Kan noen se hva som feiler denne Platyen? (side 2)

Skal sette meg ned i kveld og lese grundig på siden du anbefaler...

Spørsmål: Høres ut som det er nesten umulig å bli kvitt... Men er det bare levendefødere? Enkleste da i tilfelle er kanskje å slutte å holde slike?

Malagi
Begge de sykdommene jeg mistenker at det kan være (kan godt være begge på en gang), er sykdommer som rammer alle typer fisk. Men det er vanligst at det er levendefødere som rammes av dette.

Dette er en av grunnene til at du ikke finner en eneste levendeføder i mine kar Rett å slett fordi jeg ikke vil riskikere å bli evig plaget med sykdommer, slik jeg var i starten.
Hvorvidt du skal gå over til andre typer fisk eller ikke, må du selv velge
Lærer jo heldigvis stadig noe nytt her på forumet...har ikke tenkt på at det var innføringen av guppyer som ga meg alt trøbbelet :S

Ellers så hadde jeg et lite håp om at det skulle være nok å slutte med disse fiskene eller evn. flytte alle til det ene karet og dermed komme unna med å medisinere iallefall bare ett kar..

Jaja - det hadde vel vært alt for enkelt! Skal ta med neste fisken som er klar for avliving over til vetrinærklinikken og se om vi finner noen parasitter..hadde jo vært greit å finne ut akkurat hva det er før jeg begynner å medisinere.

Malagi
Malagi
Skal ta med neste fisken som er klar for avliving over til vetrinærklinikken og se om vi finner noen parasitter..hadde jo vært greit å finne ut akkurat hva det er før jeg begynner å medisinere. Malagi

Om det er noen der som kan studre fisken, er det kjempebra. Ett gost steroskop\ mikroskop, og trenede øyne, er ofte alt som skal til for å finne ut hva problemet er
Skal iallefalll gjøre et forsøk på å finne ut av det!

Forbereder meg på at jeg må gjennom noen heftige runder med medisin...og håper at jeg klarer å bli kvitt sykdommene.
Blir ikke kjøpt en eneste levendeføder til her i gården :P

Men har noen spørsmål til:

1: Hvis jeg behandler begge karene, flytter alle levendefødere over i ett kar og ikke kjøper flere fisker dit i det hele tatt - er jeg da trygg for at sykdommen ikke dukker opp igjen? Forutsatt at jeg fikk den bort i utgangspunktet altså...har ikke lyst til å utrydde et helt kar fullt av guppy og yngel. Kan jo ikke gi dem bort heller. Er blitt litt motløs av hele prosjektet

2: Hva med utstyret som jeg bruker til karene?

3. Jeg har også reker, snegler og en frosk. De to sistnevnte og muligens også reker (?) er svært sart for medisiner. Skal nå sette opp en 20 liter som de kan bo i under medisineringen. Har også andre muligheter for frosken (20 liter er veldig lite for ham), men riskikerer jeg at han tar med seg parasittene over til andre kar? Det er ikke levendefødere i det karet. Og det samme med 20 l...får jeg et kar til med parasitter? Og kan de ta med seg sykdommen tilbake i de karene som er behandlet?

Ellers tror jeg at det må være mer enn èn sykdom... Noen fisker dør veldig fort og eneste jeg ser er at de klemmer finnene, mens andre får krum rygg og blir mager. Når jeg tenker meg om, så tror jeg kun det er en molly som har hatt alle symptomene og i tillegg hatt langt sykdomsforløp. Men helt sikker på at jeg husker riktig er jeg jo ikke..

Har mistet to SAE siste par dagene, eneste jeg så var at de sturet litt og så var det over. Samme skjedde med to dvergciklider og tre-fire reker i forrige uke. Kunne ikke se noe galt med noen av dem.
Mens den ene fisken som virket som den ble bra etter ett opphold på "sykehus", nå etter noen dager har begynt å klemme finnene igjen. Og den så helt bra ut i flere dager før jeg flyttet den tilbake. Viste til og med sterk interesse for damene Syns hele greia er merkelig - spesielt at det tar så lang tid. Både mellom hver som blir syk og tiden det tar før en del av de dør.

Malagi
Malagi
Blir ikke kjøpt en eneste levendeføder til her i gården :P

Forstår dette meget godt Har som sagt kuttet helt ut denne type fisker. Om jeg skal ha levendefødere igjen, blir det noe litt mer uvanlig enn platy\molly\guppy
Malagi
1: Hvis jeg behandler begge karene, flytter alle levendefødere over i ett kar og ikke kjøper flere fisker dit i det hele tatt - er jeg da trygg for at sykdommen ikke dukker opp igjen? Forutsatt at jeg fikk den bort i utgangspunktet altså...har ikke lyst til å utrydde et helt kar fullt av guppy og yngel. Kan jo ikke gi dem bort heller. Er blitt litt motløs av hele prosjektet :(

Dette kan være svært seigliva greier, og jeg kan derfor ikke garantere deg at du får bukt med det en gang for alle. Men odsene er i høyeste grad på din side, om du greier å kurere fiskene.
Malagi
2: Hva med utstyret som jeg bruker til karene?

Tør ikke her heller å gi noen garantier. Imidlertid trenger jo alle parasitter en vert, selv om enkelte kan greie seg lenge uten.
Jeg ville nok selv vært skeptisk med å bruke spesielt sanden igjen.
Filtersvamp\ filtermasse hadde jeg nok også byttet ut.
Røtter\ stein hadde nok fått seg en ukes tid i fryseren, eller helst på ett fryselager med godt og vel -45 (det er kaldt, det, selv for en nordlæning!)
Grunnen til at jeg ville vært forsiktig, er at mange parasitter er mer eller mindre umulige å ta knekken på når dem er i "egg-stadie."
Malagi
3. Jeg har også reker, snegler og en frosk. De to sistnevnte og muligens også reker (?) er svært sart for medisiner. Skal nå sette opp en 20 liter som de kan bo i under medisineringen. Har også andre muligheter for frosken (20 liter er veldig lite for ham), men riskikerer jeg at han tar med seg parasittene over til andre kar? Det er ikke levendefødere i det karet. Og det samme med 20 l...får jeg et kar til med parasitter? Og kan de ta med seg sykdommen tilbake i de karene som er behandlet?

Tør rett å slett ikke uttale meg om disse kan være bærere av slike smittestoffer, eller hvordan dem vil reagere på medisiner. Rett å slett fordi jeg ikke har peiling på slike krabater
Malagi
Ellers tror jeg at det må være mer enn èn sykdom... Noen fisker dør veldig fort og eneste jeg ser er at de klemmer finnene, mens andre får krum rygg og blir mager. Når jeg tenker meg om, så tror jeg kun det er en molly som har hatt alle symptomene og i tillegg hatt langt sykdomsforløp. Men helt sikker på at jeg husker riktig er jeg jo ikke.. Har mistet to SAE siste par dagene, eneste jeg så var at de sturet litt og så var det over. Samme skjedde med to dvergciklider og tre-fire reker i forrige uke. Kunne ikke se noe galt med noen av dem. Mens den ene fisken som virket som den ble bra etter ett opphold på "sykehus", nå etter noen dager har begynt å klemme finnene igjen. Og den så helt bra ut i flere dager før jeg flyttet den tilbake. Viste til og med sterk interesse for damene :) Syns hele greia er merkelig - spesielt at det tar så lang tid. Både mellom hver som blir syk og tiden det tar før en del av de dør. Malagi

Syntes også at det er svært underlig det som skjer hos deg. Jeg ville absolutt forsøkt å få dissekert en eller flere døde fisker, for å se etter både innvendige og utvendige parasitter.

Tror nesten at jeg ville spandert på meg daglige vannbytter, og trolig også en grundig kontroll av vannet i springen. Mattilsynet kan hjelpe deg med dette.

Lykke til, og for all del, ikke gi opp
Tja, nå har jeg fått en veterinær som jobber med fiskeoppdrett til å undersøke fiskene mine i mikroskop. Og han fant absolutt ingen spor av parasitter... Er vel forsåvidt et godt tegn - men på den annen side er jeg like langt.

Jeg skal samle sammen litt fisk etterhvert som de blir syke som han skal prøve å få sjekket nærmere..

Er selvfølgelig også muligheten for at det kan være noe galt med vannet, men jeg bor midt i byen - hvorfor har ikke da andre akvarister problemer? Tror de i tillfelle vill hørt om det på Zoo`en...

Malagi

PS: Glemte å skrive at de fiskene som får knekk på ryggen og nærmest blir lam, etter hvert også har problemer med å holde seg flytende. Så fort de stopper opp å svømme, synker de til bunnen.
Malagi
Tja, nå har jeg fått en veterinær som jobber med fiskeoppdrett til å undersøke fiskene mine i mikroskop. Og han fant absolutt ingen spor av parasitter... Er vel forsåvidt et godt tegn - men på den annen side er jeg like langt. Jeg skal samle sammen litt fisk etterhvert som de blir syke som han skal prøve å få sjekket nærmere.. Er selvfølgelig også muligheten for at det kan være noe galt med vannet, men jeg bor midt i byen - hvorfor har ikke da andre akvarister problemer? Tror de i tillfelle vill hørt om det på Zoo`en... Malagi PS: Glemte å skrive at de fiskene som får knekk på ryggen og nærmest blir lam, etter hvert også har problemer med å holde seg flytende. Så fort de stopper opp å svømme, synker de til bunnen.

Denne knekken på ryggen trodde jeg var på grunn av dårlig vannkvalitet..Det er ialefal det jeg har hørt
nila-84
Denne knekken på ryggen trodde jeg var på grunn av dårlig vannkvalitet..Det er ialefal det jeg har hørt

Jeg har hatt mollyer med lignende symptomer, de ble passive, magre og ble krumme i ryggen, og så døde de etter noen uker. De hadde også hovne, røde gjeller. Jeg har trodd at det skyldtes høye nitrittverdier, da jeg på den tiden ikke hadde satt meg inn i dette med vannverdier. Etter at jeg har holdt nitrittverdiene nede, har ingen blitt syke. Hvis nitritten stiger litt, er det lett å se på fiskene, for de får hovne gjeller. De par gangene det har skjedd, har de blitt normale etter kort tid når jeg har skiftet vann.

Da jeg leste denne tråden, kom jeg til å tenke på at jeg ikke har hatt levendefødere etter at mollyene døde ut (alle utenom en, som lever og er frisk ennå), så det er ikke sikkert mine vannbytterutiner alene har æren for frisk fisk, kanskje det likevel var en parasitt som angriper levendefødere.

Malagi
Tja, nå har jeg fått en veterinær som jobber med fiskeoppdrett til å undersøke fiskene mine i mikroskop. Og han fant absolutt ingen spor av parasitter... Er vel forsåvidt et godt tegn - men på den annen side er jeg like langt.

På den annen side, malagi sin fisk hadde ingen parasitter på seg, det kan jo støtte forgiftningsteorien.

Takk for svar - og jeg skulle ønske det var så enkelt som å bytte vann. Men som jeg skrev tidligere...i det veldig lange innlegget :P - så er vannverdiene gode og jeg skifter vann jevnt og trutt. Nitritt hadde jeg et par dager nå, men det var nok pga to store døde viftereker som jeg ikke oppdaget med en gang. Det fikk jeg raskt kontroll over igjen. Dessuten det var jo bare i det ene karet også. Og jeg har slitt med problemet siste halvåret..

Har heller ikke sett noe til røde gjeller, det kunne vel i tillfelle tyde på parasitter?
PS: Har også hørt at guppyer kan få den knekken pga dårlig avl. Men aner ikke om det da er en deffekt som kommer over tid eller om den er der fra fødselen av. Men kun voksne fisker har fått knekk. Mest guppy, men også en platy og en molly.
Bra at det ikke var parasitter, men samtidig var dette ganske rart. Ut i fra beskrivelsene, var jeg ganske sikker på at det måtte være nettopp parasitter.

Hva som da er skyld i dødsfallene, blir jo (igjen) mer difust. Om det var en form for forgitning, ville nok alle fiskene lide under dette. Forsøk å bruke aquasafe ved vannbyttene (uvanlig nok), for å se om dette hjelper. Har det ingen effekt, er det heller ingen vits å bruke mere penger på akkurat det.

Siden det trolig ikke er parasitter likevel, må det nesten være en bakterie som herjer i karene dine. På sett og vis er dette bra, mange bakterier er enklere å ta knekken på enn hardnakka parasitter. Hadde kanskje selv forsøkt meg med en runde med noe bredspektret medisin, eller antibiotika. Bare for å se om dette hjalp. Å finne ut hvilken bakterie det eventuelt er, krever både dyrkninger, og ikke minst, ett veltrenet øye over mikroskopet.

Forresten: veterinæren som undersøkte fisken, fant han noen forandringer i de invendige organene til fisken? Tenker spesielt på om levra er fin.

Når det gjelder knekk i ryggen, kan dette komme av flere ting.
Vanligst på levendefødere er innvoldsparasitter, og så ektoparasitter (som gyro).
Har tilgode å se denne knekken som følge av vannkvaliteten.
Kekken vil hos enkelte fisker kunne oppstå som følge av generasjoner med heftig innavl, men da er det mest vanlig at det faktisk er svekket immunsystem, ikke beinstruktur, som er den underliggende grunn. Siden blandt annet innvoldsparasitter for mange er vanskelig å identifisere, har rett å slett innavl fått skylda for kolapsene
En ser også gjerne slike knekker på spesielt guppy, etter fødsel. Her er det faktisk ryggsøylen som kolapser i de fleste tilfeller. Grunnen er at mange guppy bærer på ett vesentlig større antall yngel, enn hva dem er beregnet for!
Slik kolaps, vil oftest lamme fiskens bakre del.
Også ved tarmparasitter, vil fisken virke lammet. Det er neppe vanlig lammelse, men sterke smerter forundet med å bruke bakre del av kroppen som gir denne "jukselammelsen"
Jeg bruker allerede aquasafe, pga frosken, som er ekstra vár for metaller.

Vetrinæren sjekket for gjelle- hud- og endetarmsparasitter. Men jeg skal samle sammen de neste 3-4 syke fiskene, avlive og legge de i formalin. Disse skal gjennom en grundigere undersøkelse. Jeg avventer til jeg har svaret fra den, før jeg gjør noe mer.

Hvis de ikke finner noe, så skal jeg prøve antibiotika.

Nest siste som ble syk, var en guppy som har ynglet mye... Men har ellers vært mange hanner som ha fått knekk. Bla en av de som ble undersøkt i går, den ble syk få dager etter hunnen, som forøvring hadde et ganske kort sykdomsforløp før hun døde i går.

Ellers virker det som det har blitt mye mindre finneklemming...platyen er igjen frisk, av de seks syke ynglene, døde fem, mens en ble frisk. Har en endlers-hunne som jeg ikke er helt sikker på, men ellers ingen andre som jeg ser er syke akkurat nå.

Mulig det har roet seg litt..mistet en hel del fisk i begge karene i løpet av sist uke, men det har jo hele tiden gått litt i rykk og napp.
Frank Angell
Når det gjelder knekk i ryggen, kan dette komme av flere ting. Vanligst på levendefødere er innvoldsparasitter, og så ektoparasitter (som gyro).

Frank Angell
Slik kolaps, vil oftest lamme fiskens bakre del. Også ved tarmparasitter, vil fisken virke lammet. Det er neppe vanlig lammelse, men sterke smerter forundet med å bruke bakre del av kroppen som gir denne "jukselammelsen"

Vet ikke hva dere mener med"knekk", men ryggene på mine mollyer var jevnt krumme, de hadde ikke knekk på seg. De var samtidig veldig innhule i magene sine. De svømte riktignok stivt og sakte, men lammet? tror kanskje ikke det. De hadde forresten bæsjer som hang veldig lenge på. Tarmparasitter, kanske ja.

Det er likevel påfallende at dette bare har rammet levendeføderne mine.

Malagi
Har heller ikke sett noe til røde gjeller, det kunne vel i tillfelle tyde på parasitter?

Bare et lite apropos her, jeg tror ikke de hovne gjellene til mine fisker skyldtes parasitter, fordi det kommer og går fullstendig avhengig av nitritt, de virker ikke spesielt syke, dessuten rammer det alle fiskene samtidig, ikke bare levendeføderne, og de blir helt fine igjen samtidig.
væert i samme båt!
Har nylig opplevd noe av det samme. Hadde mye fiskedød, de "la inn finnene", samme syptomer som du hadd med platyen din, også ble de kjempe tynne. Var redd det skulle smitte over på de andre. var ganske så rådvill en periode.
reiste i dyrebutikken og sjekket vannverdier, de var helt topp! Men de hadde mistanke om at det kunne være bakterieifeksjon, ble derforanbefalt baktopur fra sera. Så veldi skummelt ut da vi tok i første dose siden vannet ble helt grønt, men behandlingen har hjulpet tydeligvids, for vi har ihvertfall ikke hatt mer fiskedød.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap