Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 190)

Takk for et langt og informativt innlegg
Heldigvis har jeg gjort alt det du påpeker på egenhånd
Jeg har passet nøye på at det ikke er underdosert, senket vannstand for å være sikker på at jeg har nok medisin (i et tilfelle måtte jeg gjøre det), og fullført kurene 100%. Unntatt det medisinerte fôret jeg forsøkte. Der kom jeg nemlig frem til samme konklusjon som du nevner; det måtte knuses (og da forsvinner jo medisinen ut i vannet fort) og de minste ynglene fikk uansett ikke i seg nok av det. Så da kuttet jeg ut det og gikk over til dosering av medisin i vannet isteden. Noe som viste seg å gi stor forbedring. Først en runde antiparasitt-medisin, så to runder med antibakteriell medisin.

Alt i alt; jeg ble kvitt problemet, som viste seg å være bakterielt, ettersom to runder med antibakteriell medisin hadde stor effekt. Tiden etterpå, viste imidlertid enda større bedring, det tok tydeligvis tid å hente seg inn igjen etter sykdommen for en del. Men pr i dag, noen få uker etterpå, ser jeg ikke lenger noen med symptomer og jeg krysser fingrene for at det er borte for godt.

Jeg forsøkte å kontakte en smådyr-veterinærklinikk i området her, forklarte problemet, men de var ikke spesielt begeistret for tanken og sa ganske enkelt at dette hadde de overhodet ikke greie på (og hadde åpenbart ikke lyst til å forsøke heller). Jeg spurte om de hadde mikroskop, noe de hadde, men det hadde de visst ikke lyst å bruke på en fisk... :p

Litt motløs av det ble jeg, men heldigvis greide jeg å kurere problemet selv. Men bryter det ut igjen, skal jeg huske det du nevner, Veterinærinstituttet, og ofre en fisk for undersøkelse hos dem (men ta kontakt med dem først og lage avtale, selvsagt).

Takk igjen for innlegget
Fotografering er blitt en vrien affære :-/

De siste to dagene har jeg oppdaget noe merkelig. Når jeg skal fotografere fiskene mine og kikker inn gjennom kameraets "tittehull", blir alt ute av fokus og utydelig Dette skjønner jeg ikke. Hva har skjedd med synet mitt?? Jeg pleier å se motivet i fokus der. Det er et eller annet med øynene mine... I dag kan jeg forstå hvorfor det er sånn akkurat i dag, for jeg fikk brått migreneanfall da jeg stod og skulle ned fra gardintrappa etter et vannbytte i stad. Helt uten videre. Men jeg skjønner ikke hvorfor det var sånn i går også.

Med migrene følger det alltid synsforstyrrelser, et minimum er mindre skarphet i synet. Noen ganger blir det fargeforstyrrelser også, dvs farger gjengis (for meg) en smule merkelige. Litt grønnskjær i alt på en måte. Er det riktig ille, så "bølger" det over skjermen når jeg ser på en pc eller på tv. Snodig!
Veldig synd jeg fikk migrene i dag, for da er lesing av den nye boken jeg har kjøpt, "The life and death of Anne Boleyn" (en av Henry VIII's mange hustruer - jeg liker historie ) helt uaktuelt. Klarer jo knapt å se bokstavene med migrene, det er så anstrengende for synet.

Uansett, jeg da jeg skulle ta noen bilder i dag så ble jeg forbløffet. Jeg kunne ikke se om jeg hadde noenting av motivet i fokus! Irriterende altså! Det ble da bare å sikte, fokusere på ren og skjær slump, fyre av blitzen og egentlig håpe det beste. Så fikk jeg heller se over og slette alt som ble uskarpt på pc'en i etterkant.

Håper ikke dette betyr trøbbel for fremtidig akvariefotografering

Det ble overraskende mange bilder som kunne brukes likevel heldigvis, jeg har nettopp sittet og sett gjennom dem på pc'en nå. Skal bare bearbeides litt, så kan det bli litt bildespamming her

Det er det yngste kullet med Green Laser yngel jeg har tatt bilde av i dag, siden jeg stod og betraktet dem da de spiste og fikk så lyst å fotografere når de lå relativt samlet. De har det suverent bra etter flytting til større kar
De storkoser seg og har helt klart fått bedre farger. Det ble nok litt trangt, høy forurensning og mye nitrat i vannet i 45 literen, ja, til tross for daglige vannbytter. Nå er det mye bedre farger på dem, jeg burde flyttet dem for lenge siden . Jeg skifter vann enten hver eller annenhver dag på dem likevel nå, det er alltid bra for yngel i vekst.

Det kommer altså noen bilder av dem i løpet av kvelden, når jeg har fått bearbeidet dem og forminsket.
Yngste green laser kull :)
I dag fôret jeg det yngste kullet med røde mygglarver uten å kutte dem opp i mindre munnfuller først. De pleier å få den ferdig opphakket i mindre, passelige biter, men i dag testet jeg altså uten å gjøre det. De måtte slurpe i seg maten og brukte derfor litt lenger tid på å spise opp, men det gikk helt fint. Hver smitt og smule ble spist

Her er de første seks bildene Er det rart jeg gruer meg til de skal selges, eller? Dette er virkelig et fantastisk flott syn!
Jeg måtte gå tilbake i tid og sjekke hvor gamle de egentlig er, disse her, og iflg. et innlegg jeg skrev klekket de 28. januar. De er altså blitt 2 måneder gamle
Jeg er usikker på hvor mange det er igjen i det eldste kullet, men la oss si de er 60, for å ikke overdrive. Kanskje det er 65, men vi sier 60. Dette yngste kullet er 76 stk, og det vil altså si at jeg har minst 136 Green Laser ungfisk!

Opprinnelig, altså dagen etter ferdig klekking av de siste sene "klekkerne", var dette kullet med de yngste på 100 stk. Enkelt regnestykke; overlevelsesprosent på 76% på disse

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]






De tre siste bildene til innlegget ovenfor.
Skjønner at du gruer deg til du skal selge disse skjønningene
Flotte fisk du har der, jeg må si at det er veldig interesant å lese tråden din.
Jeg må bare si at jeg har lært mye av å følge med her.
så mange fine grønne lasere
Jeg tror jeg bare liker disse ildtetraene bedre og bedre for hver dag som går De er utrolig fine, og jeg kunne godt tenke meg flere enn de tjue jeg kjøpte for 10 dager siden.

Det går veldig bra med både de og Karamell (kampfisken) som jeg kjøpte samtidig. Han er en veldig aktiv fyr






Ooops, skikkelig møkkete glass... :p
[External Image]

Reflekser av blitzen på buken til tetraene er ganske vanskelig å unngå har jeg merket
[External Image]

Og her er den skjønne Karamell Han er smellvakker, synes jeg
[External Image]
Karamell er virkelig vakker ja og for et treffende navn du har gitt ham da !
Flytting av C. eques
Litt gjenvinning
En gammel flaske som det en gang i tiden var Tropica Master Grow i, har fått nytt liv som doseringsflaske med Aqualife (vannforbedringsmiddel a là Aquasafe). Jeg har nemlig en 5-liters kanne med det middelet, og det er så tungtvindt og tungt å dra frem den greia for å ta noen få ml med middelet. Så da fyllte jeg over her etter å ha vasket flasken godt.
[External Image]


Og så et lite eksperiment... :p (litt uklart bilde, brukte ikke kamerastativet)
85 literen øverst til høyre i den doble reolen min er ferdig innkjørt med det nye HMF filteret. Byttet 70% av vannet i går. Og i dag, på ren impuls bare, flyttet jeg 4 Corydoras eques over dit. To hanner og to hunner. Spennende å se hva som skjer, nå da
Hannene er helt på tuppa. Men det er bare 3 timer siden jeg flyttet dem over da...
[External Image]


Mona!.-Karamell var jammen kjempe pen! det må jeg si.
Sånne Bettaer med veldig spesielle farger på=som din, har jeg ikke sett før.
Karamell har det definitift det bedre hos deg enn hos "dyrebutikken".

Jeg leste i flere timer i tråden din her,)e Green laser corydoras-ynglene var jammen søte.
Det er veldig morsomt og se dem med de fine bartene sine.
Nå SKAL! jeg følle med på denne tråden ass.
Hva slags planter har du i dette karet?
Jeg får ikke forstørret opp bildet nok til å se arten,det ser ut til at det kan være en gressart.

frosken
Hva slags planter har du i dette karet? Jeg får ikke forstørret opp bildet nok til å se arten,det ser ut til at det kan være en gressart.


Det er Echinodorus quadricostatus. Jeg fikk noen avleggere av Tom C sommeren 2006, og plantet dem i en 128 liter, og jeg hadde massevis av den tidligere.
I 128 literen grodde den utover hele bunnen. Det var ordentlig fint! Her ser du bilde av det fra februar 2008.

Men som du ser på bildet hadde jeg satt inn flyteplanter.... og lat som jeg er, luker jeg ikke ofte nok. Dermed ble gress-Echinodorusen skyggelagt en hel sommer (ifjor). Da døde de ut, alle sammen, unntatt to små spjælinger. Livredd for at de skulle gå tapt, plantet jeg dem som eneste plante i en 19 liter og dyrket frem noen avleggere over noen mnd. Så til slutt, da de var mange nok, kunne jeg flytte dem hit til 85 literen og dyrke videre på dem. Nå går jeg og venter på flere avleggere, og har planer om å spre den videre til de to nye 168 literne jeg har på gang

PS!
Jeg er littegrann usikker på om dette er er en plante Tom C har tatt med hjem fra Peru selv eller om det er fra butikk.
Ja husker du nevnte det.
Disse har blitt mye høyere siden jeg så de sist.Flotte er de,når en ser helheten i karet
(Mente at hele karet var flott også selvsagt)
fiskeren
85 litern ble nydelig ;)


frosken
Ja husker du nevnte det. Disse har blitt mye høyere siden jeg så de sist.Flotte er de,når en ser helheten i karet :-) (Mente at hele karet var flott også selvsagt)


Takk, takk til dere begge to
Argh! Oppdaget nå nettopp at jeg har greid å bestille FEIL type lysrør fra Tyskland, som jeg gjorde for en tid tilbake siden. Jeg har ikke denne watt-lengden på lysrør fra før, så ingenting av "lageret" mitt av lysrør kan brukes. De to nye helglass-akvariene jeg har bestilt etter mål er 120 cm lange, og det 120 cm lange Woha armaturet bruker 2 x 38 watts rør.

Så nye lysrør i ny wattstyrke og lengde måtte altså handles inn, så alt er klart til akvariene og reolen kommer....

Kikket gjennom email-bekreftelsen av bestillingen nå og oppdaget plutselig at det var et litt annerledes navn på de rørene.... det var riktig produsent, men en annen type enn jeg skulle ha! De gir en helt annen lysfarge.
Jeg skulle ha Dennerle Trocal Amazon Day 38W, men i handlekurven hos ZooBuy hadde jeg visst lagt Dennerle Trocal Color-Plus 38 W! Tipper dette er sånne rør som gir rosaaktig lys... Kan muligens brukes bakerst i karet, men jeg må jo ha dagslysrør foran.
Jeg er forresten utrolig godt fornøyd med Dennerles dagslysrør. Det er de beste lysrørene jeg vet om. De gir veldig god plantevekst, og minimalt med alger! Jeg begynner faktisk å tro på skrytet en produsent gir for sitt eget produkt; i den står det at disse rørene er forebyggende mot alger Hehe

Æsj, nå må jeg gjøre enda en bestilling. Lysrør er ikke akkurat det billigste å gjøre feilbestillinger på! :p Håper bare at lysrørene kommer i tide til akvariene kommer...

[External Image]

off, den er kjipern den ja. du kan jo sikkert få solgt lyset hvis du ikke har bruk for det da.
Det var kjipt. Du kan jo selge den på nettet, å selge den for den samme prisen som du kjøpte den for.
Den er jo ubrukt og helt ny.
ettersom du kjøpte røret i tyskland var den sikkert billigere enn i vanlig butikk, derfor kan du sette prisen over det du betalte men under butikk pris
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap