Underwater world (side 19)

Lisa: Takk! Det gikk sådan til at Sunniva hadde et stående som hun ikke ville ha. Det er ikke hjørnekar, men det får bare gå. Hovedsaken er at det ikke stikker så fælt ut i stua! Så nå slipper dere alt maset fra meg om hjørnekar ønskes!

Problemet er at bordet er stygt.. så jeg vet ikke om jeg bør male det før heg hiver igang karet..
I tillegg er visst enten bordet eller gulvet skjeivt der, så jeg må finne en vaterløsning først.. har du forslag? :/
Dersom jeg får det opp å gå har jeg jo allerede innkjørt god pumpe som står i 160literen som kan flyttes på =)

På auksjonsdagen har jeg altså bare 3 småfisk i 160literen, og et kar på 100 liter kanskje oppe uten noenting som helst.. skummelt! :O


Martin: Det er utrooolig hvor sakte tiden går når man venter på noe så gøy som et nytt akvarium! Men det er helt verdt det når du får det i hus, og får begynne på innredningen!
Vannsti
Problemet er at bordet er stygt.. så jeg vet ikke om jeg bør male det før heg hiver igang karet.. I tillegg er visst enten bordet eller gulvet skjeivt der, så jeg må finne en vaterløsning først.. har du forslag? :/ Dersom jeg får det opp å gå har jeg jo allerede innkjørt god pumpe som står i 160literen som kan flyttes på =)


Hmm, bygge opp under bordet med en liten list eller noe papp for å få det i vater??

Male rekker du å få gjort før Lørdag! Hvis du ikke gjør det så kommer du antageligvis bare sitte og erge deg over at du ikke ordnet det før du fikk vann og fisker inn.


Jeg tror også jeg blir å erge meg over det.. Men så må jeg jo male det ute, og så skal det jo tørke også.. helst ute. Og da spørs det om det blir tørt til lørdag :O


Dersom jeg ikke får vann og sand (jeg mangler sand), så kan jeg jo ikke by i vildens vest på fisk på lørdagen :p hehe

Jeg finner nok noe å putte under karet, er bare så redd for det skal sprekke. 100liter vann på gulvet er ikke ønsket! =0
Sjekk først da om det e bordplata som e skeiv eller om det er gulvet.
Hvis hele akvariet står litt skeivt sålenge det ikke er vridninger på karet, så er ikke det farlig, men er det vridinger så kan d fort bli vannsøl ja. :-0

Du får jo tak i maling som tørker raskt og ikke lukter så veldig, jeg malte benken til 375´en inne, tok bare og la på strøkene om kvelden, så var det berøringstørt til om morgenen, så neste strøk neste kveld.
Bordet hadde visst stått ute en stund,og det er noe fuktskader på det.. Det er litt fuktskade på toppen også, sånn at overflata hvor karet skal stå ikke er helt flatt.. =0



Grattis med nytt kar! Ikke verst med liter hos deg nå Spent på hva du finner ut at du vil ha oppi de tomme karene!
Vannsti
Bordet hadde visst stått ute en stund,og det er noe fuktskader på det.. Det er litt fuktskade på toppen også, sånn at overflata hvor karet skal stå ikke er helt flatt.. =0


Upps.. Da må du uansett finne på nåkka mellom bordet å karet som kan ta vekk ujevnhetene. En isopoplate feks.
Da spørs det jo bare hvor mye bordet har slått seg av fukt, om det er mulig og rette opp eller ikke?
Tusen takk Anna, jeg satser på mye spennende på auksjonen!

Jeg har lyst å prøve meg på Apostogramma, og Dvergguramier =0


Lisa:
Jeg tror bordet er så tørt så det kan bli, for det har stått inne en stund nå tror jeg. Sunniva har pusset litt på det, og malt det litt finere før jeg fikk det. Men ujevnhetene burde vært pusset helt ned.

Kjente litt på overflata nå, og det virker som det er kunn i kantene fukten har slått mest inn. Så kantene (og stedvis innover også) er det noen millimeter høyere enn i midten =/
Karet har en ganske bra ramme under ser det ut til, den går litt sånn på kryss å tvers for å holde karet oppe. Jeg skal se etter en isoporplate.. den bør jo være ganske tynn da? Kanskje jeg skal poste det på gjør det selvsidene? :/



Blir ikke å ta med noe fra 60literen ser jeg, i kveld ser jeg endel hvite dotter på coryene igjen.. og jeg kan jo ikke kjøre Exit sammen med wormekuren. =C

Etter auksjonen
Nå har jeg handla meg flotte røtter og plater for å ominnrede 160literen. Etter måling av den største rota fant jeg ut at den er for høy, så den skal nok bo i nykaret som er ganske høyt!
Plutselig har jeg også Adolfoi!

Så per nå har jeg 9 små fisk i 160literen som liker seg på bunnen. Bør vel se etter noe til toppsiktene også :p
Går det ann og få bildet?
Nykaret står fortsatt på badet, fordi jeg ikke har fått fiksa akvariebordet til det enda, så har alt fra aksjonen i 160literen i mer eller mindre kaos.
Jeg har fått oppi "rikula" jeg kjøpte, den dupper i overkanten nå.. håper den trekker til seg vann fort. De to andre røttene er fortsatt tørre, skal få spylt dem og satt dem i vann etterhvert. Syns det er nok med en rot i overflata om gangen :p

60litern er ganske overvokst nå, men kan jo ikke gjøre noe med det før jeg får friskmeldt karet. Har sett mindre til kløing på coryene, men ser at de fortsatt har flukes.. så til helga blir det ny kur. Droppa Exit for nå, fordi de prikkene jeg trodde jeg måtte bruke Exit på- de ser jeg ikke lenger. =)




Det kan jo være morro med prosjektbilder også, som "før og etter" bilder! Så jeg kan legge ut bilder, må bare ta dem først
Bilde nr. 1: Nykaret på badgulvet
Bilde nr. 2: overgrodd 60liter
Bilde nr. 3: 160litern
Veldig midlertidige oppsett. =P

Skal oppdatere snart, alt avhenger av at jeg får ordna akvariebordet til 100litern og får kurert 60litern!
Legger ved et bilde av den fine stengelplanta mi, som jeg ikke husker navnet på.. noen som vet?
Vannsti
Legger ved et bilde av den fine stengelplanta mi, som jeg ikke husker navnet på.. noen som vet?


Er ganske sikker på at det må være denne:
Rotala rotundifolia.
Er det den du og har? Jeg tror du fikk av meg en gang =P


Hoff.. nå plages jeg med armaturet til nykaret.. Jebo. Får ikke lys i begge rørene!
Vannsti
Er det den du og har? Jeg tror du fikk av meg en gang =P


Ja det er mulig jeg har fått hos deg en gang, men kjente den igjen på den lille plastdingsen med navn og annen info som bruker følge med planter når du kjøper de, for jeg tar alltid vare på disse. Så jeg må ha kjøpt den engang også.

Din var veldig flott forresten, min ser ikke så rød ut. :p
Wow så fin Rotalaen din er! Du får virkelig plantene til å vokse du!
Tusen takk begge to =)
Synes også den e fin, va av den e tenkte å ta av til auksjon før e oppdaga flukesan.

E den einaste plantn som ikke e ramma a trådalga i 60litern, det kom plutselig.. vet ikkje heilt ka som forårsaka den plutselie algeoppblonstringa. Har ikke vært plaga me det før! Blandt anna Bacopaan mine e nestn kvelt av alga.. =/

Rettelse fra forrige innlegg: e har ikke trådalga, men sjæggalga i 60litern!



Tenk å ta en siste flukeskur fra nu i helga av, så skal e få delt opp litt innholde i 60litern når kare i friskmeldt. Det gleda e me vældi tel, for det kare e jo rimeli fullt.

Plantehistorien der heng sammen me den noenå50litern som sprakk her i stua, hadde en del planta å ting i den som plutseli måtte flyttes på - å sia 160litern va Malawi havna alt i 60litern. Derfor e det veldig mye rart i den..

For fiskan sin del va det jo litt sånn at e plutseli økte på en god del me corydoras.. plan e å kanskje fløtt paleatusan over i 160litern når de e heilt friskmeldt. Har ikke sett noen tegn på dem, men tar ingen sjangsa.




Nyhetn fra 160litern e at den lille rare bartelause hannancistrusn der har fått se dame! Ho fløtta inn i går, og de ser allerede ut til å finn tonen =)
Driv å tulla masse rundt et hull i den trerota som ligg å flyt der etter auksjon =)
"Flying luxus hotel"
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap