Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 195)

malla100
ser du har svamp som filter hvor stor pumpe har du i karet på bilde oppforbi.er det bedre. enn feks: innvendig am-topp pumpe


Det er en filtertype som kalles HMF, filterløsningen er oppkalt etter den tyske byen der oppfinneren av denne filtertypen bor; Hamburg. HMF står for Hamburg Matten Filter.

Det drives av en powerhead, og de jeg bruker er av typen JBL ProFlow mini 400. Den har justerbar sirkulasjon.

Om dette er bedre enn et innvendig filter av typen AmTop? Ja, bedre enn hvilket som helst annet innvendig filter, vil jeg påstå HMF filtere har enormt stor filteroverflate pga mattens størrelse, og gir prikkfri vannkvalitet pga dette.
Hei Mona, så i en annen tråd at du lurte på å lage DIY eikebark ekstrakt.

Her i Trøndelag har vi en akutt mangel på eiketrær, og jeg tror onkel politi venter ved utgangen om jeg tar med greiner ut eller ankommer med sag til den botaniske hagen.
Uansett.
Hvis du kan finne noen greiner, tror muligens blader kan gjøre samme nytten også, så kan du prøve å kjøre de gjennom en fliskutter gjentatte ganger. Tynne greiner vil gi mye bark og lite trevirke og motsatt.
En annen mulighet er å høre med et sagbruk eller noen andre som kapper eik og få ferdig sagflis ( her blir det mindre bark og mer trevirke).



Kokes og reduseres puttes på flaske og voila!

Dette var teorien, skal stjæle med meg en hel skog når vi skal til østlandet neste gang!
Hei Darwin
Jeg husker den tråden, men den handlet jo om eikeløv, og koking av eikeløvet for å få det til å synke fortere. Ikke eikebark-ekstrakt akkurat der i den tråden... eller skrev jeg feil? Hvis jeg skrev eikebark, når Elin snakket om at hun kokte eikeløvet sitt, så skrev jeg feil

(må gå og sjekke!)

EDIT:
Joda, jeg skrev riktig. Jeg skrev eikeLØVekstrakt i tråden, ikke eikebark
Beklager, bare kom på det da jeg sto med en haug sagflis på et ark etter å ha kuttet noen røtter som var altfor digre. Lette når jeg satt foran pc`en men fant ikke igjen tråden.
Tenkte at siden du bruker så mye tid på å hjelpe andre så tenkte jeg det var viktig å prøve gi noe tilbake.

Kommer sikkert til å prøve ut DIY eikebarkekstrakt selv når jeg finner en passende grein.
Hehe, ingenting å beklage selvsagt. Jeg bare tenkte at jeg kan ha skrevet eikebark av gammel vane Men seriøst, eikeløv har jo noe av samme effekten (ph surt).

Hvis du trenger litt eikeløv å eksperimentere med, kan jeg sikkert sende deg en eske, Darwin? Om du vil kokkelere litt? Jeg har funnet eiketrær rundt en idrettspark her i distriktet, så jeg har en evig forsyning av eikeløv nå. Har noen papirposer stående med ferdig skyllt og tørket brunt eikeløv, om du vil ha litt?
Du betaler bare porto i så fall.
Denne tråden er gull verdt for glemsomme hjerner!
Hva skulle jeg, rotehuet, egentlig gjort uten denne tråden? Her kan jeg finne igjen alt! Notater om ditt og notater om datt, huskelapper og datoer for alt mulig jeg har gjort, alt som har skjedd, når jeg kjøpte den eller den fisken, når jeg flyttet på dem og hva de gjorde da... alt!

Nå drev jeg og lurte på hvor lenge siden det egentlig er at jeg flyttet det yngste Green Laser kullet fra den lille 45 literen og over i den øverste 98 literen på høyre side. Det føltes som lenge siden... men se det ja. Det var ikke så lenge, iflg dette innlegget mitt lenger bak i tråden. 26 mars var det og det blir bare 2½ uke. Hm. Jeg som synes det var en halv evighet? :p



For sikkert et par år siden falt jeg litt for det opplegget med å lage mosevegg i akvarium! Oj, det blir sikkert fint, tenkte jeg etter å ha sett bilder, og søkte på nett for å finne det jeg trengte.

Hva slags mose jeg bestilte, husker jeg ikke nå, men det var enten Christmass moss eller Willow moss, tror jeg. Javamose har jeg i lange baner, men jeg skulle jo prøve noe nytt da... etter å ha sett de lekre bildene av så flotte mosevegger på eBay! Fant det jeg trengte der hos AquaticMagic Linken direkte til eBays side der selgeren har mosen og plastnetting, er for lang til å innbake i min tekst, det funker ikke - det blir bare feil her. Søk på "Mesh wall" på eBay

Da pakken min kom fra Østen, tømte jeg det ut på gulvet og lurte et øyeblikk på om selger hadde glemt å legge ved mosen min. Men neida, der var den... jeg hadde ikke lest annonsen på eBay godt nok, for der stod det størrelsen på porsjonene. 5 x 5 cm....! Det jeg fikk av mose, var altså en porsjon litt større enn et frimerke eller no' :p Urk! Hvor lang tid det egentlig ville tatt å dyrke frem en hel vegg av det der, aner jeg ikke, for jeg prøvde aldri. Mosen daua uansett, jeg bare la den løst i et kar så lenge, og plastnettingen (to "ark") ble dytta inn i et skap. Og glemt.

Nå i dag fant jeg plutselig denne plastnettingen igjen. Og jeg har store mengder javamose.... kanskje jeg skulle gjøre et forsøk? Lage mosevegg f.eks. på kortenden i et eller annet kar? Jeg har jo to nye kar på gang, de på 168 liter, og der kunne jeg jo laget mosevegg i det ene på kortenden...?
Hmmmmmmm..........

Plastnettingen er altså to "ark" og hvert av dem måler 25 x 36 cm. Det fulgte med plaststrips og blanke sugekopper til å feste dette på veggen med, men de vet jeg ikke hvor jeg har rota bort hen. Men jeg finner garantert noe annet eller lignende å henge opp moseveggen med. Mose-sandwichen kan også bindes enkelt sammen med fiskesnøre, og det har jeg liggende. Eller, man kan bruke sånne "greier" som ledninger og kabler ofte er buntet sammen med når man kjøper elektr. ting, vet ikke hva de heter. Det er en tynn metalltråd inni en tynn plastremse, så man kan tvinne det rundt i en snurr og få lukket den (se siste bilde). Sånne kan man jo bruke til å "holde i hop" en mosevegg.

[External Image]


[External Image]

"Dings"
[External Image]


spennende
Har du tenkt begynne idag eller?
Har gått med slike tanker en stund jeg også... Tenkte det være veldig pent i et rekekar f.eks.
Blir spennende å se hvordan dette blir. Regner med du legger ut bilder underveis

Har ikke slik svart netting. Men har masse grønn myggnetting liggende. De er nok en del tettere enn de du har. Men tenkte jeg kunne prøve å trekke ut noen av trådene slik at åpningene blir større. Veit ikke om det vil funke. Men det skader aldri å prøve
Taina
Har du tenkt begynne idag eller?

Nei, for de nye akvariene har ikke kommet enda
Eksperiment : Kickstarte HMF filter!
Hvis det ikke er noe å finne på, så finner jeg på noe å finne på inne på akvarierommet

I dag bestemte jeg meg for et eksperiment:
Kickstarting av HMF filtere!

Jeg var lite lysten egentlig til å begynne med, for jeg så for meg en masse søl og gørr utover hele akvariet. Men nysgjerrigheten tok overhånd i dag, for spørsmålet "Går det og fungerer det?" har ligget og lurt i bakhodet siden jeg installerte det første HMF filteret mitt.

Så nå sparka jeg i gang eksperimentet. En 85 liter som ble satt i drift for et par dager siden, "Ostehullet", ble mitt valg av forsøkskanin. Først tappet jeg ned halvparten av vannet i det. Neste stopp var å hente ut et innkjørt svampfilter fra et akvarium som har vært i drift lenge. Frem med en bøtte, tømme en liter vann oppi. Så er det frem med lankene, og skvise-skvise ut masse deilig og brun filtergørr fra svampen. Denne gørra ble tømt over i et litersmål for lettere håndtering.
Før filtersvampen fra luftfilteret ble satt tilbake der den var, tok jeg den med meg bort til den nye 85 literen. På den delen av HMF matten som stakk opp av vannet, så gnukket jeg svampen i hånden mot matten, gnukk-gnukk, og så litt mere gnukk-gnukk. Sånn, det får holde!
Litersmålet i stødig hånd, og så tømte jeg det akkurat oppå toppkanten av HMF matten, rolig og forsiktig slik at gørra langsomt trakk ned og sank nedover i svampmatten.
Når det var gjort, fyllte jeg raskt opp akvariet igjen og tok et overblikk. Ble det mye gørr i akvariet? Njaaa, det gjorde jo det. Men ikke det verste jeg har sett. Dette klarner nok opp i løpet av en time eller to. NÅ er iallefall en bakteriekultur podet inn i svampen, den trenger ikke oppstå fra intet. Bakteriene finnes der nå, og i teorien skal det da gå uhyggelig fort for dem å multiplisere seg mange ganger til de blir mange nok og kan gjøre jobben sin plettfritt

Det neste skrittet ble å velge seg levende forsøkskaniner til karet. Det nytter jo ikke kickstarte noe og så ikke belaste filteret. Her må det mat til! Så fisk må oppi ganske kjapt, for å holde tilstrekkelig antall av filterbakteriene med livsnæring.

Valget falt på noen Corydoras sp. Black. Offerkaninene befinner seg enda i 180 literen mens jeg venter på at forsøks-akvariet skal klarne litt mer. Det hadde klarnet ganske bra på bare 45 minutter istad, så det går nok greit. Om et kvarter til så kan fiskene flytte inn. Jeg har vel rundt 20 C. Black, og jeg tar ikke alle på en gang selvsagt, men en gruppe på 5 - 6 stk tenker jeg. Prøver å få med noen hanner også da, kanskje.....

Eksperimentrapporter vil følge i ukene som kommer!
Bilder følger alltid med eksperimenter, det må jo dokumenteres!

Her er luftfilteret som skal få dele av seg med litt gørr. Jeg løfter det litt opp av bøtta så man ser det bedre.
[External Image]

Over i et mer letthåndterlig litersmål med gørra!
[External Image]

Nja, det ble nå litt gørr, da....
[External Image]


Bare sånn lite tips, man får kjøpt billig plastikknett man kan bruke til mose vegg på ethvert hagesenter til ca 50lappen for 4 ark på 5x80cm. De er så klart snurret sammen og ikke rette, men det går vel ann å fikse.
Bare sånn tips istedet for å betale masse over nett.

Forresten det heter Net Up, eller gnagerskydd på norsk og er fra Bröderna Nelsons.
Det er nok ikke mye til gnagerbeskyttelse hvis det er av plast, gitt
De skal være av metall. Gnagere som mus og rotter spiser søndagsmiddagen sin av plastnetting, så det kan umulig være laget av plast.
Eller, hvis det er det, da er det jo bare skrot og ingenting å beskytte trestammene sine med (men til vårt bruk, sikkert ok)

Galemor
Bare sånn lite tips, man får kjøpt billig plastikknett man kan bruke til mose vegg på ethvert hagesenter til ca 50lappen for 4 ark på 5x80cm. De er så klart snurret sammen og ikke rette, men det går vel ann å fikse. Bare sånn tips istedet for å betale masse over nett. :) Forresten det heter Net Up, eller gnagerskydd på norsk og er fra Bröderna Nelsons. :)
mona o
Eller, man kan bruke sånne "greier" som ledninger og kabler ofte er buntet sammen med når man kjøper elektr. ting, vet ikke hva de heter. Det er en tynn metalltråd inni en tynn plastremse, så man kan tvinne det rundt i en snurr og få lukket den (se siste bilde).

Jeg tror ikke det er å anbefale å bruke disse i akvarium. Metallet i tråden vil reragere med vannet. Jeg trodde du var skikkelig streng på kun syrefast i karene dine.
Jeg ville heller brukt små sorte plaststrips.
Humunukuapuaa
Jeg tror ikke det er å anbefale å bruke disse i akvarium.


Notert
1½ time etter at de 6 test-fiskene ble håvet opp fra den tett befolkede 180 literen og flyttet inn i eksperiments-akvariet, er hannene nå travelt opptatte med å tilby sine villige tjenester for damene
Foreløbig er alle litt for gira til noe som helst, det er ultra-speed svømming frem og tilbake, opp og ned langs akvarieglasset og alle er like rusa på det nye miljøet. Flytting har det med å gjøre Corydoras gira.

[External Image]

Takk for tilbudet om eikeblader Mona, men blader får jeg tak i ( de passer i lomma) Tror mer det blir reaksjoner om jeg kommer ut av den botaniske hagen med masse greiner og en sag. Har ikke vært der etter at snøen forsvant, kan være det ligger noen greiner på bakken etter vinterstormene som er brukandes. Får passe på før de raker eller bare finne noen emner når jeg er på østlandet neste gang.

Hmf filter er helt genialt. Jeg har hatt et kar gående lenge med Corydoras Panda som ikke har lekt og så satte jeg opp en blåfilter matte med pumpe i til innkjøring for ett annet kar og da begynte de å legge egg over alt. De manglet altså sirkulasjon.
Mosen ser forresten ut som den har juletrekuler når den er full av egg)
Vet du om pandaene ofte spiser eggene sine?, jeg har ikke sett noe yngel, men eggene blir mørkere og plutselig er de borte. Regner med at rekene spiser skallrestene ganske fort.


Spent på å se framdriften på moseveggen.
Mine Corydoras panda har økt jevnt og trutt i antall siden jeg satte opp det karet deres for 2 år siden. Har enda ikke tatt de ut og hatt "vareopptelling", pga vrien trerot i karet. Men det er på høy tid, jeg tror de må "tynnes ut" i antall.

Ser stadig vekk egg i mosen der, men de virker ikke spesielt hypp på å søke opp og ete egg. Mulig de tar de som havner rett foran nesen deres, men de som sitter mellom frontglasset og mosen (som ligger klint inntil glasset) får sitte der iallefall.

Forresten, nå kom jeg på at de siste månedene har jeg hatt venusfisk i samme kar. Da har det kanskje minsket kraftig på antall yngel som klarer seg og vokser opp på egenhånd.
Dette bildet tok jeg i går og falt egentlig igjennom nåløyet med hensyn til kvalitetskrav... men samtidig hadde jeg ikke lyst til å slette det siden de var litt kule der de stimet sammen.

Dette er altså Corydoras reynoldsi, min nyeste skatt

[External Image]
Synes det var et skikkelig bra bilde, godt du ikke slettet det!
Nydelige corydoras!!!

Skal de være greie å drette på?
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap