Rognkjeksens akvarium (side 19)

Utrolig spennende tråd, og et veldig flott kar
Har fått en stor ulke til akvariet. Har også fått tak i flere sjønellikker.

Siden det nå går mot sommer,kommer jeg til å gå over til å ha andre typer fisk i akvariet."sommerfisker"

Da blir det slutt på torsker og andre stor fisk som kan spise disse opp..
Hei Lars

Husker for noen år siden når mine foreldre hadde hytte på sørlandet at jeg fikk en "liten" slik på kroken. Må vel si at det er noe av det styggeste jeg har dratt opp noen gang..... Husker også jeg fikk en, ja hva heter nå den igjen? Hadde en sugekopp under.... var tung, selv om den ikke var gedigen egentlig.

Fikk vite etterpå at dette var en dypvannsfisk, som gikk inn på "grunna" for å gjyte.

Ja våre hav har mye spektakulært i seg, både når det gjelder utseende, str og farger og oppførsel. Spennende......
De sjønellikene er nydelige. Hvordan får de de opp? Dykker du eller ?
Husker vi brukte å få slike røde piggete fisker som gikk ganske nære grunna. Ligner litt på uer men er mye mindre og mye mer piggete. Husker ikke hva de heter. Måsene kom og tok de med en gang for de ble liggende flytende i vannskorpa. Har det på tunga men får ikke fram hva de heter. ....så irriterende.
LOFFA
Hei Lars Husker for noen år siden når mine foreldre hadde hytte på sørlandet at jeg fikk en "liten" slik på kroken. Må vel si at det er noe av det styggeste jeg har dratt opp noen gang..... Husker også jeg fikk en, ja hva heter nå den igjen? Hadde en sugekopp under.... var tung, selv om den ikke var gedigen egentlig. Fikk vite etterpå at dette var en dypvannsfisk, som gikk inn på "grunna" for å gjyte. Ja våre hav har mye spektakulært i seg, både når det gjelder utseende, str og farger og oppførsel. Spennende......

Ja ulkene er nok ikke blant de peneste fiskene De ser ut som en miniutgave av breiflabb.
Den andre fisken du beskriver var helt sikkert en rognkjeks. De lever ute på dypere vann og gyter på grunna. Har hatt rognkjeks i akvariet noen ganger,og synes de er tøffe og flotte
Heidi Ingdal
De sjønellikene er nydelige. Hvordan får de de opp? Dykker du eller ? Husker vi brukte å få slike røde piggete fisker som gikk ganske nære grunna. Ligner litt på uer men er mye mindre og mye mer piggete. Husker ikke hva de heter. Måsene kom og tok de med en gang for de ble liggende flytende i vannskorpa. Har det på tunga men får ikke fram hva de heter. ....så irriterende.

Sjønellikkene vokser på blåskjell som igjen vokser på fortøyninger i båthavna rett nedenfor der jeg bor. Når det er veldig lavvann klarer jeg å få tak i dem med en lang jernrive
Den fisken du beskriver tror jeg kan være lusuer. Den er i samme familie som uer,men er mye mindre.Har ingen bilder av lusueren. har fått de på stang flere ganger,men de har alltid sprengt svømmeblæren når de kommer til overflaten og flyter,så det går ikke å ha de i akvariet.
Har vært dårlig med oppdateringer en stund nå. beklager det. Har vært veldig opptatt av diverse årsaker,så akvariet har blitt litt nedprioritert.
Men akvariet er i drift og jeg har byttet ut torskene med diverse leppefisker.

Skal oppdatere med bilder så snart jeg får tid Snart ferie
I løpet av sommeren har jeg fått mye leppefisker i akvariet. Berggylter,rødnebb,grønngylter, gressgylter og bergnebb.

Har også noen mindre lyr og en hvitting.

Flere bilder kommer..
Hei igjen Lars

Artig å se at det er liv hos deg, og at det vrimler av fisk i karet ditt. Har akkurat tilbrakt noen feriedager på sørlandet.

Fisket der nede var mye bedre enn i fjor. Største overraskelsen ble en torsk på 72cm og vekten stoppet på nær 4kg. Ble også en del fiske fra land grunnet mye vind. Så en del leppefisk som berggylte og blåstål ble det også.

Må bare si at blåstål er en meget vakker fisk når det kommer til fargeprakt.
Det var jo en skikkelig flott torsk

Ja blåstålen må jo vær den vakreste fisken vi har. Har ikke fått den i akvariet enda i år,men håper den dukker opp snart..
Oj de er jo flotte disse leppene og gyltene også...hvor store blir de?. Lever disse på grundt vann? flotte fisker altså...
Heidi Ingdal
Oj de er jo flotte disse leppene og gyltene også...hvor store blir de?. Lever disse på grundt vann? flotte fisker altså...

Berggyltene kan bli opptil 3kg og 60 cm lange. Rødnebb og blåstål kan bli ca 30 cm.
Mens grønngylter,gressgylter og bergnebb blir sjelden større enn 15 cm.

Disse fiskene lever på grunt vann om sommeren men trekker ut på dypere vann når det blir kaldere i sjøen..

Her er bilder av gressgylt,rødnebb og grønngylter
Disse er jo rååååååflotte. Er disse matfisk? Jeg skal ikke spise de men moro å vite? Jeg vil også ha en sånt kar. Der vi har campingvogna er jeg ca 100 meter fra sjøen.....båt og garn har vi og det hadde vært spennende med et sommerakvarium ved sjøen. Kanskje når jeg har fått alt i orden og fått meg nye knær. Man må jo ha planer og nye prosjekter på gang. Det trenger jo ikke være så stort. Alt vil jo bli sluppet uti etter hvert.....
Vet at berggylter er blir brukt til mat. Røkt eller i fiskesuppe.

Ja sett igang med ditt eget akvaium med sjøvann. Er fantastisk gøy og fasinerende
Når jeg har vært på sørlandet vet jeg at når jeg har fått stor nok berggylte til å gidde å ta den med, samt blåstål, har kona og svigers hatt disse til middag.

Tror veldig mange fisk er undervurdert når det gjelder matlaging. KNURR som en får langs kysten her i østlandsområdet iallefall, kaster folk ofte ut igjen (som meg)- Men denne skal visst ha noe av det hviteste kjøttet som finnes i fisk og være utmerket matfisk. Mener å ha sett for mange år siden Ingrid E. Hovig (?) hele norges tv kokke tilbereded denne fisken.

Legger til, selv om det leses mellom linjene at jeg elsker å fiske (kun i sjøen) men spiser meget sjelden fisk selv. Blir fiskemat uten bein i så fall.......

Fiskebollenes venn..... hehe
Har fått en liten Sypike. Dette er en liten torskefisk som ikke blir større enn 20 cm.

Har også 3 lyrer som er ca 30 cm lange.

Alle leppefiskene/gyltene er dagaktive. Når det blir mørkt finner de seg et skjulested hvor de kan "sove" til det blir lyst igjen
ÅÅÅ så pen den sypiken er..ser virkelig ut som en nydelig liten pike....jeg ante ikke at det fantes så mange flotte sorter fisk langs norges kyst. Er helt imponert. Alt dette fanger du på garn eller på stang? jeg elsker selv å fiske og spise fisk. En fisketur på sjøen for meg bør minst vare 8 timer.....gleder meg sinnsykt til vi kommer så langt at vi får ryddet båtstøa og får ned båten.... I mellomtiden får jeg greie meg med denne flotte tråden.
Det må jeg si altså. Det her var virkelig et flott akvarium. Måtte jo så klart lese hele tråden fra side 1 Her i komunen vår har vi et sort bygg med saltvannsakvarier. Alt fra små reker til sel. Er så fasinerende å se på alt livet som rører seg. Men må si at du har virkelig fått fisker som er mer fargerike og attraktive en dem som de pleier å ha. De har blandt annet et stor rom med torsk som er godt over 10 år. Feit, svær torsk på bortimot to meter. I samme tank har de også et par pigghåer. Aner ikke hvor mange liter det er på men tror ikke jeg lyver om jeg sier 20.000L. (lofotakvariet) Jeg har kun forsøkt å hadd stingsild i kaldtvannsakvarium en periode for noen år siden. men satte dem ut igjen. Som barn brukte vi å få små rognkjekser på rundt 5cm og lagde besøksakvarium for de som ville komme og se. selvfølgelig "inngangspenger" når dagen var over ble alle dyr satt ut igjen. Morro
Bruker mange forskjellige redskaper. Garn,ruser,teiner,stang til og med håv

Har to små gutter som også er hekta på fiske. Har for tiden noen leppefiskteiner som står nede i båthavna her,som vi går og trekker hver dag.
Ofte mye spennende i dem.

Og så er jeg med dem med håv og fanger fisk,reker og krabber ved bryggene eller ved stranda.
mye av det vi fanger havner i akvariet.
Rekene blir fort mat for fiskene i akvariet

Så hele familien koser seg med dette
Å så søte de småguttene dine er....de skulle nesten hatt redningsvest på i nærheten av det karet ...he he
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap