- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 19)
Tropheus tråd (side 19)
Roger KaasaHar dere tenkt på at våren er en skummel tid for våre kjære tropheuser. Under snøsmeltingen skal man være jævlig forsiktig med store vannbytter. Tenk all dritten som havner i vannet :((( I april /mai bytter jeg meget sjelden vann og når jeg gjør det er det små vannbytter. Dette er også eneste gangene jeg tilsetter salt ved vannbyttene. Det er mange som sliter med fisk om våren om det ikke blir tatt forhåndsregler..
Stemmer dette Roger!
Jeg kjøpte meg et "osmoseanlegg" i fjor som tar seg av "dritt" som kommer inn med vannet, så jeg håper det går bra her i vår/sommer... *bank i bordet*
Postet 13.04.09 kl 13:05
Postet 13.04.09 kl 13:09
Postet 13.04.09 kl 13:16
Endret: 13.04.09 kl 13:16
Postet 13.04.09 kl 13:50
Jeg ser ihvertfall en likhet mellom malawi og troheus. Noen timer etter at de har "spist" Flagyl så begynner de å bæsjer omtrent alle samtidig, noe jeg har hørt er et godt tegn. Jeg ser at avføringen til noen av dubbene er hvit og ganske tynn. Håper at behandlingen hjelper. De er ikke lenger oppe i overflaten. Min idiot av en ektemann var å rotet i dubbekaret og satt på en sprinkler. Gikk i 660 literen og begynte å rote der med noen rør UTEN å vaske fingrene først. Gjett om han fikk en oppstrekking!
Nå tar jeg ingen sjanser - nå må jeg behandle storkaret også. Har heldigvis akkurat nok Flagyl til det. Så får jeg håpe at jeg ikke mister noen troffer. Og i 660 litereren går også Nkondene *grrr*
Nå tar jeg ingen sjanser - nå må jeg behandle storkaret også. Har heldigvis akkurat nok Flagyl til det. Så får jeg håpe at jeg ikke mister noen troffer. Og i 660 litereren går også Nkondene *grrr*
Postet 13.04.09 kl 15:46
Postet 13.04.09 kl 16:13
Lurer litt på om dere har noen formening om troffer og alger.
Jeg satte inn troffene mine i et kar som var innkjørt i over en mnd. I dette karet var det godt med alger på modulene. Troffene mine går og gresser på algene i tillegg til at de får Tropical spirulina forte pluss og NLS cichlid.
Det jeg lurer på nå er om troffer mine kanskje har fått en litt "bedre" start på livet i karet mitt da de kan gresse alger. Kan alger som vokser i karet ha noen form for hjelpemiddler for troffer? Vi har laget ganske mye for som skal etterligne alger og de stoffene de har, men har noen av dere andre samme tanke om alger som meg?
Det store spørsmålet er vel om troffer som settes inn i et kar med mye alger har bedre eller større sjanser for og ikke få "oppstartssykdommer" enn troffer som settes inn i et algefritt kar?
Jeg satte inn troffene mine i et kar som var innkjørt i over en mnd. I dette karet var det godt med alger på modulene. Troffene mine går og gresser på algene i tillegg til at de får Tropical spirulina forte pluss og NLS cichlid.
Det jeg lurer på nå er om troffer mine kanskje har fått en litt "bedre" start på livet i karet mitt da de kan gresse alger. Kan alger som vokser i karet ha noen form for hjelpemiddler for troffer? Vi har laget ganske mye for som skal etterligne alger og de stoffene de har, men har noen av dere andre samme tanke om alger som meg?
Det store spørsmålet er vel om troffer som settes inn i et kar med mye alger har bedre eller større sjanser for og ikke få "oppstartssykdommer" enn troffer som settes inn i et algefritt kar?
Postet 13.04.09 kl 16:27
Hei
Mener ikke å avbryte diskusjonen deres her, men ble litt forvirret her nå. 2nelise, du sier at dubbene dine henger i overflaten, og den ene spyttet ut maten, likevell blander du medisin inn i maten? Hvis denne fisken som eventuelt er syk spytter ut maten, hvordan kan det hjelpe med behandling i maten hvis denne ikke spiser? Bare spørr altså, fikk ikke det til å stemme. Må vel være bedre metoder? Har jo lest at ett av tegnene på sott er at de ikke spiser, så tok ikke helt den der.
Ble også litt skremt her ang vannbytte om våren
Så 30% vannbytte om våren er ingen god ide? eventuelt hvor mye og hvor ofte skal vannet byttes da?
Var nødt til å spørre
Mener ikke å avbryte diskusjonen deres her, men ble litt forvirret her nå. 2nelise, du sier at dubbene dine henger i overflaten, og den ene spyttet ut maten, likevell blander du medisin inn i maten? Hvis denne fisken som eventuelt er syk spytter ut maten, hvordan kan det hjelpe med behandling i maten hvis denne ikke spiser? Bare spørr altså, fikk ikke det til å stemme. Må vel være bedre metoder? Har jo lest at ett av tegnene på sott er at de ikke spiser, så tok ikke helt den der.
Ble også litt skremt her ang vannbytte om våren
Så 30% vannbytte om våren er ingen god ide? eventuelt hvor mye og hvor ofte skal vannet byttes da?
Var nødt til å spørre
Postet 13.04.09 kl 19:27
Postet 13.04.09 kl 20:14
det skal ikke by på problemer i bergen, vi har hatt tilsammen 10 dager med minus grader og 5 dager med snø, totalt 10cm snø. så den snøsmeltingen og det som skjer på østlandet er noe helt annet enn vestlandet. vi har like mye overflate vann som ellers med tanke på nedbør. men på østlandet og nordover er det spesilet. så no problemo her på vestlandet. så vi i bergen kan ta det helt med ro.
Postet 13.04.09 kl 22:12
2neliseKan det skje noen skade hvis det blir for mye oksygen i vannet? Nå er luftesteinen på og pumpa står og pumper luft ut i vannet. Kan det bli for mye?
Vannet blir til slutt mettet for oksygen så det kan ikke bli for mye oksygen i vannet nei.
Linda : Er helt enig med deg i dette med alger i karet når du setter inn ny tropheus. De får gresset slik som er naturlig for dem. OSI og Tetra veg er jo ikke noe som gror på steinene :P Det er jo sef algebasert fôr men tror nok gressing er mye mer skånsomt for tarmene. Vi kjører på med lys for å få alger på steinene. Det er kanske ikke like flott som et ny oppstartet sterilt kar, men der er jo det som er naturlig for fiskene.
Heller et funksjonibelt og naturlig kar en et sterilt kar.
Alle glass hos oss er tilgrodd utenom frontglasset, og troffene digger det. Samme med steinene på bunnen. Og du kan feks trygt reise vekk i en 5-8 dager uten å bekymre deg over at troffene ikke har mat.
Postet 13.04.09 kl 22:58
Da er påsken slutt for i år også gitt !
Har en kasa som har begynt på sun andre uke med tygging, har egentlig lyst til å strippe henne når tida er der men tror jeg heller velger å la hun spytte i karet. Så er det survival of the fittest, men det kan jo også gå kjempebra !!
Var også en luffe som tygde i 3-4 dager men så var det slutt..
Ellers har jeg fått meg ett 325l kar som jeg tror skal huse noe annet enn troffer, men det blir noe fra tanganyikasjøen hvertfall.
Altolamprologus compressiceps, Kalambo
Cunningtonia longiventralis
Paracyprichromis nigripinnis
Xenotilapia spilopterus
Enantiopus sp. "kilesa"
Tror dere dette går overens? I know, troffetråd men jeg tar sjansen å spør :P
Har en kasa som har begynt på sun andre uke med tygging, har egentlig lyst til å strippe henne når tida er der men tror jeg heller velger å la hun spytte i karet. Så er det survival of the fittest, men det kan jo også gå kjempebra !!
Var også en luffe som tygde i 3-4 dager men så var det slutt..
Ellers har jeg fått meg ett 325l kar som jeg tror skal huse noe annet enn troffer, men det blir noe fra tanganyikasjøen hvertfall.
Altolamprologus compressiceps, Kalambo
Cunningtonia longiventralis
Paracyprichromis nigripinnis
Xenotilapia spilopterus
Enantiopus sp. "kilesa"
Tror dere dette går overens? I know, troffetråd men jeg tar sjansen å spør :P
Postet 13.04.09 kl 23:05
Postet 13.04.09 kl 23:13
Endret: 13.04.09 kl 23:13
Kenneth ØstbyEllers har jeg fått meg ett 325l kar som jeg tror skal huse noe annet enn troffer, men det blir noe fra tanganyikasjøen hvertfall. Altolamprologus compressiceps, Kalambo Cunningtonia longiventralis Paracyprichromis nigripinnis Xenotilapia spilopterus Enantiopus sp. "kilesa" Tror dere dette går overens? I know, troffetråd men jeg tar sjansen å spør :P
Om du skal få max utav en gruppe kilesa så hold dem i et akvarie alene,
og om du skal ha noe av det du har på listen sammen med dem er nigripinnisen eneste alternativ.
Postet 13.04.09 kl 23:22
Endret: 13.04.09 kl 23:44
Postet 13.04.09 kl 23:26
micyHei :) Mener ikke å avbryte diskusjonen deres her, men ble litt forvirret her nå. 2nelise, du sier at dubbene dine henger i overflaten, og den ene spyttet ut maten, likevell blander du medisin inn i maten? Hvis denne fisken som eventuelt er syk spytter ut maten, hvordan kan det hjelpe med behandling i maten hvis denne ikke spiser? Bare spørr altså, fikk ikke det til å stemme. Må vel være bedre metoder? Har jo lest at ett av tegnene på sott er at de ikke spiser, så tok ikke helt den der. Var nødt til å spørre :)
Hei micy og velkommen til Akvaristikkens finurlige verden, som det å holde Tropheus er
Jeg skjønner godt at du spør og det er et godt spørsmål. Et av de første tegnene på at noe er i gjære (blitt meg fortalt + lest) er at de enten ligger på bunnen og "peser" eller henger i overflaten og det kan se ut som de super etter luft. Også det at de spytter ut maten. Hvis sykdommen er kommet så langt at de ikke viser interesse for mat og ikke kommer til maten under fòringstiden så har sykdommen kommet så langt at de som regel ikke lar seg berge, da denne sykdommen gjør alvorlig skade på innvendige organer.
Å løse opp medisinen i vann og la medisinen trekke inn i fòret gjør at de som fortsatt spiser får medisinen rett i mage/tarm hvor den er mer virksom. Det blir jo medisin i karet også ifbm dette. Da får en håpe at den som nettopp er begynt å spytte ut maten (les: ikke helt sluttet å vise interesse for mat) får medisin i seg via vannet og at den også kan berges. Skulle ikke det skje, så er det bedre å miste en fisk enn hele gruppa.
Derfor er det veldig viktig å tilegne seg så mye informasjon som mulig og denne lumske sotten og alltid være på vakt. Observere nøye under foring for å ta det tidligst mulig, da har en størst suksess i å berge fiskene.
Denne bukvannsotten kan komme etter 2 dager eller 1 år. Den kan plutselig inntreffe uten at en vet at en har gjort noe galt. Det er vel derfor Tropheus er så elsket og fryktet. Men det er en steike artig fisk å holde på med da
Det var så vidt jeg turte å slå på lyset i morres, var redd for hva som møtte meg - men alle er aktive og svømmer rundt, og ingen som henger med hodet hverken opp eller ned, men jeg tar ingenting for gitt enda, *bank i bordet* Så nå blir det ikke fòring på 3 dager , medisinen skal få virke og de får beite alger i mellomtiden. Og må ta et 50% vannbytte da etter 3 dager. Så starter jeg fòringen forsiktig igjen. Og - det blir sannsynligvis både salt og aquasafe når jeg tar vannbytte. Tør ikke ta sjanser her nå gitt...
Postet 14.04.09 kl 06:42
Endret: 14.04.09 kl 06:51
MariflyflyEtter salt tilføring ser det noe bedre ut hos meg også. Er to-tre som ikke er helt i slag.. men de har alltid vært litt utenfor gruppen. De spiser, leker og sloss... da skulle det vel være bra? Vannverdiene er fine. Har en hunn er på 2 uke i tyggingen. Skal la hene spytte i karet tror jeg for å unngå stresset jeg gir ved å prøve å fange de. Kanskje dette ble utløst da jeg fanget en hunne og strippet henne? Fikk 6 yngel.... ;)
Hvordan går det med troffene dine i dag da? Og gratulerer med yngel forresten Jeg var jo også å rotet oppi karet kort tid etter at jeg fikk duboisi`ene mine og fikk 10 stk. dubbeyngel av to hunner. Det ble vel mer stress for de enn de hadde godt av når de var så ny i karet. Planen er å sette de tilbake når de blir litt større. Det er fortsatt 2-3 hunner som tygger oppi der, men jeg skal ikke gjøre noe forsøk på å fange de nei. De får spytte i karet, og de som har livets rett lever vel opp, hvis ikke så er det ingen krise. Når jeg setter inn de 10 ynglene jeg har nå, så blir gruppen mer enn stor nok.
Hvis alt går bra - bank i bordet!
Det er også flere Bright Red i 660 literen som tygger. Blir ingen fanging der heller. Og i det karet vil jeg tippe overlevelses sjansene til yngelen er mye mye større. Jeg har over 50 troffer der med smått og stort, så ingen krise der heller hvis nyspyttet yngel ikke klarer seg.
Nå skal jeg gjøre alt jeg kan for å ikke utsette troffene for stress. "Den beste måten å holde tropheus frisk på er å kjede de", er et punkt under 10 tips for å holde tropheus frisk. Og det er nok sant det...
Postet 14.04.09 kl 09:10
Endret: 14.04.09 kl 09:18
N`konder
Det ser ut som Kristian har solgt den voksne gruppa med Nkonder. Jeg har jo yngel av de, men ønsker å kjøpe en voksen gruppe - men hvor skal jeg evt. få tak i de? Jeg vil ikke ha VF, det er jeg ikke erfaren nok til ennå tror jeg.
Postet 14.04.09 kl 15:39
Postet 14.04.09 kl 17:40
Postet 14.04.09 kl 18:09