Leifs verden, del 2 (side 193)

Skal bare ha dem i yngelkaret mitt til å spise opp rester og ikke drive oppdrett av dem, men vil ikke blande arter for det

FB apisto. gruppa vokser og vokser.
Har også planlagt å starte en FB side (community) for apistogramma før sommeren. Har overhodet ikke tenkt å ta opp konkurransen med andre sider, men når en har lidenskapen og "passion" for noe, så hvorfor ikke dele med andre.

Har en konkurranse i apistogramma gruppa mi på FB og det har kommet veldig mange gode forslag på navn. Det vil være litt forskjellig av informasjon av div apistogramma, oppdrett, oppsett av kar, bilder etc etc.

Det vil ta tid å bygge opp noe slikt, men Rom ble ikke bygget på en dag. Har allerede fått med meg en Amerikaner i gruppa som skal hjelpe meg. Han er det motsatte av meg, en racer på data. Et godt navn og et flott fangende banner er første som må på plass =)
Cathy
Skal bare ha dem i yngelkaret mitt til å spise opp rester og ikke drive oppdrett av dem, men vil ikke blande arter for det :) FB apisto. gruppa vokser og vokser.

Ja det spirer og gror i Norwegian apistogramma forum Cathy og adder nye medlemmer daglig. Hvem skulle vel tro at det skulle bli en slik suksess =) Hadde håpet på et par hundre, snart er vi et par tusen medlemmer =)
Et par nye huler med egg

Kunne se nye egg hos allpahuayo i går og håper denne gangen at de klarer å finne ut av det og at innkjørings fasen er over.

Bilde 2 er av sp Nadelstreifen nr 2 med sine yngler. Et vakkert syn =)

Har fått vasket ut av en 85L og hatt i ny sand. Resten får jeg ordne i slutten av påsken =)

Har også fått tatt ut den delte 222L og skal vaske den slik at de som er i den reolen som skal bygges om, kan flyttes til dem =) Har nå planene lagt for fremgangsmåten i prosjektet. Jeg kan bruke alle 4 ytter bjelkene, selv om reolen da vil bli noe bredere enn det som er på den andre. Vil spare meg for en del arbeid i forhold til å bygge ny ramme.

Blir litt mer panel, men mindre arbeid like vel
Da fikk jeg vasket ut av den delte 222L i dag og i tillegg har jeg før påske vasket ut av en 85L og hatt i ny sand. Gikk nøyaktig 25 kg sand til det delte karet. Blir vel å fylle disse karene i løpet av uka i samme rennet jeg tar vannbytter.

Da kan jeg så smått også etterhvert flytte de jeg har i den reolen som skal delvis rives og gjøres om til 2x160L reol.

Heller ikke denne gangen ble det noe ut av allpahuayo eggene. Tok ut et ungt par cf huascar før påske og kommer hjem til egg i det karet =) Noen dager på ferie med forings vakt er greit nok.

Barlowi ynglene vokser veldig godt og det samme agassiziiene. Ser nesten at de vokser lol. Rositae hua så jeg ikke noe til i dag så håper hun bare gjemmer seg med ynglene.

Begge sp Nadelstreif huene med yngler går det veldig bra med. Virker som disse er like enkle å få opp som cacatuoidesene =)

Fikk litt penger til 50 års dagen min og tenker å prøve å skaffe meg et par nye apistoer for noen av pengene. Vet jeg får etterhvert noen panduro, men kunne tenke meg et par voksne bitaeniata eller baenschi. Sp "Kelleri" er også på ønske lista. Det er bare å begynne å søke.....
Flere godbiter til en allerede så knall samling 8)
I går fikk jeg begynt på tømmingen av den reolen som skal bygges om. Ca 40-50 apistogramma cf huascar flyttet til øvre 160L i 2x160L reolen og antar de digget å gå nesten 100L til å boltre seg på

I går oppdaget jeg noe som fikk frustrasjonen til å gå amokk. Det viser seg at helglass karet jeg kjøpte nylig ikke har samme bredde som akvastabil karene. Så det blir til å selge det igjen og skaffe 2 akvastabil kar.

Ellers er vel ikke helglass kar egentlig det aller beste i slike reoler jeg bygger, men men
Sp Cruzeiro fikk den ene delen av 222L som er delt og fikk tatt ned det karet. De 7 sp Xinguene som går i 106L i den lille reolen er solgt og blir hentet den 29, denne mnd.

Karet som cf huascarene gikk i skal også tømmes i dag og da skulle det bare være igjen cf cacatuoides og C125 i den reolen om jeg ikke husker feil.
Kule fisk!! Her må jeg følge med ;D
Axeria
Kule fisk!! Her må jeg følge med ;D

Takk for det Axeria. Det går stort sett i sør Amerikanske dverg ciklider som apistogramma her. For tiden tror jeg det er 18 eller det det 17? arter av apistogramma her.

Apistogramma planet har blitt en flott suksess med over 400 likes allerede

Oi! det var neimen ikke dårlig
LOFFA
...Har i kveld sammen med en annen apistogramma entusiast startet en community page på FB hvor vi skal prøve å komme med info, oppdateringer, bilder etc etc- Vi har kalt den for Apistogramma planet

Der håper jeg dere viser en helt annen etisk standard enn det du viser her, Leif.
Du publiserer i dette innlegget (Innlegg nr. 3848) tre bilder som jeg tviler på om du har noen rettigheter til...

Åndsverkloven §2 gir den som har opphavsretten «enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for allmennheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk.»

Du har med andre ord ikke lov til å gjøre andres bilder tilgjengelig for almenheten, det vi kaller å publisere andres bilder, for eksempel på nettet, uten å ha en spesiell tillatelse fra eier/rettighetshaveren til nettopp å gjøre det.

Det første bildet du gjengir ble publisert av en bruker på det nå nedlagte internasjonale akvarieforumet petfrd.com for en del år siden, og du er ikke den første som stjeler det.
Det andre bildet du publiserer er Mike Wise's eget bilde som han brukte til å illustrere en artikkel han publiserte i 2005, her: http://mtfb.com/MTFBJuly2005/JULY2005pagesIMAGES/105wisearticle2.htm
Om jeg tviler på at du har rettigheter til de to første bildene, er jeg ihvertfall helt sikker på at du ikke har slike rettigheter til det tredje bildet: Det er jo mitt, og lastet ned fra min artikkel om fangst i Rio Tigre i 2010.
http://tomc.no/page.aspx?PageId=117
I tillegg er dette bildet beskåret for å fjerne navn på fotograf/rettighetshaver! Det er Lovbrudd nr. 2.

Skjerpings!

Da vil jeg tro at det verserer forskjellige lover på Facebook og hva som er gjeldende Norske lover Tom. For å ta nevnte tre bilder først er alle hentet/kopiert fra grupper på FB. Bilder kopieres og distributeres i 1000 vis hver dag og ser også veldig mange som kopierer mine bilder. Har faktisk funnet igjen mine egne bilder som profil bilder hos andre akvarister. Nevnte 3 bilder er kun kopiert for min del, ikke klippet eller andre endringer.

Vet du ikke er på FB, Tom, men FB fungerer slik at når jeg poster et bilde er det fritt frem for hvem som helst å kopiere dette og bruke det som dem vil. Desverre skjer dette som nevnt 1000 vis av ganger hver dag.

Hadde dette IKKE vært lov på FB antar jeg denne muligheten ikke var til stede. Folk henter også 1000 vis av bilder på Google hvor også dine og mine bilder er å finne.

Er selv admin i flere grupper i tillegg til mine egne. Jeg har faktisk flere ganger hatt dette som du her tar opp i flere av gruppene. Men de sier at det ikke er noe å få gjort noe med så lenge mulighetene for kopiering er der. Mener det ble nevnt noe om vannmerker uten at jeg husker hva.

Utenom bilder og info som blir postet henviser jeg med linker til sider som har nødvendig info/bilder.

Jeg er ikke ute etter å utnytte noen ved å bruke deres bilder ulovlig, og skal slette innlegget du nevner. Skal også ta med meg dette til mine egne grupper for å rense opp i det som skulle være gjort feil. Skal også lete etter lover og regler for publisering av bilder på FB.

Vet du om lovverket du her viser til finnes på engelsk Tom? Hadde vært greit å kunne vise til dette. Jeg bøyer meg i støvet og beklager så mye Tom. Tror du kjenner meg så godt nå at du ikke tror jeg utnytter folk med vilje ved å bruke disse bildene
Har prøvd å lete litt men fant ingenting. Ikke for å kverulere Tom, men når du skriver:

Du har med andre ord ikke lov til å gjøre andres bilder tilgjengelig for almenheten, det vi kaller å publisere andres bilder, for eksempel på nettet, uten å ha en spesiell tillatelse fra eier/rettighetshaveren til nettopp å gjøre det.

Dette vil da si at ALLE søkemotorer som viser bilder etter Norsk lov er ulovlige?

Når jeg søker på en apisto art f ek og finner bilder av både mine og dine fisk er dette etter loven ulovlig. Jeg har hverken gitt tillatelse til Google eller andre om å gjøre mine bilder tilgjengelige for allmenheten. Noe annet er om jeg selv poster mine bilder i en gruppe eller forum som jeg er medlem av, som f ek akvaforum.

Hvordan stoppe søkemotorer fra å ta våre bilder vil nok være et uløselig problem vil jeg anta.

Skal lete litt videre for å se om jeg finner noe =)
Man kan ikke kreve å ha lov til å stjele, fordi man vet om andre som stjeler!
Du er ansvarlig for hva du publiserer; hvor du har fått bildene fra er irrelevant.

Det gjelder selvsagt ikke andre lover på FB enn de lover som finnes i samfunnet.
Men lovgivingen er noe forskjellig fra land til land, selv om det meste knyttet til Copyright basererer seg på Bern-konvensjonen, som de fleste land i verden har ratifisert.

Det er for eksempel lov å kopiere bilder privat for å ha på egen datamaskin.
Det er også i enkelte lands lover tatt inn et avsnitt om "fair use", dvs. at det for eksempel er lov for studenter å benytte materiell fra andre, forskere kan gjøre det samme, og også i undervisningsøyemed kan man offentliggjøre andres arbeid til en viss grad.

Det som likevel ikke er lov, er å publisere andres arbeid for et større antall mennesker, uten tillatelse, dersom ikke bestemte kriterier er oppfylt.

Jeg har tidligere dessverre måttet opplyse noen engelskmenn om deres eget lovverk, og henviste da til disse:

UK copyright law (http://www.copyrightservice.co.uk/copyright/p01_uk_copyright_law)

Fact sheet P-27: Using the work of others (http://www.copyrightservice.co.uk/copyright/p27_work_of_others)

Top 10 copyright myths (http://www.copyrightservice.co.uk/copyright/copyright_myths)

Noen mener jo uansett at lover de ikke liker, er det bare å bryte...
De aller fleste jeg har møtt som sterkt hevder at alle bilder lagt ut på internett skal være til fri benyttelse for enhver, er folk som ikke engang har et kamera selv...

Er helt enig med deg Tom og skal som du skriver gå til Skjerpings.
Bildet du nevnte var ditt, var et bilde jeg fikk fra en Nederlender i apistogruppa mi, akkurat slik det er postet. Kommer det som du sier fra deg antar jeg ditt logo/merke er fjernet.

Jeg tar til etterretning mine feil og skal gjøre alt for at dette ikke skjer igjen

Har akkurat vært i kontakt med Brian Perkins og har fått noen bilder fra Amazonas med tillatelse som jeg kan bruke =)
Da har jeg funnet frem til hva jeg lette etter

Deling av innhold og informasjon

Du eier alt innhold og all informasjon som du publiserer på Facebook, og du kan kontrollere hvordan du deler dette, via innstillingene for personvern og applikasjoner. I tillegg:
Når det gjelder innhold som er beskyttet av opphavsrett, for eksempel bilder og videoer (opphavsrettsbeskyttet innhold), gir du oss følgende spesifikke tillatelser, underlagt innstillingene dine for personvern og applikasjoner: Du gir oss en ikke-eksklusiv, overførbar, vederlagsfri og verdensomfattende lisens, underlisensierbar, til å bruke alt opphavsrettsbeskyttet innhold du publiserer på eller i forbindelse med Facebook (åndsverklisens). Åndsverklisensen opphører når du sletter det åndsverkbeskyttede innholdet ditt eller brukerkontoen din, med unntak av tilfeller der du har delt innholdet med andre brukere og de ikke har slettet det.

Slik jeg tolker dette så kan alle på FB kopiere mine bilder som jeg legger ut på et av FBs nettsteder.

Så dukker det opp et annet problem i denne forbindelse, om jeg tolker overnevnte riktig.

Om jeg har en hjemmeside utefor FB og noen "stjeler" et bildet og legger dette ut på FB uten noen form for vannmerke, copyright eller lignende og en annen kopierer dette, hvordan skal da sistnevnte vite at bildet som h*n har kopiert kommer fra FB eller ikke?

Det skal ikke være lett =)
Du er ansvarlig for hva du publiserer; hvor du har fått bildene fra er irrelevant.

Dette viser seg ikke å være helt riktig etter FBs regler. Når en inngår avtale om konto på FB frasier en seg "eierrettighetene" på bilder en poster. Det vil si at alle på FB kan kopiere og dele bilder der som blir publisert.

Hvor bildene kommer fra i utgangspunktet har en ingen garanti for og en kan da ikke forlange at en skal grave og søke på hele internet for å finne ut hvor bildet kommer fra?

Jeg har nå satt meg litt bedre inn i retningslinjene på FB og en kan ikke bruke andres bilder på f.ek sine egne sider som reklame etc for eget bruk, men en kan dele og kopiere bilder innenfor FB områder, dvs grupper og profiler.

Som nevnt tidligere er jeg lei meg for det som har skjedd og har slettet innlegget samt ditt bilde Tom. Vet du ikke godtar at andre bruker dine bilder og det er forståelig. Vet selv hvor mye arbeid som kan ligge bak et bilde, og trist da at andre stjeler ved et taste trykk, lett som bare det.

Har følt meg som en kjeltring etter innlegget ditt i går og hadde jeg vist om det du skrev og at det ene bildet var ditt, ville jeg aldri publisert det.

Folk kan tro hva de vil om meg, men prøver så godt jeg kan å følge regler. En blir klok av skade........... etter å ha blitt hengt ut på en måte.....
Tror ingen ser ned eller tror noe negativt om deg pga dette Leif. Tror de fleste har delt/postet bilder/videoer uten tillatelse fra eier en eller annen gang. Og selv om du fikk en liten kan man si dask på lanken nå så har du beklaget deg ovenfor eier av bilde. Shit happens og ingen er feilfrie
LOFFA
Du er ansvarlig for hva du publiserer; hvor du har fått bildene fra er irrelevant. Dette viser seg ikke å være helt riktig etter FBs regler. ..

Jeg får nesten et inntrykk av at du mener FB's regler er overordnet Norsk lov.... men det er sikkert ikke det du mener.

Hvem andre skulle være ansvarlig for hva du publiserer enn deg selv? Gud, Fantomet, Spøkelseskladden eller en intetanende kineser som har videresendt et bilde?
Man kan sikkert påberope seg å ha vært "i god tro" om man har publisert et rettighetsbelagt bilde, som man har fått fra noen på Facebook, og som man derfor trodde var til fri bruk.
Det er likevel ingen andre enn en selv som har utført handlingen "publisere bildet".

LOFFA
...Hvor bildene kommer fra i utgangspunktet har en ingen garanti for og en kan da ikke forlange at en skal grave og søke på hele internet for å finne ut hvor bildet kommer fra?...

Jeg håper ikke du mener at jeg mister alle rettigheter til å bestemme om, hvor, hvordan og når mitt eget bilde skal publiseres, fordi noen har stjålet, kopiert og postet det på FB, og fordi det er for mye arbeid å finne ut om det er en lovlig kopi?
Om jeg kjøper en bil som viser seg å være stjålet, mister ikke eieren rettigheter til bilen sin fordi det ville vært for mye arbeid for meg å finne ut av hvem som egentlig eide den. Om jeg visste eller burde visst at den var stjålet da jeg kjøpte den, har jeg bedrevet heleri. Om jeg kjøpte den "i god tro", har jeg en god sak mot selgeren (tyven). Men eieren mister da aldri noen rettigheter knyttet til bilen sin...

Det er jo greit at folk sier fra seg rettigheter til bildene sine som de publiserer på FB, og at disse deles.
Det som ikke er greit, er at det kopieres bilder fra nettet utenfor FB, som eieren absolutt ikke har publisert på FB, og som eieren derved fortsatt har alle rettigheter til.
Disse tyvkopiene spres så internt på FB som om det ikke er knyttet rettigheter til bruken av bildet, og dette er da et klart brudd på "Lov om opphavsrett til åndsverk m.v." Slik spredning kan jo også "forlede" noen til å publisere dem andre steder, "i god tro".

Jeg har aldri hatt noen som helst intensjon om å framstille deg som en kjeltring, Leif! Ikke tenk i de baner en gang, og ingen grunn til å være lei deg!
Det jeg ville oppnå var en økt bevissthet rundt disse tingene, og det jeg skrev: at man skjerper seg i omgang med andres bilder, artikler osv.

Hadde det ikke vært etisk riktig å for eksempel ha regler for grupper for deling av informasjon på FB, om at ingen må poste bilder som ikke er sine egne, eller som man ikke vet sikkert at eieren selv har lagt ut på FB, og derved frasagt seg de fleste rettigheter til? Det forbauser meg om det ikke finnes noe om slikt i regelverket...

Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap