Leifs verden, del 2 (side 19)

I ettermiddag kunne jeg endelig få tatt noen yngelbilder av cacatuoidesene mine. Apistomor har beskyttet dem og gjemt dem godt i hula.

Er flere yngler som er rundt i karet og svømmer for seg selv, men er vanskelige å se. Grusen blir som kamuflasje, de går i ett med den.

Ettersom jeg ikke bruker artemia eller annet småtteri å fore med, dytter jeg inn litt tabletter av forskjellige slag. Tablettfor som lett løser seg opp

Legger ut 3 bilder uten vidre kommentar, annet enn endelig.....
Hei og gratulerer med apistogramma unger , ser du skirver at du ikke bruker levende for til dem, får du ungene til å spise Tablettfor ??

Jeg har hatt dårlig resultat med oppforing av Apistogramma sp. ´Wangenfleck´, det enste jeg har sett at de av og til spiser er avskallede artemia egg.

Så nå prøver jeg med protogen infusoria, liquifry og en ny artemia klekker som forhåpentlig vil kunne få fram mer nyklekte artemia en den svarte ufo skåla jeg har brukt tidligere.
Hallo og det samme til deg

får du ungene til å spise Tablettfor ?? Om du ser på bilde 3 i mitt forrige innlegg har du svaret der ;- =)

Helst er det best med tabletter som løser seg opp veldig lett, og de fra JBL var det jeg hadde akkurat nå. Pleier å ha handlet noen andre som omtrent blir som pulver. Brukte dette mest for cory yngel og er tom for den, av den grunn at jeg prøver å bytte på litt.

Det vesentlige er at de får i seg noe, som lett er å få tak i, og som lett fordøyes. Jeg må bare prøve meg frem, ettersom jeg er rimelig fersk på Apistogramma.

Har hatt et kull som har vokst opp av disse tidligere og det gikk veldig greit iallefall.

Ellers har jeg bare tatt det med ro i dag, selv i kjellern. Blir kun å rydde litt der nede i morgen. Ta det med ro denne helgen....

ojsann la ikke merke til tabletten på bildet. Bilder sier mer en tusen ord.

Man må ha noen hviledager også ja, det er viktig.

Kjellerprosjektet ditt ser helt utrolig rått ut. blir spennede å se hvilken apistogramma som ender opp der.
Apistoene som kommer i kjellern er iallefall

Borellii
Commbrae
Cacatuoides
Macmasteri

og kjenner jeg meg selv rett blir det et par til. Ser at veldig mange som kjøper apistogramma i butikk ofte får feil fisk, og det er jo trist. Sist jeg kjøpte en trio med Macmasteri viste deg seg at det var hongsloi alle tre. Men nå har jeg lært!!!

Antar at jeg kun kjøper privat oppdrettet fisk om det blir et par til, om det er noe å få tak i, ikke alt for langt unna.

Skal ta noen flere bilder å legge ut senere, og håper jeg straks får se henne på tur med ungene
Da tømte jeg ancistrus hula for yngel, og jaggu var det en del ;- =)
De får plass i oppvekstkaret, men ser av mengden at et større kar må til. Mulig jeg tar i bruk 100L når jeg får ut det som er i den. Dvs honsloihannene og de 2 L-021.

Disse regner jeg med blir solgt på auksjon i Drammen den 6.2 om ingen henter dem før.... Noen intresserte her?

Hannen og hula er tilbake i 160L sammen med de andre

ser i isboksen at det kom med noen fra forrige kull også. De ville nok bare besøke han far..........
Ettermiddagen i dag har gått med til vannbytter, slamsuging av kar med maller i og pumpe rensing. Ble riktig så bra. Er ikke lenger plaget av alger og pestsnegler heldigvis. Har også i dag fått puttet inn en fortablett til ynglene i hula, og den er allerede borte, så det ser ut som det går bra.

Aner ikke antallet på yngel, men ser at det vrimler i åpningen (se bilde1)
Hongsloi hannene har jeg lagt ut for salg i dag (bilde 2) Har også for første gang på lenge giddi å ta ut noen coryegg i dag (bilde 3) Antar det ble mellom 50 og 70 egg.
Tidligere i kveld fikk jeg byttet bort resten (5) av mine C125 og de 2 L21 som jeg hadde. De blir store og har ikke plass til dem. I bytte fikk jeg en 90L samt en 28L.

Bare rene kar uten noenting. Men det skal nok bli råd med det også. Har kjøpt inn en del pumper, så det har jeg. Har da fått flyttet de 4 macmasteri ynglene over i et eget lite kar, tror det er 45L. De vokser ganske ujevnt og den største av dem har vokst enormt siste tiden og er vel javnstore med Commbraene antar jeg, ca 3 cm eller deromkring. Bilde 1.

I 160L med Commbraene og Borelliiene okkuperes det huler, men blir nok ikke tanke på noe oppdrett før coryene er ute av det karet. Bilde 2 viser en Borellii og bilde 3 er jeg ikke helt sikker på. Ikke sikker på om det er hanner eller huer heller..

90L som kom i hus i kveld er egentlig et ypperlig mallekar da det er lavt og med stor grunnflate. Det er helglass med målene b 60 d 50 og høyde 30. Om det blir mallekar til slutt får jeg se når karet skal settes i gang
Når jeg kom hjem etter fysikalsk behandling i dag, var jeg såppass i form at jeg fikk beiset det første strøket på reolen i kjellern. Jeg har valgt ikke å beise listene da jeg vil ha en annen farge på dem.

Var overrasket over hvor lite beis som gikk med til reolen. Kanskje 1/10 del av litersboksen. Så beis er mye drøyere enn maling, det er det ingen tvil om.

Så cacatuoides hua på tur i karet for første gang i dag. De var bak pumpa så det var nær håpløst å ta noen bilder
Første turen til cacatuoidesynglene
..... men helt umulig var det ikke, selv om ikke bildene ble topp.
Kommer her 6 nye bilder fra i dag....
Flotte bilder Leif,jeg følger både fiskene og Kjellerprosjektet ditt med stor interesse.
Animorpher
Flotte bilder Leif,jeg følger både fiskene og Kjellerprosjektet ditt med stor interesse.




Takk Animorpher
Alltid hyggelig med nye som følger tråden min her. Ser i profilen min at over 700 personer har vært innom tråden, og det er jo hyggelig.

Da kroppen er litt ustabil for tiden, blir det sånn jojo jobbing med reolen, en må ta det når kroppen fungerer. Men det er bedre å få gjort litt, enn ingentig, selv om det til tider går litt tregt. Men synes likevel det har vært grei fremdrift på prosjektet i kjellern siste par ukene.

I løpet av denne uken skal 2. strøket med beis på, samt at litt annet skal gjøres. Er vel også tid for å ta til med el arbeidet, da det ikke finnes kontakter eller kabler i dette rommet. Så inntilvidere blir det litt kaos med skjøte ledninger til musikk, el verktøy etc. Men det går greit :- )
Har vært et par dager i Oslo, eller rettere sagt på Sørmarka ved Langhus på konferanse. Sitter som fylkeskoordinator for mitt forbund, og dette var en så kalt fylkeskoorinatorkonferanse. I tillegg til dette sitter jeg som klubbleder på jobben og har gjort det i 10 år nå i februar. For ikke å glemme mitt 25 års jubileum på arbeidsplassen i oktober. En stolt .... arbeider. Er jo ikke lov å reklamere med Bedriftsnavn eller øl innen vår næring, så en må være litt forsiktig ;- =)

Men de fleste vet vel hvem som brygger Norges beste øl, og som er Norges eldste?

Nok om det. Storauksjon står for dør i Drammen, på søndag. I den forbindelse har jeg sortert ut litt fisk i egne mindre kar, slik at de blir enklere å få tak i. Har også byttet litt vann her og der, samt tatt ut ancistrus ynglen som var i den ene 160L. Leverer de på butikken i morgen. Coryene er også tatt ut og satt i eget kar.

Så da er det kun Apistogramma commbrae og Apistogramma borellii igjen i den 160L. Borelliiene har vokst en del, mens commbraene ikke blir så veldig mye større enn hva de er egentlig. Mente jeg leste et sted at de ble maks 3,5cm. Borellii mener jeg blir 8 cm, og blir jo nesten goliat i forhold.

Etter helgen får jeg ta de opp for fotografering, slik at jeg kan få oversikt over hva jeg har av kjønn på disse to typene.

Ellers fant jeg cacatuoides hannen død bak pumpene i dag. Han har vel mest sannsynlig ikke kommet seg ut igjen desverre. Disse er heldigvis ikke så vanskelig å få tak igjen. Ellers er også en av de 4 macmaster ynglene som sunket i jorden og ser kun tre. Hadde et håp om å iallefall få frem et par av dem, men det nærmer seg smerte grensa nå

Norges eldste øl er Aas med ett år før Dahls.
Norges beste øl er Dahls foran Aas.
Aas fatøl er fantastisk.
Det var dagens reklame. hehe

God auksjon. Noe du trakter etter på den?

Espen
Black_Flys
Norges eldste øl er Aas med ett år før Dahls. Norges beste øl er Dahls foran Aas. ;) Aas fatøl er fantastisk. Det var dagens reklame. hehe God auksjon. Noe du trakter etter på den? AASS heter det og ikke Aas, Espen, hehe Tja noe spesielt? Må vel være Apistogramma da, hehe. Akkurat som det kom som noen bombe :- =) Har iallefall et kar stående om jeg skulle komme over en ny type jeg ikke har, ellers er jeg ute etter 3 stk hues av A. Hongsloi og en ny herremann og stefar til kakadua med unger. Ellers er det ikke så mye jeg trakter etter sånn egentlig men får da se når det dukker opp noe, om det er av intresse. Håper på å få beiset andre strøket på reolen i dag, men ryggen er ikke helt god etter behandling med nåler og strøm i dag. Skal til ny bahandling igjen på mandag. Nå vil jeg bare bli bra for savner det å kunne få reise på jobb. Vært sykmeldt i ca 4 uker nå, og det tærer ikke bare kropp og sjel men også på humøret. Trives veldig godt på jobb ;- =) Espen
Ser du sliter litt med å holde liv i Apistogrammaene dine, Loffa.
Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ærlig talt begynt å teste ph. Du sier du aldri har gjort det, og slike uforklarlige fiskedød-tilfeller kan være følgen av det at du overser en så viktig faktor i fiskehobbyen.

Apistogramma må ha lav ph. Jeg ville forsøkt å tilpasse ph med f.eks. eikebarkekstrakt, slik at fiskene kan få det vannet de trives best med.

Håper du ikke tar det ille opp at jeg skriver dette her, men jeg tror det er ganske viktig
Jeg tar ikke dette ille opp Mona, kjenner deg for godt til det :- =) Både du og jeg vil fiskenes beste, og skal ta dette til etteretning og skaffe meg en test.

Sitter faktisk akkurat nå og prøver å lese meg opp på Apistogramma og har funnet en side; Dwarfcichlid.com. Jeg leser så mye rart synes jeg, men som han som har skret skriver at det han har gjort ikke er noen facit, men slik han gjør det. Kan her komme med noen sitat

The information that follows is highly biased. It is nothing but my opinion and may not be worth what you are paying for it (nothing!). However, I have been keeping and commercially breeding dwarf cichlids for more than 20 years and these are the techniques I use to keep my fish healthy and (hopefully) happy. I do not want anyone to ever think that I am saying these are the only or even the best way of doing things. I believe that there are a lot of successful ways to keep dwarfs what I offer is my way.

Many general aquarium books recommend changing 20% of the water every two to three weeks. I believe that 50% once a week is the absolute minimum for keeping healthy dwarfs.

I must emphasize that I consider this to be a minimum for maintenance. If you are spawning adults or growing out youngsters I recommend 40% every other day or more frequent. It is not unusual for some of my tanks to get 70% changes daily. However, this is not the norm. I usually shoot for 40 - 50% four or five days a week.

Siste sitatet sier han at ved leik eller oppfostring av ungfisk bør bytte 40% annen hver dag. I noen av karene sine bytter han inntil 70%!!! vann daglig. Dette er da veldig mye? Jeg tar til meg det jeg leser, og lærer av det, samtidig som erfaring kommer med.

Jeg for min del bytter vann 1x pr uke, samme hvilken type fisk det er. Mulig jeg må endre rutinene mine på apisto karene mine? Friskt vann skader jo ikke fisken, for å si det slik.

Dere som harapisto artskar, hvilke vannbytte rutiner har dere?

Når jeg så leser om hongsloi på disse sidene går det mot all min sunne fornuft; sitat

In late December 2006 I placed a pair of A. hongsloi of unknown parentage in a homemade breeding tank of about 7 gallons. The tank measures about 23"L x 7"W x 8"H so it is quite long in relation to wide. I placed about 3/4" of fine sand on the bottom and place several broken pots for caves along with several large rocks placed to divide the sight lines in the tank. I added several water sprite plants anchored with small stones and several clumps of java moss. Finally I added a couple of handfuls of Oak leaves.

It didn't take long for the pair to settle in and within a couple of days the female had nearly sealed herself into one of the caves. The male seemed oblivious and enjoyed the tank. After 8 days the female began to bring the fry out of the cave. Sitat slutt

7 gallons kar, dvs under 30L det..... Når en leser norske sider anbefales det 100L, men her bruker han en knapp 30L. Nei at det er enkelt å være en uerfaren akvarist på en fisketype og vil lese seg opp på flere kontinent. Det gjøres tydeligvis på forskjellige måter

Beklager at innlegget ble så langt, men ville ha med sitatene


Da har jeg fått beiset andre strøket på reolen. Det ble til at jeg tok med topp og bunnlist med det samme. Må ta de en gang til da..... (listene)

Vrir de små cellene rundt da jeg stadig vekk kommer opp med nye ideer om lister rundt karene. Jeg har mest lyst til å ha så breie lister at listene dekker ca 50% av karr ramma. Dvs at karrene nærmest blir bygd inn bak listverket. Men jeg vet ikke hva det ender med, som vanlig....

Noen av cory eggene har klekket og det er artig å se de bittesmå nærmest prøver å bite seg i halen. Iallefall snurrer dem veeeldig fort rundt seg selv.

Er nok ikke så mange som klekker da det er mugg på en del av dem. Blir nok ikke mer enn 10-15 tenker jeg. Dette er Aeneus.
Har tatt noen nye apistobilder i kveld, og det er tydelig på de siste apistoene jeg kjøpte som commbrae, hvem som er det og hvem som er borellii.

Borellii hannene (har iallefall 1) skiller seg veldig ut med sin gule "hake". (innlegg 319 tror jeg det var)

Borelliiene er snart som dverger i forhold til commbraene og det var godt å få dem alene i 160L. I kjellern tenkte jeg å dele karet i to, og ha en gruppe i hver ende.

Bilde 1. commbrae. Tror dette er en han
Bilde 2. Borellii. Hanne med den gule "haka"
Bilde 3. Ble nok flere cory yngel enn antatt. Er vel klekket 25-30 til nå.

Får rense opp og bytte vann der i isboksen i morgen
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap