CO2 løsning - hvilken? (side 2)
1 liter vann
333 gram sukker
20 gram gjær
halv ts bakepulver
Ta halvparten av vannet og varmt det opp. Bland inn sukkeret og rør rundt til det er oppløst i vannet. Fyll opp beholderen til DIYanlegget og hell på resten av vannet. Når bør vann/sukkerblandingen holde run 30-35 grader. Bland inn gjær og bakepulver og rist godt.
Postet 11.08.06 kl 13:13
Postet 11.08.06 kl 13:18
Postet 11.08.06 kl 13:23
Postet 11.08.06 kl 13:38
Postet 11.08.06 kl 13:39
Må spørre om èn ting til..
Hva er forskjellen på en "reaktor" og en "bobleteller"?
Så på disse hos Webzoo, og her kalles de for "reaktor", men jeg trodde det var omtrent slik en bobleteller så ut også?
Hva er forskjellen? Og er en "reaktor" best?
Hva bruker man for slag når man har Co2 tilførsel via DYI hjemmebrygg? (altså ikke gassflaske)
Hva er forskjellen på en "reaktor" og en "bobleteller"?
Så på disse hos Webzoo, og her kalles de for "reaktor", men jeg trodde det var omtrent slik en bobleteller så ut også?
Hva er forskjellen? Og er en "reaktor" best?
Hva bruker man for slag når man har Co2 tilførsel via DYI hjemmebrygg? (altså ikke gassflaske)
Postet 11.08.06 kl 13:55
Endret: 11.08.06 kl 13:56
Linken din viser en reaktor, dette er en bobleteller.
Reaktoren er den som knuser boblene slik at CO2 blandes med vann.
Det finnes to typer reaktorer passiv og aktiv. En aktiv reaktor trenger en pumpe som tilfører vann gjenom reaktoren, boblene vil opp, men vannet fra powerheaden eller et eksternt filter presser vannet gjenom reaktoren slik at boblene knuses i reaktoren og dermed følger med vannet ut i karet. En bobleteller kobles til CO2 slangen slik at du ser hvor mange bobler som kommer pr sek/min. Har du et flaske system er det påmontert et manometer som har en nåleventil som du kan stille inn trykket, slik at du får antall bobler du vil ha. Bobleteleren er vidrekoblet til reaktoren. Har du et DIY system kan du også koble dette til en reaktor, men du får ikke justert antall bobler. Det finnes også som nevnt passive reaktorer, disse har jeg ikke prøvd, men her skal man etter som jeg har skjønt bare sette CO2 slangen rett på reaktoren, som da knuser boblene.
Reaktoren er den som knuser boblene slik at CO2 blandes med vann.
Det finnes to typer reaktorer passiv og aktiv. En aktiv reaktor trenger en pumpe som tilfører vann gjenom reaktoren, boblene vil opp, men vannet fra powerheaden eller et eksternt filter presser vannet gjenom reaktoren slik at boblene knuses i reaktoren og dermed følger med vannet ut i karet. En bobleteller kobles til CO2 slangen slik at du ser hvor mange bobler som kommer pr sek/min. Har du et flaske system er det påmontert et manometer som har en nåleventil som du kan stille inn trykket, slik at du får antall bobler du vil ha. Bobleteleren er vidrekoblet til reaktoren. Har du et DIY system kan du også koble dette til en reaktor, men du får ikke justert antall bobler. Det finnes også som nevnt passive reaktorer, disse har jeg ikke prøvd, men her skal man etter som jeg har skjønt bare sette CO2 slangen rett på reaktoren, som da knuser boblene.
Postet 11.08.06 kl 14:14
Endret: 11.08.06 kl 14:16
Postet 11.08.06 kl 17:05
Postet 11.08.06 kl 17:23
Postet 11.08.06 kl 18:06
mona oSå med en hjemmelaget DIY sats i brusflaske, så trenger jeg bare bobleteller, er det så? Skal den stå langt ned i akvariet i så fall? Ingenting annet som kan spre Co2'en bedre rundt i akvariet...?
Bobletelleren trenger du i utgangspunktet ikke til DIY, siden du ikke kan justere trykket (antall bobler) Bobletelleren står utenfor akvariet, den har ikke annen misjon en at du skal kunne se hvor mange bobler som kommer i sek/min. Om du ser på bildet så er bobletelleren den lille blanke oppe til venstre, beholderen er fylt med vann. Til bobletelleren kommer det en slange fra CO2 flasken, denne festes på toppen av telleren derifra går det et rør ned i telleren, siden telleren er fylt med vann, vil du se boblene. Neste steg, boblene stiger nå opp i telleren og ut av denne i en slange som går videre til reaktoren. Dette er den store sylynderen som stor under bobletelleren. CO2 kommer nå fra telleren og inn i reaktoren, samtidig har du festet i dette tilfelet slanger fra pumpa jeg har da festet fra ut slangen og inn i reaktoren, gjenom reaktoren hvor vannet og disse ballene som ligger i reaktoren vil knuse CO2en, under reaktoren går så slangen ut i karet.
Dette oppsettet er beregnet for store akvarier, til mindre kar finnes det mindre reaktorer, disse monteres som regel inni karet, da så langt nedi som mulig, og gjerne med litt sirkulasjon rundt dette så du får sirkulert CO2 i karet. Uten at jeg er 100% sikker ville jeg nok valgt en passiv reaktor til DIY. Eller som Morten sier legge brusesteinen i innsuget på filteret, bor et hull i silen til innsuget og stikk slangen inn der. Det betinger jo et litt kraftig utvendig filter. Man skal og være obs på at det kan samle seg CO2 i filtret. Grunnen til at den legges inn i innsuget er fordi jo lengre CO2en er i kontakt med vann jo bedre blir det, samtidig vil du få knust CO2en på dens vei gjenom filtret.
Postet 11.08.06 kl 19:13
Endret: 11.08.06 kl 19:32
Geir KristiansenPoenget med dette systemet er at du setter magnetventilen på den samme timeren som du har lyset. Dermed tilfører du CO2 kun når du har lys. Dette krever at du har god bufferevne i vannet slik at du ikke får svingende pH.
Kjøpte IKS pH-controller Alpha 2+ brukt og lar den styre magnetventilen til CO2.
har stilt den inn på å holde pH mellom 6,75 og 6,80.
Har KH på 4 og GH på 5 som skal ved en Ph på 6,75 - 6,80 gi en CO2 mengde på 19 - 21 mg/l.
i følge formelen: CO2= KH*3*10^(7-pH)
Jeg tror den pH controlleren kommer til å bli det beste kjøpet jeg har gjort.
Postet 28.08.06 kl 10:27
Postet 28.08.06 kl 11:38
Endret: 28.08.06 kl 11:39
Co2 \ ph
Denne diy oppsettet,trenger man på død og liv en brusestein?
Og hvordan fester man slikt til brusesteinen?
Mvh
No Clue
Og hvordan fester man slikt til brusesteinen?
Mvh
No Clue
Postet 28.08.06 kl 20:20
En brusestein fester man i enden av CO2 slangen(altså inne i karret). Det som skjer er at den store Co2-boblen blir knust til mange små. Små bobler bruker lengre tid till overflaten enn ei stor. Jo lengre CO2-bobler er i kontakt med vann jo mer CO2 blir oppløst. En stor boble forsvinner til ooverflaten på et øyeblikk oog lite CO2 blir oppløst i vannet.
Har man en aktiv eller passiv reaktor er det ikke behov for brusestein.
Postet 28.08.06 kl 21:28
o2 og ph
(Senere kan man ved behov investere i pH-kontroller som vil gi konstant pH og CO2 mg/liter ved en bestemt kH.)
Det vil jeg, hva er det rimligste og event hvor mye sats må man ha i en 100 liter-80 liter?
Forslag til billig ,trygt og bra?
Postet 29.08.06 kl 01:31
No clue(Senere kan man ved behov investere i pH-kontroller som vil gi konstant pH og CO2 mg/liter ved en bestemt kH.) Det vil jeg, hva er det rimligste og event hvor mye sats må man ha i en 100 liter-80 liter? Forslag til billig ,trygt og bra?
Hvordan kan man benytte pH-controller med DIY CO2?
Er ikke noe magnetventil der?
Postet 29.08.06 kl 08:29
Postet 29.08.06 kl 10:05
Postet 29.08.06 kl 10:40
Selvfølgelig er det mulig hvis man benytter teknikker for å styre DIY CO2 enten ut av karret eller inn i karret. Man da er man så langt utenfor det som er praktisk oppnåelig for en gjennomsnittelig akvarist.
Hvis man først tar seg råd til å kjøpe en pH probe til 700 kroner og de delene som skal styre bryteren, så er det ikke langt igjen før man kan kjøpe seg et fikst ferdig patentsystem.
Postet 29.08.06 kl 10:54