- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Heidi`s kjærlighet til snegler og fisker i ferskvann og saltvann. (side 19)
Heidi`s kjærlighet til snegler og fisker i ferskvann og saltvann. (side 19)
Postet 23.10.14 kl 11:28
Eggleggingen tar mellom 2-10 timer så om dem holder på lengre enn det ville jeg bare fjernet hua da hun er ekstrem på å spise alle slags egg. Hannen spiser dem som regel om dem er ubefruktet, men har opplevd 1 gang at hannen spiste alle hver gang så sist gang fjernet jeg også hannen og lot eggene klare se selv. Det er da veldig viktig at det er mye flyteplanter(f.eks mose) under eggene som holder dem oppe hvis ikke vil dem falle på bunnen.
Bedre lykke neste gang og om du vil virkelig prøve å få unger på dem så skill dem i 3-4 uker hvor du fôrer dem opp med artemia og mygglarver så dem får kommet seg og kommer i modus igjen.
Har forresten ett lite spørsmål til deg, kjøpte noen tiger snegler av deg for lenge siden og har prøvd å søke opp hvor lenge disse lever uten å ha funnet noe særlig info ang dette.
Bedre lykke neste gang og om du vil virkelig prøve å få unger på dem så skill dem i 3-4 uker hvor du fôrer dem opp med artemia og mygglarver så dem får kommet seg og kommer i modus igjen.
Har forresten ett lite spørsmål til deg, kjøpte noen tiger snegler av deg for lenge siden og har prøvd å søke opp hvor lenge disse lever uten å ha funnet noe særlig info ang dette.
Postet 23.10.14 kl 12:28
CathyEggleggingen tar mellom 2-10 timer så om dem holder på lengre enn det ville jeg bare fjernet hua da hun er ekstrem på å spise alle slags egg. Hannen spiser dem som regel om dem er ubefruktet, men har opplevd 1 gang at hannen spiste alle hver gang så sist gang fjernet jeg også hannen og lot eggene klare se selv. Det er da veldig viktig at det er mye flyteplanter(f.eks mose) under eggene som holder dem oppe hvis ikke vil dem falle på bunnen. Bedre lykke neste gang og om du vil virkelig prøve å få unger på dem så skill dem i 3-4 uker hvor du fôrer dem opp med artemia og mygglarver så dem får kommet seg og kommer i modus igjen. Har forresten ett lite spørsmål til deg, kjøpte noen tiger snegler av deg for lenge siden og har prøvd å søke opp hvor lenge disse lever uten å ha funnet noe særlig info ang dette.
Jeg vil ikke skille de osv...det er nok at de vokser opp en for min del...Nå svømmer de rundt som gode venner....har masse planter i karet...hadde en hoe en gang som stakk av med egg mens de lekte og la de oppi en plante...
Det er veldig lite info om de sneglene og levealder..vi forkorter jo livet deres med halvparten ved å holde de i akvarium....og det er veldig individuelt..noen kan leve i evigheter mens noen dør etter kort tid...Men erfaringsmessig hvis sneglene ikke er fullvoksne så kan de leve over et år i alle fall og lenger......disse algespiserne lever lenger enn epler gjør i alle fall...det er min erfaring...kommer an på temperatur og mattilgang osv...Jeg har noen store sorte algespisere og de har jeg snart hatt 2 år tror jeg...de har overlevd alt de...Men hvis de ikke har alger så må det mates...
Bildet er av ei hoe som stjal egg mens de lekte og la på en egen plass....ho blåste bobler ho også ..har sett flere ganger at hoa hjelper til med å legge eggene oppi reiret....
Postet 23.10.14 kl 13:10
Har også opplevd kampfisk hunner som lager skumrede og legger egg. Ganske artig å se
Ang snegla så kjøpte jeg dem av deg i april 2013 så dem begynner vel å dra på åra da. Mistet den ene tidligere i uka desverre. Har egentlig aldri vært noen sneglefan, men må si jeg får mer og mer sansen for flere av disse.
Ang snegla så kjøpte jeg dem av deg i april 2013 så dem begynner vel å dra på åra da. Mistet den ene tidligere i uka desverre. Har egentlig aldri vært noen sneglefan, men må si jeg får mer og mer sansen for flere av disse.
Postet 23.10.14 kl 16:30
CathyHar også opplevd kampfisk hunner som lager skumrede og legger egg. Ganske artig å se :) Ang snegla så kjøpte jeg dem av deg i april 2013 så dem begynner vel å dra på åra da. Mistet den ene tidligere i uka desverre. Har egentlig aldri vært noen sneglefan, men må si jeg får mer og mer sansen for flere av disse.
Jøss da levde de ganske lenge faktisk...de er jo verdens beste på alger disse...så er de fine og se på også...
Postet 23.10.14 kl 16:59
Postet 23.10.14 kl 17:03
Postet 29.10.14 kl 16:26
Fikk masse flotte snegler i går. og Mertensiene var veldig store denne gangen også...og det er synd..Men Tiger, Sebra og Batman sneglene var veldig små og det er kjempebra for da har man de mye lenger...Batman er veldig kule....og veldig flinke på alger..
1. En nydelig liten Batman, er litt blåskjær i kroppen på den...
2. Nydelig Sebra snegle med veldig spesielt mønster...
3. En stoooooor Mertensi og en voksen Sulle....velkomst klem fra Sullen...
1. En nydelig liten Batman, er litt blåskjær i kroppen på den...
2. Nydelig Sebra snegle med veldig spesielt mønster...
3. En stoooooor Mertensi og en voksen Sulle....velkomst klem fra Sullen...
Postet 29.10.14 kl 16:30
Postet 05.11.14 kl 14:57
martensiene er noen flotte snegler....men hvorfor er de store hvite og barna brune.....og når blir de hvite....er det slitasje eller kalkbelegg...heller imot slitasje for de ser så marmoraktig ut...men dine er de...de er de største ferskvanns sneglene jeg har hatt utenom kjempe eplene....de føder unger som er nesten 1 cm store...De bildene er av babyene og er mellom 1,5 cm store i diameter..men veldig skjøre i skallet..håper de blir større så jeg får se de blir store og evt hva som skjer med skallet...
Postet 03.12.14 kl 11:19
Endelig endelig har jeg fått tak i disse nydelige perlene mine igjen...så lenge det varer..Marisa epler og Sebra epler spiser eggene til disse og posthornsnegler...har selv sett det med egne øyne , så derfor jeg ikke har klart å holde de...kanskje?....men ser at de kommer masse blå, røde og rosa posthorn så de klarer vel ikke å ta alt...og bra er det...
Nå mangler jeg leverikte snegler , men håper å få tak i over jul....
Nå mangler jeg leverikte snegler , men håper å få tak i over jul....
Postet 13.12.14 kl 15:16
Postet 13.12.14 kl 15:21
Dette er babyer fra to forskjellige snegler med veldig like kropper.
Den første er fra Filopaludina martensi og den andre fra Filopaludina sumatrensis polygramma....blånesende som jeg kaller de...men blå neser har og så Martensiene...
Jeg lurer på om de Martensiene egentlig har vært brune i skallet for de siste jeg fikk som ikke var så digre, der så jeg spor etter bunt skall og striper...men hva er det som gjør at de blir hvite? Slipes de og kalles White wizard for å få solgt de? Nesten så jeg begynner å lure på det...for de ser rett og slett slipt ut de siste jeg fikk...Det siste bildet er av Martensi som kalles white Wizard i dyrebutikkene...og denne ser man spor etter brunt skall ....
Det er vel også stor sannsynlighet for at disse filopaludina sortene kan krysse seg...men finner ingen info om det...men fine er de...
De er gjellesnegler og filter feedere så de får jevnlig spirulina for utblandet i vannet...og jeg hadde denne typen før og fikk de ikke til og leve opp...men etter jeg begynte med spirulina så har det gått veldig bra..ungene er over 1 cm store og det ser ut som det skal gå bra ,,enn så lenge...en annen ting jeg har oppdaget er at babyene sitter inni huler jeg har i storkaret og de har vokst fortere enn de som ikke bor i huler...det er stor sirkulasjon og mye bevegelse i sanden i det store karet, så mulig det da blir mer "mat" i vannet hele tiden? Jeg trodde ikke jeg hadde avkom av de helt til jeg fant masse inni steinhulene osv...de kan også gjemme seg rundt roten på planter osv...
Men i de små kara er de mer synlig ...
Den første er fra Filopaludina martensi og den andre fra Filopaludina sumatrensis polygramma....blånesende som jeg kaller de...men blå neser har og så Martensiene...
Jeg lurer på om de Martensiene egentlig har vært brune i skallet for de siste jeg fikk som ikke var så digre, der så jeg spor etter bunt skall og striper...men hva er det som gjør at de blir hvite? Slipes de og kalles White wizard for å få solgt de? Nesten så jeg begynner å lure på det...for de ser rett og slett slipt ut de siste jeg fikk...Det siste bildet er av Martensi som kalles white Wizard i dyrebutikkene...og denne ser man spor etter brunt skall ....
Det er vel også stor sannsynlighet for at disse filopaludina sortene kan krysse seg...men finner ingen info om det...men fine er de...
De er gjellesnegler og filter feedere så de får jevnlig spirulina for utblandet i vannet...og jeg hadde denne typen før og fikk de ikke til og leve opp...men etter jeg begynte med spirulina så har det gått veldig bra..ungene er over 1 cm store og det ser ut som det skal gå bra ,,enn så lenge...en annen ting jeg har oppdaget er at babyene sitter inni huler jeg har i storkaret og de har vokst fortere enn de som ikke bor i huler...det er stor sirkulasjon og mye bevegelse i sanden i det store karet, så mulig det da blir mer "mat" i vannet hele tiden? Jeg trodde ikke jeg hadde avkom av de helt til jeg fant masse inni steinhulene osv...de kan også gjemme seg rundt roten på planter osv...
Men i de små kara er de mer synlig ...
Postet 13.12.14 kl 15:34
mona oDet finnes virkelig utrolig mange rare og fine snegler! :) De svarte med gule og brune striper og tegninger var flotte. Du har ikke vanlige eplesnegler i rosa og lilla og sånt lenger, Heidi? Ser ikke bilder av dem iallefall, bare gule?
Å jo. har masse farger av epler..rosa, gule, hvite, lilla, grønne og blå...så her pares det hver dag og eggklaser legges jevnlig...så det er masse store og små epler i karene igjen...og nye sorter kommer til....
Postet 13.12.14 kl 15:40
Jeg har begynt å få tak i sullene igjen også..så nå har jeg masse oransje, gule i forskjellige nyanser og de sorte/gule som jeg kalte Arnold sullene mine før...de har kommet i flere fargevarianter enn da jeg hadde de sist...før hadde jeg kun sorte med knall gule store prikker men nå er det sorte med forskjellige gule nyanser i de og rare følehorn osv..så jeg tror sortene har blitt krysset eller så finner de nye varianter av de...og det fins ingen info om i det hele tatt...de selges enten som gule, gull eller sorte/gul.....
så det er håpløst hvis man skal holde rene farger..jeg hadde gule fra starten av og en av de har fått en sort baby...heheså det er veldig mange fargesterke varianter av babyene i alle fall...
Her er noen av de nye jeg har...
så det er håpløst hvis man skal holde rene farger..jeg hadde gule fra starten av og en av de har fått en sort baby...heheså det er veldig mange fargesterke varianter av babyene i alle fall...
Her er noen av de nye jeg har...
Postet 13.12.14 kl 15:48
Postet 31.12.14 kl 15:11
Postet 12.01.15 kl 01:46
Postet 12.01.15 kl 01:48
Nå ser jeg det begynner å komme flerfarget snegler igjen...men de kan jo forandre seg når de blir større...men det siste bildet er det mange farger i samme snegla, der er det lilla, gult, rosa og grønt....og det blir kjempespennende å følge med å se hvordan den blir som stor...Etter en hvileperiode så begynner snegla og vokse igjen og da tar den det farge genet den har mest igjen av så det skal bli spennende å se.
Den lilla på andre bildet er det både lilla og rosa i...så det kan bli en fin blanding..
Det første er jo bare så nusselig to små epler..en lilla og en blå...
Den lilla på andre bildet er det både lilla og rosa i...så det kan bli en fin blanding..
Det første er jo bare så nusselig to små epler..en lilla og en blå...
Postet 07.02.15 kl 22:35
Endret: 07.02.15 kl 22:36
Postet 07.02.15 kl 22:39