- Hjem
- Forum
- Hva skjer?
- Haugaland Akvarieklubb - 2006 (side 2)
Haugaland Akvarieklubb - 2006 (side 2)
De av klubbmedlemmene som ønsker å bli med til Sauda kommende søndag 18. juni møter ved Flotmyr Rutebilstasjon kl. 13.00. Der blir det felles avgang i privatbiler. Sjåfører som stiller egen bil fra Flotmyr og som tar med minst ett klubbmedlem får dekket 200.- av klubben. Klubbmedlemmer som sitter på betaler 20.- til sjåfør. Grillmat tar hvert enkelt medlem med selv. Grill er på stedet.
Vi regner med å være i Sauda rundt kl. 15. Der blir det guidet omvisning hos Vidar-Alexander og grilling/sosialt etterpå. Avreise fra Sauda i 19-20-tida. På vei mot Haugesund er det planlagt en kort stopp ved Førrestjønna for fangst av levendefôr. Vi regner med å være tilbake i Haugesund/Flotmyr før kl. 22.
Vi regner med å være i Sauda rundt kl. 15. Der blir det guidet omvisning hos Vidar-Alexander og grilling/sosialt etterpå. Avreise fra Sauda i 19-20-tida. På vei mot Haugesund er det planlagt en kort stopp ved Førrestjønna for fangst av levendefôr. Vi regner med å være tilbake i Haugesund/Flotmyr før kl. 22.
Postet 16.06.06 kl 19:31
Endret: 16.06.06 kl 19:33
Bilder og tekst fra siste klubbmøte før sommeren er nå å beskue for klubbmedlemmer på HAKs hjemmeside. Dette finnes under "Internt" øverst på siden etter innlogging.
Bilder fra Saudaturen kommer om ikke mange dagene
Møtedatoer for høsten er lagt ut i kalenderen på hjemmesiden.
(PS. Har du betalt medlemsskap i klubben og ikke fått brukernavn og passord til hjemmesiden så ta kontakt med undertegnede.)
Bilder fra Saudaturen kommer om ikke mange dagene
Møtedatoer for høsten er lagt ut i kalenderen på hjemmesiden.
(PS. Har du betalt medlemsskap i klubben og ikke fått brukernavn og passord til hjemmesiden så ta kontakt med undertegnede.)
Postet 23.06.06 kl 15:19
Postet 27.06.06 kl 14:22
Noen bilder fra Saudaturen er nå lagt ut under "Internt" på klubbens hjemmeside.
Noen bilder kan også ses i Vidar-Alexanders tråd om hagedammen på Nettakvariet.
Da var klubbsesongen over og ferien skal nytes
Noen bilder kan også ses i Vidar-Alexanders tråd om hagedammen på Nettakvariet.
Da var klubbsesongen over og ferien skal nytes
Postet 28.06.06 kl 12:08
skal joine
jaja eg tenkte eg sko joina haugaland akvarieklubb neste møtte. gleder meg =)
Postet 15.08.06 kl 19:23
Postet 15.08.06 kl 21:01
Haugaland Akvarieklubb. 4.9
Da har omsider været slått over til høst og det betyr at det igjen er tid for å samle seg om akvariene. Høstens første klubbmøte er 4/9 på Haugarhuset. På agendaen står det klubbauksjon.
Tenkte de som ville ta med noe kunne legge det ut her.
Jeg er litt usikker på om jeg tar med noe da jeg er borte hele helgen.
Uansett ser jeg frem til høsten og dens aktiviteter og storauksjon i november.
Mikkel
Tenkte de som ville ta med noe kunne legge det ut her.
Jeg er litt usikker på om jeg tar med noe da jeg er borte hele helgen.
Uansett ser jeg frem til høsten og dens aktiviteter og storauksjon i november.
Mikkel
Postet 28.08.06 kl 19:44
Postet 28.08.06 kl 20:15
Tar med meg et par Rød Kurvciklide.
Postet 28.08.06 kl 21:33
Postet 30.08.06 kl 13:34
Postet 30.08.06 kl 18:45
Endret: 30.08.06 kl 22:10
Jeg tar med:
Avlspar av Pelvicachromis signatus
Flere par Pelvicachromis taeniatus "Kienke"
Flere par Nanochromis parilus
Ungfisk av Archocentrus sajica
+++
Avlspar av Pelvicachromis signatus
Flere par Pelvicachromis taeniatus "Kienke"
Flere par Nanochromis parilus
Ungfisk av Archocentrus sajica
+++
Postet 30.08.06 kl 19:06
Ser det vil være flere arter afrikanske ciklider her jeg synes ser spennende ut, men i basen oppgis 100l som minstekrav.
Jeg har et 70l afrikansk-biotop kar som jeg tømte for fisk idag (Nigerianus-killi), som jeg er litt usikker på hva jeg skal brukes til. Karet er innkjørt med rette verdier for disse ciklidene, men det er jo litt mindre enn anbefalt minstestørrelse. Fiskene vil få karet for seg selv, tror dere de vil trives i en 70l?
Jeg har tidligere hatt oppdrett på flotte eksemplarer av både vanlig palett og kurvciklide i 63l så jeg mener det burde gå, men har dere erfaringer som tyder på det motsatte vil jeg gjerne høre de
Jeg har et 70l afrikansk-biotop kar som jeg tømte for fisk idag (Nigerianus-killi), som jeg er litt usikker på hva jeg skal brukes til. Karet er innkjørt med rette verdier for disse ciklidene, men det er jo litt mindre enn anbefalt minstestørrelse. Fiskene vil få karet for seg selv, tror dere de vil trives i en 70l?
Jeg har tidligere hatt oppdrett på flotte eksemplarer av både vanlig palett og kurvciklide i 63l så jeg mener det burde gå, men har dere erfaringer som tyder på det motsatte vil jeg gjerne høre de
Postet 30.08.06 kl 21:32
Karl Inge SSer det vil være flere arter afrikanske ciklider her jeg synes ser spennende ut, men i basen oppgis 100l som minstekrav. Jeg har et 70l afrikansk-biotop kar som jeg tømte for fisk idag (Nigerianus-killi), som jeg er litt usikker på hva jeg skal brukes til. Karet er innkjørt med rette verdier for disse ciklidene, men det er jo litt mindre enn anbefalt minstestørrelse. Fiskene vil få karet for seg selv, tror dere de vil trives i en 70l? Jeg har tidligere hatt oppdrett på flotte eksemplarer av både vanlig palett og kurvciklide i 63l så jeg mener det burde gå, men har dere erfaringer som tyder på det motsatte vil jeg gjerne høre de :-)
Det går fint å ha ovennevnte afrikanske ciklider i en 70 liter. Jeg opplever P. signatus som de mest aggressive foreldrene, med P. t. "Kienke" og N. parilus hakk i hæl. Noen guppy som "jagefisk" har fungert godt hos meg. Jeg har forøvrig drettet ovennevnte ciklider i kar fra 45-112 liter. For alle arter er det viktig med mange gjemmesteder og skjuleplasser. Det kan nemlig ta noe tid før paret blir "venner" etter at de er satt i nytt kar.
Postet 30.08.06 kl 21:40
Postet 30.08.06 kl 21:52
P. t. "Kienke" er kanskje den som fremviser de sterkeste fargekontrastene og kanskje enklest å få i lek. Men, for all del, de har alle sine særegenheter disse små afrikanske ciklidene. Flotte på sine måter. Hunnen hos P. signatus kan virkelig fremvise noen skimrende farger i riktig humør. Likeså N. parilus. Nei, det er ikke lett å anbefale en av de. Kanskje derfor jeg har flere ulike arter Fascinerende alle sammen De er ikke vanskelige og stiller ikke store krav har jeg funnet ut. Alle liker fin sand rundt ca. 1mm i størrelse. Kokosnøtthuler har alle de tre artene benyttet som lekshuler hos meg.
Postet 30.08.06 kl 22:01
Karl Inge SGode nyheter. Hvilke av disse ville du anbefalt? Blir fort litt dårlig tid på mandag så benytter anledningen til å spørre her, Viggo kan godt si noen ord om sine også om han leser dette :-)
Laetacara dorsigera alså kurvcikliden sitt "søskenbarn" står greit beskrevet i linken. Det er viktig med god beplantning og masse gjemmesteder, da denne fisken gjerne er litt sky. Som sagt er det et fantastisk syn når den trer i leksdrakt. Er lett å få til å leke når den føler seg trygg. Eneste den krever nyklekt Artemia som startfor. Jeg hadde wiglers 10 ganger og prøvde med forskjellige typer tørrfor, uten at det hjalp. Med Artemia har jeg fort opp flere kull.
Coryene er de enkleste ryddehjelperne du kan ha i et kar, også veldig enkle å få i lek.
Postet 30.08.06 kl 22:07
Coryene dine er også interessante ja, har jo 5 similis gående i Amazonas biotopen min, men de virker å trives litt dårligere nå... mulig jeg må rydde litt beplantning, og 20l vannbytte der på 4mnd er vel litt i underkant av hva som er optimalt for lek... (men de har lekt i denne perioden, men har ikke fått berget egg)
Dette karet tåler fint en stim corydoras til, tror kanskje de vil trives enda bedre da. Mye gjemmesteder og fin rund grus.
Kurvciklidene dine ser vakre ut, det blir et valg mellom disse og "kienke"`n tror jeg... skal undersøke litt mer om begge artene i helga, og se det litt an. Spørs jo litt på prisen også
Er det noen som vet om det vil være akvarier på auksjonen?
Dette karet tåler fint en stim corydoras til, tror kanskje de vil trives enda bedre da. Mye gjemmesteder og fin rund grus.
Kurvciklidene dine ser vakre ut, det blir et valg mellom disse og "kienke"`n tror jeg... skal undersøke litt mer om begge artene i helga, og se det litt an. Spørs jo litt på prisen også
Er det noen som vet om det vil være akvarier på auksjonen?
Postet 30.08.06 kl 22:54
Postet 30.08.06 kl 23:00
Endret: 30.08.06 kl 23:01
Postet 01.09.06 kl 15:09