Anders' vannverden (side 19)

Hey, sendte deg en bitteliten mail, Anders!
Plussmedlem
Jada, e-posten er svart på, men det vet du jo (skulle bare si det, så andre ikke skulle tro at jeg lata som jeg ikke så Ronny-Andre sin post! :P

Ja, daglige vannbytter vil bli satt igang! Heldigvis er jeg bedre av sykdom nå, og det ser ut som om pandaene også er på bedringens vei. MEN, daglige vannbytter blir det en stund nå uansett!

Jeg fikk meg en veldig fin overraskelse da jeg gikk inn på rommet mitt en gang i dag. Det vil si, jeg gikk ikke helt inn med en gang, men ble bare stående i dørkarmen og se bort på reolen, og øynene mine ble plantet til å se i det midterste akvariet der, der Corydoras orange laser bor. De var i full fart! Opp og ned glasset, hele gruppen tror jeg, for opp og ned glasset i full fart. Jeg forstod jo med en gang hva som var på gang; LEK! Kult! Jeg vet ikke om de fortsatt er for unge til egglegging, det er kanskje bare "trening", men hvem vet? Kanskje jeg en dag finner egg? Hadde vært utrolig kult! Jeg føler meg veldig klar for litt Corydoras-egg igjen nå, paleatusene mine begynte jo å leke og legge noen egg, men de startet for fullt den dagen de skulle bli solgt! :P Typisk, eller hva? Merkelig hvordan verden er.. kanskje det var en protest? Kanskje de ikke ville bli solgt? Det er jo bare så typisk! Hehe
Men, jeg går og krysser fingrene her nå, altså. Det er jo bare så utrolig morsomt å få fiskene til å leke og legge egg! Det betyr jo at de trives i akvariet ditt! Og det er en god følelse Så blir nok litt dretting på meg framover, men har jo bare en 54-liter til oppvekst, så har jo ikke et voldsomt areal sånn sett til oppvekst. Velvel, hvis det blir litt mange, får jeg bare ta hyppige vannbytter.. :P

Jeg sitter å planlegger langt fram i tid her nå, men er litt morsomt, det Når jeg satt og gjorde litt leksearbeid i dag tittet jeg bort på akvariet og på fiskene som suste ville opp og ned glasset (har reolen rett ved siden av skrivepulten min.)

Det var vel alt jeg hadde å si nå, tror jeg Orange laser har roet seg ned nå, men blir nok myggiser i kveld. Fôrer bare mer og mer med røde mygglarver, og grunnen er at fiskene digger det! Dessuten kan det jo hjelpe på å få fiskene i lekshumør.. Det er jo ikke fettmat heller, tror det bare er bra jeg å bruke det ofte til fôr.
Plussmedlem
Auksjon i drammen søndag- februars lille høydepunkt :-)
Jeg kom jeg jo ikke til Oslo, men hva så? Drammen står for tur til søndagen! Da har jeg sikkert mulighet til å finne noen lekre sjeldenheter, men har uansett sikret meg 10 stk. Corydoras Green Laser! Og det uten å betale noe som helst..! Det blir skikkelig høydepunkt å få disse sjeldenhetene i hus. Også blir det jo trolig kult å være med på min aller første akvarie-auksjon, da! Foreldrene mine har ikke tolmodighet til å bli med på hele auksjonen (de ville visst bli med begge to, samt lillebroren min.. og jeg har sagt at da MÅ han være tolmodig den tiden vi skal være der) så vi blir der ikke hele tiden. Jeg skulle virkelig ønske vi kunne blitt under hele auksjonen, så mye spennende jeg kan finne der! Men, jeg kan jo faktisk ikke dra alene, så det må bli sånn. Jeg skal hvertfall få med loddsalget, jeg har nemlig vinnerlykke iblandt! Og jeg har alltid plass til et ekstra akvarium! ;P (eller ti).

Så, dette gleder jeg meg til! Jeg drømte om auksjon i natt, jeg, så jeg er ganske gira på det, ja. Og så kan jeg jo treffe andre akvarister og prate litt- denne hobbyen kan være sosial, og når man skal prate om akvariehobbyen, da blir jeg skravlete..! Helt utrolig

Men, over til noe mer trist; en kveld i denne uken fant jeg den svakeste Corydoras pandaen død. Egentlig visste jeg at denne var veldig preget og svak, men jeg trodde liksom alt ville bli bra igjen nå. Men, altså, en måtte bøte med livet, men heldigvis ser det ut som om det går fremover med resten.

