Stine Sofie's akvariehjørne (side 19)

Ting er alltid spennende, og særlig hvis en av dem er kinderegg!

Jeg er av typen som fryser i hjel om natta nå hvis jeg ikke har varmeovn på soverommet, så ullsokkene får være med meg i senga allerede. Bør ikke være noen problemer der, altså

Svipp gjerne innom meg hvis du har mulighet, ellers dør jeg ikke av å ta sykkelen bort heller.
Det også, men du er vel mer avhengig av pinnen og væsken tenker jeg.

Da passer du perfekt til å ha fisk på soverommet!

Gode greier. Samme sted eller nytt sted?
Ja, det var det også, ja. Blir reine julaften på det møtet nå

Samme sted som før, skal la deg slippe å kjøre omveien om Skjetten.
I går var jeg flink! Fikk den første pakka fra Tyskland skremmende fort. Hvis jeg husker rett ble den sendt på torsdag, ble behandlet i tollen på mandag og var på Kiwi i går! Og jeg som belaget meg på at det skulle ta minst en uke, om ikke to.

Da fikk jeg endelig varmekolber! En bukett med 50W Eheim Jäger til hele reolen og en 200W til 300litern. I tillegg fikk jeg en del slangeduppedingser, blant annet sånne som Lisbeth la ut bilde av i innlegg 13 i denne tråden. De er helt geniale! Jeg har dem på slangebitene til hjørnefiltrene, så får jeg styrt vannet dit jeg vil. Skvulpereolen ble plutselig stille, gitt

Så i går ble satt i varmekolber, duppedingser på slangene og plassert røtter i alle karene. I tillegg fikk jeg silikonert glasslister til hjørnefilter i 300L, vaska baksiden av akvariet (når bakgrunnen har vært festet med matolje lukter det _dritt_ når du tar den av!), malt første strøk med svart akrylmaling og målt vannverdier i reolen. Jeg ser nå at jeg har bomma litt på salmiakk-mengden, men pH var heldigvis bare litt over 7, så ingen skade skjedd. Skal få fylt mellomlagringsdunken min i dag, så får jeg byttet vann på de akvariene som jeg nå har i drift og rensa filtrene, så får jeg kickstarta den nye reolen.

I dag blir det rett til far etter skolen for å male strøk nummer to på 300litern og tilføre salmiakk i akvariene
Den dingsen Lisbeth tipset om ser så lur ut, at nå har jeg bestilt 5! Pluss litt annet småstæsj selvfølgelig..

Gleder meg til å følge utviklingen her videre
De er kjempekjekke! Ble i utgangspunktet tipset om den til en Fluval 1+ eller noe i den duren. Hadde et lite slangestykke på utblåset, og så duppedingsen. Gjorde straks pumpa mer brukervennlig. Bare synd at de ikke kommer i flere dimensjoner, lunne virkelig trengt en for 16/22" slange til hjørnefilteret i 300litern.
Ikke dumme de justerbare utblåse-sakene der nei
Bruker de selv i flere kar, kjekt å kunne justere litt.

Den reolen du har satt opp nå ble jo direkte snasen!

No info om den reolen du skal kvitte deg med? :p PM kanskje.. (uff, har jo eeegentlig ikke plass til flere reoler)
Puh. Etter langt om lenge, og lengre enn langt, er man hjemme fra dagens storauksjon. Jeg er ekstremt fornøyd med dagen, men skal si at det var godt å synke ned i sofaen når man kom hjem. Etter auksjonen, som var ferdig rundt seks, måtte man naturligvis innom Aquamanias. Og etter å ha skravla der i noen timer for mye, bar turen hjem til pappa for å droppe av litt planter og utstyr, før man måtte hjem til mamma for å akklimatisere og sjøsette fisk. Det resulterte i akvarierelaterte foremål fra 07.00 i dag tidlig til 22.30. Men det er så absolutt verdt det!

For min del ble dagens planter en pose Hydrocotyle leucocephala og to poser hornblad. Av fisker kjøpte jeg seks C. sterbai av Poulsen, sju C. nattereri av Rita og Atle og åtte N. eques av Knut Arne fra Dahls. Med andre ord, kun fisker jeg har fra før av, men trengte mer av. Jeg er storfornøyd med handelen

Turen innom Aquamanias var som alltid koselig og fikk kombinert det med å hente noen varer jeg hadde bestilt. Ble mye kakling med Rita, Atle, Jon, Boonyarit og Linda W. Utrolig koselig å bli kjent med sistnevnte

Nå skal fisker etterhvert i akvariene, og jeg skal i bingen. Takk til alle som bidro på auksjonen i dag!
I går fikk jeg festet RGB-ledlista fra Ikea i 300L. Den var så billig og genial at jeg bare måtte. Moonlight-effekten vil bli mye tøffere så fort karet er innredet og bebodd, men jeg er storfornøyd så langt. Den er selvklebende, men jeg la på en remse med dobbeltsidig tape likevel. Festet den i midten på Juwel-armaturet og krysser fingre og tær for at den overlever varmen og at tapen ikke løsner.

Har også fundert en del på fordeling av fisk i reolen. Foreløpig har jeg kommet fram til følgende:

C. nattereri
---
C142
N. mortenthaleri
---
C. sterbai
Nitidus
---
C. green lazer
N. marginatus
---
C. gold lazer
N. marginatus
---
Karantenekar
---
Oppvekstkar
N. beckfordi

N. beckfordi settes i oppvekstkaret fram til jeg finner en ny herremann til frøkna jeg har igjen. Hun ble enke etter at mannen bestemte seg for å bli slapp og rar, og senere dø. Medisin ga ingen resultater, og han hadde ingen synlige symptomer.

C142, C. sterbai og C. nattereri er komplette grupper. Laserne må jeg få bygget opp, usikker på hvor mange jeg har av hver, men det er bare snakk om 2-3 stk. I tillegg har jeg en CW021 som vimser rundt her, men den ender nok i oppvekstkaret eller noe i den duren. C. sychri'en har nok dødd i løpet av vinteren, men man vet jo aldri hva man finner når man begynner å tømme akvarier. Hvis den fortsatt lever, går den også i oppvekstkaret.

I det ledige karet håper jeg å få til oppdrett på Nannostomus. Det har liksom vært en plan i over to år nå, men har aldri skjedd. Nå har jeg jo også lagret Porsareolen i et år, så ting skal tydeligvis ta sin tid. Jeg bruker nok N. marginatus som prøvekaniner først, siden jeg har fått til disse tidligere. Når jeg finner en metode jeg føler fungerer, får jeg prøve meg videre. Drømmen er jo en stor stim med N. mortenthaleri fra eget oppdrett

Planen for 300litern er helt klar: C. adolfoi, N. mortenthaleri og N. eques. Jeg innså for en halvtime siden at de to gruppene jeg har med N. eques muligens er fra samme sending, men de blir uansett blandet og plassert i 300L. I tillegg tar jeg alle N. mortenthaleri jeg har fra Dahls og Elisabeth oppi der. Jeg starter med 20 stk C. adolofi i karet, og kjøper også noen nye N. mortenthaleri. Skal nok ikke se bort ifra at det blir flere N. eques også. Heldigvis vet jeg hvor jeg skal ha disse fiskene fra, så jeg slipper å jakte rundt for å finne dem.
For en fantastisk tingest... Vil ha, vil ha. Du kobler bare denne på en annen timer og kjører oppstart når den andre slukker? Som du sier kan det vel være greit med dobbelsidig tape... du som jobber med elektronikk; er det 100% hundastrofe (har alltid foretrukket hunder) om den detter i vannet eller er den da bare ødelagt og du har tapt 400 bols? Irriterer meg dog grønn over at IKEA ikke har nettbutikk med utsending. Hater å måtte dra dit... hater... hater... hardt hater jeg. Kanskje like meget som jeg hater kollektivtransport...
Jepp. Separat timer som starter noen minutter før den andre slukker. Absolutt ingen krise om den detter i vannet. Selve lyslista er potte tett, det eneste som kunne blitt knot er koblingen mellom lyslista og kabelen, men har vanskelig for å tro at det skjer noe særlig med det heller. Husker ikke om jeg så noe IP-gradering på den, IKEA pleier å være dårlige på sånt, så antakeligvis ikke. Men selve lista går nok glatt som IP 67 (på norsk at den kan være nedsenket under vann), er som sagt bare denne overgangen som i verste fall kan ta knekken på noe. Jeg kommer i alle fall ikke til å bekymre meg over det, har større problem med alle som har ulovlig monterte downlights over dusjen på badet.

Jeg går jo på skole et steinkast unna Ikea, og kan fint tusle innom der en dag og kjøpe med en eller flere for deg. Så kan LED-lista og jeg ta bussen hjem sammen Lista er jo RGB, så du kan få et lekkert blodbad med rødfargen dersom det skulle være ønskelig. Eller bruke den som discokule en sen kveld. Men jeg velger å ha det gøy med fargene før fiskene flytter inn!
Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm. Dersom du sparer meg for en tur til IKEA er nok muligheten enorm for at jeg kommer til å ønske å klemme deg i glede. Skal forsøke konvertere klemmen til eggformet sjokolade dog...

Ingen hast i så måte. Ta det en gang du er innom. Send meg en PM om du ønsker overført el gryno (mexicansk myntenhet) i forkant.
Plussmedlem
Høres ut som en flott plan med adolfoi i 300 literen din Ser for meg en kjempegruppe adolfoi. Ahh...

Skal du på auksjonen i Moss i November...? Jeg vil ikke love noe, men da kan det hende jeg kan ta med noen Green Laser til deg om du ønsker. (Ungfisk). Si ifra isåfall, så får jeg se Men jeg tror jeg skal ha noen klare.

Ellers må du pøse ut reolbilder...
Truls: Er det en du ønsker? De er på 1m, men kan kappes. Kan antakeligvis ikke skjøtes hvis man klipper selv, vel og merke. Både klem og eggeformet sjokolade er koselig, men sistnevnte smaker best. Er dog fornøyd bare jeg får sitte på til Drammen jeg, da

Anders: Jeg skal forhåpentligvis til Moss, må bare finne skyss når det nærmer seg. Takker for tilbudet om grønninger, men regner med at jeg kjøper på Aquamanias. Dog, ingenting er sikkert, jeg sier ifra hvis det blir aktuelt! Skal også få tatt med speilrefleksen opp til far en dag så jeg får tatt noen ordentlige bilder, så slipper dere halvdårlige iPhone-bilder
Så "measure twice, cut once" som det heter? Hmmm. 2 takk.
Tenkte det var på tide med et lite livstegn i denne tråden Mye har skjedd den siste tiden, men hvis alt hadde vært opp til meg, skulle det ha skjedd enda mer. Som man ser på bildene er 300L endelig i drift. Pr. nå er det rundt 16 C. adolfoi og 17 N. mortenthaleri i karet. Skulle ha 20 av hver, men har mistet fire C. adolfoi og N. mortenthaleri var ikke mange nok.

Irriterer meg veldig at jeg mister C. adolfoi, men etter å ha diskutert det med noen medakvarister mistenker jeg de røde mygglarvene. De jeg har nå, fra Fina Fisken, er så store at N. mortenthaleri umulig kan få dem i seg. De heter Nannostomus av en grunn... Det forklarer også hvorfor jeg ikke ser noen sykdomssymptomer, og det passer også i forhold til når de har dødd. Dropper fôring med mygglarver en god periode og ser det an. Har også tatt en runde med TWD UniMed, det er en fin allroundmedisin som det ikke skader å bruke på nye fisker uansett. Skal flytte over noen N. mortenthaleri og N. eques som jeg allerede har til 300L, men venter til alt er på plass. Holder også på med å senke pH sakte, men sikkert, og vil ha den lavt nok før jeg gjør noe mer.

I reolen er det bare elendighet. Jeg får ikke noe som helst fornuftig ut av vannverdiene. Håpet å få tatt tak i det forrige uke, men gikk tom for NH4-tester. Og når man mangler lappen og har travle foreldre og kjæreste, er det ikke bare-bare å komme seg til Kløfta. Håper det skal ordne seg med tester så jeg får forsket videre.

Var også på besøk hos MAK på mandag for å se planteforedraget til Linda. Det var veldig stas, og turen ble naturligvis kombinert med Outlet One, Bauhaus og Dahls Dyrerike etterfulgt av gatekjøkkenmat rett rundt hjørnet for sistnevnte. Hamburgertallerken er fantastisk godt når man er ekstremt sulten.
Mmmmmmmm. Burger.

Det ser jo ut til å komme seg gruselig om dagen. Synd med adolfoi, så håper du har funnet løsningen der. Har du drett av morthenthaleri på gang eller vil det ta en tid?
Ikke helt enda, det blir i reolen når den er klar Men det er selvfølgelig planen!
Good gøøl! Går den høyt eller lavt i karret?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap