Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 198)

malla100
har en 85 liter med 3stk små maller ca 3cm.hadde tenkt å ha 6 stk palatus oppi med dem blir karet for lite ? eller hvor mange corydoras ville du hatt oppi karet med dem.


Det spørs vel litt hva slags maller det er snakk om, de små du nevner på 3 cm? Jeg antar de ikke vil forbli 3 cm for alltid? Er det Ancistrus? Husk at de spiser Corydoras-egg med glupende apetitt

I 85 litere har jeg hatt fra 6 til over 20 Corydoras i perioder, litt avhengig av art selvsagt. F.eks. startet jeg med ca 15 Corydoras metae i en 85 liter. De leker og legger egg jevnlig, og det er stadig noen yngel som vokste opp på egenhånd. Til slutt, når jeg fanget inn og solgte alt avkommet, viste det seg å være 12 stk. ungfisk. Det var altså 27 Coryer i det karet en periode. Nå er det nesten bare voksne, kun 3 veldig små yngel i tillegg

Det er egentlig litt vanskelig å si noe eksakt antall på sånne spørsmål. Det avhenger jo av så mange faktorer. Som f.eks. hvor flink man er til å bytte vann, hvor mye man fôrer og om man har andre fisk sammen med dem. Enkelte Corydoras arter skulle man jo nesten tro gikk på speed :p De er hyperaktive, mens andre er mer bedagelige av seg.
I tillegg er det jo en annen viktig ting å ta hensyn til; størrelse. Noen Corydoras-arter er mindre i størrelse enn andre.

Jeg har ikke andre fiskearter sammen med Coryene, så de er alene i 85 literne.

Ancistrus går fint sammen med Corydoras så lenge L-mallene er små. Det er når Ancistrusen blir kjønnsmoden og territoriell, man kan oppleve at man har fått en av de litt sjeldne grinebiterne som er aggressiv i tillegg. Jeg hadde et par sånne før. De pleide å jage alt av Corydoras ut fra området under trerota. Hvis ikke Coryene skjønte tegningen eller ikke ville lystre, så sugde Ancistrusen seg fast på dem og lagde store sår Det var ille. En av Coryene døde av skadene, en annen måtte jeg avlive fordi mallen hadde sugd øyets innhold ut av pupillen på stakkars Coryen!

Så, det er ikke alltid smertefritt å holde de sammen, men det går ihvertfall nesten alltid greit så lenge L-mallene ikke er kjønnsmodne.
Datt det ut litt av innlegget ditt ovenfor, Bjørn? Det står bare noe i overskriften? Uansett, jeg har det bra - takk for at du spør
Litt oppgitt og irritert bare, for jeg knakk av en liten bit av en fortann i går kveld Bare fire uker etter at jeg var hos tannlegen for å få den reparert. Det varte ikke lenge... Nå må jeg ha ny time og betale for å få gjort det samme igjen.
For en med den formen for tannlegeskrekk som jeg har, er det slett ingen spøk å gå til tannlegen, skal jeg love...
Våren er kommet
Våren er kommet - på godt og vondt. For de med allergi er sikkert ikke dette noen god årstid. For meg betyr det økt frekvens på migreneanfall, sannsynligvis pga mye skarpt sollys etter mørketiden.

Typisk hver vår er også at Corydorasene begynner å klø av vannet. Alt smeltevannet etter vinteren renner og fosser ned i bekker, elver, innsjøer og drikkevannskilder med den økte forurensningen det innebærer. Vannverkene kvitterer vel med å øke mengden bakteriedrepende stoffer også. Summen av dette, hver vår (smeltevann) og høst (regnvann), så begynner Corydorasene mine og klø seg ved å sprette mot sanden.

Nå er det viktig å huske på å bruke vannforbedringsmiddel ved hvert vannbytte. Det hjelper noe mot kløen.
mona o
Nå må jeg ha ny time og betale for å få gjort det samme igjen.

En gang noe lignende skjedde med meg, en fylling løsnet etter kort tid, sa tannlegen min at det var reklamasjonsgrunnlag fordi en fylling skulle holde litt mer enn noen uker/mndr. Så hvis det var det som ble reparert som falt kan du prøve deg med en reklamasjonsforespørsel.
Jeg har tenkt tanken, Humunukuapuaa, og håper at de i det minste gjør tjenesten billigere denne gangen. Jeg har ikke ringt enda, for i april har jeg så mye regninger atte.... Ikke råd til å fikse det akkurat nå (i tilfelle jeg må betale noe). Men jeg håper at det skal regne inn litt cash neste måned, når jeg fyller år (faren min pleier å gjøre det enkelt, og bare fører over penger på kontoen til bursdagsfolk, hehe)
mona o
Jeg har tenkt tanken, Humunukuapuaa, og håper at de i det minste gjør tjenesten billigere denne gangen.

Hvis det er en ny fylling som har falt ut ville jeg forlangt reklamasjonsrett.
Kjenner ikke til regler og forbrukerrettigheter ifbm. tannhelsetjenster, men kanskje forbrukerombudet vet det.
Jeg snakket nettopp med mannen min om samme sak, og han sa det samme som deg. Dette er reklamasjon. Det er ikke direkte fylling, det var en reparasjon av en avknekt bit av en fortann. Altså ikke hull eller noe, jeg bare knakk av et hjørne på en fortann en gang jeg spiste koteletter. Det ble satt på en reparasjonsbit i tannfarge, og det er denne som har falt av (jeg spiste kyllingvinger i går....)

Ser ut som jeg må bli vegetarianer ;p
Ammoniakktesting
Jeg satte inn 6 stk Corydoras sp. Black på søndag, i en nyoppsatt 85 liter. Altså under en uke siden; 6 dager. Jeg forsøkte å kickstarte HMF filteret ved å helle noe filtergørr over det, tenkte det kunne være en fint eksperiment.

I dag så jeg straks at det var noe galt da jeg kom inn på akvarierommet. De 6 fiskene lå mistenkelig rolig. Lite aktivitet. Her var det noe som ikke stemte... Så jeg tok en ammoniakktest, og hjelp! Utslag! Jeg ble skikkelig stresset, og tok fort et vannbytte med kaldt kranvann for jeg hadde ikke noe mellomlagret. Hadde glemt å sette det til mellomlagring i går. Det ble ca 30% vannbytte, og tempen i karet sank til 21°C. Jeg satte straks mere vann til mellomlagring og la varmekolber oppi sammen med brusesteinene.

For en time siden tok jeg vannbytte nr 2 i dag i karet, og etterpå sjekket jeg med ammoniakktest igjen. PUH! Den hadde gudskjelov sunket til 0.

Jeg orker ikke drive med daglige store vannbytter i ukesvis, jeg har nok med de to karene med Green Laser yngelen, og det stresser meg å vite at fiskene bader i gift som stiger og synker avhengig av tid på døgnet og hvor mange timer siden det var jeg tok siste vannbytte. For ikke å snakke om hvor mye det må stresse fiskene!
Etterpå skal jeg sette inn et luftdrevet svampfilter som dra-hjelp under innkjøringen. Det er egentlig i minste laget for en 85 liter (produsenten sier 80 L), men det har vært tungt belastet siden det står i karet med de eldste Green Laser ynglene. Over 60 yngel som har skilt ut ammoniakk og fått rikelig med fôr i månedsvis...
De har et utvendig Eheimfilter som eget hovedfilter, så de trenger ikke svampfilteret uansett.

Ammoniakktesten (NH3+NH4) FØR vannbytter
[External Image]

Ammoniakktesten ETTER 2 x vannbytter
[External Image]
I dag, lørdag 18. april, ser det ut til at klekkingen av C. Black-eggene har begynt. Da jeg lyste inn i klekkekaret med lommelykt, så jeg èn liten nyklekt krabat på bunnen. Den lå under Catappabladet på bunnen. Mulig flere befinner seg inni den store mosekladden som nesten fyller karet.

Lyste litt rundt i tanken, og så at utrolig mange egg har blitt hvite. Disse svarte Corydorasene er neimen ikke særlig flinke til dette.
Det kan neppe bli mange yngel av dette... Men jeg så noen gode egg iallefall, og i tillegg så jeg et par egg som holdt på å klekke. Halen på yngelen inni stakk ut av egget. Kom også på at jeg visst glemte å strø den sanden jeg nevnte utover bunnen i plastkaret.

Da jeg for noen dager siden løftet over den store mosekladden fra 85 literen som hadde grusbunn, forsøkte jeg å skremme ut beboerne av mosen men noen reker klorte seg fast inni den likevel ser jeg. 7 - 8 reker spankulerte rundt inni der og nå er det jo umulig å få dem ut. Uansett, de kan bare være der. De kan sikkert være behjelpelige med å spise matrester.

mona o
Denne pakken kom i dag, helt fra Asia, og inneholder heldigvis ikke noe knuselig... :) Den inneholder 100 catappaløv.


Hvor fikk du tak i de bladene?
venter samme pakke fra samme selger
mona o
Bestilte dem hos [URLBLOCK1].


Sånn, da var det bestillt

Vet du hvor lang tid det tar før pakken kommer?
Eksperiment 'kickstarting av hmf filter' del 2
Jeg bestemte meg i går kveld for å ha litt is i magen, og vente litt med å sette inn et reservefilter i 85 L jeg forsøkte å kickstarte HMF-filteret. Det ble jo utslag på ammoniakktesten i går, men den testen jeg tok på kvelden viste fremdeles null. De fikk ikke noe fôr i går. Så jeg slukket lysene uten å ha satt inn det filteret jeg tenkte på.

I dag tok jeg en ny test, og i dag var ammoniakken tilbake. Kanskje litt lysere testresultat i dag, ikke fullt så mye ammoniakk altså. Så jeg bråbestemte meg for å forsøke en gang til med kickstarting av HMF filtermatten. Det MÅ jo gå an å få til det på slike filtere også! Kan ikke la forsøket ende med "Status; mislykket"

Dermed ble et annet svampfilter hentet frem, og det har ikke blitt renset på flere måneder. Her var det mye deilig guffe Svampen ble skvist vel og lenge i en bøtte med noe vann i, og det ble mye mørkere enn første gangen med det andre svampfilteret.
Deretter hentet jeg en tapetkniv og skar et langt men relativt grunt snitt på toppen, midt i, svampmatten. Når guffen ble tømt ut fra litersmålet, holdt jeg snittet åpent med venstre hånden, og fordelte så filtergørra i matten. Vannet i karet var på forhånd tappet ned til det halve, så filtergørra fulgte tyngdekraften nedover i matten. Denne gangen ble mye mer helt oppi.

Deretter var det bare å fylle opp karet igjen med rent vann, og så... bare vente. Skal ta vannmålinger både senere i kveld og i morgen. Nå har jeg nettopp byttet vann, så jeg venter til sent i kveld for å se.

Jeg håper dette gir resultater
Fiskene i karet satte uansett pris på vannbyttet ser jeg, for de er allerede i gang med lek

Nytt forsøk... mye grums
[External Image]
Krysser fingrene for at det skal gå bra denne gangen Mona=)
GK
Sånn, da var det bestillt:-) Vet du hvor lang tid det tar før pakken kommer?


Det tok 6 dager for meg

Bestilte 21. mars iflg. epost-kvitteringen for kjøpet, og hadde den her 27. mars iflg. dette innlegget.
Hei

Jeg vil bare takke for rådene du har gitt meg, jeg har lest og følger din tråd og har hentet mange tips fra den, blant annet de svarte "blå filter mattene" , hjørnefilter osv.
Veldig inspirerende tråd dette.

Du tar flotte bilder, og har virkelig mange flotte corydoras.

De cattapa løvene du bestiller er det mange i en slik pose som du lenker til tidligere i din tråd? Amy's 100 Gr-A small INDIAN ALMOND CATAPPA LEAVES -fish
om det er 100gramm kan det ikke være mange blader i en slik pose?
Vurderer å bestille men ikke bestemt meg enda.

F
Det er 100 stykk løv (store!)
Selges altså etter antall, ikke vekt.
100 Gr-A tror jeg står for " 100 grade A", altså topp kvalitet, ikke gram

Det er, som Mona sier, 100 stykk løv, av god kvalitet du kjøper
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap