Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 194)

Jeg er ofte søvnløs, men det var virkelig et lykketreff at jeg holdt på inne på akvarierommet da dette med 180 literen skjedde.
C. sterbai-hunnen holder til under catappaløvet og hviler enda. Hun har oppflyt ser jeg, hun hviler ikke med buken mot bunnen, men med ryggen mot undersiden av catappaløvet. Hun får bare være i plastkaret, så lenge hun er i live fullfører jeg kuren for alle tilfellers skyld. Og uansett er hun så forsvarsløs i 180 literen. Ingen direkte aggressive trusler der, men det er ca 30 tetraer og kampfisken i det, så de kan finne på å plukke på henne om hun flyter rundt i overflaten der.

Nå er "Ostehullet" satt i gang Denne gangen var jeg forutseende nok til å testfylle karet med trerota oppi, FØR jeg la ut sanden på bunnen.... aaand we have "a floater"! :p Også denne trerota fløt som en kork. Dermed ble den tatt ut igjen, og et par sugekopper og rustfrie skruer ble hentet frem. Skrudd inn på strategiske plasser, en under rota og en på siden mot høyre sideglass, og så ble den satt tilbake igjen. Da stod den dønn fast til bunnglasset. Egentlig veldig synd, planen var jo å ha den litt over sandbunnen slik at Coryene hadde kunnet få plass til å søke skjul og ligge under den og hvile. Nå ble det altså ikke slik. Men det får så være. "Ostehullet" er på plass!
Beplantingen skjer nok i morgen tenker jeg, nå har vannet bare 17°C så det måtte vente.


Som vanlig er vannet litt grått rett etter oppfylling av et nytt kar, samme hvor godt jeg skyller, skyller og skyller sanda :p Det klarner etterhvert.
Eikeløv er kastet oppi, det flyter rundt i overflaten til det er vasstrukkent nok til å synke.

Note-to-self:

"Ostehullet" rommer 62 liter vann etter at 10-11 kg sand og trerota er lagt i
(det er en 85 liter)
Uff da, bra du var våken. Snodig at man ofte er søvnløs de nettene det trengs Håper coryen klarer seg også, hun var jo kjempesøt

Krysser fingrene for Sterbaien din Mona=)

Hvor er det du får tak i slike morsomme og fine røtter?

Reolen er ENDELIG igang nå=)
Vet du hvor det går an å få tak i ikke VF Corydoras Cruziensis?
Matsi95
Vet du hvor det går an å få tak i VF Corydoras Cruziensis?


Nei, men hadde jeg visst det skulle jeg hatt noen av C. cruziensis selv også!
Look who's back! C. sterbai hunnen flyter ikke lenger!
Hun ligger helt normalt og pent på bunnen!
Yippi!!!

Men nå er det store spørsmålet:
Ble det bra av seg selv?
Eller er det medisinen som gjorde det?
Hvis det er medisinen, så er det veldig viktig å beholde henne her så kuren kan fullføres. Man skal aldri avslutte en kur før den er fullført, da risikerer man resistente sykdomsbakterier.

[External Image]

[External Image]
C. reynoldsi er kommet! :)
For ikke så lenge siden kom mannen min hjem fra Bamble med en kasse fisk til meg

Endelig er gruppen med 10 unge Corydoras reynoldsi i hus. De står nå til akklimatisering. Bedre bilder kommer når de har blitt littegranne mere husvarme
De er plassert i den doble reolen min med 6 x 85 litere, og skal gå i karet øverst til høyre.

[External Image]
mona o
Look who's back! :D C. sterbai hunnen flyter ikke lenger! Hun ligger helt normalt og pent på bunnen! Yippi!!! :D Men nå er det store spørsmålet: Ble det bra av seg selv? Eller er det medisinen som gjorde det?

Og i så fall hvilken medisin, kjemien eller naturen (Cattapa)?
mona o
Men nå er det store spørsmålet: Ble det bra av seg selv? Eller er det medisinen som gjorde det?

Humunukuapuaa
Og i så fall hvilken medisin, kjemien eller naturen (Cattapa)?


Medisinen er Maracyn Plus. Til forskjell fra Maracyn og Maracyn Two, er denne flytende og lettere å finjustere dosen på.

Jeg vet ikke hva som hjalp. Det er litt dumt egentlig. Skulle likt å vite hva som gjorde utslaget.
Kan hende hun bare trengte tid, selv om det så kritisk ut et døgn...? "Tiden leger alle sår" heter det jo :p
Men det er også mulig at det var en betennelse eller infeksjon som medisinen (eller catappaløvet) hjalp på.
Fler c. reynoldsi bilder :)
Jeg må ha med et par bilder til av mine nye gullklumper

[External Image]


[External Image]
Dette er 85 literen som står nederst til høyre i den doble reolen. Det har stått til innkjøring i to uker nå. Sjekket for nitritt i dag, men fikk ikke noe særlig utslag. Det var såvidt littegrann, målt med JBL's nitritt-test, og de er mer fintfølende enn Tetra sine.

Jeg har stappet i masse eikeløv og greier for å få litt biologisk belastning, men jeg må kanskje forsøple litt mer med vilje :p
Den ene av de to opprinnelige redmoor-røttene er byttet ut med en som var finere.

Har gått og lurt i to uker nå, på hva slags andre planter jeg skal ha i dette karet. Først plantet jeg inn litt Cardamine lyrata (den finbladete planten helt til venstre i karet). Og så lurte jeg på hva mer jeg skulle ha her... Tenkt at "jeg kan vel ikke bruke sverdplanter nå igjen....!?" :p Men jo, det kan jeg, så i dag hentet jeg to stk i et kar som var overgrodd av sverdplanter, og flyttet dem over hit. Det ble bedre, hehe bare ha sverdplanter, jeg. De nøyer seg med det lille stellet som gis til planter her omkring og de er så fine! Det er vel bare å innrømme det for seg selv, først som sist: jeg er sverdplante-fanatiker

Oppdaterte profilbildet for dette karet og la inn dette bildet i dag:
[External Image]
Det ser virkelig flott ut
Og de corydorasene var jo nydelige da! Er de så hvite i fargen som bildet viser?

Må bare si at jeg digger signaturen din "Barn sover ikke, de ligger bare til lading." Det er så sant så sant, skulle ønske det var slik med mamma'ne også
De nye C. reynoldsi'ene har helt helt lys kroppsfarge, ja, det stemmer. Men de ble kanskje litt ekstra kritthvite akkurat på bildene i går, pga blitzen og de var blekskremte på grunn av posetransporten da bildene ble tatt
Fantastisk flotte fisk, Mona! Gratulerer
Takk, takk Jeg er veldig glad for at jeg fikk tak i dem.
De er veldig unge enda og relativt små. Så eventuelt oppdrett er nok langt frem i tid, kanskje neste år, hehe

Jeg har planer om at neste art jeg skal anskaffe meg kanskje kan bli en av Laser-variantene, den røde. Har gått og spekulert på det veldig lenge, og ønsker meg disse. Men jeg angrer litt for at jeg ikke kjøpte C. nattereri samtidig som C. reynoldsi (selger hadde de også til salgs...)... søren også. Men nå blir det nok en god stund til mannen min gidder å kjøre så langt for å hente fisk for meg igjen :p

Men foreløbig er mye ledig plass her holdt av til oppveksten til alle Green Laserne jeg driver og fostrer opp Jeg har også lyst å drette litt C. adolfoi igjen, men de gjemmer en del av eggene godt. Men av de eggene jeg kan se etter hver egglegging, så er det fremdeles mange som er ubefruktet, så de blir hvite og mugner. Men noen klekker, garantert, for jeg har sett bittesmå yngel pile rundt. Denne gruppen er tydeligvis ganske "ute av trening" tror jeg, men heldigvis - de er nå kommet inn i god, gammel eggleggingsmodus igjen og leverer flittig egg et par ganger i uka. Sånn som før Flyttingen gjorde susen, de ville bare ikke finne tilbake til eggleggingsmodusen i det karet der det hadde vært guppy sammen med dem.

Etterhvert som jeg ser at eggenes kvalitet og befruktningsrate stiger, så kanskje jeg begynner å plukke litt egg derfra igjen Hadde vært hyggelig med en skokk småtasser med oransje lue på hodet!
mona o
Etterhvert som jeg ser at eggenes kvalitet og befruktningsrate stiger, så kanskje jeg begynner å plukke litt egg derfra igjen :) Hadde vært hyggelig med en skokk småtasser med oransje lue på hodet! :-)


Det hadde vært veldig hyggelig for meg også Det eneste jeg virkelig mangler her i huset, er bartefisk med oransje lue Ja, også en større gruppe cw009, men om noen måneder ordner vel det seg!
mona o
Oppdaterte profilbildet for dette karet og la inn dette bildet i dag: [IMG]http://akvaforum.no/images/aquarium/11069_090410212046.jpg[/IMG]

Hei!
Hva heter den planten du har til venstre på dette bildet?
Gratulerer med nye corydoras!
Lille Havfruen
Hva heter den planten du har til venstre på dette bildet?

Navnet står i innlegget som bildet er postet i, inkl link til plantebase
Mine nye små gullklumper har begynt den typiske Corydoras-nyinnflyttet-i-nytt-kar svermingen sin. De er så søte atte! Det er imidlertid ingen tvil om at en av dem sliter. Den og et par til ankom med finnespiste, flisete halefinner. Selger hadde hatt dem sammen med noen slemme killi. Men to av dem ser ut til å ha det bra til tross for flisete halefinne. Men den tredje stakkaren, den som sliter, har mistet litt av bartepryden sin også - og det blir en Corydoras trist og lei seg av For hva skal den gjøre uten moppen sin?

Jeg tilsatte litt Pimafix, "lillebroren" til Melafix, i vannet i dag etter et vannbytte. Våger ikke bruke noe annet eller sterkere, for filteret i dette karet er så nytt og sårbart, nettopp innkjørt.
Håper det ikke trenger noe mer for å gro og stakkaren kvikner til, har ikke lyst å miste noen av disse dyrebare små skattene mine

Tok en serie bilder av dem i dag, men ble ganske lang i trynet da jeg bladde gjennom dem på pc-skjermen etterpå. Jasså, jeg har brunalger nederst på glasset... :p Fiskene var dekorert med brune flekker både her og der, det så jeg ikke gjennom kameralinsa. Slettet flesteparten i ren irritasjon, og noterer meg at jeg må skrubbe brunalger nederst på glasset før neste fotosesjon

Et av bildene av Corydoras reynoldsi ble imidlertid brukbart. De er bare sååå fine!

[External Image]

Hei mona.o
hei har sikkert sagt det før men er imponeret av corydorasene dine. ser du har svamp som filter hvor stor pumpe har du i karet på bilde oppforbi.er det bedre. enn feks: innvendig am-topp pumpe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap