Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 19)

Ikke godt å si hva som gjemmer seg på mørke røtter i 450 liter. Ingen jeg har plukket ut av filtervatt og slam, i alle fall. Har ikke sett den sorte damen med rogn heller. Men hun har holdt seg skjult, det er først i det siste rekepopulasjonen har eksplodert såpass at de er framme og surrer i sanda. Melder fra hvis det dukker opp flere mutanter, butikkdamen din vil sikkert ha en herre fra en annen stamme. Spennende verden vi har rotet oss inn i :o)
Pseudophromenus dayi død?
Fant noe nokså oppspist i bunnen av Spesialiteten i dag. Usj. Har ikke sett stor til de vakre spisshalemakropodene etter at jeg herjet så fryktelig, kanskje de rett og slett ikke har fått mat? Eller ikke tåler vannet i Hobøl, sjekket selvfølgelig med en gang, intet veldig mystisk bortsett fra pH, som har steget til 7,5...

Fest for pandabanden, som har tapetsert frontglasset med egg i vill begeistring over forrige vannskift, og så kommer det mer bobler allerede i dag! Fant ikke mer enn det ene skjelettet, men med stor rekebestand blir ting raskt ryddet i tussmørket under røttene. Sukk...

Får glede meg over at det så langt ser ut til å bli jevnere kjønnsfordelig på salvatoris-kullet. Og at nye gyldne skygger dukker opp, en milleridame har vært effektiv i natt. Lurer fælt på om jeg skal ta motet til meg og pakke noen poser til auksjonen i Lillestrøm. Har en del planter som godt kan tåle en stuss, og Javamose nok til minst 10 akvarier. Får meg ikke til å kaste det heller, liksom...

Vi har vært på randen av pc-krasj, nå surrer backup i bakgrunnen, hadde vel blitt litt lei meg om bildene ble borte. Vår fantastiske sønn fylte 11 i dag, halve livet hans lå også rett på disken. Blir det stille herfra er alt vel, bare teknologien som svikter, ny pc har vi ikke budsjettert med :o)
Så bra bilder, og da mener jeg ikke først og fremst av trollreka!

Jeg lar et par kar gro helt igjen for å få planter nok til 6 stk 54 litere som snart er klare til å fylles med vann. Fint om du tar med litt Javamose til auksjonen i MAK. Skal ha ordentlig lav pH (4,5 - 5) og forsiktig lysmengde i de fleste, så det som kan brukes uten problemer er bl.a. Javamose ( det jeg har rekker til 3 kar, flyteplanter (som jeg har urovekkende mye av nå), små echinoduros-arter som også finnes en masse og Cryptocoryner.

Ellers en vekker at pc faktisk kan krasje. Må kjøpe en back-up harddisk. Tragisk mye vil gå tapt om ThinkPadén plutselig har kjørt sin siste login.
Javamose skal bli. Jeg har jo forholdsvis mye av Echinodorus quadricostatus magdalenensis også, den er en fin fargekontrast til mosen med sine vakre lysegrønne utløpere, og jeg klarer sikkert å finne en pose Crypt miks hvis jeg tar på meg avstandsbrillene?

Oppdrett registrert
Fikk logget oss på i dag også. For å være på den sikre siden, er årets oppdrett registrert. De fleste er født i desember, da har de passert overlevelsesgrensen med god margin. Reker og snegler nytter det ikke å holde orden på, men ettersom det er en jevn strøm av småttinger og jevn fordeling i størrelse mener jeg å ha mitt på det tørre åtte uker inn i nyåret. Må nok snart tenke på å selge unna Sakura, i alle fall...

Ser ut til at vi akkurat nå har akkurat passe med gjemmesteder i Juwelen, et par-tre overlevende i hvert kull. Det holder lenge, disse digre svermene blir man stresset av. Regner med at det er den flotteste fisken som klarer seg :o)
8 uker inn i nyåret ?
Mener å huske at yngel må være minst fylt 6 uker i året som gikk for å få det registrert ?
Det er ihvertfall det som gjelder i min klubb og NAF,reker og snegler får man ikke registrert
Så lurer på hvor du har disse opplysningene fra ?
Sølvi Gullaksen
8 uker inn i nyåret ? Mener å huske at yngel må være minst fylt 6 uker i året som gikk for å få det registrert ? Det er ihvertfall det som gjelder i min klubb og NAF,reker og snegler får man ikke registrert :( Så lurer på hvor du har disse opplysningene fra ?


Man kan ikke registrere oppdrett hos NAF på yngel født etter 31. oktober, de krever 8 uker, se reglene for oppdrettskampanjen. Så med "registrert" mener jeg på profilen her på AF, bare for å ha litt orden når pc'n er på randen av sammenbrudd. Oppdrettslista her inne skal jo være en huskelapp, så oppdrett etter 1 november er registrert som 2011-oppdrett, og vil bli registrert hos NAF ved årsslutt, blir helt svimmel hvis jeg skal tulle med to forskjellige regnskapsår...

Det gjelder jo egentlig bare fisken, synes reker og snegler er like gøy, men det er nok ikke ordentlig akvaristikk. Er sansynligvis ferdig med oppdrett for i år, hvis ikke noe veldig spennende kommer med hjem fra auksjon...

Holder orden på et regneark også, men selv om backup er tatt, har jeg nok dårlig erfaring med pc-havari til å skrive minst en sørgelig bok...
Åhh du mener oppdrett i år ,trodde du mente i fjor ,så skjønte ingenting .Men da er jeg med ser du
Koselig at du stakk innom, forresten! Er jo så fersk at jeg var redd jeg hadde tullet meg bort :o)

En dag skal jeg ta meg hardt og kraftig sammen og gjøre noe med eggene pandaer og banditter tapetserer karene med, og da har jeg mye lesestoff i trådene dere som driver med Cory på alvor har samlet erfaringer i. Er ikke umulig at et spørsmål eller to faller din vei heller...
He he ,trodde det var meg som ikke var helt med ,så sånn kan det gå når man ikke leser skikkelig

Har følgt med i tråden din lenge men som så mange andre er det ikke alltid en har noe å skrive .

Synes absolutt du skal gjøre noe med de eggene ja ,cory-oppdrett er utrolig gøy
Det er jo ellers bare å spørre i vei om du lurer på noe du ikke finner svar på .
Nytt milleri-kull, nok en sjuskete dame
Har så tett mose at det er helt umulig å telle nyfødt yngel, men noen skvatt da rundt innimellom rekene. Barseldamen kom også frem for å få mat, heldigvis ikke lutrygget, finnene i været og viket kvikk nok, men forferdelig medtatt i tøyet. Godt dette nå har gjentatt seg flere ganger så jeg vet de bare blir sånn, ellers hadde det blitt eSHa til kvelds. En dag eller to, så er de like pene og nystrøkne igjen. Neste dame ut er sprekkferdig for andre gang, blir spennende å se om hun takler det bedre med litt øvelse. De er jo så bittesmå selv som voksne, de der :o)

Venter spent på post også, har omsider bestilt fra Aquaristicshop.com, så nå kommer det glassrens og wishwash og filterfilt og alt mulig annet jeg har snappet opp av tips underveis. Avskyr å betale toll, det er da en helt absurd beløpsgrense selv politikere burde forstå fører til politikerforakt, men gikk tom for [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=227019+*+227119+*+227120&t=temartic&userid=o3jYEd06Amxn6LIvMwrn6vWAiMPt3Z0qdUz]eSHa Crypto-plus[/URL], og det kan man jo ikke være tom for når man samler Cryptocoryner. Bruker det ikke som anvist på pakken, mer som litt styrkemiddel til planter i karantene og sikringskost når jeg likevel blander plantenæring. Rødmende planter rødmer av glede :o)

Når jeg først rent midlertidig hadde nedkjempet tollaversjonen, bestilte jeg fiks ferdig hjørnefilter fra Unimati, blir helt sprø av det tette filteret i Karantenen. Der var det "det-skal-vi-slutte-med"-salg på katteutstyr, så Henry gammelkatt får radiator-køye til 80 katteårsdagen i april. Da blir han ikke lenger tråkket på av trøtt og brilleløs matmor i full fart på vei til morgenkaffen :o)

Glemte selvfølgelig å sjekke om de hadde catappa i noen av de butikkene, hos TAM ser de tomt på meg som var jeg et rart dyr når jeg spør, hos Dahls er det tomt i hylla, så nå venter jeg i spenning på en voldsom bestilling hos AFs Tommy Tran. For catappa må man jo ha, er sikker på at rekene stirrer anklagende på meg om dagen. De har fått de få bladene vår hjemmeproduserte eiketre produserte i sommer, det var ikke catappa!

Åh, nei, nå kommer den dyre lyden igjen...
Ja nå blir nok pusen glad; varm og god køye, der man slipper å bli tråkket på. Har lagt merke til at katter ikke er så veldig glad i trampende mennesker; kommer gjerne en lite pen lyd da
Godt ikke det bare er meg som har furten pus! Han badet forresten i går stakkars...
Litt dårlig tid for å komme unna bikkja som skulle leke også sa det plask!
Det er ufattelige mengder vann i en diger, klissblaut skaukatt/skipskatt blanding!!:O
Også så sinna!
sissimor
Ja nå blir nok pusen glad; varm og god køye, der man slipper å bli tråkket på. Har lagt merke til at katter ikke er så veldig glad i trampende mennesker; kommer gjerne en lite pen lyd da :D


Kjenner lyden av påtråkket katt, ja. Værst var den Sotus dunderpus såvidt fikk klemt ut av seg da han bare var litt større enn en håndflate, jeg skulle liste meg ut i nattens mulm og mørke for å drikke vann. I døråpningen hadde vi i vår visdom lagt en sort fillerye (Sotus = nattsvart), jeg kjente noe mykt under naken fot og hørte noe si HHHFFFfffhh. Det ble bråvåkning på far, nattlig tur til Askim med brukket håndledd, og morgentur til veterinær. Han er helt levende 5 år etter, men ligger veldig rart. Flatt, liksom :o)
Hjelpe meg. Regner med alle våknet skikkelig da :O
Første innlegg på mac...
I morges sa pc-fandenskapet takk for seg. Nå knoter jeg på et bittelite tastatur som har mye rart jeg ikke finner (hvor i all verden har de puttet "delete"? Skriver ikke mac-brukere feil, de da? Der var backspace, kanskje det ikke var plass...), og en mengde artige ikoner som ikke sier meg noe som helst. Dette blir en hard overgang for en innbarket gammel bruker, men det blir sikkert moro til slutt :o)

Stakk innom Dahls i dag, og Ole ga meg lynkurs i posepakking og merking, lynkurs i Amtop-bråk fordi det var tomt for impellere, og tips om at hjemmelagde mineralsteiner sikkert var noe man kan ha med på auksjon. I morgen blir kjøkkenet hvitt og klissete, er tom for stein selv, og har funnet grisebillige silikonformer jeg tror kan la seg bruke.

Filteret er skrudd og vridd og piperenset og bråker like herlig, gir opp det nå, for far står bak meg og verker etter å forsøke nyheten. Så det var kommet en del mail, men hvor er det den havner når man klikker på rødt? Og hvor er siden man har liggende bak denne siden her? Tror jeg må poste, og så forsøke den F3-knappen som ser ut som en koketopp, kanskje man får te? Kan jo ikke gå værre enn gæ'li :o)
Gratulerer med Mac! Du finner nok fort ut av det skal du se, og selv veksler jeg mellom pc og mac hele tiden. Går så fint så. Det fine med Mac er at den så og si aldri "fryser", og er lite utsatt for virus ;D
Sommerfugl! inne! i dag!!!
Hvor kom den fra, tro? Trodde jeg nok en gang ble utsatt for en practical joke, men sommerfuglen flagret fra akvarielokket og ut på kjøkkenet. Aner ikke om bildet (som er forsøkt beskjært og lysnet litt uten verdens beste reultat...) er lagret noe sted her, for alt er antagelig så innlysende at jeg ikke skjønner noe som helst. Lagrer ikke mac-brukere ting, da? Høyreklikk og menyer savnes! Men der var fila, nå gjelder det bare å finne ut hvordan i all verden jeg fikk til det der. Stakkars gamle hjerne, den får kjørt seg!

Og der kom det en stusselig liten luke uten en url som kan kopieres. Ja, ja, vakker overraskelse, klikk, se og nyt, det er snart vår!!!

Editen som gir seg, har tapt. cmd Y limte inn absolutt ingenting, men man kan jo alltids skrive ned hele adressen. Sukk. Dette er jeg helt sikkert ikke den eneste i verden som ikke forstår...

[External Image]
Oisann!! Det var kanskje litt feil tid på året?? Minner meg opp marihøne som prøvde seg på ryggsvøm i det ene karet mitt i mars i fjor....
Men en kan jo lure på hvor de kommer fra???
Hyggelig! Bringer også tankene hen til Halvdan Sivertsens vise om "Sommerfugl i vinterland".

Har denne klart seg gjennom vinteren frem til nå, så er det håp for oss ande også.



Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap