For tett sammenplantet? (side 2)

munda
Da får jeg komme ut av skapet jeg også! Jeg sliter med å få til vasspest (Egeria densa)!! Blir gjennomsiktige og mister bladene, ...men stenglene forblir grønne om ikke annet.... :/

jepp, kverker denne og jeg...

eneste jeg får til er sverdplanter og vallisneria... og cryptocoryne (som egentlig skal være litt kinkig ?)
Planter er slemme dyr!
Enten vokser de som ugress, eller så vil de ikke bo hos meg.

Anubiasen min er den eneste planten som har overlevd i 110l. Det var nok sommeren som tok knekken på resten av gjengen.
Javabregnen satte jeg i yngelkaret.. der voste alle lykkelig og godt.. Sykt nok.

Nå ser det heldigvis bedre ut for min del. Mer lys, gjødsel og CO2(Eller.. ikke CO2 akkurat nå.. For i går klarte jeg og få satsen til å komme i karet mitt! HURRA for meg! "Hvordan bytte 70l vann på 5min"..)
Eneste jeg ser nå, er litt penselalger på javabregnen.. og noen mørkegrønne trådalger på hy..eh.. verticalia..something.

Men vi får se hvor lenge det varer.

Skal ikke skryte på meg grønne fingre.. tror de er mer sort.. o_O
Kan det være at de har det for varmt?
Den planten kan overleve i veldig kaldt vann, til og med i norsk natur. Innbiller meg at det er en plante som ikke liker for varmt vann...?

Ellers, ang. det å plante stilk-planter tett:
det som kan skje, er at bladene nederst på stilkene i midten vil visne bort og dø pga mangel på lys (de står i så tett klynge at lyset ikke kommer til midt i bunten).
Men på en såpass frodig og "viltvoksende" plante, spiller det ikke så stor rolle. Du kan evt knipe av noen topp-skudd i passelig lengde og plante foran denne bunten. Da skjuler du de nakne stilkene på bunten bak.

munda
Da får jeg komme ut av skapet jeg også! Jeg sliter med å få til vasspest (Egeria densa)!! Blir gjennomsiktige og mister bladene, ...men stenglene forblir grønne om ikke annet.... :/
tror ikke tempen skal ha så himla mye å si for densaen, de lever jo i mer tempererte strøk og (mener jeg å ha sett ihvertfall)
Har 24-25 grader. Jo, jeg ligger faktisk i grenseland her... Tror også det kan være for dårlig lys. Får vel prøve meg litt fram! Det er jo litt forsmedelig at man ikke får til sånne "enkle" planter, men klart en trøst at flere enn meg sliter....
FS
hehe, hvor ofte bytter dere vann når dere tar knerten på andemat?

Har hatt andemat i to kar.
I det ene karet byttet jeg en gang i uka, i det andre byttet jeg daglig.
I det ene karet har jeg hatt varmekolbe og filter, i det andre var det dødt vann.
Vallisneria er noe som vokser og sprer seg her, men tuppene på bladene blir brune og visner bort.
Anubiasen blir hullete, javabregnen ser ut som den er laget av netting (samme med en annen plante med store blad som jeg ikke husker hva heter) og enkelte flyter bare opp og går i oppløsning.
Til og med penselalger gror ikke i dette huset!!

Disse, i tillegg til alt av stueplanter, er forbruksvare her i huset, men så lenge fisken trives, er alt bare velstand
Finner det jo litt fornøyelig også, at min mor klarer å få den mest giktplagede plante til å vokse seg stor og skjønn, mens jeg klarer å kverke samme planten i et mye høyere tempo
Hihihihi.. Utrolig!
Har du gjort noe for plantene dine da? Hvilket lys bruker du?
Tja, har jo etpar kar å svare for her
For å ta det første karet mitt - har to lysstoffrør, det ene er et slikt plantelys, det andre er et som fisken skulle like.
(20 W flora-glo og 20 W aqua-glo)
I de andre karene aner jeg rett og slett ikke - regner med at det er de standard lysrørene som fulgte med karet.
Bruker master grow og etpar dråper ferogan ved vannbyttene, så de skulle jo ikke mangle næring

Ellers har jeg vel ikke gjort så forferdelig mye for dem, annet enn å luke litt innimellom, samt å grave frem de som er nedgravd etter evt slamsuginger. (Har noen stilkete greier som har det med å flate ut dersom jeg roter rundt i grusen)

Det kan nok ha med interessen å gjøre at jeg ikke helt har lykken med meg på plantesiden. Jeg kastet ut alle stueplantene mine for noen år siden, og har vel aldri vært så lykkelig som etter jeg gjorde det
Kanskje plantene merker noe til det?
Malldrian
Vallisneria er noe som vokser og sprer seg her, men tuppene på bladene blir brune og visner bort.

nå er det eneste som ikke vil gro i karet på 63 liter vallisneriaen. å det som er yndlingslpanten min og greier. har hadd den i flere måneder, mens vallisneria gigante som vi har i et annet kar for utløpere hele tiden...
...i.flg. mythbusters vokser planter best med black metal.. Og ikke kosesnakk.. *glise*
Så det programmet, nala
Fornøyelig vinkling, det der...
(Kanskje min sindige mor er en slags skaprocker ? )
Da har Sesslifloran min stått i en snau mnd som vist i 1.st inlegg og blomstrer som bare det!
Er grønn, frodig og flott i all sin prakt.. Har holdt den på 27C

mvh Kenneth
En plante jeg synes er ganske kul som ligner mye på Limnophila sessiliflora, bare at den har litt kraftigere "blader" og er litt mer glinsende på et vis er denne her (Cabomba caroliniana), selv om den nok er litt vanskeligere enn Limnophila sessiliflora, da den krever en del lys.
Denne planten er nok kanskje den flotteste jeg har i karet mitt og anbefales på det sterkeste.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap