Leifs verden, del 2 (side 194)

Jeg skal ikke kommentere annet enn at jeg er enig med deg Tom. Når jeg har konkurranser i mine grupper hva angår bilder, poengterer jeg at det kun er ens egne bilder som kan brukes. Hva som ellers publiseres/kopieres til gruppen kan jeg ikke styre annet enn å slette bilder jeg vet tilhører andre, og det gjør jeg.

En kan ikke hente bilder å publisere dem uten tillatelse uten fra Fb til Fb som du sier. Jeg er medlem av en del grupper knyttet til apistogramma og til tider ser jeg dine bilder publisert. Jeg gir da beskjed med en gang at bildet tilhører deg og at personen ikke har tillatelse til å bruke det, og ber vedkommende slette det. Om vedkommende ikke gjør det av fri vilje kontakter jeg en admin som sørger for at dette blir gjort.

Som nevnt tidligere linker jeg daglig flere ganger til din/deres side. Jeg har aldri brukt bilder fra din side selv da jeg vet du ikke tillater dette. Jeg har spurt deg en gang tidligere ang et bilde og fikk da nei og aksepterer det og kommer ikke til å spørre igjen da jeg vet du er i mot det.

Jeg finner det rart at det ikke har vært flere inne i tråden å kommentert da det har for vane å være lite innlegg fra andre enn meg selv, annet enn når det er noe negativt som skal sies. Jeg skal ikke nevne navn, tid eller i hvilke anledninger dette har skjedd, men det er bare å bla bakover i tråden så ser en det.

For å si det med en gang Tom, dette gjelder IKKE deg. Du har alltid noe gledelig eller lærerikt å komme med noe som gleder meg enormt.

Føler meg tråkket på ved flere anledninger av andre her inne og har måtte slette mange innlegg grunnet dette. Kan jo bare nevne ordet første gangs oppdrett så husker du sikkert hvor mye drit som ble slengt i mot meg.

Flere av disse har jeg selv sett skrive i andre tråder; har du ikke noe positivt å komme med, så la vær å skrive; Hehe ja på seg selv kjenner man andre.

Jeg har veldig mye å takke deg for Tom og takknemmeligheten håper jeg du både ser og hører, og håper at denne hendelsen som nå er rettet opp ikke skader det "forholdet" vi har og deler. Er ikke mange i akvarie mijøet jeg ser så opp til som deg så er det også sagt =)
Jeg kjenner til flere som har fått stjålet bilder av fisk og annet av Facebook brukere.
Det er bare å rapportere dette til facebook så blir bildene som regel fjernet raskt.

Men de sletter bare bildene fra den siden man rapporterer inn, og vi som ikke er på facebook har liten mulighet til å oppdage bilder som er blitt stjålet fra oss.

Fart66
Jeg kjenner til flere som har fått stjålet bilder av fisk og annet av Facebook brukere. Det er bare å rapportere dette til facebook så blir bildene som regel fjernet raskt. Men de sletter bare bildene fra den siden man rapporterer inn, og vi som ikke er på facebook har liten mulighet til å oppdage bilder som er blitt stjålet fra oss.

Som nevnt når jeg ser bilder publisert av folk som jeg selv vet ikke eier bildene ber jeg dem slette dem, eller tar kontakt med admin i gruppene. Ikke alle admins bryr seg, men seriøse grupper gjør dette på alvor. Men det er ikke alltid like lett å vite om det er posters eller andres bilder som blir publisert. Spesielt enklere blir det ikke når bilder blir croppet og navn/emblem/fotograf blir klippet bort

Vedlagte bilde fant jeg igjen som profil bilde og fikk det fjernet. Forøvrig et av de beste bildene jeg noen gang har tatt. Apistogramma sp Abacaxis hannen min som er single, en liten stund til =)
Vet ikke om du er klar over det, men om du høyreklikker på bildene du er usikker på opphavet til så kan du velge å søke i google etter bildet. Kan være at du da kan finne ut om noen andre har opphavsretten enn den som poster.

Hender jeg sjekker ut mine egne bilder og jeg har ved flere anledninger funnet de brukt uten kildehenvisning, og på de rareste steder. Jeg bryr meg ikke stort, men da ett av de ble postet i en fotokonkurranse under en annens navn så var jeg inne og sa ifra og fikk det fjernet. Men uten å bruke den søkefunksjonen hadde jeg aldri funnet det ut.
Tante Astrid
Vet ikke om du er klar over det, men om du høyreklikker på bildene du er usikker på opphavet til så kan du velge å søke i google etter bildet. Kan være at du da kan finne ut om noen andre har opphavsretten enn den som poster. Hender jeg sjekker ut mine egne bilder og jeg har ved flere anledninger funnet de brukt uten kildehenvisning, og på de rareste steder. Jeg bryr meg ikke stort, men da ett av de ble postet i en fotokonkurranse under en annens navn så var jeg inne og sa ifra og fikk det fjernet. Men uten å bruke den søkefunksjonen hadde jeg aldri funnet det ut.

Var ikke klar over det Tante Astrid, så høyre klikket på et av mine egne bilder i gruppa mi på FB. Kom opp en hel haug med linjer av noe jeg ikke skjønte bæret av. For mye til å kopiere inn her antar jeg. Kjører nye windows 8 om det har noen betydning.

Skal en sjekke alle bilder som blir postet i en gruppe eller forum en er admin/moderator i, har en litt av en jobb.

Jeg har iallefall tatt poenget til min gode venn og skal fremover sørge for at jeg gjør det jeg kan for å følge de retningslinjer som er
Synd det ikke funket for deg. Om valget for å søke i google ikke dukker opp når du høyreklikker så velg åpne i ny fane (om det valget ligger der) og gå dit og prøv igjen. Fabelaktig redskap synes jeg
Apistogramma cf luelingi ser ut som er klare for leik igjen. Ser ingenting til deres forrige yngler, om de ikke gjemmer seg i eike bladene da....

Også den ene barlowi hua og hannen er aktive om dagen så antar det om ikke lenge kommer mer der også =)
Ser også ut som sp Tefe er klare for leik =)

Herlig å se at ynglene svømmer vekk fra sp Nadelstreifen mor, forbi munnen til far og inn i hula sammen med han. Han tar fars rollen på alvor =)

Herlig bilde det siste der Leif
Takk Cathy =) Sp Nadelstreifen hannen der lurer seg unna hver gang han ser kamera. Tror jeg ikke har et eneste godt bilde av han. Mens huene nærmest danser forran kameraet når jeg kommer.

1. Apistogramma agassizii Anori, Brasil
2. Apistogramma sp Nadelstreifen gjemmer seg som vanlig
3. Apistogramma sp Schwarzkehl
Dress in yellow Leif... Da stiller'n opp
Dama hans går i gul dress og har unger, men det gjenstår ei hue i karet der som sikkert kan fortelles at det er helg og at hun kan ha på seg fin stasen =)

Av en eller annen grunn havnet jeg inn på en Portugisers profil hvor jeg faktisk fant et bilde tilhørende deg Tom.

Aner ikke hvor bildet er hentet fra, men tydelig ikke lovlig gjort.

Hvordan går det med panduroene Simen, vokser dem noe? Begynner å hjelpe hva angår utflyttingen av den minste reolen som skal bygges om. Kun et kar igjen i tillegg til sp Xinguene som blir hentet på tirsdag. Blir å titte etter et par brukte akvastabil 160Liters kar til å ha i den nye reolen.

Et av bildene mine av allpahuayo hannen ble kopiert av American Cichlid Association i kveld og lagt inn på deres side og ser på det litt som en ære. Første gangen dette skjedde forklarte folk meg at dette var litt gøy og ærefult ettersom det er en stor organisasjon. Har også siste tiden fått inn noen nye bilder i basen her på AF. Gøy at bilder er så bra at de også kan komme til nytte for andre =)

Grattis med A. allpahuayo-bildet Leif!! Klart at en sånn flott kar skal i blad

PM...
Skal egentlig ikke male så mye med dette som angår kopierings rettigheter, men at lover er forskjellig fra land til land viser seg tydelig. Har kommet frem en del etter at jeg med en post fortalte at jeg som eier av den ene gruppen ikke vil aksepere bruk av andres bilder, spesielt bilder som er hentet ute av FB

som en av mine medlemmer skriver: There is the concept of "fair use." Even copyrighted works can be used in the US for educational purposes:

http://smallbusiness.findlaw.com/intellectual-property/fair-use-law.html

Det vil slik jeg ser det bety at om en ønsker å opplyse eller lære bort noe kan Amerikanere hente bilder hvor de vil og bruke de som de vil, iallefall nesten.

Svaret mitt vil bli at gruppen har sitt utspring i Norge og at vi derfor følger Norske lover. Ulovlig brukte bilder vil fremover bli slettet av meg som eier av gruppen
Det som skulle være en liten foringsrunde og noen bilder endte opp med å vare i over to timer i går. Endelig fikk jeg også bekreftet det jeg mente hva angår sp Nadelstreifen.

Auksjons posen sto det to pluss to på, men mener å huske det var 2+3 når jeg kom hjem. Fikk se alle fire i går kveld og da 5 totalt ettersom den ene hua går i et annet kar med yngler. Endelig fikk jeg tatt noen få "herre bilder" noe som tidligere har vært håpløst.

De er ikke av de beste bildene jeg har tatt akkurat men beste så langt. Sp Nadelstreifen er en sjelden apisto art som ikke er ofte å se. Tror jeg er eneste i gruppa mi på FB med nesten 2000 medlemmer som har dem der. En art jeg blir mer og mer glad i. Huene med leksdrakt er jo bare fantastiske å se på
Flere arter som ter seg som fjortiser om dagen og kvelden i går ingen unntak. Barlowi hua som er avbildet har gått gul veldig lenge nå.

Noe som kanskje overrasker meg litt er at det er mye yngler igjen hos begge sp Nadelstreifen huene. Er deres første kull og er ikke akkurat bortskjemt med at alle klarer det første gangen.

Siste bilde er av en av hannene av apistogramma cf luelingi

Fikk tatt resten av vannbyttene i dag da jeg sovnet etter middagen i går. Fisk har en fryktelig innvirkning på søvnige flok lol

Fikk solgt 3 kar i dag, og har fått rivd meste parten av reolen som skal bygges om. De siste 7 ungfiskene etter trioen min med sp "Xingu" blir hentet i morgen. Blir godt å bytte ut små kar med 160Litere.

Julenissen (han snille) kommer med et par VF apistogramma baenschi om et par ukers tid så har fått satt opp et 85L kar til dem, enn så lenge. Mulig de ender i 100L. Et par planter, eikeblader og litt flyte planter skal også opp i 85L.

I 100L går nå nannostomus beckfordi (som jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med) og noen Copella. Antar Copella can brukes som dither fisk Tom? Evnt sammen med et par baenschi. Ser nesten ut som deres munn er enda mindre enn nannostomusene men litt usikker.

Lurer også på en annen ting Tom om du kunne si din mening om frosne røde mygglarver. Jeg bruker det fortsatt etter litt frem og tilbake, sammen med sorte.

Fant desverre agassizii anori hannen min flytende i dag. Heldigvis har jeg en del avkom etter han

Bilde 3 er litt artig med teksten; please baby, dont go =)
Siste karet i "gamle" reolen ble tømt og tatt ut i dag etter at fiskene ble hentet.
Da var det bare å denge løs på midt og tverrstolper slik at kun selve ramma rundt ble stående igjen.

Grunnet hånda mi får jeg bare ta litt og litt av gangen i tiden fremover med reolens oppbygging igjen. Har fått satt inn de andre fiskene i andre kar så i utgangspunktet er det ikke noe som brå haster.

Den nye reolen blir ca et panlelbord bredere og har ingenting å si for noe. Men noe tykkere støtte under karene må bygges. Mulig jeg bruker panel pord eller annen tykk plate. Det som var det vil ikke tåle den nye tyngden
Hei Loffa har det blitt noe fangst av levendefor?

Levende hvite mygglarver er blitt populært hos mine apistogramma og nannostomus. Utrolig stilig å se hvordan de jakter på maten.
Nei desverre så har det ikke blitt noen levendefor tur på meg. Siste dagers vind har gjort at jeg for det meste har jobbet litt på reolen i kjelleren. Det går ikke veldig fort når ei hånd egentlig er mer i veien enn til hjelp =)

Fikk gjort en del i går og også en del i dag. Det er bare å gi seg når smerte terskelen når sine grenser. Er ferdig med reisverket og har tilpasset en del av panelet og nestet det fast. (heldigvis) En justering i høyre hjørne av panel må til og derfor alt av igjen =)

Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap