Ka e no dette??? (side 2)
Postet 22.06.06 kl 15:09
Postet 22.06.06 kl 15:11
Postet 22.06.06 kl 15:12
Postet 22.06.06 kl 15:33
Endret: 22.06.06 kl 15:33
Postet 22.06.06 kl 15:47
Postet 22.06.06 kl 16:35
Frem til du er helt sikker på hva det er for noe, ville jeg avventet å sette den tilbake i karet.
Er det en øyestikker, kan disse finne på å gå på rov
Jeg ville startet leitingen på denne siden, og heller søkt videre om du er usikker på hvilken art det faktisk er snakk om.
Krypet vil nok neppe leve lenge i denne boksen, uten at du bytter mye vann daglig\ tilfører O2.
Er det en øyestikker, kan disse finne på å gå på rov
Jeg ville startet leitingen på denne siden, og heller søkt videre om du er usikker på hvilken art det faktisk er snakk om.
Krypet vil nok neppe leve lenge i denne boksen, uten at du bytter mye vann daglig\ tilfører O2.
Postet 22.06.06 kl 16:50
Postet 22.06.06 kl 16:58
Det du må sjekke er antall haletråder, har den tre haletråder er det ikke en steinflue, som forøvrig kalles for nymfe i dette stadiet og ikke larve (endelig noe jeg kan) Døgnfluenymfer og vannnymfer har tre haletråder. Døgnfluens haletråder er lett å skille fra vannnymfen ved at de er slette, mens vannnymfen er mere fløffi. Som Frank sier er disse helt ufarlig og snadder for fisken(ørretens livrett)
Postet 23.06.06 kl 02:07
den har en tredelt hale hvor hver del kan slås opp til små "vifter", tolker det som litt fløffi jegBengt FossliDøgnfluens haletråder er lett å skille fra vannnymfen ved at de er slette, mens vannnymfen er mere fløffi.
Bengt FossliSom Frank sier er disse helt ufarlig og snadder for fisken(ørretens livrett)
Betyr det at jeg trygt kan slippe den oppi karet igjen da?
Og at f.eks, perleguramien da bare vil få seg litt "snacks"?
Postet 23.06.06 kl 09:37
det er en vel en vannnymfe? Den har ikke lange følehorn slik som de andre nymfene. De nymfene jeg har sett, har vært skikkelig digre, rundt fire centimeter, kanskje. De lever som nymfer lenge, så er sikkert ikke fare for at nymfa di får vinger med det første. Men det fins kanskje forskjellige typer øyenstikkere, her oppe er de digre. Hva med å lage til et lite vannhulls akvarie, med kaldvannsfisk, snegler og denne krabaten din? Litt mose, vannpest, andemat... Kanskje litt siv? Det er lov å låne rumpetroll og småkryp i natauren, da kan du studere denne fyren i sitt rette element. Men...Hvordan i alle dager havna den i karet ditt? Fanger du fór ute i naturen? Kan en øyenstikker ha lagt egg i karet ditt? Eller kan den ha blitt med viltfanget fisk eller noe? Du har vel dekkglass? Den var forresten skikkelig pen. Og litt skummel.
Postet 23.06.06 kl 10:12
ka e no dette
jeg mener også at det ser ut som en vårfluenymfe, den ligner noe på de fluene jeg fisker med. men helt sikker er jeg ikke
Postet 02.08.06 kl 21:41