Velkommen til min akvarieverden :-) (side 19)

Hei på du :o)

De herosene du kjøpte legger egg på flate objekter,men en rundt spettete stein er foretrukket her hos meg.Det er nok fordi eggene blir mer skjulte for rovfisk,og ikke ligger å inviterer andre til et festmåltid.
Det finnes "ekte" heros som noen kaller de,og de er munnrugere.
Synes disse er *ekte*nok jeg,store og fine med flott fargeprakt.
Jaja,det var det med små huler og store fisk...
Hvordan klarer de å trykke seg inn i en minimal kokosnøtthule lurer nå jeg på

Har hentet ut et 20-talls egg fra cory red shoulder gruppa,så nå er oppdrettet i gang igjen
Disse ble lagt i mose i det karet der den forrige yngelen har gått frem til nå.
Venter i spenning på klekking!

Litt nedtur på akvarierommet i går..
Først finner jeg en ensom inntørket black bee reke på gulvet.Prøver vannskåla før den ender i søplebøtta.Men like død var den.
Jeg liker ikke kar uten toppglass,for dette er resultatet.
Kjøpte reolen uten toppglass,og bortsett fra at fisken hopper så er jeg mer fornøyd med kar uten glass over.Plantene har mer nytte av lyset,uten at jeg kan forklare hvorfor.

Så skulle jeg gjøre rent i 70 literen,der c.pygmaeus ble plassert.
Der finner jeg to stykker døde i filteret.
Tenkte ikke tanken på at disse kunne gå i filteret og sette seg fast,har jo hatt en gruppe her før som har gått med nøyaktig maken filter uten problemer av noe slag.
De som gikk i filteret er VF,mens de andre er oppdrett.Kanskje det har noe å si? Jeg vet ikke,men meget kjedelig var det uansett
Nå skal jeg ta en tur ned på akva-rommet og se hva dagen i dag bringer...
C-127,den ene som var meget mørk ved ankomst døde i dag.
Det var egentlig ventet,men jeg hadde håpet den skulle klare seg.Nå er det 4 stykker igjen i gruppa.
C-127'ene har ikke helt funnet ut at røde mygglarver er godt,så de fores med mikroorm og røde mygglarver inntil videre.
Gruppa med c.acutus spiser myggiser så en ikke skulle tro de hadde spist annet hele sitt liv.

Kjøpte lekstrio med ancistrus albino for en liten stund tilbake,og de kom aldri igang med leken her før jenta sa takk for seg.
Så da sitter jeg igjen med gutta.Får se om jeg kan oppdrive en stor albino jente som er noe mindre enn denne jeg hadde.Denne var nok fullvoksen og litt til etter størrelsen å dømme..

Litt gledesnyheter er det:
Vanlige ancistrusene har sluppet et kull uten at jeg var informert om at det var egg.
Det er en del planter i noen kar,og da mister jeg oversikten i perioder.
Noe små yngler var det der også i samme karet i reolen.
usikker hva dette var.Mest sannsynlig sverddrager yngler.

Nå ønsker jeg dere alle en riktig god natt :o)
frosken
Så skulle jeg gjøre rent i 70 literen,der c.pygmaeus ble plassert.Der finner jeg to stykker døde i filteret. Tenkte ikke tanken på at disse kunne gå i filteret og sette seg fast,har jo hatt en gruppe her før som har gått med nøyaktig maken filter uten problemer av noe slag.

Uffda
Hva slags filter var det snakk om der?
Filteret er en Eheim 2008,en av de mindre pumpene.
Denne typen har fungert perfekt i rekekaret med c.pygmaeus så jeg ante fred og ingen fare når jeg satte inn en slik i 70 literen.
I 70 literen skal jeg lage hjørnefilter som er rekesikkert og yngelsikkert,og har limt på fester så jeg bare kan sette inn filtermatten når den kommer tilsendt.

Hadde planer om en ny bestilling fra Unimati,har ikke sjekket i den senere tid at de har sort filtermatte for salg.Kan kjøpe blå også,men jeg synes de sorte blir litt mer gjemt i kroken.

Så da i påvente av noen kroner tilbake på skatten,hadde jeg denne gående.

Toppen av lykke her nå,jeg fikk baksmell på skatten*buhuu*
Nå er det positive ting på gang i akvarierommet igjen .

I dag kunne jeg se masse små sakura reke-babyer i flere størrelser.Da er det mulig to stykker som har sluppet yngel.
Det blir moro å se de vokser til

-Red bee med egg under magen.Om det blir vellykket,så er det første gangen jeg får til disse rekene.
Har funnet ut at disse liker større akvarium,mulig at de er ekstra sensible for svingninger i vannverdier.Nå går de i en 160 liter med masse tumleplass

-Ser stadig nye ancistrus babyer i et annet kar,men umulig å finne ut akkurat hvor mange som virrer rundt mellom planter og røtter

-Har vært og shoppet planter hos Sigi i kveld,masse flotte planter som skulle være lave vallisneria.Men litt usikker når jeg fikk de i karet,det kan være dvergsverdplanter.
Uansett flotte planter,og meget fornøyd med kjøpet.
Moro å se andre sine akvarium også
Håper det er ok at jeg tyvlåner bildet Sigi har tatt av plantene jeg kjøpte:

[External Image]
Flotte grønne sverdplanter ankom min postkasse i dag,har kjøpt de av Siljan her på AF.
Utrolig grønne og fine,de er faktisk grønnere enn de jeg har kjøpt i butikken før.

Hvor er knappen for storkjøper forresten?

Ellers så ruger herosene på sine egg på 2. dagen,og i morgen er den store klekke -dagen.
Stolte foreldre svømmer rundt der eggene er lagt,og passer på at barna fra andre kull ikke kommer nærme.
I naturen hadde avkommet naturlig svømt videre til nye steder og nye oppdagelser.Her begrenser det seg til et visst antall liter med vegger rundt
Jeg får fiske de opp etterhvert,så kan de komme til et nytt kar.De lider ingen nød der de er heller de små,for leksparet jager ikke avkommet sitt så det knaller i lyskassa .

Det yrer under mosen i yngelkaret med cory-babyene.De lever av mikroorm og avskallet artemia inntil videre.+vannskifter som er et must.
HAPPY HALLOWEEN FOLKENS,NÅ ER DET BARE Å SPRETTE GODTEPOSENE OG TA PÅ FINSTASEN.
JEG SKAL TA FREM KOSTEN OH HEKSEHATTEN,JIHIIII

[External Image]
frosken
HAPPY HALLOWEEN FOLKENS,NÅ ER DET BARE Å SPRETTE GODTEPOSENE OG TA PÅ FINSTASEN. JEG SKAL TA FREM KOSTEN OH HEKSEHATTEN,JIHIIII [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/12970_091031170737_1.jpg[/IMG]

Så søt og snill du er Frosken tror jeg ikke det vil kle deg med kost og heksehatt ;- =)
Tror du einer deg i sid kjole og pels.... knegg knegg
red/black bee tegninger/grader
En skisse av hvordan tegningene på red bee og black bee skal se ut,kunne fritt kopieres av www.akvariereker.no

[External Image]

Kjekt å vite hva man har i karene .Hvilke grader o.s.v :o)

Halloween er over for denne gang,og i dag har det begynt å snø.
Må innrømme at jeg har hatt en liten jule-fornemmelse i dag.Mørkt ute og snøfjon som detter ned fra himmelen.
Får nok et litt annet syn på snøen når den er måkbar.Nå var det bare for stemningen.

I karene vokser cory-yngelen meget raskt.
De er nå ca. en halv cm og kroppen har begynt å bli godt synbare i karet.De prøver å svømme langs veggene i karet på jakt etter mat.
Bytter vann hver dag,ca 10-15 % med mellomlagret vann.
Det har kum vært en egglegging her til nå,men håper dt blir mer etterhvert utover vinteren.
Har bestilt levende mygglarver pr.post.Dette er små poser med vanlig gjennomsiktige mygglarver.
Håper de ankommer levende,så får coryene litt å jakte på(gjelder samtlige coryer+andre beboere av diverse fiske arter hos meg som får snacks).Hvis ikke blir det vel som annet frossen for,disse mygglarvene.Tok sjansen på å bestille,for jeg finner dette ikke i butikkene her i nærområdet.
De hadde det i en zoo butikk tidlig på våren,men selv om de skulle ta det inn igjen har jeg ventet forgjeves.

Heros eggene ble spist natten før klekking,dessverre

Ellers så har et par med ancistrus kommet i hus,de inspiserer sin nye hule grundig.Håper på småttinger der etterhvert!

Og går alt etter planen henter jeg et par med betta channoides i morgen.
De ser så fine ut på bilder,med rødlige farge.
Archocentrus spilurus
Det klaffet dessverre ikke å få kjøpt channoides i dag,men får håpe at jeg kan kjøpe siden
Ellers så har det vært akva-møte i klubben i dag,og jeg endte opp med et lekspar med kampfisker og Archocentrus spilurus yngler.Meget små,men de får gå på for her inntil videre.Det er en art jeg ikke har hatt før,så det blir spennende å følge disse
Pakke med planter og mygglarver ankom i dag.
Fiskene hadde fest,dette var levende mygglarver.
Tilogmed corydorasene var på jakt i hele karet,og snappet til seg mygglarvene der de sprellet rundt.
De viltfangede coryene hadde ingen problemer med å skjønne hvor maten var,oppdrettsfisken var litt "trege" i oppfatningen.Når de først jaktet,så jaktet de til gagns.
Ellers så var det store flotte anubias med,men dessverre ingen kjent variant av arten på planteforum.
Yabassi og edea het de to artene som ligner på hverandre.Norske navn,tja?
Har lagt ut sp.mål på forumet,kanskje noen der kjenner artene.Må ta bilder om nødvendig
Har et lite bilde av anubias yabassi

bilde[External Image]
Nå er jeg rett og slett lei brukere som legger inn anonser med minstepris og som tar vekk annonsen rett etterpå.
Har hatt bud inne på et par annonser der det ønskes budrunde,og vips så er annonsen borte..
Så gi bekjed da at annonsen trekkes,ikke si at joda bud er notert for så å slette annonsen .Jeg synes det hadde vært greit å få beskjed at mitt bud har blitt forkastet,ikke på langt nær var høyt nok(selv om selger satt minsteprisen selv) eller hva søren årsak det er.
GI MEG BESKJED..!

Sånn,der var kveldens frustrasjon kommet ut..
Regner med at jeg har noe mer hyggelig å skrive neste jeg jeg stikker innom
Da har jeg fått 10 yngel av L-144 i hus.
Tusen takk Carina for at du tok med en pose til meg også!

Håper det blir noen småttinger igjen etterhvert av L-144,de lyser opp i karet med sin fine gulfarge
frosken
Hadde planer om en ny bestilling fra Unimati,har ikke sjekket i den senere tid at de har sort filtermatte for salg.Kan kjøpe blå også,men jeg synes de sorte blir litt mer gjemt i kroken.

Hvis du trenger svart svampmatte, så bare send meg en email. Jeg har flere liggende
ÅÅ så flott.
Sender deg mail
Sending med svampmatter for hmf-filter har kommet for en stund tilbake.
Kjemefint Mona,akkurat hva jeg trengte !
Nå har jeg filter-svamp herfra og til evigheten hehe
To store matter ble det,i sort farge.Det er perfekt i mine små kar,yngelsikkert og greit.Må skjæres til ,for de var stooore.
Sliter litt med et slikt hmf- filter som putrer og går i 160 literen,det virker som om det blir for lite sirkulasjon.Vannverdiene er bra,og de blågrønne algeen er nå historie
Satte inn et ekstra filter i 160 literen i dag,og da blir det mer bevegelse på cory stimen også.
Alle akvariene ble ordnet før avreise til København denne torsdagen,så nå er karene gullende rene.Veel,nesten.Noe alger på rutene må vekk,bare jeg får lokalisert glass-skrapen som er borte

Turen til København er den årlige jenteturen vår.Det blir litt shopping ja...,og en tur innom Tivoli hører med.Der har de eget saltvannsakvarium med flotte,fargerike fisker.Er det for kaldt,tar vi en tur inn dit med en lunsj, gjerne rød pølse som må være Danmarks spesialitet nr.1.

Ellers så ble gruppa med cherry barbene solgt ,så nå går cory,acutus gruppa alene .De har blitt vant til meg og noe av den norske maten.Myggiser er blitt favoritt nr.1

5 store fisker( 1,5 cm store) har det blitt fra den ene eggleggingen med cory.red sholder.
De skal snart over fra yngel karet til foreldrene.Synes disse har vokst meget raskt.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap