Anders' akvarierom [NR. 1] (side 19)

Plussmedlem
Jada Mona, det kan jeg gjerne gjøre
Nå har jeg akkurat fått den, men det første jeg leser er "Life expectancy is five years"(!)
Hva i alle dager er det for noe tull å skrive i en Corydoras-artikkel da? Det er jo bare helt feil! Corydoras kan leve i flere ti-talls år! Rekorden jeg har hørt om er 43 (!) år! F.eks. 10-15 er helt normalt. Mer også!

Jeg ser ikke noe forfatternavn på artikkelen heller...? Kan du? (jeg ser navnene på fotografene på de to bildene i artikkelen, men ingen forfatter altså)
Plussmedlem
Jeg så det med levetiden, og reagerte på det. Det er nok helt feil... det er jo normalt at Corydoras blir langt over 5 år gamle, ja. Hadde vært leit om man hadde masse dyre og sjeldne Corydoras, og det nesten ikke var sjans for at de ble mer enn 5 år gamle

Og nei, jeg kunne heller ikke se forfatter-navn. Rart, for det pleier jo å stå? Hadde vært kjekt å vite hvem som hadde skrevet den

Det med levetiden viser jo at det kan være mye feil informasjon ute.
Jeg ble så opprørt over det der jeg, at jeg postet et innlegg om det på Corydorasworld
Det var ingen andre medl. der pålogget akkurat nå, så svar lar vel vente litt på seg. Men jeg spurte iallefall om folk hadde noen meninger om den artikkelen og spesielt det tullet ang. forventet levetid!

Det må være trykkfeil...!

REDIGERT;
den er skrevet av Ian Fuller ser jeg nå.
Hmmmhmm..
Dette må være feil ja!
Har hørt de blir godt over 20-30 år, men ikke at det er så vanlig.
Onkelen min har drevet å drettet C. adolfoi i 13 år nå.
Han har kun et kar med rundt 40 adolfoi og de fleste adolfoiene har han hatt siden han kjøpte de så det stemmer selvfølgelig ikke.

Kunne noen sendt filen til meg vis dere gidder? :- )
Send på madcon98@gmail.com... Det er samme mail som på forumet vis dere lurer **
Emil, jeg sender deg emailen med artikkelen
Plussmedlem
Jeg kan ikke se heeelt bort ifra at jeg er bittelitt glemsk :p

For i dag kom jeg plutselig på at "oj, jeg har jo et innvendig filter slengende ute på terassen!"
Det har ligget der siden tidlig i sommer, det... fullt av spindelvev var det, selvfølgelig :p Det var det innvendige filteret som jeg brukte i 230 literen før jeg fikk utvendig filter. Det hadde jo ikke gått nå som jeg har så mange Corydoras der! Men det gikk vel såvidt før Men jeg kom jo på at powerheaden fortsatt var inne i den store filter-boksen... og det har vel ligget ute i noen frostnetter, kan man si. Det er jo en fullt brukbar powerhead, forsåvidt ganske god også.
Var naturligvis bekymret for om den virket, så jeg testet i en bøtte med vann. Var sikker på at den ikke skulle virke, men jammen startet den uten problemer! Hah! Da har jeg en powerhead på lur

[External Image]

[External Image]


Noe annet, men...
Akkurat nå sitter jeg og skriver en spennende mail til Webzoo...
Hva har du å komme med til webzoo da?
Plussmedlem
Har jo seriøse planer om fler akvarier etterhvert, så jeg må innrømme at jeg har forhørt meg om priser på en reol med 6x85 liter Tenker nemlig at jeg må ha en ny reol til neste år... så jeg venter spent på svaret Blir dyrere å bestille ny reol, selvfølgelig, men lettere med frakt da jeg får alt av porsarør og akvarier tilsendt Og det er vel det faren min er mest bekymret for, sier han iallefall, altså å hente. Det liker han ikke... og jeg er jo helt avhengig av at noen henter reoler og akvarier når jeg kjøper! Men ikke hvis jeg bestiller på nett!

Så jeg får bare vente og se. Men jeg er møkka lei av å mase, trygle og be om fler akvarier, og av at foreldrene mine ikke skjønner mitt behov. (Hehe) Jeg har hatt noen sånne runder nå, og jeg er rett og slett sliten av det! Så hvis det ikke nytter nå etterhvert, får jeg bare si ja vel og vente. Holde meg på antallet akvarier jeg har.
Flere akvarier 0_0 ? Du har jo så mange :P Jeg har 1 :P Snart 2
Plussmedlem
Jeg har bare 5 Men ja, jeg må ha fler uansett, for jeg vil ha fler arter Corydoras! Men når jeg da har 11 stk, da orker jeg ikke fler! Jeg kan ikke akkurat la hobby bli "jobby" Da blir det kjedelig, og bare arbeid... men jeg tror nok 6 stk til går fint, jeg må bare regne med å bruke flere dager på vannbytte Jeg stortrives jo med det jeg driver med, og så lenge jeg koser meg, er jo alt bra.

Men så har vi problemet penger også da... jeg har ikke akkurat brukt få tusen på hobbyen, men jeg orker ikke tenke på det Jeg har prøvd å tenke på det før, men det er så mye at jeg blir sprø i hodet. Til tross for at jeg ikke har så mange akvarier at det gjør noe.
Plassen har jeg jo forsåvidt også etter at jeg fikk eget akvarierom Men det blir egentlig fullt med såpass mange kar der inne som 11 stk!


Jeg drømmer videre...
Du Anders, om du har 5 eller 11 gjør ingen forskjell annet enn at gleden er omtrent det dobbelte. Selv har jeg 15 eller 16 gående, men jobby er det ikke. Det er hobby og masse glede. Med sluk innen rekkevidde og slange slik jeg har i kjellern, går vannbytter som en lek.

Dette ser jeg frem til hver helg, et par timer i kjellern med slamming og vannbytter. Vil helst ikke snakke om hva en har brukt av penger gjennom årene på denne hobbyen. Kunne vel hatt en grei slump penger på konto om en hadde satt dette bruket på bok. Men koster ikke alle hobbyer penger da?

Ikke mange hobbyer gir like mye glede som hold av dyr. Ved oppdrett kan en faktisk også tjene noen kroner og få dekket sine utlegg......

På tide at du får deg APISTOGRAMMA Anders. En opplevelse uten sidestykke.....[External Image]
Plussmedlem
Kloke ord, LOFFA Jeg er heller ikke bekymret for at det skal bli for mye med 11 kar. At det blir mer er sikkert, men ikke FOR mye Jeg elsker å sysle med vannbytter, noe jeg ofte gjør på søndag. Da er det ofte ikke så mye annet å drive med likevel. Men om jeg legger til en lørdag til vannbytter og akvarie-stell spiller ikke det noen rolle når jeg elsker å sysle med det! Å tusle for meg selv inne på det rommet er jeg veldig glad i, og jeg har lyst til å ha mer å gjøre i hobbyen. For med 5 akvarier er alt gjort i en fei... egentlig Enkle vannbytte-systemer har jeg også; tapper ut vinduet, inn igjen fra kjøkkenkrana.

Kan se for meg en reol med 6 kar til. Da vil jeg bruke mer tid på hobbyen min. Og det har jeg som sagt lyst til. Flere kar å innrede og sysle meg. Høres perfekt ut!

Nå gjelder det bare å få mine foreldre til å gå med på det. Jeg får argumentere med at jeg bruker tiden til fornuftige ting hvis jeg får flere kar - men de bryr seg vel sikkert ikke om det
Skal jeg være helt ærlig skjønner jeg ikke helt tankegangen dems akkurat. Jeg får ikke noen fornuftige svar heller... det er da vel for svarte greit at jeg bruker litt penger på en hobby jeg er så glad i og brenner så for? Så det at de absolutt må holde den "ikke fler akvarier på lenge"-greia er litt rart. Jeg får ta det opp etterhvert i heimen det med å bestille fra nett. Selv om det brukes en del penger, tjener det seg fort inn igjen i senere tid. Og nå kan jeg snart få en liten jobb også, egentlig


Det blir noen innlegg om sånne ting som dette nå, men sånn får det bare bli Og litt temperamang kan jeg ikke garantere at det ikke blir :p
Plussmedlem
Jeg har virkelig begynt planleggingen om ny reol nå. Når en først har begynt å tenke, og sendt en mail, har det lett for å ta av og ikke bli glemt Jeg syntes det er helt sykt at jeg i det hele tatt har begynt å tenke på å bestille en ny reol, det vil bli dyrt! Det blir uansett ikke før etter konfirmasjonen, det kan jeg si sikkert Og den er vel i mai.

Jeg har ikke fått svar fra Webzoo, men jeg sitter og tenker på tilbehøret til reolen. Jeg må velge billig, men brukbart... har funnet armaturer som kan være aktuelle. Det kan være greit å bare ha ett-rørs også, egentlig, for det kan bli dyrt i lengden hvis jeg skulle skiftet 19 lysrør ofte!

Her er armaturene jeg har tenkt litt på (vil ha i sort, for det skal reolen være også). Enkle og billige, men gjør jobben sin. Jeg kan ikke til med noe til godt over tusenlappen pr. armatur.

Filtere får bli noe innvendig-greier, men har ikke tenkt så mye på det. Et alternativ kan være de Eheim Aquaball-greiene jeg allerede har 3 av, men jeg syntes de går litt fort tette!


Det er kanskje litt dumt å begynne å planlegge alt for mye på dette, for kanskje blir det ikke noe i det hele tatt. Men jeg håper jo, og Webzoo sender vel reolene sine, så det kan gjøre det litt lettere. Ikke det at jeg tror frakt er billig heller! Fytti, når jeg tenker på alt er det MYE...
Det er lov til å drømme Anders, og plutselig kan drømmer bli virkelighet ;D
Hvor mange liter skulle hvert akvarium i reolen være eventuelt, Anders?
Plussmedlem
mona o
Hvor mange liter skulle hvert akvarium i reolen være eventuelt, Anders?


Jeg tenker 85 litere. Det er jo fine artsakvarier for Corydoras, og syntes målene er greie. Vil ikke satse på noe mindre, tenkte jeg Det er det jeg har sendt mail til Webzoo og spurt om pris på. Jeg håper jeg får svar om ikke så alt for lenge...

Om en slik reol en dag vil bli min, vil jeg fortsatt beholde det jeg har fra før av akvarier tenker jeg. Jeg skal få presset alt inn i rommet Jeg har målt også, og det er ikke noe problem. Skulle få presset inn enda en reol hvis jeg måtte Men det er ikke snakk om... 11 akvarier får jammen holde så lenge jeg kan se fremover.
85 litere er ideelle størrelsen til en gruppe Corydoras Hehe
Ikke for store og ikke for små og stelle med heller.

Vi får vel se bilder av den til sommer'n da!
Plussmedlem
mona o
Ikke for store og ikke for små og stelle med heller. Vi får vel se bilder av den til sommer'n da! :D


Det har du rett i, det er nok veldig greie størrelser å stelle med. 98 literne mine syntes jeg ikke er for store heller, så da vil 85 litere være perfekt

Og ja, vi får håpe drømmen kan bli virkelighet til sommeren eller noe Og jeg som trodde jeg hadde nok akvarier i år og dag! Der tok jeg grundig feil! Den gangen jeg kjøpte reolen min ville jeg bare ha plass til noen få Corydoras-arter liksom, da det ble interessen. Men nå har jeg jo begynt å samle, og 8-9 arter er ikke nok
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap