Finnmarking i eksil (side 19)

Ancistrushannen har sluppet ut et nytt kull med søte små minisutter :o)
Nå går det 3 kull i 375 litern. De eldste er 3-4 cm. Kullet som kom etter disse ble spist av enten sommerfuglciklidene og/eller perleguramiene, men de 2 siste kullene har merkelig nok få gå i fred. Fanget noen av det uheldige kullet og satt de over i 160 litern, så der går det noen brune på 2 cm, sammen med de gule L144 ynglene.

Lett å se forskjell på kullene, når det kommer ett kull i måneden, og de vokser ca 1 cm pr måned.

Super rot paret i 152 litern går det tregere med. Hannen ligger i hula og vifter, og det har den stort sett gjort de siste månedene. Men unger ser jeg ikke, så enten er hunnen jeg kjøpte av Sissimor enda ikke kjønnsmoden, eller så har de ikke funnet tonen. Eller så trenger de litt øvelse. Eller noe helt annet. Mine forrige super rot kull var skrale greier. Har noen yngel som er over ett år gamle, og ikke mer enn 3 cm store. De fleste har dødd, og de som er igjen vokser nesten ikke. Hunnen som er mor til de forrige kullene går ikke sammen med paret, da jeg ikke vil at hun skal formere seg mer. Egentlig har jeg ikke plass til henne, hun går nå i 375 litern, men jeg kan jo risikere at hun leker sammen med Ancistrushannen og lager krysninger. Skal flytte henne over i 63 litern om jeg klarer å fange henne.
Hun må da være kjønnsmoden nå? De 3 jeg har her er ihvertfall veeeldig runde, så jeg er ganske desperat etter å finne dem en mann før de sprekker...
Ja, igrunnen er hun stor nok, og er rund nok også. Regner med at det bare ikke har løsnet helt for de. Hannen har en leirhule som han har lagt sin elsk på. Har også en skifterhule i karet, men den er ikke interessant. Dessverre mistet jeg den andre hannen for ikke så lenge siden, den hoppet over bakgrunnen og ble liggende tørt oppå filtervatten bak der.

Synd at det er så vanskelig å få tak i fine superroter... vet i alle fall hva jeg skal shoppe om det blir Danmarkstur i sommer, hehe.
...tamditam... de er røde, de er små og de sutter... hva er det? Jooo, supersøte super rot minisutter :oDDD

Snakk om sola gitt... på mandag tok jeg med litt planter til LOAKs klubbauksjon på sommeravslutningen, og da fikk jeg se noen små søte som var ute av hula til far alt for tidlig.

I går solgte jeg noen cherrybarbeunddommer og ancistrus, og tok samtidig og flyttet litt rundt på en del fisk. Sommerfulgciklidene havnet i 160 litern, sammen med green laser, L144 og L129. PHen i det karet synker stadig, så da får heller de som liker litt lavere pH bo der. I går var pH på under 6. Skal prøve å holde den på 6,5 i alle fall.

Cherrybarbene ble telt opp og flyttet fra 160 litern til 375 litern. Fikk ca 100 yngel, og talte 82 i går. 10 ble solgt, 52 ble satt i 375 litern, og 20 sorterte jeg ut da de hadde skeiv ryggrad. Aner ikke hvorfor, og har ikke funnet noe om dette heller. Skal legge ut bilder senere.

Flyttet også noen maller til 63- og 45 litern, bl.a. den ene superrot hunnen, som ikke avlet særlig bra. 63 litern fikk forøvrig nye innbyggere etter LOAKs sommeravslutning. Kjøpte et par utstillingsguppy og vant et par honninggurami, som nå bor der sammen med noen maller. I 45 litern bor endlers guppy, 5 L144 og 15 ancistrusyngel, i tillegg til jegersneglene.
Flere små og forhåpentligvis snart røde også. Flyttet cherrybarbetrioen til et 12 liters lekskar på kjøkkenet, kastet oppi litt javamose da jeg flyttet fisker i helga. Ble litt halvveis, uten klinkekuler og filter, men jammen jeg er de effektive. Tittet i karet i dag, og det var det mange små yngel som pilte rundt på bunn. Ikke jaktet de voksne på de heller, kanskje hadde de allerede spist seg mette, eller så er de ikke så gira på egen yngel? Flyttet de voksne over i en annen 12 liter, så kanskje jeg får et kull til i samme slengen :o) Ikke har jeg ordet med yngelfor heller, sette på litt artemia før jeg legger meg da kanskje... :o)
Vannbytter i trereolen i dag, og litt bilder fra 63litern som er øverst i reolen. De 2 bleke små guramiene som jeg vant på LOAKs sommeravslutning har blitt riktig så pene :o) Og de er nesten like vanskelige å ta bilder av som guppyer...

Siste bildet er av en av de få superrotene jeg fikk ifjor som enda lever. Den er ca 1 år gammel, og liten av vekst. Også litt sotene i fargen, særlig halen. Denne går sammen med sin mor i 63 litern. Jeg vil gjerne avle super rot, men ikke av dårlig kvalitet. Håper at avkommene til det nye paret i 152litern avler bedre :o)
Har vært en tur på Hadeland og besøkt en akvarist i dag. Kjempekoselig å finne noen som som deler min interesse for fisker, katter og grønne vekster. Ble flere timer med skravling, fisketitting og kattekos :o)

Var også innom ( i 1,5 time...) en dyrebutikk og kjøpte bl.a. moseballer. Plasserte de hos sakurarekene i 19 litern, og nå tror jeg alle rekene sitter på moseballene og plukker.

De yngste cherrybarbene har fått artemia i dag, og det falt i smak. Fikk også en fiks ferdig startposjon med mikroorm med fra Hadeland, som nå står oppå 63 litern og godgjør seg.

Et par bilder fra i går:

Bruno plecoene er kule ! Store har de også blitt. Disse holder den store rota i 375 liter helt ren for alger. Det høres godt når de gnager i vei. Lurer på hvordan slimlinebakgrunnen ser ut bak rota, tro om den blir gnag i stykker..?

Perleguramihannen lager skumrede ! Han bøller en del med hunnen, men vet ikke om det er lek på gang. Hoa står som regel i andre enden av karet, hvis ikke hannen er borte og jager på henne. Kanskje jeg burde hatt en hoe til?
Foret med mikroorm for første dag i dag. Det var gøy ! Guppyene og honningguramiene gikk helt bananas, så dette falt virkelig i smak !
Mikroorm er fremdeles gøy ! Laget til en ny kultur i dag, og håper den blir like produktiv som den første. Har foret litt hver dag til guppyene og cherrybarbeyngelen, så mye enklere enn artemia :o)

Plages litt med støy fra den ene Eheim pumpa. Støy er kanskje å ta litt hardt i, men jeg liker ikke så mye lyder. Renset derfor slangene til begge pumpene. Ble litt mindre during, og MYE mer trykk fra pumpene.

Aqualine helglasskar med armatur med "hengsel" er ikke helt kompatibelt med vanlige U-rør fra Eheim. Akkurat der åpningene i armaturet til slangene er, har karet også en glasslist som er i veien for vanlige U rør. Enten må jeg lage mer åpning til slange i armaturet, eller så trenger jeg et U rør med en videre U. Er ikke helt fornøyd med løsingen jeg har nå, der jeg har saget opp en U og skjøtet litt. Litt redd for at det skal gli fra hverandre slik at slangen hopper ut fra karet og pumper vann ut på gulvet i stedet... *grøss*
Hm.
Mikroorm enklere enn Artemia? Fortell, fortell. Håper på Panduroyngel i disse dager. Den opprinnelige planen var å legge litt squash i karret og la det bli infusorier "på stedet" men mikroorm hørtes jo OK ut det også...
Ligger en klistret tråd i forumet For og foring som starter med hvordan man lager til og forer med mikroorm, Truls. Hvis du vil prøve, så kan du få startkultur hos meg om du gidder å komme å hente :o)
Takktakk!
Når jeg tenker meg om laget vel Glenn noe slikt på et LOAK-møte? Husker i det minste tupperware og havregryn...
Det stemmer nok det. Var dessverre ikke på det medlemsmøtet.

Fant en av sommerfuglciklidene død like før helga. Var bortreist i helga, og litt lur på om jeg kom hjem til flere døde fisk, men det så heldigvis bra ut. Luktet merkelig ved siden av trereolen, og da jeg dro den litt fram fant jeg en død mus... Flaks for kattene at de er søte, grrr. Fikk vasket bak reolen da, det skjer ikke for ofte...

Lurer også på om det er ulurt å ha en 128 liter oppå en IKEA Malm kommode. Den er jo ikke bygget i solid materiale, så kan f eks lage en porsareol rundt den som karet hviler på. I det hele tatt har tankene en tendens til å planlegge at "der kan jeg ha et akvarium, hvis jeg.... " Litersyken er et ganske hardnakket virus, hehe.

Kjenner den
Måtte til slutt avfeie den med "nu er det nok" tanke. Så i stedet drømmer jeg om kjeller i neste hjem.

Jeg tror jeg ville vært forsiktig med 200 kg på et IKEA møbel generelt. Porsa rundt høres dog kreativt ut... Men da må du kanskje ha et litt større akvarie?
Nå er jo akvariemøbler strengt tatt bare folierte sponplater de også, og Malm virker ganske stødig egentlig...

Skapet som fulgte med til mitt 8-kantede kar på 140 liter er ihvertfall ikke mye å skryte av...
Jeg har en "nisje" i stua som er ca 85 *50cm, som jeg har en malm kommode i. Har rotteburet oppå kommoden, men skal avslutte rotteholdet, og tenker derfor å plassere et akvarium der i stedet. Trenger kanskje ikke porsa, men føler at det er lurt å forsterke litt, jeg stoler ikke helt på IKEA møbler som akvariebord. Hadde det enda vært heltre. Kanskje skru på en toppplate og støttebein eller plate på sidene, og evt bak.
Åhnei.... posesnikere !

Var innom TAM Alna i dag, og dro med 2 stk pene blå guppydamer i posen. Tror jeg har et virus som kicker inn i det en hyggelig dyrebutikkmedarbeider spør om jeg trenger hjelp. Denne gangen ble det altså guppy...

Var egentlig på utkikk etter slangeskinnsgurami. Det hadde de faktisk på en dyrebutikk på Kløfta ! Men er litt skeptisk, for de var styggtynne, nesten bare hoder på de. En del stimfisk som var i samme karet var også helt skrapa, og det fløt en død gibbi der... Sa at jeg ville kjøpe alle slangeskinnsguramiene, men ikke sånn som de så ut nå. Tipper at de trenger en parasittbehandling og god mat, og det nevnte jeg for ei der. De skulle ta kontakt om de fikk skikk på fiskene. Håper virkelig at de gjør det, for dette er en fisk jeg har ønsket meg lenge.
Selger du guppydamer nå, eller har du ikke så mange?

Skal ha guppy i nykaret mitt tenkte jeg og har planer om å begynne med en 3-4 damer

Tenker det er klart til helga
Du kan gjerne få et par stykker hos meg :o) De har fått massevis av unger, og jeg vil heller fore opp ungene enn å beholde de 2 voksne. De er født her hos meg i fjor høst engang, og har gul/turkis finner. De har gått sammen med en endlers hann etter å ha gått sammen med en vanlig guppyhann, så de kan være drektige med guppy/endlers kryssninger... Evt så kan du få noen av de unge håpefulle :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap