- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Endelig Tanganyika-kar (side 2)
Endelig Tanganyika-kar (side 2)
Postet 30.06.06 kl 10:46
crassus
Hei, jeg ville prøvd et par neolamprologus crassus.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1964
Det kan absolutt vare en litt agressiv fisk under lek, men har de et lite hjørne av akvariet med ei stein røys så holder de seg der. de har aldri så lenge jeg har hatt dem plaget calvusene. er litt skvettne. Kan jage litt, men leker tilgjengjeld villig visst den trives. Lykke til.
ps sjekk ut resten av neolamprologus artene her på forumet
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1964
Det kan absolutt vare en litt agressiv fisk under lek, men har de et lite hjørne av akvariet med ei stein røys så holder de seg der. de har aldri så lenge jeg har hatt dem plaget calvusene. er litt skvettne. Kan jage litt, men leker tilgjengjeld villig visst den trives. Lykke til.
ps sjekk ut resten av neolamprologus artene her på forumet
Postet 01.07.06 kl 11:10
Endret: 01.07.06 kl 11:12
Postet 03.07.06 kl 18:21
Postet 03.07.06 kl 21:15
Postet 04.07.06 kl 09:38
Postet 08.07.06 kl 14:36
Hvilken nettbutikk brukte du?
Aquazoo i Bergen sa til meg at "du betaler selvsagt ikke for fisk som er død ved ankomst".
Vet ikke riktig om andre nettbutikker praktiserer det samme, men en skulle tro de fleste var litt fleksible der? Det er vel ingen som tror det ville lokke en kunde tilbake igjen en annen gang, om de måtte betale for fisk som er døde når de mottar dem...
De mister iallefall ikke kunder på å frita kunden for betaling av DOA fisk, (dead on arrival), heller motsatt at de da får en trofast kunde som setter pris på kundeservice
Aquazoo i Bergen sa til meg at "du betaler selvsagt ikke for fisk som er død ved ankomst".
Vet ikke riktig om andre nettbutikker praktiserer det samme, men en skulle tro de fleste var litt fleksible der? Det er vel ingen som tror det ville lokke en kunde tilbake igjen en annen gang, om de måtte betale for fisk som er døde når de mottar dem...
De mister iallefall ikke kunder på å frita kunden for betaling av DOA fisk, (dead on arrival), heller motsatt at de da får en trofast kunde som setter pris på kundeservice
Sølvi GullaksenNå er jeg lei meg :( Fiskene kom i går. 10 stk. døde fisker. Er helt ødelagt. Stakkars fisker ,og farvel til masse penger. Får vel ingen ting erstattet tenker jeg,når det sendes som ekspress over natten så er det vel på eget ansvar. Noen som har erfaring med dette?
Postet 08.07.06 kl 14:57
Endret: 08.07.06 kl 15:00
Det var ikke direkte gjennom en nettbutikk. Men en som driver et lite firma som hentet fiskene i en butikk i Danmark og sendte dem fra Norge til meg. Men det virket veldig seriøst så jeg følte meg veldig trygg på at det skulle gå greit.
Så det ble litt sånn utenom det vanlige.
Var så glad for at jeg ( og min datter)endelig skulle få tak i disse fiskene,så skuffelsen var enorm.
Var i dialog med vedkommende i går og han skulle se hva han kunne gjøre.Men så har jeg ikke hørt noe mer. Håper selvfølgelig på en ordning på en eller annen møte.
Mvh. Sølvi
Så det ble litt sånn utenom det vanlige.
Var så glad for at jeg ( og min datter)endelig skulle få tak i disse fiskene,så skuffelsen var enorm.
Var i dialog med vedkommende i går og han skulle se hva han kunne gjøre.Men så har jeg ikke hørt noe mer. Håper selvfølgelig på en ordning på en eller annen møte.
Mvh. Sølvi
Postet 08.07.06 kl 16:19
Sølvi GullaksenDet var ikke direkte gjennom en nettbutikk. Men en som driver et lite firma som hentet fiskene i en butikk i Danmark og sendte dem fra Norge til meg. Men det virket veldig seriøst så jeg følte meg veldig trygg på at det skulle gå greit. Så det ble litt sånn utenom det vanlige. Var så glad for at jeg ( og min datter)endelig skulle få tak i disse fiskene,så skuffelsen var enorm. Var i dialog med vedkommende i går og han skulle se hva han kunne gjøre.Men så har jeg ikke hørt noe mer. Håper selvfølgelig på en ordning på en eller annen møte. Mvh. Sølvi
Så utrolig tragisk.
Hadde dette skjedd meg tror jeg temmelig sikkert det hadde blitt grining og masse tårer.
Jeg vet hvor vanskelig det er å få tak i spesifikke Tanganyikaciklider.
Håper virkelig det ordner seg, selv om erstatning ikke kan veie opp for ønsker om fiskene *trøst*
Postet 09.06.07 kl 00:54
Postet 09.06.07 kl 01:01
/QUOTE
/QUOTE
Ikke for "punktere" tråden, men hvis det er noen fisk fra tanganyika dere er ute etter skal jeg hente fisk fra en tysk importør via svergie i aug. Er rundt 300 forskjellige tanganyikaciklider på lista og prisene er godt under norske priser.. Bare ta kontakt så kan jeg sende dere lista! Har liste på malawi også..
Er alltid kjedelig og miste fisk før man har fått de, føler med deg!
/QUOTE
Ikke for "punktere" tråden, men hvis det er noen fisk fra tanganyika dere er ute etter skal jeg hente fisk fra en tysk importør via svergie i aug. Er rundt 300 forskjellige tanganyikaciklider på lista og prisene er godt under norske priser.. Bare ta kontakt så kan jeg sende dere lista! Har liste på malawi også..
Er alltid kjedelig og miste fisk før man har fått de, føler med deg!
Postet 09.06.07 kl 08:51
Endret: 09.06.07 kl 09:12
Kristian Hennig/QUOTE Jeg vet hvor vanskelig det er å få tak i spesifikke Tanganyikaciklider. /QUOTE Ikke for "punktere" tråden, men hvis det er noen fisk fra tanganyika dere er ute etter skal jeg hente fisk fra en tysk importør via svergie i aug. Er rundt 300 forskjellige tanganyikaciklider på lista og prisene er godt under norske priser.. Bare ta kontakt så kan jeg sende dere lista! Har liste på malawi også.. Er alltid kjedelig og miste fisk før man har fått de, føler med deg!
Som et lite eksempel; 45 forskjellige Cyprichromis, 15 Xenotilapia, 25 Tropheus
Postet 09.06.07 kl 09:55
Postet 09.06.07 kl 17:44
Kristian HennigIkke for "punktere" tråden, men hvis det er noen fisk fra tanganyika dere er ute etter skal jeg hente fisk fra en tysk importør via svergie i aug. Er rundt 300 forskjellige tanganyikaciklider på lista og prisene er godt under norske priser.. Bare ta kontakt så kan jeg sende dere lista! Har liste på malawi også.. Er alltid kjedelig og miste fisk før man har fått de, føler med deg!
Jeg skal til Sverige å handle fisker etter ferien, og det blir med medio august.
Det som jeg synes er litt "skummelt" med Tanganyikaciklider er de ulike lokajsonene.
Samme fisken kan se ganske annerledes ut når det er ulik lokasjon. Så jeg liker å se de først..
Men enkelte fisker er jo ganske så "bankers" da
Jeg vil gjerne ha lista!
mayconny /alfrakrøll/ getmail /punktum/ no
Postet 09.06.07 kl 17:46
MC Darup[QUOTE=Kristian Hennig]Ikke for "punktere" tråden, men hvis det er noen fisk fra tanganyika dere er ute etter skal jeg hente fisk fra en tysk importør via svergie i aug. Er rundt 300 forskjellige tanganyikaciklider på lista og prisene er godt under norske priser.. Bare ta kontakt så kan jeg sende dere lista! Har liste på malawi også.. Er alltid kjedelig og miste fisk før man har fått de, føler med deg!
Jeg skal til Sverige å handle fisker etter ferien, og det blir med medio august.
Det som jeg synes er litt "skummelt" med Tanganyikaciklider er de ulike lokajsonene.
Samme fisken kan se ganske annerledes ut når det er ulik lokasjon. Så jeg liker å se de først..
Men enkelte fisker er jo ganske så "bankers" da
Jeg vil gjerne ha lista!
mayconny /alfrakrøll/ getmail /punktum/ no
Mail sent! Syns det er spennende med fremmede lokasjoner jeg! Husk, det er mye som ikke kommer inn i butikk-karene men som kan være vel så fine\spennede!
Postet 09.06.07 kl 18:01
Postet 09.06.07 kl 18:36
Bare en oppdatering av trådens begynnelse: jeg FIKK faktisk erstatning fra posten pga. for sein levering,så det hjalp jo litt på da.
Var senere i Danmark og hentet 8 stk. viltfangete Tanganicodus irsacae Moba . Solgte 4 stk. og beholdt 4 selv. Dessverre døde 2 av de av bukvattsott(frossen rekemox ),men 2 av de lever fortsatt. Dessverre var den ene som døde den som var den utvalgte til den hannen som jeg har igjen og den vil ikke helt gå overens med den hunnen som er igjen(mye jaging).
Men jeg håper likevel på at det kan bli oppdrett på de .
Viltfanget fisk,spesielt Tanganyika,tror jeg,er spesielt vankelig pga. kosten for å ikke få bukvattsott på. Så derfor satser jeg mer på oppdrettsfisk av Tanganyika og Malawier.
Var senere i Danmark og hentet 8 stk. viltfangete Tanganicodus irsacae Moba . Solgte 4 stk. og beholdt 4 selv. Dessverre døde 2 av de av bukvattsott(frossen rekemox ),men 2 av de lever fortsatt. Dessverre var den ene som døde den som var den utvalgte til den hannen som jeg har igjen og den vil ikke helt gå overens med den hunnen som er igjen(mye jaging).
Men jeg håper likevel på at det kan bli oppdrett på de .
Viltfanget fisk,spesielt Tanganyika,tror jeg,er spesielt vankelig pga. kosten for å ikke få bukvattsott på. Så derfor satser jeg mer på oppdrettsfisk av Tanganyika og Malawier.
Postet 09.06.07 kl 23:30
Sølvi GullaksenBare en oppdatering av trådens begynnelse: jeg FIKK faktisk erstatning fra posten pga. for sein levering,så det hjalp jo litt på da. Var senere i Danmark og hentet 8 stk. viltfangete Tanganicodus irsacae Moba . Solgte 4 stk. og beholdt 4 selv. Dessverre døde 2 av de av bukvattsott(frossen rekemox :(),men 2 av de lever fortsatt. Dessverre var den ene som døde den som var den utvalgte til den hannen som jeg har igjen og den vil ikke helt gå overens med den hunnen som er igjen(mye jaging). Men jeg håper likevel på at det kan bli oppdrett på de . Viltfanget fisk,spesielt Tanganyika,tror jeg,er spesielt vankelig pga. kosten for å ikke få bukvattsott på. Så derfor satser jeg mer på oppdrettsfisk av Tanganyika og Malawier.
Sånn jeg ser det, så er bvs en alt for "flittig" brukt diagnose på fisk.. Ofte på viltfanget fisk fra sjøene. Jeg har selv mistet mine tropheus grupper til bvs, men dette er en art som er spesielt utsatt for bakterielle sykdommer grunnet feil for og for mye stress i "innkjøringsfasene" Men om dette er bvs eller noe annet er for meg likgyldig. Det viktigste for meg er at jeg har lært av mine feil og funnet fram til løsninger på problemet. Det viktigste sånn jeg ser det er og ta forhåndsregler og følge fisken nøye opp, det er selvfølgelig forskjellige krav til hver art.. Men får all del, oppdrettsfisk er i endel tilfeller en mer gunstigere valg..
Postet 10.06.07 kl 02:19
Hesteneser er og en art som er veldig utsatt for bvs,leste dessverre for sent at de IKKe måtte få frossen rekemix (tines først),ellers så var en nesten garanter å få bvs på de. De 2 gjenlevende ble medisinert umiddelbart da jeg mistet de 2 andre.
Har også fått sykdom i Malawikaret pga. tilførsel av viltfanget fisk. Disse bør jo ikke blandes med oppdrettsfisk nettopp av denne grunn. Så derfor vil jeg helst ha oppdrettsfisk,men det er jo en smakssak.
Har også fått sykdom i Malawikaret pga. tilførsel av viltfanget fisk. Disse bør jo ikke blandes med oppdrettsfisk nettopp av denne grunn. Så derfor vil jeg helst ha oppdrettsfisk,men det er jo en smakssak.
Postet 10.06.07 kl 19:54