvariebordet som nå står i stua. Så 375L er tappet ned til 50%, slamsuget, pumpa tatt ut for rensing og stein er delvis "innstalert". Jeg kommer til å bruke mest planter med store blader da jeg synes eggene er lettere å fjerne fra disse. Men får vel se hva jeg har å avse i fra di andre karrene her. Bilder kommer etterhvert. Kan bruke en del av plantene som var i karret fra før av også, men mye av det må kasseres. Ciklider er ikke snille med planter bestandig.

Som bildene viser gjore jeg meg ferdig med 375L nå i kveld (les natt). Byttet ut ca 60-70% av vannet og fant noe mer planter. Ble satt ned en del planter jeg vil bytte ut, men det får stå til jeg får hentet di plantene jeg har byttet til meg mot resten av levendeføderne jeg hadde. Dvs jeg har noen colombianske guppy igjen som også skal ut etterhvert. Har en del tomme karr nå og en del arbeid fremover, men må vente på at stingene i fingeren er tatt og bandasjen borte. Har jaggu tatt litt feil under min opptelling og oppdaget det i kveld under min vandring i akva rommet. Jeg har ikke bare 4 Corydoras Bilineatus, men seks. Altså en gruppe etter min mening. Må derfor etterhvert flytte di to Trilineatusene ut av det karret slik at det blir et artskarr.
Har derfor slettet disse Bilineatusene i min annonse her på bytte av corydoras. Jaggu ble det da en ny gruppe på meg :- =)

Når det gjelder 375L beholdt jeg flyteplantene (fra frosken), og di har lagt seg ganske rolig i venstre kant av karret. Blir da en lys og en mørk plass for aeneusene, i hver sin ende. Har lagt ned en del stein, men noen som mener jeg også burde ha ei rot eller to i karret???

Når det gjelder pumpe/strøm har jeg en etter min mening kraftig innvendig pumpe, Eheim. Vet ikke nummeret på den, men den gjør susen. Har i tillegg en powerflow på 600L/t kjøpt i sin tid av Mona O. Den står i motsatt ende av pumpen... Burde den stå på samme side og blåse strømmen likt som pumpa??? Tenkte som så at om dem sto i hver sin ende, ville jeg få bedre"ruslasjon" i karret.

Er det ellers noen som har forslag til Corydoras Aeneus artkarret mitt så tas det i mot med takk.

Snakket litt om dette karret med en av gutta i zoo butikken i dag og han mente det ville bli litt tomt "kun" med corydoras i karret, siden det var på den størrelsen. Coryene holder seg jo stort sett på bunn og mente det ville virke veldig tomt om jeg ikke hadde annen fisk høyere opp i karret. Om jeg MÅ/TRENGER annen fisk i karret tenkte jeg på neon eller kardinal tetra stim. Vil di holde seg unna egg og være fredelige sammen med coryene???

Vet det blir mange spørsmål her til å være en personlig tråd, men er glad om noen tar seg tid til å kommentere evnt svare på det jeg lurer på. En blir aldri utlært i dette faget....



Tetra (og de aller fleste andre fisk) spiser egg med stor lyst, så om du ønsker oppdrett i det karet er nok ikke andre fisk så lurt...

Det mange gjør er å ha et kar (ofte med andre corydoras eller andre fisk) hvor coryene går til vanlig ("stocking tank"), også flyttes gruppen med cory til et eget kar de gangene en vil ha lek og egglegging.

Ellers spiller det ingen trille hva andre måtte synes, det er ditt kar og dine fisk. Synes ikke du at 375 literen blir tom med "bare" cory, så er det jo ikke noe problem

Men synes du det, kan kanskje en løsning som jeg skrev over være noe å tenke på.
ElinH
Tetra (og de aller fleste andre fisk) spiser egg med stor lyst, så om du ønsker oppdrett i det karet er nok ikke andre fisk så lurt... Det mange gjør er å ha et kar (ofte med andre corydoras eller andre fisk) hvor coryene går til vanlig ("stocking tank"), også flyttes gruppen med cory til et eget kar de gangene en vil ha lek og egglegging. Ellers spiller det ingen trille hva andre måtte synes, det er ditt kar og dine fisk. Synes ikke du at 375 literen blir tom med "bare" cory, så er det jo ikke noe problem ;-) Men synes du det, kan kanskje en løsning som jeg skrev over være noe å tenke på.



Takk for svar ElinH. Trodde ikke di små tetraene var så storkjeftet at di tok disse eggene, men jeg tar sikkert feil. Har hatt det i tankene å ha det en kaller stocking tank, men tanken på å flytte di frem og tilbake føler jeg vil stresse coryene. Dem er jo "hele tiden i leik" og det er vel ikke akkurat så lett å si at nå skal dere over i et annet karr å legge egg.... Finnes ikke noen bryter for slikt, selv om en kan justere LITT med mygglarver og kaldt vanns bytter. Om di fleste fisk spiser eggene til coryene og andre eggleggere, blir det bare corydoras, sannsynligvis AENEUS. Var inne på tanken å ha albinoer, men disse er betraktelig skjørere for kaldtvannsbytter. Dette av erfaring den siste tiden. Spesielt ille har det gått utover di store huene mine av en eller annen grunn. Kommer nå til å skaffe meg ei tønne el lignende jeg kan mellomlagre vann, slik at vannet et rimelig temperert ved vannbytter. Kjedelig å miste di mest produktive fiskene en har i den gruppe. Når jeg fikk di første 5 huene og fikk noen hanner også, produserte di flere hundre egg di første 2-3 ukene, selv om veldig mye av det bare mugget bort. Har en del egg etter det, men likevel. I et av klekke karrene har jeg lagt eike blader, men likevel kommer det en del mugg. Men noen dager til vil vise om det klekkes et greit antall av di eggene som ligger der.
En stocking tank vil ikke fungere dersom du planlegger å plukke egg hver eneste gang de legger egg (aeneus leker som kjent svært ofte).

Men jeg har vurdert det... yngel på corydoras er en arbeidssom og langvarig prosess (jeg kan selge mine yngel tidligst i mars, helst ikke før i mai - tidligst!), og skulle jeg ta vare på alle egg og yngel, ja da vil jeg ha et gedigent plassproblem etter hvert. Nå har jeg alle mine i artskar, og slått fra meg tanken enn så lenge på "stocking tanks", så istedet leter jeg ikke etter egg om dagen ser Ian Fuller selger ungfisk når de har nådd 5 måneder, så jeg velger 5 måneder (mars), evt. 7 måneder (mai).

Neontetra og lignende vil så absolutt gafle seg i egg. Mine endlers hanner spiser egg med kjempeappetitt (det gjør hunnene også, men de er jo større, så det blir ikke sammenlikningsgrunnlag).

Ang. kaldtvannsbytter så må ikke vannet være så kaldt. Og med aeneus, som først har begynt å leke, trenger du neppe kaldt vann i det hele tatt.

Mange bruker vann som holder en 4-5 grader mindre enn vannet i akvariet, så det er liksom ikke snakk om å dumpe 5 grader kaldt vann rett i hodet på de. Noen gjør det, ved små vannbytter, men ved litt større bør nok vannet være temperert, hvert fall nå om vinteren når vannet i krana er veldig kaldt
Jeg har forresten hatt stor suksess med 2 dråper esha 2000 i en isboks 2/3 full med vann når det gjelder mugg. Ingen av mine egg blir muggete siden jeg begynte med det.

Skulle atropersonatusene bestemme seg for å leke igjen, kommer jeg garantert til å bruke esha 2000 i klekkeboksen deres, etter et begredelig resultat på første lek (114 egg, har vel rundt 16 yngel... resten av eggene ble en eneste diger dott med mugg...)
ElinH
En stocking tank vil ikke fungere dersom du planlegger å plukke egg hver eneste gang de legger egg (aeneus leker som kjent svært ofte). Men jeg har vurdert det... yngel på corydoras er en arbeidssom og langvarig prosess (jeg kan selge mine yngel tidligst i mars, helst ikke før i mai - tidligst!), og skulle jeg ta vare på alle egg og yngel, ja da vil jeg ha et gedigent plassproblem etter hvert. Nå har jeg alle mine i artskar, og slått fra meg tanken enn så lenge på "stocking tanks", så istedet leter jeg ikke etter egg om dagen :-) ser Ian Fuller selger ungfisk når de har nådd 5 måneder, så jeg velger 5 måneder (mars), evt. 7 måneder (mai). Neontetra og lignende vil så absolutt gafle seg i egg. Mine endlers hanner spiser egg med kjempeappetitt (det gjør hunnene også, men de er jo større, så det blir ikke sammenlikningsgrunnlag). Ang. kaldtvannsbytter så må ikke vannet være så kaldt. Og med aeneus, som først har begynt å leke, trenger du neppe kaldt vann i det hele tatt. Mange bruker vann som holder en 4-5 grader mindre enn vannet i akvariet, så det er liksom ikke snakk om å dumpe 5 grader kaldt vann rett i hodet på de. Noen gjør det, ved små vannbytter, men ved litt større bør nok vannet være temperert, hvert fall nå om vinteren når vannet i krana er veldig kaldt :-)



Er jo ikke så lenge siden jeg ble bitt av basillen og ble corydoras frelst, så jeg plukker di egg jeg ser/finner. Desverre har jeg ikke vært helt heldig med klekkingen pga muggdannelser. Har likevel rukket å selge 2 kull, dog litt små, men til en gi bort pris. Det siste kullet som var igjen etter det, er nå sammen med leiksgruppen. Driver ikke oppdretten for profittens skyld, men det er jo gøy om en dekker di utgifter en har til hver enkelt gruppe. Er bestandig gøy å få eggene klekket å se det piler frem noen små søte, spesielt corydoras. Har for tiden yngel av paleatus, albino og aeneus, men veldig smått enda. Har også ny klekket ancistrus albino yngel.

Trodde ikke det ble noe ut av siste sebraciklide kullet mitt, da di ennå ikke har vært ute av kokkosnøtta. Så i dag tok jeg opp nøtta og satte åpningen ned.... Ut falt det en drøss med yngel som rett og slett bare falt til bunn og så døde ut. Men hu mor selv begynte å plukke dem opp med munn og tok dem tilbake til nøtta. Det var liv i di knøtt små sebraene, hehe. Der det er liv er det håp........
ElinH
Jeg har forresten hatt stor suksess med 2 dråper esha 2000 i en isboks 2/3 full med vann når det gjelder mugg. Ingen av mine egg blir muggete siden jeg begynte med det. Skulle atropersonatusene bestemme seg for å leke igjen, kommer jeg garantert til å bruke esha 2000 i klekkeboksen deres, etter et begredelig resultat på første lek (114 egg, har vel rundt 16 yngel... resten av eggene ble en eneste diger dott med mugg...)



Har hørt mye bra om esha 2000, men dem har ikke en gang hørt om det på min lokale zoo butikk. Var dette jeg ville prøve fremfor bladene.... Men hvor kan jeg få tak i dette middelet og er det bare via nett butikker? Hva er egentlig esha 2000 og hva hjelper det for annet enn mugg på egg. Er det store beholdere og er det kostbart? Graver å spør mye ElinH, men er det en lærer av vet du ;- =)
Jeg kjøper min esha 2000 her.


91 kroner for 20 ml, og ved "syksomsdosering" holder denne til 800 liter.
Sykdomsdosering er:
25/50 dråper på dag 1
12/25 dråper dag 2 og 3
Grunnen til to forskjellige antall dråper er at du skal gi dobbel dose hvis GH er lavere enn 4.

Denne flaska er veeeldig dryg når vi snakker 2 dråper per kull egg som legges

Om lokale butikker tar inn esha vet jeg ikke... de har det ikke i noen av butikkene her som jeg har sett.

Esha 2000 medisin mot bakterier, sopp og finneråte.

Funker veldig bra hos meg, 5-6 av kullene mine må da ha klekket ved at jeg har hatt i esha 2000 i vannet, uten problemer av noe slag
ElinH
Jeg kjøper min esha 2000 [URLBLOCK1]. 91 kroner for 20 ml, og ved "syksomsdosering" holder denne til 800 liter. Sykdomsdosering er: 25/50 dråper på dag 1 12/25 dråper dag 2 og 3 Grunnen til to forskjellige antall dråper er at du skal gi dobbel dose hvis GH er lavere enn 4. Denne flaska er veeeldig dryg når vi snakker 2 dråper per kull egg som legges :-) Om lokale butikker tar inn esha vet jeg ikke... de har det ikke i noen av butikkene her som jeg har sett. Esha 2000 medisin mot bakterier, sopp og finneråte. Funker veldig bra hos meg, 5-6 av kullene mine må da ha klekket ved at jeg har hatt i esha 2000 i vannet, uten problemer av noe slag :-)



Da er det bestillt om jeg har gjort det rett. Handler aldri på nett......

Har nå fått ordnet opp i mine corydoras karr i kjelleren. Nå er det for uten et blandingskarr og et yngelkarr 6 stk artskarr

corydoras Bilineatus
corydoras Sodalis
corydoras Paleatus
corydoras Schwartzi
corydoras Albino
corydoras Aeneus
og i blandings karret går det
2 Tilineatus
1 Elegans
3 Milini

Så det begynner å bli en del Corydoras, selv om det kanskje ikke er di gjeveste typene. Men for meg er det en stor glede å ha disse likevel. Alle like fine som andre Corydoraser....
Har ikke skjedd så mye når det gjelder fisk i dag. Driver å slår sammen karr, for å få noen ut og få plasser til flere corydoras typer. Om noen dager flytter Corydoras Aeneusene opp hit til 1.etg og 375L, noe jeg ser frem til. Tenk å ha utsikt rett inn til corydoras leik og egglegging!!! Har ikke hatt muligheter til slikt innsyn da det startet med et corykarr oppe i 2.etg på røkerommet/stua og nå alle nede i kjelleren. Har selvfølgelig fått med meg leik mange ganger etter det første corykarret, men ikke med slik oversikt. Har også før i dag lagt ut en del fisk for salg som ikke er coryer. Noen ciklider etc. Etter sammenslåing av karr og at noen karr skal ut, er det ikke plass til alt her. Som di fleste har skjønt er det CORYDORAS jeg vil konsentrere meg om selv om det vil være litt småtteri av annen fisk/maller her.
Har ikke skjedd stort her i dag da jeg har ligget rett ut med magesmerter, stort sett i hele dag. Fikk tidligere i dag en mail hvor personen mente jeg begynte å bli en useriøs akvarist. Er det noen (utenom dette vedkommende) (vil evnt bli slettet fra tråden da jeg ikke ønsker en diskusj som kan resultere i masse skitkasting) her nevne hva som menes med useriøs akvarist. Skal ikke nevne mine eller vedkommenes meninger,i denne bestemte saken, da jeg ønsker nøytrale svar.
Jeg føler selv at jeg skjøter min fisk og mine karr med den omsorg dem fortjener, med pleie, vannbytter, mating etc. Ser ikke på meg selv som noen useriøs akvarist, men hva jeg er som menneske kan kanskje til tider diskuteres. Hva jeg er som akvarist og hva jeg er som menneske kan vel ikke sammenlignes da jeg ser på min iver og tilrettelegging for fisk som noe jeg med glede gjør, for fisken og meg selv. Jeg er ikke noe "mønsterbarn", svigermors drøm, eller noen drømmepartner kanskje, men ingen er vi vel feilfrie. Vi gjør alle dumme ting fra tid til annen. Når to "akvavenner" diskuterer eller "krangler" har saken alltid to sider og hver av partene ser på saken fra sin side, og det er vel naturlig.


Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg
Reklame for plussmedlemskap