Uffameg.. enda et plapre-innlegg fra meg, sjeldne og lnnlegg blir det ofte i denne tråden for tiden, men orker ikke skrive her så ofte lenger. Det vil si, det er ikke alltid jeg har så mye å skrive om. Håper uansett du kom det gjennom dette inlegget, selv om det ikke var av de viktigste i denne tråden.
Hei Anders

Er vel ikke bare deg som har innlegg med hva en selv mener er uinntressante ting, hehe. Jeg har mange av dem i min egen tråd. Ja det blir gøy i Drammen, og selv antar jeg det blir mellom 6 og 800 objekter. På slutten når det er forholdsvis lite folk igjen, blir fisken solgt veeeeldig billig, nesten gratis.....

Har fått litt oppgaver i forbindelse med auksjonsdagen, så jeg må tidlig opp!!! Skal selv ha med noen poser fisk og disse skal jo også pakkes, så må få kjøpt noen poser i morgen.

Ofte kommer det folk langveis fra og Dansker og Svensker er også som regel representert. Dem hadde med seg noen meget spesielle fisk på vår siste auksjon i Drammen.

Jo da, vi er mange som er spente og gleder oss til den STORE dagen

Vel møtt Anders
Åh, så gøy! Håper du får det kjempefint på auksjonen, og at du får med deg mye fint hjem

Skjønner godt at du gleder deg til skjønne, grønne...
Plussmedlem
Takk Skulle ønske jeg hadde litt bedre økonimo akkurat nå, men det har jeg ikke Så har ikke råd til noen kjempe-ting. Men, men, jeg håper da å få tak i noe, hvertfall. Eventuelt låne litt penger fra mamma eller pappa hvis det ikke dreier seg om så veldig mye. Pleier å være ganske god til å betale tilbake
Anders Kaste
Takk :-) Skulle ønske jeg hadde litt bedre økonimo akkurat nå, men det har jeg ikke :( Så har ikke råd til noen kjempe-ting. Men, men, jeg håper da å få tak i noe, hvertfall. Eventuelt låne litt penger fra mamma eller pappa hvis det ikke dreier seg om så veldig mye. Pleier å være ganske god til å betale tilbake ;)

Du kan jo også ha med deg noe du kan selge? Slik får du litt penger tilbake.

Espen
Plussmedlem
Nå tror jeg faktisk ikke jeg har noe jeg vil selge! :P Har planer om å selge gjengen med Corydoras panda til fordel for andre coryarter, men de er jo ikke friske, så det kan jeg ikke nå. Så de får bli hos meg, men har altså store planer om å gjøre det når de er helt friske igjen.

Uffameg, nå har jeg vært skikkelig sløv med vannbyttene her (bortsett fra karet med Corydoras panda). Det er snart 2 uker siden sist, og jeg har jo lagt opp en regel for meg selv; en gang hver uke! Vel, får ta vannbytter i morgen (lørdag).

Jeg har fått i meg en litt vond tanke; kan det gjemme seg noen basiller i bunnlaget i karet med Corydoras panda? Sanden har ligget fra forrige eier, jeg tror ikke det skal være et problem, men kan det ha blitt bakterier da karene til reolen stod for det meste uten vann i noen få dager? En liten vannmengde i bunnen bare.
Så nå vurderer jeg faktisk å hoppe på en ominnredning i det akvariet allerede i morgen..! Det hadde jeg ikke trodd. Men kan være lurt også, for pandaenes skyld. Rent akvarium og alt sånt.
Plussmedlem
Jeg grubler hardt på noe nå.

Jeg får jo Corydoras green laser i hus søndag. Og dermed blir alle karene i reolen fyllt opp! Jeg tenker å ha artskar. Og når alle er fyllt opp, hva gjør jeg nå..?
Jeg har planer om å selge Corydoras panda etterhvert, da blir 1 akvarium ledig. Men det er fortsatt ikke nok.. jeg visste det!
Men, jeg har igjen en plan om å gi bort/selge gullfiskene til snille personer. Da har jeg et stort kar ledig, der kan jeg ha flere arter Corydoras, hvertfall et par-tre arter. Men det morsomste er jo artskar! Og hvis jeg skal få meg flere små-akvarier, er eneste muligheten igjen å selge hele 230 literen min. Jeg har allikevel planer om å bruke det til et selskapsakvarium, men først skal alt som har med gullfisk å gjøre ut av huset, det er eneste sjanse. Men så var det det da.. det er jo faktisk søte fisker! Og når jeg har hatt enkelte fisker en stund, får jeg nesten et lite forhold til dem. Det er så typisk! Problemet ligger ikke i annet enn at jeg har blitt for glad i fiskene mine. Ha-ha! Går det an? Så, problemet er altså; klarer jeg å gi de bort? Det må hvertfall være veldig snille eiere. Utrolig snille! Gjerne med hagedam! Disse skal ikke i en bolle eller et nanoakvarium. Større fisker er jammen lette å bli glade i.

Huffameg.. det kan bli problemer her i akvarieverdenen min, kjenner jeg. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Corydoras sammen med gullfisk blir helt uaktuellt, de kommer til å spise opp all maten på få sekunder!
Ja, Anders du har et dilemma. Skal en ha kun artskar, blir det fort MANGE kar. Har erfaringen av det i fra tiden jeg bodde i Hvittingfoss. På det meste var jeg oppe i 24 kar på en gang der. Men når en har plassen til det, tenker en ikke helt klart og hvor mye arbeid det er å ha så mange kar.

Hvorfor tenker en ikke på det? For fisk er gøy, det er ikke arbeid men en hobby som gir en så mye glede. Det er først når alt skal vedlikeholdes en ser hvor mye tid som går med.

Jeg delte opp vannbytter/vedlikehold over 3 dager, en dag for hver etg jeg hadde kar i. Det ble en rutine, men tok en del tid fra tiden med familien. Lettest var det derfor å ta det i helgene, når de hadde lagt seg ;- =)

Skjønner godt ditt "forhold" til fiskene dine. Er ikke bare store fisk dette gjelder, men små også. Hadde aldri trodd at jeg skulle klare å selge mine C125, men det var snakk om å prioritere nye fiskeslag.

Jeg har vært der du er nå, med masse corydoras. I lengden med så mange corygrupper som jeg hadde ble det litt "ensformig" med nesten bare bunnfisk, og valgte å gå til litt andre sorter fisk også.

Har for meg vært perioder liksom for hvert fiske slag. Nå er jeg inne i en periode hvor Apistogramma for meg er det som gjelder, sammen med ancistrus leiksgruppen min. En kan si det går litt i bølgedaler, men slik er det vel for flere antar jeg.

Plussmedlem
Klokt inlegg, Leif! Når man har en hobby man er glad i, blir ikke stell kjedelig, men moro å jobbe med. Det er selvsagt litt godt å bli ferdig med vannbyttene på en time eller to, men.. jeg skulle gjerne hatt flere akvarier, men det får jeg ikke lov til Og apistogramma er forresten høyt på listen hvis jeg klarer å kvitte meg med gullfiskene! Foreldrepleiende fisk er fascinerende! Jeg har aldri hatt det før.

Så over til noe helt annet, som jeg faktisk holder på med nå! Som jeg skrev i går, vurderte jeg å ominnrede og bytte ut sanden i 98-literen der Corydoras panda-gjengen går. Og det er jeg i full sving med nå! Jeg har kommet dit at jeg har fyllt i sand igjen, og skal nå snart til med å sette inn planter og rot igjen og fylle vann. Filteret går i storekaret så lenge mens jeg jobber. PUH! Det er et styr! Når jeg stod og spadde ut sanden, kom det en lukt jeg aldri hadde kjent maken til. Noe av det verste jeg har luktet! Den veltet seg utover hele rommet, og var som en blanding av fjøslukt, annen møkk og råtne planterester, råtten sand og råttent vann. Helt grusomt! Hadde det vært sommer skulle jeg takk ut hele akvariet og spylt det helt rent, men det er ikke så lett nå på vinteren, altså. Men jeg tror likevel at panda-gjengen vil bli fornøyd med ny sand og renere omgivelser! Så måtte jo nå ta en liten pause fra arbeidet og opp og sjekke Akvaforum.

Legger vet et par bilder hvordan det ser ut nå som jeg holder på. Sånn ser det ut når jeg jobber i akvarie-kroken min.. Legger ut bilde av akvariet når det er ferdig og når "tåken" har lagt seg litt også. Planter og røtter vil bli akkurat det samme som før, men blir å ommøblere litt på det
Da har jeg funnet frem en del planteavleggere til deg, de er ikke så store alle sammen men nok til å danne nye flotte planter. Jeg skriver inn navnene på dem her og så får du jobben med å finne ut hva som er hva når du får kikket på dem i morgen ))

Blyxa japonica
Lindernia rotundifolia
Hydrocotyle leucocephala
Limnophila sessiliflora
Ludwigia repens "Rubin"
Myriophyllum mattogrossense
Marsilea hirsuta
Heteranthera zosterifolia
Cryptocoryne willisii
Cryptocoryne wendtii "green"
Cryptocoryne crispatula "balansea"
Echinodorus tenellus
og til slutt en liten klump med Lomariopsis lineata
Plussmedlem
Takk! Skal kikke litt i plantebasen på de, jeg

Uffameg, nesten fælt å ikke betale for noe da! Jeg er jo ikke heelt blakk da! ;P
Det skal du ikke tenke på Anders, plantene blir jo ofte kastet når man luker... og grønninger har vi maaange av ))
Plussmedlem
Er utrolig taknnemmelig for dette, hvertfall! Tusen takk! Blir veldig moro å få så mye nytt og ganske sjeldent i hus på bare en dag! Gleder meg masse til auksjonen i morgen også, blir nok kjempebra Har ikke vært på en akvarieauksjon før, så er på tide! Regner med å være der litt over 1 eller noe, det har vi i familien blitt enige om.

Et spørsmål; var det sånn at pumper, akvarier og andre dyre ting blir solgt i starten på auksjonen? I såfall passer jo det fint for meg
Anders Kaste
Et spørsmål; var det sånn at pumper, akvarier og andre dyre ting blir solgt i starten på auksjonen? I såfall passer jo det fint for meg :-)

Jeg har ikke vært på auksjon i Drammen før og vet ikke hvordan de gjør det der, men i andre klubber kommer objektene i tilfeldig rekkefølge.
Plussmedlem
Okey. Bare syntes jeg leste det et sted. Men det gjenstår altså å se

Også en bitteliten oppdatering fra akvariet jeg har ominnredet i dag; fiskene er tilbake i akvariet, og ser ut til å like sine "nye" omgivelser
Rita Revestrek
[QUOTE=Anders Kaste]Et spørsmål; var det sånn at pumper, akvarier og andre dyre ting blir solgt i starten på auksjonen? I såfall passer jo det fint for meg :-)

Jeg har ikke vært på auksjon i Drammen før og vet ikke hvordan de gjør det der, men i andre klubber kommer objektene i tilfeldig rekkefølge.

Vi snakket om å ta store objkter (kar etc) sammen med saltvann ganske tidlig ja. Så da går du ikke glipp av så mye Anders iforhold til dine intresser =)
Plussmedlem
Høres bra ut, det

Gleder meg masse til auksjonen. Nå fikk jeg plutselig feber.. på grunn av at jeg gleder meg så mye, tro?? Det går nok over, tror det bare er en liten greie. Men merkelig at ting skal komme på akkurat når det skal skje noe neste dag!! Virker ikke som om jeg blir dårlig, heldigvis.. Vurderer å ta med noen sånne flyteplanter på auksjonen,får se om jeg gidder, må uansett finne navn på de først. Men er vel litt mye styr for ikke så mye.

Så da er det bare å sove godt til i morgen (ikke helt ennå da). Så reiser vi fra Notodden i 12-tida. Fint vi ikke bor så langt unna!
Plussmedlem
2 nye coryarter i hus; adolfoi og "green laser"! :-)
I dag er jeg en ualminnelig glad gutt! Jeg har vært på auksjon i Drammen, og ikke nok med det; fått 2 nye corydoras-arter i hus! Og det er Adolfoi og "Green laser"

Jeg er så fornøyd her nå, atte.. nå er jeg jo i paradis, og det som enda bedre er! Mine 2 største ønsker av fisk i hus på en dag! Utrolig!

Må få lov til å takke Rita og Atle masse med Green laserne, og ikke minst ancistrusene og plantene Fiskene har kommet i akvariene, plantene ligger fortsatt i posene, men må gjøre noe med de også. Så, tusen hjertelig takk til dere to, jeg har vært skikkelig heldig som har fått alt dette i hus gratis!

Adolfoiene tror jeg jeg fikke for litt over 300, 320 eller noe? Tror det stemmer. Det er 6 stk. Green laserne er plassert i den tomme øverste 98-literen, og Adolfoiene i midten sammen med Orange laser. Dette er midlertidig, jeg har nemlig planer om at når alt er helt bra igjen, vil jeg selge gruppa med Corydoras panda, og da blir det karet ledig. Og ettersom at Green laser er glad i litt kjølige temperaturer, flyttes de da ned dit, og adolfoi opp en etasje til karet jeg har plassert de grønne i.

Så traff jeg LOFFA (Leif) her fra AF, og han gav meg en slags rekeskjulested-greie, noen slags rør+netting til å legge over "rørene", så der kan jeg feste javamose eller noe. Takk for den, Leif, snill som ga bort det du vant! Skulle så gjerne hatt litt mer tid til å prate med deg, men ettersom at vi reiste litt tidligere, ble tiden litt knapp, dessverre.

Jeg var til og med nære på å få Corydoras weitzmani i hus. Like greit at jeg ikke fikk det, kanskje?
Jeg hadde det kjempebra på auksjonen, og er absolutt positivt overrasket.

Så da har jeg skrevet ned litt om "fangsten" på auksjonen i dag, og litt om planene fremover. Og, forresten! Fikk jo tak i 5 stk. jegersnegler, de går nå i en av 98 literne og "beiter" der
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap