Og/å (side 2)

Denne linken er nyttig i en tråd som dette
Universitetet i Oslo har en ordbok på nettet.

http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

La meg ta et glitrende eksempel fra akvariesammenheng
Vi har et redskap, alle sammen, som vi bruker når vi skal fange inn en fisk i akvariet. Hva heter dette redskapet?

*trommehvirvel og stor spenning*

Det heter HÅV. Med Å, ja.
Mange skriver "hov".

Bruk ordboken ovenfor og søk opp begge disse ordene, så ser man hva man får opp på "hov".... og på "håv"

(Litt erting må til for å myke opp denne tråden litt igjen)
Nick
Har du lest og tenkt over hva du har skrevet her ? "skrive som en gris" og "hvordan kan noen egentlig ØNSKE å fremstå som en idiot" Der er en del barn som skriver her, som ikke er så flinke i rettskriving. Og det er også en del av den norske befolkning som har dysleksi. Du kan ikke se utfra innleggene her hvem som har skriveproblem eller bare slurver. Greit at du ikke gidder svare på de som svarer dårligst, men er ikke nødvendigt å gå ut på den måten her. Hvordan tror du en som har dysleksi føler det etter å ha lest dette du skrev ? Dette innlegget er skrevet i irritasjon, etter jeg har tenkt meg om. Det første jeg hadde tenkt å skrive egner seg ikke på trykk.

Haha, er hobbydyselektiker selv og fullstendig enig i det Mona skriver og føler meg ikke i det minste truffet Og ser lett hvem som slurver og hvem som sliter.
Værste er uansett bruken av Hvordan..."hvordan fisk kan jeg ha i en 60liter" like irr å lese det som det er å høre shøtt og shino.
Nå synes jeg dere kan være litt greie, lissom, er ikke altid lett og skreive rett å greier heller da! Spess vis man lissom ha skikelig dårlig tid, santr, da kan jeg ikke slå op i ord boken hele tiden heller. Er et fiske forum, ikke rett skrviningsforum. Nei, tror heller jeg skal gå å leke med fiskene mine, isteden for og henge her å mase.

PS; hvordan hvet man fårsjell på og å å?

Koz å klemz
(Ironi
Ellers; personlig synes jeg det er mye verre med folk som er frekke hvis noen prøver å gi dem råd, folk som maser (- ingen som vet? - Fremdeles ingen som vet? - Svar da!!!!!!!), folk som NEKTER å høre på råd, og folk som lar seg provosere og slenger med leppa når andre holder på som nevnt over

Men, dette er et forum, og det er valgfritt å svare Det står vel også i retningslinjene at man skal unngå å svare dersom innlegget irriterer deg..

Synes man skal være åpen for at det er mange forskjellig folk/ aldersgrupper/ personligheter som skriver her. Man kan sikkert komme langt med et vennelig ”hint” (Hæææææ? Skjønner ikke bæret av hva du skriver, vennligst lær deg norsk!!).

(Nå er riktig nok jeg ganske ny her, og har ikke rukket å bli like lei som mange andre.. Dessuten skinner solen, sommeren kommer, og folk flest er veldig snille og hyggelige)

Synne
Ellers; personlig synes jeg det er mye verre med folk som er frekke hvis noen prøver å gi dem råd, folk som maser (- ingen som vet? - Fremdeles ingen som vet? - Svar da!!!!!!!), folk som NEKTER å høre på råd, og folk som lar seg provosere og slenger med leppa når andre holder på som nevnt over ;) Men, dette er et forum, og det er valgfritt å svare :) Det står vel også i retningslinjene at man skal unngå å svare dersom innlegget irriterer deg..

Det finnes jo noen standardfraser man kan komme med til slikt "mas" og strengt tatt er det vel opp til moderatorene og forklare slike personer om grunnstenene i et frivillig forum. Blir man støtt av et innlegg så rapporter det, enkelt og greit. La moderatorene rydde opp istedenfor at mange mennesker blir ampre.

Men i tråder hvor spørsmålstiller er helt slabbedask i skrivestilen sin (tror vi har fått på det rene hva som menes her), vil det i slike tilfeller være helt i orden å skrive svar: Beklager, men jeg skjønner virkelig ikke hva du spør om ut i fra måten du skriver på. Kan du prøve å skrive innlegget ditt på nytt i et språk alle kan forstå?

Det lurer jeg på.
Jeg er tilhenger av språket vårt. Blir så lei meg når jeg ser SMS-forkortelser og dialekt i skriftlig form på nettet.
En ting jeg har lagt merke til, er den utrolig økende mengden dysletikere som dukker opp, med en gang man kommenterer skrivefeil.

Det er nesten slik at 50% av folk som er på enkelte forum(Ev. IRC), har dysleksi. Den nye folkesykdommen!

Misforstå meg rett! Jeg vet det er en del dysletikere her i landet. Og de er alle velkommen på forum, på lik linje med andre.

Faktisk tror jeg ofte dette er latskap. Og da tenker jeg på den yngre generasjonen som aldri har giddet å lære seg ordentlig norsk, men skriver på dialekt og SMS-språk. Skremmende som det er, er det faktisk lærere som _ikke_ bryr seg om dette.
Og da er det fryktelig enkelt å si "Jeg har dysleksi", når man egentlig aldri har giddet å lære seg norsk. "Fordi dt r lettere å skrive sms-språk 1 dt r å skrive nrsk!"

Jeg er faktisk redd for at språket vårt forandrer seg, i en negativ retning.
"Beiken" og "sørvis". "Annanas ringer" og "Lamme lår".. Ærlig talt. Latskap!

Selv bruker jeg veldig mye tid i ordbøker, fordi jeg ofte er usikker på stavemåten til et ord. Selvfølgelig kan jeg drite i det, og skrive slik jeg TROR det skrives, men jeg vil heller slippe disse dårlige vanene og være med på å bevare språket vårt.

Så kommer vi til det som plager meg mest. Orddeling! Tror du jeg har spekulert mye på, hvilken type fisk disse "Kule fiskene" er?

Poenget mitt er;
Prøv så godt dere kan. Forsøk å formidle budskapet deres på en enkel og grei måte. Det er så utrolig lett å misforstå andre på nettet.
Vi bruker veldig mye tid på å lese tekst hver eneste dag. Og skrivefeiler er med på å lage støy, slik at det ofte oppstår misforståelser!

Ps.
Dette var ikke et forsøkt på å erte på seg alle dysletikerene på forumet. Jeg vet dere er der og jeg er klar over at mange sliter.
Det er de som ikke "gidder", fordi de er late, jeg er ute etter å ta!

<unødvendig parantes>(Mitt største problem innenfor korrekt norsk, er de/dem. Tihi.. Dialekten min tilsier at alle er "de")</unødvendig parantes>
nala
Jeg er faktisk redd for at språket vårt forandrer seg, i en negativ retning. "Beiken" og "sørvis". "Annanas ringer" og "Lamme lår".. Ærlig talt. Latskap!

Orddeling er en uting, men at ord fornorskes er jeg veldig tilhenger av!

Jeg skriver konsekvent "skvåsj" feks.
Nala; klubb for deg: AMO http://folk.uio.no/tfredvik/amo/

Hilsen dyslektiker, og snart journalist
Synne
Nala; klubb for deg: AMO [URLBLOCK1] Hilsen dyslektiker, og snart journalist

Jeg er med her.... Og hele familien, faktisk.
Synne
Nala; klubb for deg: AMO [URLBLOCK1] Hilsen dyslektiker, og snart journalist

Jeg er allerede sjef
Lykke til som journalist! Du kommer nok til å gjøre en fantastisk jobb.

Ang. fornorsking av ord.
Tjææ.. Jeg liker å fornorske ord selv. Spesielt i dataverden.
Da jeg gikk på skolen, lærte vi at vi skulle bruke mest mulig norske ord. Og det er faktisk hysterisk morsomt;
Harddisk - platelager
Web-server - Vev-tjener
Osv.

Men!
Jeg liker ikke ord, type; sørvis, sjampanje, konjakk, kaps, beiken..
Da er jeg heller for Island sin måte å ta i bruk ord på. ALDRI låne ord, men lage helt nye ord!

Jeg elsker å finne på egne ord og det å bruke sære sammensetninger av ord, som egentlig burde vært forbudt.
En stund hadde jeg dilla på "-isen"-endinger på ord. Gikk forøvrig bra.. "Sjokkisen", "loppisen".. Helt til jeg skulle hente "pakkisen" på posten

Jeg jakter is i fryseren og "kose seeg!"(På norsk; "Jeg koser meg veldig!") veldig ofte.

Ellers har vi de typiske nalaordene "Oppdragelse" for korkopptrekker og "Kontrollfjernern" for Fjernkontrollen. Veldig ofte "Mener jeg hva du forstår". Og jeg spiser gjerne "Frittgående egg".
Så helt perfekt sier jeg ikke at jeg er. *glise*
Men Nala, da er det da mye morsommere å dra fram gamle gode ord, som nesten er gått i glemmeboken; besynderlig, overstadig, molefonken, bespisning, selsom, forkommen, ørkesløs, harmfull, forarget, eller min personlige favoritt etter helgen; bedugget.

Eller insistere på å snakke i klisjeer... For eksempel når det gjelder vannbytte og søl fra akvarier; det er da aldri noen som har dødd av litt vann...
Så spora debatten av, igjen...
Det å lage nye ord er jo litt morsomt det også. Hva med ølfluensa i stede for bakrus? Vinfluensa, spritfluensa osv går jo også rimelig greit.

Pompel
Det å lage nye ord er jo litt morsomt det også. Hva med ølfluensa i stede for bakrus? Vinfluensa, spritfluensa osv går jo også rimelig greit.

ah.. men hva hvis man har tatt seg en øl i solen, litt vin på verandaen, og toppet det hele med noen drinker på byen?

(og med dette mener jeg ikke å oppfordre til utagerende alkoholkonsum..)
Synne
ah.. men hva hvis man har tatt seg en øl i solen, litt vin på verandaen, og toppet det hele med noen drinker på byen? (og med dette mener jeg ikke å oppfordre til utagerende alkoholkonsum..)

Infyllensa.....?
nala
"Annanas ringer"

Finn to feil! Orddeling er en av dem.. Hihi!

Tør nesten ikke kjøpe "Ananas biter" i butikken, er litt redd for hva som skjer når jeg åpner lokket!

(Medlem i AMO? Jepp!)
Cathrin
[QUOTE=nala]"Annanas ringer"

Finn to feil! Orddeling er en av dem.. Hihi!

Tør nesten ikke kjøpe "Ananas biter" i butikken, er litt redd for hva som skjer når jeg åpner lokket!

(Medlem i AMO? Jepp!)

Hihi.. den med to n-er var faktisk min egen feil.. (Kan jeg skylde på intens sløvhet pga ubehandlet sterk pollenallergi? For jeg vet egentlig godt at ananas skrives slik..tihi)
Klart du kan! Gruer meg til gresset setter i gang! Hihi..
mona o
Og/å bruk er egentlig det minste problemet til mange "skrivere"...selv om det er helt skremmende hvor mange som ikke har lært den delen av rettskrivingen også. Jeg blir helt matt av hvor elendig norsk en del mennesker skriver. Det sies at det er nåtidens skole, den er helt håpløs. [B]Men[/B] ligger det ikke i den enkeltes interesse og selv sørge for å skrive brukbar norsk? Den trenger ikke være perfekt, men ihvertfall forståelig. Øvelse gjør mester. Man kan lære veldig mye selv og finne det ut på egenhånd. Jeg har blitt så lei, jeg, at jeg gidder ikke svare på de som skriver dårligst. Det vil si når feilene er regelrett slurvefeil og "[I]jeg[/I] gidder ikke anstrenge meg for at [I]du[/I] skal forstå hva jeg mener" stil over det. Det er liksom leseren som skal slite, skriveren skal ikke behøve det.... Det er vanvittig irriterende at man skal skrive som en gris, og så overlate til leserne å slite seg gjennom det. Hvordan kan noen egentlig ØNSKE å fremstå som en idiot? For det gjør man jo, når man ikke kan skrive sitt eget språk en gang? Det mest irriterende jeg ser er mobilspråket, der man ikke [I]gidder[/I] å skrive ord helt ut! GRR!

Mona da, man starter aldri en setning med men
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap