Leifs verden, del 2 (side 196)

Fikk gjort meg ferdig med listingen i dag =)

2x160L apistogramma kar
Er litt artig å følle med i apistogramma sp Nadelstreifen nå som begge kullene med egg er klekket. I dag sto damene i mot hverandre, snudde seg og virkelig viftet med halene mot hverandre ganske lenge. Så lenge at faktisk den ene hannen gikk i mellom dem for å bryte opp. Bare at det skulle han ikke gjort frøkna til venstre kjepp jaget han og borte ble han, samtidig som frøkna til høyre fant veien tilbake til hula si.

Må si det er mye artig å følle med på når en holder apistogramma =)
Dette veldig unge paret med apistogramma cf huascar har nå yngler. Hun har flyttet litt frem og tilbake på dem, men har nå siste døgnet holdt dem skjult under steinen på siste bildet
Trodde alle sp Papagei ynglene var borte ettersom hua er ivrig i å holde seg i hula og vekk fra der ynglene var. Men i dag fikk jeg jaggu en overraskelse (bilde 1)

Bilde 2 er av sp Nadelstreifen yngler. Et par stk som var så nære at jeg fikk et bilde av dem, dog dårlig det også. Men en ser da at det er yngler =)

Et par stk av nannostomus beckfordi hadde knall mørke farger i dag, noe jeg ikke har sett før. Er dette leksfarger på hannene?

Jeg tror apistogramma sp Tefe har enten egg eller yngler. Hun holder til meste parten under en stein og har flott gulfarge. Hannen holdes godt på avstand og det er tydelig hvem som er sjef (bilde 1+2)

Bilde 3 er nannostomus eques
Var meningen at denne apistogramma cf huascar frøkna sammen med sin mann skulle over til England om noen dager, men hun ville det ikke så og har nå yngler under denne steinen. Paret går i et mindre lekskar. Da får vi finne noen i hovedkaret som får ta veien over.....
Fikk noe lignende hake slepp, ble noe overrasket og måtte smile ved foring i ettermiddag. Jeg hadde et par apistogramma agassizii Anori, Brasil som fikk yngler. Flyttet hannen til et annet kar da lekskarene er hovedsaklig for små for par med yngler. Så mistet jeg hannen. Flyttet ynglene, iallefall det jeg fant der og da og lot hua gå der. Stadig har jeg tatt ut yngler fra samme karet og trodde ingen skulle nå være kjønnsmodne.

Men jaggu må det ha lurt seg unna en herremann som har vært ute å vifta me han....

Har sett hua har vært gul over lengre tid og at hun har gravd litt, men tenkte... hun får bare drømme om nye yngler

Men jaggu var det henne som lurte meg. Ettersom jeg ikke trodde det var en kjønnsmoden han der, har jeg ingen anelse om når ynglene har kommet til verden
Har skjedd veldig mye de siste par dagene her nå, og går nesten helt rundt for en gammel mann =)

Som nevnt fant jeg yngler på agassizii Anori. Begge huene med sp Nadelstreifen har sluppet sine yngler nå, så altså ikke mindre enn 3 huer av samme art med yngler =)

I går fant jeg nye egg hos apistogramma sp Nadelstreifen, og noen få yngler gjemmer seg under rota i karet. Fikk også hentet det siste karet til reolen i går, vasket det og satt det på plass.

I dag åpnet verden seg når det kom ikke mindre enn 3 nye apisto par i hus. Baenschi, sp Abacaxis og bitaeniata fra Rio Tigre.

Var akkurat som en åpenbaring når bitaeniata hua klinte til å ble knall gul etter bare 4-5 minutter i 160 literen.

Bitaeniate hannen er en "romslig" plugg og det største jeg noen gang har sett av bitaeniata

Siste bildet er av den nye sp Abacaxis hannen. Lekker =)
Syns du har vært utrolig dyktig Leif. Nye reolen ser helt topp ut og spennende med nye yngler, gratulerer så mye.
Tusen takk og beklager dårlig oppdatering siste tiden. Har skjedd litt siden sist. Jeg mener jeg nevnte det kom 3 par apistogramma i hus, Sp Abacaxis, bitaeniata og baenschi. Bitaeniataene er flotte og elegante og hannen en virkelig gigant =) Sp Abacaxis hua har jeg ikke sett i alt av røtter og eikeblader i det karet, men hun graver ut ei hule så vet hun er der =) Baenschiene har allerede lagt egg og de antar jeg har klekket nå og snat blir jeg også baenschi pappa =)

Måtte avse et sp Nadelstreifen par og har igjen en trio da det ble noe voldsomt med to to huer og yngler på begge huene i 160L. Har også avsett et par med sp Tefe og et par med agassizii Anori. Måtte tynne ut litt.

En trio av cf huascar har også funnet veien til Andebu hvor flere av nevnte arter har funnet veien. En ny apistoianer er født der nede og han er som en guttunge hver gang han er her. En kan vel si vi er like på mange måter.

Under vannbyttene på søndag ble smilebåndene mine igjen strukket. Egg på mine unge sp Schwarzkehl. Har 4 av dem og tror bestemt det er 1+3 så flyttet ut trioen til en 160L hvor den single sp Abacaxis hannen gikk. Han går nå i en single 63L (paret jeg har fått i en 85L)

Allpahuayoene har hatt egg 5 ganger nå men hua gomler i seg eggene i løpet av de to første dagene. Mange vil nok si jeg er dum og ikke lar dem fortsett til det er i boks, men har gjort klar en breeding box som henger utvendig på karet deres. Sand i bunn og eikeblader er i og vil bli tilsatt en lufte stein når prosjektet starter. Har tenkt å ta ut nøtta neste gang det kommer egg og la de klekke i breeding boksen.

Hva mer har skjedd. Jo et ungt par med cf huascar ble tatt ut for noen uker siden og går med yngler. Vakkert syn som vanlig =)
Hun er så gul at en kan sole seg i gjennskinnet av henne
Bilde 1
Sp Cruceiro har hatt egg flere ganger men ser ikke ut til at det blir stort ut av yngler av en eller annen grunn. Trioen min går i en delt 222L

Bilde 2
Pappa sp Schwarzkehl

Bilde 3
Breeding box prosjektet mitt

Bilde 1
Sp Schwarzkehl med egg lagt på et eike blad

Bilde 2
En av de glade apistoianerne som har vært innom siden siste oppdatering

Bilde 3
Fangst fra sist lørdag

Ser ut som alle de største F1 cacatuoidesene mine er hanner, men har funnet iallefall ei hue som jeg har satt sammen med den største hannen jeg har. De fikk bade bassenget mitt, dvs 222L lol. Har noen diether fish i det karet, nannostomus eques.

Har noe beckfordi, tror det er 9 stk som jeg er usikker på om jeg skal selge. De er en av få nannostomus arter som kan snappe til seg yngler og ønsker derfor ikke ha de i noe apistokar jeg ønsker å drette. Hehe det ønsker jeg jo i alle kar.

Tenkte å lage meg en tavle i kjelleren med oversikt over alle karene hvor jeg kan sette inn eggleggings datoer, klekke datoer, frittsvømmende datoer eller annen info. Antar dette blir gjort når begge de to nye 160L i den nye reolen er satt opp.

Etter om byggingen av den siste reolen er det færre kar her, men positivt er at det er større kar. Er nede i 29 kar nå. Passer veldig greit i forhold ti de 18 apisto artene jeg holder nå. I natt en gang rundet min internationale apistogramma gruppe på facebook 2500 medlemmer. Utrolig men sant. Hadde jeg aldri i verden trodd skulle skje.

Begynner å få mange kalle navn i min egen og andre grupper på FB. Crazy viking, apisto viking, viking, apisto king og noen andre i tillegg. At en skriver mye og poster mye bilder betyr ikke at en har tonnevis med kunnskap og erfaring pleier jeg å si men ser ut til at ørene lukkes igjen.

Men må nok innrømme at det er hyggelig at det blir satt pris på det en gjør.

De tre apistogramma gruppene jeg driver er
Norwegian apistogramma forum
Norwegian apistogramma forums trading page og
Vi med apistogramma i Skandinavia

I tillegg har jeg startet 3 community sider
Leifs photos
Apistogramma planet og
Leif Apisto Johansens apistogramma profiles

Tja for noen er det vel å si at det går for mye i apistogramma.....
For meg blir det aldri FOR mye av apistogramma =)

For å ta en av sidene, Apistogramma planet så fikk jeg over 1000 følgere første mnd noe som er ENORMT mye på en community side på FB. Men så kan en vel si at jeg jobbet veldig mye med promotering og stoff til denne siden første dagene.
Kall meg gjerne en apisto nerd =)

Agassizii Anori med yngler
Pappa cf huascar

Bilde 3 her viser en av to apistogramma F1 cacatuoides og er de første ynglene jeg noen gang har hatt med deformeringer. Hale/rygg er knekt/deformert. Hva pleier apisto folket gjøre med dem? Har lenge tengt å av live de begge to men har ikke hatt hjerte til det da de ser ut til å ha det greit. Svømmer greit og spiser greit. Vet ikke om evnt avkom av slike deformerte foreldre vil ha samme deformeringene om disse kan få/får yngler

Tom, Simen, Sigmund, RHD etc har der noen fornuftige forslag om hva jeg skal gjøre med dem?

Apistogramma allpahuayo. Her er det ei hue som elsker å spise egg. Neste gang blir det et prosjekt med å klekke eggene i en breeding box. Dumt, slemt, smart, usikkert etc.

Kommentarene kan nok være mange
Da fikk jeg fylt opp og fyra i gang den første av 2 stk 160L i den sist bygde reolen min. Ny sand, et par kokkos nøtt huler, eikeblader, kolbe filter og ei hule/gjemmested for apistoene som skal inn der er som så langt er der. Ikke vri hassel men den andre..., er påtenkt å ha i det karet, eller muligens det under.

Litt lyst til å se hva det kan by på hva gjelder utseende og nytte verdi
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap