Yngel på Lamprologus signatus (side 2)

Nå har jeg akkurat kommet tilbake fra en ukes ferie, og jeg ser ingen yngel. Det er mulig at de gjemmer seg, men jeg tviler på det. Foreldrene er altfor rolige...


Jeg får bytte litt vann og gi de litt god mat, og håpe at det kommer mer yngel senere
Yngel i 19-literen
Ja, jeg får dra opp denne tråden igjen, for nå er det yngel i 19-literen og jeg har ingen ferieplaner

Det blir spennende å følge fremover! Jeg oppdaget de første på lørdag, men det er først i dag jeg har oppdaget flere ute på tur i sanden! Jeg fôrer med avskallet artemia.

Jeg blir så misunnelig!!
Morsomt å se at det er noen som gleder seg over å ikke ha ferie planer!

Selvfølgelig enda bedre å se at det har kommet yngel igjen! Gratulerer! Gleder meg til å følge med videre.
Vannbytte
Vannverdier før bytte
PH 7,2
GH 0-1
KH 3-4

Mao. ikke optimalt...

Jeg satser på å få opp vannverdiene litt, men jeg vil ikke ha for stor overgang heller. Gjorde klar en 10 liters bøtte med vann. Fra springen har jeg PH 6,2-6,4, KH og GH 0. Jeg tilsatte ca 1 ts natron og 1 ts gips. Dette vannet har da PH 8, KH 12 og GH 10-15 (sistnevnte målt med strips)

Jeg har tatt ut ca 3-4 liter vann og tilsetter litt og litt. Måler verdier underveis.

Det ser ut som om det har blitt litt færre yngel, men det er vanskelig å si. Det kan jo være at vannverdiene har litt skyld i dette. De får fremdeles avskallet artemia og jeg fôrer også med shrimp pellets.
Litt spes
Nevner bare at signatuser har litt spesiell yngelpleie, i og med at foreldrene flytter yngelen mellom forskjellige sneglehus. Både hannen og hunnen deltar i dette. Derfor er det viktig å ha flere røyser med litt avstand imellom. Yngel bør også fores med nyklekket artemia ganske ofte i begynnelsen.
Atle
Tanganyika
Nevner bare at signatuser har litt spesiell yngelpleie, i og med at foreldrene flytter yngelen mellom forskjellige sneglehus. Både hannen og hunnen deltar i dette. Derfor er det viktig å ha flere røyser med litt avstand imellom. Yngel bør også fores med nyklekket artemia ganske ofte i begynnelsen. Atle


Flere røyser med sneglehus er litt vanskelig, da dette er en 19 liter. Men yngelen er uansett ute av sneglehusene. Det ser også ut til at yngelen har spist det de har fått, samt snappet til seg "smuler" av rekepelletsene. De vokser, selv om de ikke har fått nyklekket artemia. Mulig de vokser raskere med, men jeg har ikke hatt tid til å sette igang med det...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap