Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 193)

Galemor
Gleder meg, kan vel lese litt om hvordan få fiskene igang, hva slags elv de kommer fra og slikt der??


Det er en del fiskeprofiler der å kose seg med ja Alle Corydoras, C-nummer, CW-nummer og de slektene som hører til under Callichthyidae (som f.eks. Aspidoras og Scleromystax).

Såvidt jeg husker, så står det stort sett alltid elv, område og land på hver enkelt art. På svært mange står det også en oppdrettslogg med div. data. Han legger ut minst et par nye oppdrettslogger pr mnd.
Mange har Ian drettet selv, et 70-talls arter tror jeg (!), noen er oppdrettslogger fra medlemmer. Blant annet er oppdrettsloggen på C140 fra meg

vannmannen
Personnr, kontonummer passord eller PIN-koder. må aldri oppgis. Hvis et firma spør om f.eks. personnummer, så trekker jeg meg . Det er en noen selskaper som får tak i dette selv om du ikke har oppgitt dette. f.eks. cdon.


Firmaer som gir kreditt, dvs sender fra seg varer av en viss sum uten å få betaling på forhånd, kredittsjekker som oftest kundene sine. Det er sunn og fornuftig firmapolitikk - hvis du ikke har lyst til å gå konkurs temmelig fort da.
Det har de lov til å gjøre. Alle bedrifter som gjør slikt, har tilgang til kredittsjekksystemer via de større inkassobyråene i Norge. F.eks. Lindorff og Dun & Bradstreet. Disse registerne viser om kunden har betalingsanmerkninger, eller om det kan anses som trygt å gi denne kunden kreditt Personnummeret finnes der i de registerne, for disse selskapene har lov til å ha dem registert.
CDON har sannsynligvis ikke tillatelse til å oppbevare eller ha slikt registrert hos seg selv, det er ganske strengt regulert fra datatilsynet og personlov-hensyn.
Forstår det slik at det må ha personummer or å fa tilgang.
Hvorfor ??

Ja, men firmaer som gir kreditt har stort sett tilgang til disse opplysningene uten å spørre, som f. eks banker.
vannmannen
Forstår det slik at det må ha personummer or å fa tilgang. Hvorfor ??


Hvor må de ha personnnummer? På SINE nettsider? Det holder med navn, adresse og fødselsdato for å kredittsjekke noen (ikke fullt person nr). Det er overraskende om CDON har fått tillatelse til å oppbevare personnummeret til folk i sitt eget kunderegister, det er ofte veldig strenge sikkerhetsregler for slikt.

PS!
Eller mener du i det man blir kunde for aller første gang? Da er det noe annet, for det oppbevares og lagres IKKE hos CDON. Det sendes kryptert over nett til en automatisk kredittsjekk. Finner ikke systemet betalingsanmerkninger på deg i kredittsjekkregisteret, sendes det automatisk et godkjent svar tilbake og du kan handle på stedet med det samme CDON ser aldri dette personnummeret og det lagres ikke. De har bare fått vite at du er ok og kan få handle på kreditt
Da har jeg sjekket mailen, virket som Ian var inne for jammen hadde jeg ikke fått svar med engang, nå er det inn og titte
(skjønn litta tulle det der)
nå er det en smal sak å få tak i personnummeret til folk da.. en kjapp telefon til no statlige greier jeg har glemt navnet på får man ut personnummer så lett som bare det.. gjorde hvertfall det før, var no skriverier i avisa om det og greier. for ikke snakke om alle brev og diverse man får i postkassa hvor det meste står :p

når det gjelder cw, kan jeg ikke huske å ha oppgitt personnumer, bare fullt navn og adresse
For å nevne et eksempel, jeg handlet med en akvariebutikk som kredittsjekker.
Det var nok å oppgi mellomnavnet, som jeg ikke bruker til daglig.
Etterpå fikk vi avklart sjekken uten å oppgi personnummer.
Faren ved å oppgi personnummer er nemlig ID-tyveri. som ikke er uvanlig.

Kan også nevne faren for hacking av dataregistere.
vannmannen
For å nevne et eksempel, jeg handlet med en akvariebutikk som kredittsjekker. Det var nok å oppgi mellomnavnet, som jeg ikke bruker til daglig. Etterpå fikk vi avklart sjekken uten å oppgi personnummer.


Javel. Men jeg skjønner ikke helt... er det noe problem? Det er som sagt en fornuftig firmapolitikk.

Firmaer som gir kreditt, har lov til å kredittsjekke. Det aksepterer man når man handler der, og leser kjøpsbetingelsene.

Dette er to forskjellige firmaer. Akvarienettbutikken er et lite foretak med få ansatte som tar kredittsjekken manuelt av en person som kan søke og lese og sjekke at det er riktig person det er snakk om.
Hos CDON gjøres det av et datasystem, der ingen mennesker sitter og ser på noen resultater e.l. Derfor må de ha personnummer, fordi det er unikt for hver enkelt person i Norge, slik at systemet skal være 100% på at korrekt person sjekkes. Et datasystem resonnerer ikke og kan ikke tenke logisk
Har forsåelse for at firma kredittsjekker.
Men uvedkommende kan kansje få tak i informasjonen.
vannmannen
Har forsåelse for at firma kredittsjekker. Men uvedkommende kan kansje få tak i informasjonen.


Joda, det er en ubehagelig tanke. Men vil man handle på nett så må man ta noen enkle forholdsregler for å gjøre det så trygt som mulig. Vil man handle på kreditt, altså få tilsendt varer uten forhåndsbetaling men med vedlagt faktura, så må man godta at firmaet kredittsjekker. Ved forhåndsbetaling trenger de ikke dette, eller ved betaling med kort.

Noen fornuftige råd:
Handle gjerne faste steder, eller steder som har fått god omtale av andre, og kun steder som har en sikker og kryptert betalingsløsning. Bruk aldri Visa bankkortet til å betale på nett, bruk et kredittkort som f.eks. Mastercard. Dermed gir du ingen uvedkommende direkte tilgang til kontoen din slik at den kan bli tappet av bedragere. Med Mastercard kan du sjekke alle transaksjoner før det betales, og bestride eventuelle feil eller forsøk på svindel.

Dette med å bruke et slikt kort for netthandel er et godt råd som mange tv-programmer som f.eks. "TV2 hjelper deg" og lignende, også råder folk til, og jeg bruker aldri Visa på nettet. Niks!



Enig.

Gjennom jobb får jeg ofte melding om visakort nr. ol. på avveier.


Jeg jobber ikke i Politiet, eller KGB.
mona o
Det er [I]ganske[/I] utrolig, men jeg har vært liten og søt en gang, jeg og! ;)

Og nå da?
Bare liten eller bare søt?
Humunukuapuaa
[QUOTE=mona o]Det er [I]ganske[/I] utrolig, men jeg har vært liten og søt en gang, jeg og! ;)

Og nå da?
Bare liten eller bare søt?

Søt er vel ikke det ordet som har blitt brukt mest om meg her på AF opp gjennom åra Hehe, faktisk aldri.

Hva jeg er nå? Hm. En rosin kanskje? Fremdeles litt søt, men litt rynkete...?
Jeg liker søte rosiner bedre enn sure kjerringer.
Diy
I kveld har vært litt sånn Gjør-Det-Selv kveld. Søvnløs. Og da fikler jeg alltid med div. prosjekter og sånn på akvarierommet.

Jeg har silikonert inn glasslistene til HMF filteret i den siste 85 literen, og det ble mye plunder og klin.
Da jeg var ferdig, så roste meg selv for vel utført jobb, og så kontrollerte jeg med tommestokk...og oppdaget at det var 1 cm forskjell. Hm! Skjønner ikke hvordan det kunne skje? Men det er kanskje svaret på spørsmålet mitt, akkurat der. At jeg ikke skjønner hvordan, hehe :p
Mannen min er en racer på øyemål og sånne ting, han ser med et blikk omtrent på centimeteren hvor store ting er, avstander, og om ting er like, rette og i avstand og sånt. I kveld hadde han lagt seg forlengst, og kunne ikke assistere meg som vanlig med akkurat denne jobben, så jeg gjorde alt alene.
Heldigvis er det ikke noe millimeter-politi som kan komme og arrestere meg for å ha bomma med en cm! :p Svampen passer inn uansett den, det er det viktigste.

Noe som er genialt å ha til sånne småjobber når det gjelder silikonering i akvarium, er små tuber med silikon! Altså, ikke disse digre patronene i limepistol, som tar en h.... masse plass og er dritvanskelige å håndtere! Enten kommer det ikkeno', eller så kommer det en lang snabel med silikon ut når man trykker! Jeg hater å bruke dem. Da er en tube bedre og lettere manøvrerbar. Dessuten har de skrukork, så man kan sette på korken når man er ferdig. Den plastspissen tar man av når man er ferdig, og neste gang man skal bruke det, så bare pirker man ut geleproppen med gammel silikon i tuppen med en spiker, og vips så er man klar til ny jobb! (patroner har ikke kork)
Det er klart, til store jobber nytter vel bare silikonpatroner, men jeg har sjelden behov for store mengder silikon så tuber er helt toppers for meg.

[External Image]

Tidligere i kveld var vi en tur på et kjøpesenter, og jeg stakk som alltid innom zoobutikken der selv om de aldri har noen fisk jeg vil ha. Men jeg må se, og jeg er jo alltid på utkikk etter røtter! Kanskje en spennende eller uvanlig trerot dukker opp. Stod og studerte akvariene i butikken, og hva fikk jeg se? Joda, de hadde kulefisk i et kar proppfullt med andre fisk. Men gjett hva mer? Det var jegersnegler i karet også. Merk ordet; var jegersnegler der... for de var spist opp! Tomme jegersneglehus lå strødd, og kulefisken propellerte rundt og gransket hvert enkelt sneglehus for å sjekke om det kanskje fremdeles fantes levende innmat i noen - kanskje han håpet han hadde oversett et eller to tidligere.
Prislappen for jegersnegler hang der enda den....

Jeg fant forresten en trerot. Den var litt morsom. Jeg tror jeg må ha et kallenavn på dette akvariet når det er satt opp, døpt etter ordet som falt meg inn da jeg så på trerota :p
Akvariet blir nok hetende "Ostehullet". Hehe.

[External Image]

På dette bilder her har jeg fått silikonert inn glasslistene også. Jeg ser ut til å ha en merkelig, sykelig trang til å alltid plassere HMF filteret til venstre i karet, så det altså blåser ut vannet i retning høyre. Prøvde å se for meg motsatt plassering, men det ble helt snodig å tenke vannstrømmen mot klokka og mot leseretningen. Jeg måtte bare ha det til venstre, så det peker mot høyre og den veien
[External Image]

Kritisk i 180 literen
Jeg var søvnløs forrige natten, natt til i går, og mens jeg holdt på med noe på akvarierommet midt på natta oppdaget jeg noe kritisk. Akvarielysene var alle slått av, men lyset i taket i rommet var på så jeg skulle se hva jeg holdt på med. Huset var stille. Plutselig hører jeg en merkelig lyd, et slags knirkende lite pip, med en boblende etterlyd! Lyden kom fra 180 literen, som jeg stod ved siden av. I overflaten, klint inntil frontglasset, lå en Corydoras sterbai hunn og kjempet desperat for å klare og svømme ned. Samme hvor mye hun sprellet, så ble hun bare dratt opp igjen - luft i innvollene! Hun fløt som en livbøye, og kom seg bare ikke ned. Stakkars - hva i alle dager skal man gjøre? Hun pep! Det var en opplevelse jeg fikk helt vondt i magen av. Og mens jeg stod og så på henne, begynte jeg å legge merke til andre ting i 180 literen... Det var nærmest trafikk i overflaten av Corydoras som kom opp og snappet luft før de suste ned igjen. Alle suste opp og ned, snappet luft som gale. Og det hang tett i tett med L144 yngel helt oppe ved overflaten. Når disse gjør noe slikt, så er det all grunn til uro - HER var det noe riv ruskende galt!

Jeg sjekket på siden av akvariet og kikket inn bak karets innvendige bakgrunn, og så at all filtersvampen bak bakgrunnen var sannsynligvis i ferd med å gå tett, vannstanden var lavere bak bakgrunnen enn foran. Det kom vann ut av utblåset i karet likevel, så helt tett var det ikke. Men jeg antok at det var så store mengder avfall bak der, at nedbrytningen av disse sugde ut omtrent alt oksygen som er i vannet. Det skjer i nedbrytningsprosessen, bakteriene bruker oksygen. Jo mer avfall, jo mer oksygen forbrukes til denne prosessen. Dette karet har vært i drift 1½ år med denne bakgrunnen, men det skulle likevel ha kunne gått i minst et år til før rensing av blåsvampene bak der. Jeg har et annet kar som har gått i snart 3 år uten rens bak bakgrunnens filterløsning.

Jeg stoppet Eheim-filteret, renset det skikkelig, og så tok jeg fatt på filtersvampene bak bakgrunnen og dro dem ut, neve for neve. Det er to filterløsninger i dette karet, så det tok jeg sjansen på å gjøre.
Slamsugde opp enorme mengder mørkebrunt vann og dritt fra bak der. Deretter fjernet jeg hele den enorme klasen med H. leucocephala-planter som dekket omtrent halvparten av akvariets overflate og vokste ganske langt ned i karet også. Da jeg løftet ut den svære sammenfiltrede matten av planter, kunne jeg egentlig brukt det som omslags-skjørt rundt livet :p Uansett, den sperret for fri vannbevegelse, og huset store mengder andemat, så jeg bestemte meg for å hive den og renske skikkelig opp her. Slamsugde i karet også, og tilsammen ble det byttet 60 liter vann. Litt vel kaldt det vannet jeg hadde til mellomlagring, men det måtte bare brukes selv om 180 literen er full av L144 yngel som helst burde hatt helt temperert vann. Det fikk gå som det går, for vann måtte bare byttes her.

Den luftfyllte C. sterbai hunnen ble fanget inn med bare hendene, hun kom seg jo ingen sted så det var bare å lukke hånden rundt henne og ta henne opp. Et plastkar ble fyllt med noen få liter vann fra karet og hun ble plassert der. Der begynte hun med den samme frenestiske oppførselen, hun stod på hodet og forsøkte å få kroppen med ned til bunnen. Head standing, kalles det vel. Jeg lot henne være der til neste dag, så fikk jeg ta en beslutning da.

Da karet var fyllt opp igjen med vann og alt var ferdig, satte jeg meg ned og betraktet fiskene. Ingen C-maller fløy opp til overflaten mer, L-mallene hadde gjenopptatt sin vanlige oppførsel og befant seg på bunnen av karet. Alle så ut til å endelig puste normalt igjen. Og det gjorde jeg endelig også...

Slik ser 180 literen ut i dag.
[External Image]


Oi, jammen godt du var våken da.
Den lufta pleier å komme ut av seg selv igjen, har hatt venuser som er ganske grådige, noen ganger har de da fått i seg mere luft en mat og sliter litt med svømminga, head standing som du sa
Men det går som oftest fort over.

Hvordan går det med hunnen nå??

Hadde vært kult med før bilde oxo
Ang. den C. sterbai hunnen jeg nevner i innlegget ovenfor, som tydeligvis hadde store problemer med svømmeblæren....
Etter at hun hadde drevet med frenetisk svømming med head standing i mer enn 15 timer, antok jeg at hun måtte være rett og slett utslitt! Konstant og uten stans prøvde hun å komme riktig vei og ned på bunnen. Stakkars
Jeg gikk ut i stua og spurte mannen min om han kunne avlive henne med kniv for meg, jeg orker ikke selv. Har hatt denne store, flotte hunnen i 4 år. En av de Coryene jeg har hatt lengst....

Mannen min svarte at han skulle spise først, så skulle han ta det etterpå. Men så glemte vi det begge to. Da det ble sent på kvelden og mannen min hadde gått og lagt seg, kom jeg på det igjen da jeg så hvordan hunnen holdt på i plasttanken. Hun var helt blek, utslitt, men fortsatte desperat med head standingen. Det måtte ha gått minst 20 timer da... Og siden "bøddelen" hadde sovnet, så ble det ingen avlivning den dagen.

Men...så tenkte jeg; "La oss si at jeg vil gi henne en sjanse. La oss anta at problemene skyldes en bakteriell infeksjon i svømmeblæren... bare for å gjette på noe som kan forårsake slikt som dette..."
Jeg trodde ærlig talt ikke det var noe håp. Men jeg ville gi henne en siste sjanse fordi jeg har hatt henne så lenge og hun er en stor og vakker hunn-Sterbai. Så jeg åpnet fiskeapoteket mitt, tok en flaske antibakteriell medisin som heter Maracyn Plus, og så tappet jeg ut vann fra plasttanken hennes slik at det var nøyaktig 4 liter vann igjen. Det gjorde det lett å dosere medisinen riktig, siden dosen oppgis i 10 gallons (ca 40 liter). Å dele på ti er jo lett, bare å flytte komma en plass til venstre.

Så ble plasttanken dosert med Maracyn Plus, og i tillegg fikk hun et stort catappaløv oppi. De skal jo ha så helsebringende og gode egenskaper.
Jeg slukket deretter lyset og forlot rommet, og regnet med at hun ville være død neste dag.

Gjett om jeg ble overrasket da jeg fant dette neste dag.....! (se bilde)

Hun har fremdeles en viss oppflyt, og må legge seg under noe for å bli liggende, men hun har sluttet med head-standingen, og ligger i ro under catappaløvet!
Er det håp??? Dosering av Maracyn Plus skal gis dag 1, 3 og 5, så hun må i så fall regne med å bli her i plastkaret noen dager, men.... dette var jo helt utrolig. Hadde aldri trodd dette. Får inderlig håpe at resten av luften går ut....

[External Image]

Det var vel et hell at du var søvnløs denne natten.Kunne vel godt skikkelig gale om du ikke hadde oppdaget dette tidsnok. Kjempebra at Sterbaien ser ut til å komme seg igjen
Det må vi vel kalle hel i uhell - at du var våken

Virker jo veldig lovende med den sterbaien! Får håpe at hun klarer seg. Det er noe helt spesielt med fisk en har hatt så lenge!
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap