sier mamma og pappa nei til flere akvarium ? (side 2)
Postet 28.06.06 kl 11:01
MalldrianNår det er sagt, så kan man jo ha langt verre interesser enn akvarier! Fotball, festing og stoffmisbruk, for eksempel... Lediggang er roten til alt ondt etc.....
pappa og mamma ser på hver kamp som broren min spiller. hvis jeg skal si noe om akvarium så bare går de... jeg har nå 20 kar på rommet hvis jeg regner med kampfisk-boksene men når de blir ut skal jeg spørre om å få kjøpe meg et til...
Postet 28.06.06 kl 12:00
MalldrianNår det er sagt, så kan man jo ha langt verre interesser enn akvarier! Fotball, festing og stoffmisbruk, for eksempel... Lediggang er roten til alt ondt etc.....
Synes kanskje ikkje at fotball passet helt md resten her(?)
Det er jo en idrett som styrker både lagarbeid og samhold,
sier jeg som *kremt* driver med fotball, downhill-sykling og akvarier.....
Spes de to siste er jo dyre hobbyer, har jo ikkje penger lengre
Postet 28.06.06 kl 12:45
Postet 28.06.06 kl 14:03
Helt uenig med dere som mener at fotball er verre enn akvarieinteresse. I dagens samfunn er det jo fysisk inaktivitet et problem blant barn. Jeg håper sønnen min begynner med en eller annen form for idrett.
Men jeg er enig i at akvarier er sunnere enn stoffmisbruk, drikking og jeg hadde foretrukket det fremfor ekstremsporter, motorsykler, ekstrem bilkjøring osv.
Men jeg er enig i at akvarier er sunnere enn stoffmisbruk, drikking og jeg hadde foretrukket det fremfor ekstremsporter, motorsykler, ekstrem bilkjøring osv.
Postet 28.06.06 kl 14:14
IrI dagens samfunn er det jo fysisk inaktivitet et problem blant barn. Jeg håper sønnen min begynner med en eller annen form for idrett.
Det er mye god trening i å stikke til skogs for å samle sorte mygglarver, stein etc til akvariet. For ikke å snakke om å bære bøttevis med vann i forbindelse med ukentlige vannbytter (for de som gjør det) - for ikke å snakke om oss som bevisst har valgt bort bilhold til fordel for akvarier og fisk.
(Man kan få etpar leksgrupper med L-46 for det det koster å eie en bil per år)
Ellers må jeg muligens innrømme at jeg var vel bastant i mine uttalelser tidligere idag.
Det er forsåvidt ikke så galt å spille litt fotball i ny og ne dersom det stopper der.
Problemet begynner når man blir sittende i timesvis foran TV'n for å se på en eller annen fotballkamp!
Så blir det "gutta og øl", og tilslutt blir man helt manisk dersom strømmen går eller man ikke rekker til en TV før kampen starter.
Jeg bor ved siden av en fotballbane og vil ikke si at de ser så sunne og friske ut, alle de halvgamle tomsete fyrene med diger pondus, tynne ben som står og brøler når en eller annen spiller klarer å få sparket til ballen. FYSJ!
FS - du har min dypeste sympati!!
Jeg tror jeg ville ha tatt det seriøst opp med foreldrene dersom du virkelig føler det sånn! Forklar dem at du kjenner deg bortprioritert og uteglemt så lenge de ikke viser interesse for det du er opptatt av.
Det er respektløst og sårende når man ikke blir anerkjent av de som til syvende og sist står en nærmest.
Kan tenke meg at sånt kun skyldes tankeløshet fra deres side, samt kanskje følelsen av utilstrekkelighet i forhold til hva du kan og vet om akvarier og fisk.
Postet 28.06.06 kl 20:33
Malldrian: Joda, for meg er det forsåvidt ganske likegyldig hva slags form for fysisk aktivitet en driver med. Og det er klart at med fotballinteressen følger det (stort sett) med en del fotballtitting (har ikke sett like mye til kjæresten etter at VM startet ... ). Samtidig er det bedre å kikke på fotball på TV i blant OG dra på fotballtrening et par-tre ganger i uken, enn å KUN spille dataspill (for eksempel).
Og det er nok ikke alle som "driver" med fotball på hobbybasis som er like veltrente. Men det er da bedre at de er på løkka en gang i blant og jogger litt etter en ball enn at de aldri letter på kroppen.
Det er nok mange negative sider med fotball, konkurransepress i for tidlig alder ...osv.
Uansett håper jeg sønnen min finner seg noen hobbyer han blir oppslukt av - uavhengig om det bidrar til mer fysisk aktivitet eller ikke - og som ikke nødvendigvis KUN er dataspilling, festing ... :P
Og det er nok ikke alle som "driver" med fotball på hobbybasis som er like veltrente. Men det er da bedre at de er på løkka en gang i blant og jogger litt etter en ball enn at de aldri letter på kroppen.
Det er nok mange negative sider med fotball, konkurransepress i for tidlig alder ...osv.
Uansett håper jeg sønnen min finner seg noen hobbyer han blir oppslukt av - uavhengig om det bidrar til mer fysisk aktivitet eller ikke - og som ikke nødvendigvis KUN er dataspilling, festing ... :P
Postet 28.06.06 kl 21:28
MalldrianFS - du har min dypeste sympati!! Jeg tror jeg ville ha tatt det seriøst opp med foreldrene dersom du virkelig føler det sånn! Forklar dem at du kjenner deg bortprioritert og uteglemt så lenge de ikke viser interesse for det du er opptatt av. Det er respektløst og sårende når man ikke blir anerkjent av de som til syvende og sist står en nærmest. Kan tenke meg at sånt kun skyldes tankeløshet fra deres side, samt kanskje følelsen av utilstrekkelighet i forhold til hva du kan og vet om akvarier og fisk.
i dag hadde vi en diskusjon om at han fikk dra på idol-konsertn. jeg ville ha pengene det kostet så jeg kunne bruke det på noe med fisk. avtalte får en måned siden at istede for å få litt martnas penger(bruker alltid å få litt til det) så skulle jeg få en t-skjorte fra akvaristsjappa.
men nå fikk han dra på konsertn og jeg få en t-skjorte! konserten kostet jo dobbelt så my som t-skjorten og det ene er en virkerlig opplevelse mens det andre er en... t-skjorte... spurte om jeg kunne få mellomlegget men nei. jeg står litt på slalom så det fikk jeg ikke. jeg sa at han får jo fotballsko oog alt sånnt som koster endel men det svarte hun ikke på...
så var det jo sånn at jeg VIL ha klær så derfor får jeg det mens bror får noe annet som han vil! da sa jeg at jeg vil ha penger til fisk men det var ikke noe å snakke om en gang!
har aldri fått noe til akvarium, ikke en fisk eller en plante. de har 2 akvarium og broren min 3...
når jeg skulle kjøpe vannbyttingssystem på biltema til en 100-lapp sa de at de ikke trengte noe sånnt selv om de går opp trapper når de bærer vann...
Postet 28.06.06 kl 22:03
Endret: 28.06.06 kl 22:04
FS[QUOTE=Malldrian] FS - du har min dypeste sympati!! Jeg tror jeg ville ha tatt det seriøst opp med foreldrene dersom du virkelig føler det sånn! Forklar dem at du kjenner deg bortprioritert og uteglemt så lenge de ikke viser interesse for det du er opptatt av. Det er respektløst og sårende når man ikke blir anerkjent av de som til syvende og sist står en nærmest. Kan tenke meg at sånt kun skyldes tankeløshet fra deres side, samt kanskje følelsen av utilstrekkelighet i forhold til hva du kan og vet om akvarier og fisk.
i dag hadde vi en diskusjon om at han fikk dra på idol-konsertn. jeg ville ha pengene det kostet så jeg kunne bruke det på noe med fisk. avtalte får en måned siden at istede for å få litt martnas penger(bruker alltid å få litt til det) så skulle jeg få en t-skjorte fra akvaristsjappa.
men nå fikk han dra på konsertn og jeg få en t-skjorte! konserten kostet jo dobbelt så my som t-skjorten og det ene er en virkerlig opplevelse mens det andre er en... t-skjorte... spurte om jeg kunne få mellomlegget men nei. jeg står litt på slalom så det fikk jeg ikke. jeg sa at han får jo fotballsko oog alt sånnt som koster endel men det svarte hun ikke på...
så var det jo sånn at jeg VIL ha klær så derfor får jeg det mens bror får noe annet som han vil! da sa jeg at jeg vil ha penger til fisk men det var ikke noe å snakke om en gang!
har aldri fått noe til akvarium, ikke en fisk eller en plante. de har 2 akvarium og broren min 3...
når jeg skulle kjøpe vannbyttingssystem på biltema til en 100-lapp sa de at de ikke trengte noe sånnt selv om de går opp trapper når de bærer vann...
Uff, stakkars deg,FS.
Vet akkurat hvordan det er (unntatt at det ikke har med akvarie å gjøre da =D)
Postet 29.06.06 kl 00:02
IrMalldrian: Joda, for meg er det forsåvidt ganske likegyldig hva slags form for fysisk aktivitet en driver med. Og det er klart at med fotballinteressen følger det (stort sett) med en del fotballtitting (har ikke sett like mye til kjæresten etter at VM startet ... ;) ). Samtidig er det bedre å kikke på fotball på TV i blant OG dra på fotballtrening et par-tre ganger i uken, enn å KUN spille dataspill (for eksempel).
Kunne vel ikke vært mer enig
IrOg det er nok ikke alle som "driver" med fotball på hobbybasis som er like veltrente. Men det er da bedre at de er på løkka en gang i blant og jogger litt etter en ball enn at de aldri letter på kroppen. ;)
Hehe, nå er det slik her at de som spiller fotball stort sett er yngre og ganske veltrente, mens trenerne etc stort sett ikke trener annet enn stemmebåndet
Det kan nesten se ut som om dette er fremtiden til de som nå er på banen - sånn om en ti-tyve års tid....
Dette blir uansett bare en betraktning fra en som står på verandaen og kikker på, så hvor reelle mine observasjoner er, får tiden vise.
Oooooh, yessIrDet er nok mange negative sider med fotball, konkurransepress i for tidlig alder ...osv. Uansett håper jeg sønnen min finner seg noen hobbyer han blir oppslukt av - uavhengig om det bidrar til mer fysisk aktivitet eller ikke - og som ikke nødvendigvis KUN er dataspilling, festing ... :P
Ønsker det samme for mine to, spesielt eldstemann da han er den mest bedagelige av dem....
Minstemann er mer som meg - klarer ikke å sitte helt stille og glo på tv, men må gjøre noe aktivt selv. (Selv om det ikke trenger å være annet enn å lese en bok)
FS
Nå minnet du meg på hvor problematisk det kan være å være tenåring - spesielt når man har søsken med en uovervinnelig sjarm til å smiske seg til nesten hva det skal være! (Joda, har vært der)
Kanskje du skulle lage et excelskjema der du fører opp ALT som blir gitt til dere begge... Når det blir høst (oktober/november?) burde det ha jevnet seg ut.
Har det ikke det, kan de jo se selv - sort på hvitt hvordan ting ligger an.
Vanskeligheten her består i at man bør være tålmodig nok til å la det gå en stund - jo lengre tid, desto mer troverdig...
Det jeg tenker mer på, er at de ikke ser ut til å ha overskudd til å se hvordan du har det - det er langt viktigere enn materielle ting!
Nå har jeg kun hørt en side av saken, men det er ikke vanskelig å skjønne hvordan det føles å være deg.
Kan ellers gi deg en liten og mager trøst i hverdagen:
Du har jo oss her på AF!!
(en mager trøst er også en trøst
Postet 29.06.06 kl 00:24
MalldrianFS Nå minnet du meg på hvor problematisk det kan være å være tenåring - spesielt når man har søsken med en uovervinnelig sjarm til å smiske seg til nesten hva det skal være! (Joda, har vært der) Kanskje du skulle lage et excelskjema der du fører opp [B]ALT[/B] som blir gitt til dere begge... Når det blir høst (oktober/november?) burde det ha jevnet seg ut. Har det ikke det, kan de jo se selv - sort på hvitt hvordan ting ligger an. Vanskeligheten her består i at man bør være tålmodig nok til å la det gå en stund - jo lengre tid, desto mer troverdig... Det jeg tenker mer på, er at de ikke ser ut til å ha overskudd til å se hvordan du har det - det er langt viktigere enn materielle ting! Nå har jeg kun hørt en side av saken, men det er ikke vanskelig å skjønne hvordan det føles å være deg. Kan ellers gi deg en liten og mager trøst i hverdagen: Du har jo oss her på AF!! :-) (en mager trøst er også en trøst ;-)
smart det med excel-ideen. skal prøve på det!
noe annet jeg kom på var at han fikk fotball skole til over 1000 kr og jeg skulle stå alpint for det da.... hva med fotballskoene da?kan få et kar til jeg da...
takk for trøsten:->
Postet 30.06.06 kl 12:24