Bunnfisk (side 2)

Jeg siterer fra linken Liz la inn:
"Spesifikt er følgende fiskearter forbudt omsatt og holdt i dammer:

Alle karpefisker som lever i kaldt eller temperert vann, derunder vederbuk, suter, mort, bitterling, gresskarpe, sølvkarpe, karuss og karpe samt alle avlsformer av disse, bortsett fra gullfisk og koi.

Alle størarter som lever i kaldt og temperert vann, derunder sterlet og spadestør.

Alle laksefisker som lever i kaldt og temperert vann, derunder regnbueørret.

Alle kutlinger, smerlinger og maller som lever i kaldt og temperert vann, derunder sandkryper, dynnsmerling, sandsmett og dvergmalle.

Alle abborfisker som lever i kaldt og temperert vann, derunder alle nordamerikanske solabborrer.

Enhver annen fiskeart som det med rimelig grunn kan mistenkes at noen kan finne på å sette ut i en hagedam (min uthevning)."

Så jeg synes det taler for seg selv: det er totaltforbud mot å holde fisk i hagedam (også norske arter), men det er gjort et særlig unntak for gullfisk og koi (trolig for å dempe hvilket ramaskrik det ville blitt fra akvariemiljøet om også disse hadde blitt forbudt).

Forøvrig er, såvidt jeg vet, karuss en innført art i norsk natur (kan ta feil, altså). I mine hjemtrakter har den blitt satt ut av munker (tror jeg det var) i flere dammer, og de er livredde for at den skal finne på å spre seg videre. Så ihvertfall er karussen innført til hjemtraktene mine, og ikke en "innfødt" art.
For å ta det hele fra starten. Så trenger man ingen "bunnfisk" i en Koi dam. Koi er en karpe og er en utpreget bunnfisk. Den bruker bartene til å søke gjennom alt på bunn på let etter mat. Du finner ingen andre fisker som er like effektive til dette som tåler vårt klima. Det er heller ingen andre som er lovlige. Filter og rengjøring kreves uansett.
Inaktiv bruker
Jeg bor i ner heten av et vann som kune vert et bra øret vann
GRUNEN TIL DET ER EN FISKEART SOM HETER SØRV SOM DET MYLDRER AV OPPI VANNET DET ER SÅ MANGE AT NÅR JEG BEDER DER KAN JEG FAKTIS NESTEN HVER GANG JEG DYKER SER JEG EN FISKESTIM OG SIDEN DET ER SÅ MYE FISK I VANNET ER DET IKKE NOK MAT TIL ALLE FISKENE SÅ DI ER IKKE STORE SÅ VI TRENGER HELP AV MANGE MED Å MINKE BESTANEN I VANNET HELER DERE ER IKKE NOE BETALING DET ER BARE JOBEN FOR Å JØRE NOE BRA FOR ET VANN
David Gabrielsen
GRUNEN TIL DET ER EN FISKEART SOM HETER SØRV SOM DET MYLDRER AV OPPI VANNET DET ER SÅ MANGE AT NÅR JEG BEDER DER KAN JEG FAKTIS NESTEN HVER GANG JEG DYKER SER JEG EN FISKESTIM OG SIDEN DET ER SÅ MYE FISK I VANNET ER DET IKKE NOK MAT TIL ALLE FISKENE SÅ DI ER IKKE STORE SÅ VI TRENGER HELP AV MANGE MED Å MINKE BESTANEN I VANNET HELER DERE ER IKKE NOE BETALING DET ER BARE JOBEN FOR Å JØRE NOE BRA FOR ET VANN

Hei David, ikke lett å lese dette innelgget ditt. Dropp bare store bokstaver og brukt tegnsetting som komma og puntum
Inaktiv bruker
jeg er ikke flink til å skrive
David Gabrielsen
jeg er ikke flink til å skrive

Er ikke for at jeg skal henge deg ut eller noe at jeg skrev dette, men for at det da blir det enklere og forstå hva du mener/vil. For når alt er en setning, så er det ikke lett å lese hva du skriver.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap