Mengde lys. (side 2)

Min erfaring er at den eneste som gjør noe med varmen, er å gå over til sparepærer. Dekkglass blir oppvarmet det også
"Hele bunnen dekket av javamose?

Bare husk at javamosen fanger opp og holder på utrolig mye skitt! Alt som lander i den blir værende."

Ja du sier noe der mona. Forslag til annet "teppe" som ikke trenger så kjempemye lys da? Har helst ikke lyst til å dekke til hele karet med planter. Kanskje jeg bare dropper det grønne teppet. Tenkte å ha rund elvegrus i bånnen, muligens med gjødsel i, og biltemasand over.
Ja dekkglass blir varmt det også men han slipper at topplata blir bølgete (av varmen), og i tilegg blir plexiglass ripa og matt bare man pusser den med hardt papir så lysgjennomgangen (sikten) blir dårligere. Sånn holder glass seg mye reinere.
ok, skal kjøpe sparepærer. dekkglassetr blir ei stund til...

pappa snakket om at lysrør hadde l lystemperatur som var vitig i forhold til kalvin. stemmer det?
Det som sammen med kelvin er viktig er RA inndeksen-den bør ligge på over 80%, men gjerne over 90%-det vil si hvor likt tropisk daglys det er-rør som heter 960/965 er veldig bra rør-det er min erfaring.

Det første tallet er RA F.eks 960=90% RA og 6000 kelvin-så det er en grei måte å se hvilken type rør det er.
Ken Myrseth
Det som sammen med kelvin er viktig er RA inndeksen-den bør ligge på over 80%, men gjerne over 90%-det vil si hvor likt tropisk daglys det er-rør som heter 960/965 er veldig bra rør-det er min erfaring. Det første tallet er RA F.eks 960=90% RA og 6000 kelvin-så det er en grei måte å se hvilken type rør det er.

ok, hva med lystemperaturen?
Lystempraturen, hva mener du-det er kelvin og RA som betyr noe-kelvin blir ofte betegnet som farge tempen på røret. Så det er nok det far din mener.
Om du mener den temperaturen\ varmen lys produserer, FS, har denne ingenting med hvor godt plantene vil trives.

Om du skal kjøre med sparepærer, bør du tenke på at sparepærer er små lysrør. Disse avgir vesentlig mere lys enn en glødepære med tilsvarende mengde Watt.
Jeg ville selv startet med pærer på 7W (tilsvarer vel 25W glødelampe), og heller økt til 9 W etterhvert som plantene får tilvendt seg lyset.
Desverre er det ganske dårlig med gode sparepærer, om en tenker på plantene. Vanlige sparepærer har en fargetemp på 2700K, og plantene vil helst at det skal være på omlag 6000K. Mange sparepærer har også en helt elendig fargegjenngivelse...

Det finnes imidlertid sparepærer med bedre egenskaper enn de du finner på Rimi, men det er i hovedsak til stor sokkel. Største jeg har sett var på 72W, det blir mye lys det

Om du skal ha noe som utvikler ennå mindre varme, er LED-sparepære tingen. Finnes i alle fall opp i størrelse som tilsvarer 15W glødelys (bruker da "hele" 1,2W)
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap