Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 196)

Taina
Synes det var et skikkelig bra bilde, godt du ikke slettet det! Nydelige corydoras!!! Skal de være greie å drette på?


Det vet jeg ikke, men de hadde kanskje vært mer utbredt i handelen og blant hobbyakvarister dersom de var veldig lette.
Tok noen bilder av den lekre tetraen jeg kjøpte på TAM Alna for ikke så lenge siden:
ildtetra
I dag greide jeg å telle alle 20, så de er på plass enda

Dette er virkelig en nydelig tetra, og jeg kunne tenke meg dobbelt så mange. De stimer veldig bra hos meg, overraskende bra etter hva jeg forestilte meg. Stikker et par stykker avgårde mot ene siden av karet, følger resten av stimen etter med en gang. De er i 180 literen min, som snart skal tømmes. Bare venter på de nye 120 cm lange helglass-karene mine Da skal stimen med ildtetra over i et av dem, og jeg håper også å kanskje få fatt i flere av dem.

De er temmelig vriene å få tatt bilder av, de står jo aldri stille, og det å ta frem kameraet er jo et stikkord om å pigge av i seg selv... :p


[External Image]


[External Image]


[External Image]
Jeg vet ikke hva jeg gjør med bildene for tiden, men... Hver gang jeg tar bilder av Green Laser ynglene, så ser bildene fine ut i det jeg laster dem over fra kamera til pc. Men så fort jeg krymper dem til "et AF kompatibelt format", blir de en smule uskarpe og mister detaljer. Synes ikke det var sånn før?

Tilsammen i de to kullene med Corydoras Green Laser yngel, tror jeg at jeg har rundt 140 stk. Jeg husker ikke nøyaktig lenger :p
Kullene holder til i hver sin 98 liter.

Uansett, her kommer det noen bilder av Corydoras Green Laser kullene.
De eldste først. De spiser av hjertets lyst, godt matvett har de alle sammen, det er helt klart Sluker alt de blir tilbudt. Det samme gjør forresten de yngste også, men her er altså et par bilder fra det eldste kullet først.

[External Image]

[External Image]
Og her er noen bilder fra flokken med de yngste Green Laser ynglene. Det skiller ca 1½ mnd i alder på de yngste og de eldste. De yngste klekket i slutten av januar.

Røde mygglarver suges inn som spaghetti, og i blant tyter det ut gjennom gjellene
[External Image]

[External Image]

[External Image]


Sultne småtasser ja
Ser ut til at reken også var sulten...
Hei Mona

Åh de er så skjønne, de grønne (ufrivillig poet i kveld)

Det ser ut som om Geir synes yngelforet vårt er artikkelmateriale :o Jeg har aldri sendt inn noe for å lage en artikkel, så jeg vet ikke hvordan det gjøres. Får du enten gitt meg noen instrukser, evt at du gjør den innsamlingen Geir snakker om?

Jeg får ikke gjort noe før tidligst i morgen kveld, det er vel snart natta tenker jeg
Jepp. Jeg så meldingen til Geir i hjemmelaget fôr-tråden vår

Vi kan ta det på email Elin, og vi kan godt gjøre det sånn at jeg samler inn bilder fra deg, og finne frem mine egne (håper jeg har dem da...!). Teksten er jo enkel, jeg bare tar "kopier og klipp" fra tråden om fôret Så sender jeg det samlet til moderatorteamet. Hmm.... Hva var nå den mailadressen igjen? Redaksjon et eller annet?

Et par dager etter at de ble flyttet over til det nye karet jeg eksperimenterer med å kickstarte HMF filteret i (innlegg [URL=Et par dager etter at de ble flyttet over til det nye karet jeg eksperimenterer med å kickstarte HMF filteret i (innlegg 3891 og 3896), så er Corydoras sp. Black nå i full gang med å legge egg!

Kom inn på akvarierommet nå nettopp og fikk øye på egg både her og der i 85 literen deres. Og full fres på fiskene

Har enda ikke bestemt meg for om jeg skal gjøre noe, dvs plukke eggene, eller ikke. Sist la de jo egg i bøtter og spann, og de som de ikke spiste opp selv men som jeg reddet ut viste seg å være ubefruktet.
Er derfor fristet til å se det an, for å se om eggene er befruktet denne gang. Men det ser jo lovende ut, det er et par som er i sving i dag. En hunn og en hann. Forrige gangene hunnene ville legge egg var jo ikke hannene interessert :p så hunnene peiset ut egg uten hjelp fra noen hann... sånt blir det jo ikke barn av! (et unntak, da ble det to yngel totalt...)







Hunn øverst, hann nederst.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Så gøy da Mona men tør du ta sjansen på å la være ?

Husker da mine green laser holdt på med disse ubefruktete eggene sine , jeg måtte plukke dem uansett for det kunne jo hende det var noen befruktete og det var det jo også innimellom
Jeg stod og studerte dem akkurat nå, så at en hunn drev og klistret egg rundt utblåset Så ble det en hel del surring frem og tilbake, og jeg trodde nesten hun skulle klemme ut flere egg uten at en hann var involvert... men så brått fikk en hann snusen i henne og tilbød sine tjenester. Og DER var det en saftig T-posisjon! Dette betyr at de iallefall har skjønt den delen av opplegget og har fått til den delen riktig.

Jeg er i veldig dårlig form i dag og vet ærlig talt ikke om jeg orker å plukke egg... tenkte litt på hvor jeg kunne plassere eventuelle yngel også, det er jo allerede 3 akvarier fulle av Corydoras-yngel og ungfisk her (2 x 98 litere og en 85 liter). Og hva har jeg av innkjørte filtere? Jeg har to svampfilter iallefall, som kan hentes ut og brukes i yngelkar.
Men jeg må gruble litt på det. Det var litt fristende tross alt, siden jeg så T-posisjonen....
Nei den formen er jo ikke så mye å gjøre med dessverre

Plassproblemer har vel de fleste ,et luksusproblem er vel masse yngle å ta vare på
Nye bruksområder for svamper og filterutblås
Bildet er fra "Ostehullet", altså karet med de 6 Corydoras Black
[External Image]

Dessverre døde det en Corydoras reynoldsi i dag. Den ene som har slitt siden fredag (da jeg fikk dem), lå helt urørlig i dag. Den har i grunnen ikke beveget seg stort siden den kom i karet. Nå så den imidlertid ekstra blek ut, så jeg stakk hånden nedi og pirket i den. Den var død og ble fisket ut. De andre ser friske og fine ut, spiser og er fremme hele tiden, og jeg har kunnet telle 9 stk ved hver fôring helt siden fredag.
Virkelig synd med med døde Corydoras reynoldsi. Godt de andre virker friske.

Morro med black egg, skulle ønske våre svarte også kunne sette igang....

Er det fin svamp du bruker?
Skal modifisere noen fluval-pumper hvor jeg har tenkt å ha yngel og reker. Redd de (rekebarn) blir sugd inn i et grovt filter.

Og noe jeg har lurt på som sikkert er et teit spørsmål. Er det noe forskjell på svart og blå svamp?

Håper formen din bllir bedre utover dagen/kvelden. Veit hvor tungt det er å ikke klare det man ser man bør gjøre eller det man gjerne vil gjøre.
Synd at den ene reynoldsien din døde Mona=(, men de andre er jo N-Y-D-E-L-I-G-E!!!!
Moro at blackene dine satte igang i det nye karet deres=)
Taina
Er det fin svamp du bruker? Skal modifisere noen fluval-pumper hvor jeg har tenkt å ha yngel og reker. Redd de (rekebarn) blir sugd inn i et grovt filter.

Jeg bruker medium porestørrelse på HMF filterne og rekene mine spankulerer fint rundt på dem Til modifisering av Fluvalfiltere ville jeg egentlig valgt det samme, medium (20 ppi), siden den fine svampen sannsynligvis ellers bare vil gi merarbeid i form av hyppig rens. Jo finere svampen er, jo fortere går den jo tett. Motsatt om den er for grov; da slipper den gjennom for mange partikler og vannet ser grumsete ut.

Taina
Og noe jeg har lurt på som sikkert er et teit spørsmål. Er det noe forskjell på svart og blå svamp?

Neida, ikke noe annet enn det rent estetiske (for meg). Hehe
Jeg liker ikke de knallblå svampene, foretrekker en mer "usynlig" farge

Taina
Håper formen din bllir bedre utover dagen/kvelden. Veit hvor tungt det er å ikke klare det man ser man bør gjøre eller det man gjerne vil gjøre.

Takk for det
mona o
Jeg bruker medium porestørrelse på HMF filterne og rekene mine spankulerer fint rundt på dem :-) Til modifisering av Fluvalfiltere ville jeg egentlig valgt det samme, medium (20 ppi), siden den fine svampen sannsynligvis ellers bare vil gi merarbeid i form av hyppig rens. Jo finere svampen er, jo fortere går den jo tett. Motsatt om den er for grov; da slipper den gjennom for mange partikler og vannet ser grumsete ut.


Ja, har tenkt på det der med tetting kontra grumsete vann. Men jeg finner ikke mellomstørrelsen noe sted. Må google litt mer
Kjøper du på nettbutikk fra utlandet du kanskje?

Enig i at den svarte er er penere enn den blå. Den blå er litt skrikende kan man si.
Nå ser jeg på Webzoo at det er den de kaller fin som har 20 ppi. Det er denne størrelsen du kaller medium da?

Ja, 20 ppi er medium. Svampmatter finnes i 10, 20 og 30 ppi. Tror egentlig ikke 10 ppi selges særlig mange steder, og sikkert av en grunn Den blir i grunnen for fin, og må bare renses for ofte fordi den går tett så fort.

Den svarte svampen kjøper jeg fra danske Unimati sin nettbutikk.

Det sies at det ikke tar så fryktelig mange uker før den blå matten er blitt brun av grums, så blåfargen er ikke så tydelig hele tiden. Men jeg foretrekker svart uansett, jeg

Flott! Handlet av unimati for et par mnd siden. God service der.

unnskyld mange spørsmål, men siden rekene spankulerer fint over denne på 20ppi så er corydoras yngel trygge også eller?
Jeg vet ikke hvordan det ville gå om en reke eller yngel forvillet seg inn i en modifisert Fluvalpumpe, dessverre, for jeg har ikke brukt det. Prøvde det en kort periode en gang, men det var kun voksne Corydoras og ingen reker i det karet.

Men det er vel slik at disse stappes ganske bra med svamp, slik at det overhodet ikke blir noen glipper eller hulrom ute på sidene der yngel og reker kan forville seg inn? For rotoren sitter jo helt oppe i toppen, tenkte jeg på, der de kan bli hakkemat? Siden hele hulrommet til filterhuset er så tett stappet med svamp, tror jeg neppe de greier å komme seg inn.

Tror nok det går greit, men andre som har brukt dette i yngel- og rekekar vet sikkert mer om det enn jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap