Ufrivillig baseng (side 2)
Hvis du har kasko forsikring er det mulig det vil bli dekket ja.
Alle forsikringsselskap har jo flere innbo forsikringer. En dårlig billig forsikring som de fleste tegner, og en god forsikring. Forskjellen er jo ofte at du i en god forsikring også har kasko. Da plutselig og tilfeldig skade. De andre er knyttet opp mot brann, vann og tyveri.
Men du har jo også en egenandel på forsikringen. En reparasjon av silikonen på akvariet koster vel ikke mer en egenandelen? Men ring ditt selskap og hør med dem hva de gjør. Skal ikke svare for alle selskap, men noen selskap har jo akvarie dekket direkte i innboforsikringe, og da skader i kaskodekningen.
For bygningsskaden har man som regel dekning for akvarie vann selv på de rimligste hus forsikringene, så den delen er jo grei.
Men alt i forsikring går jo på årsak. Og da vil en saksbehandler se på saken og vurdere hver sak om den er i henhold til vilkårsteksten.
Alle forsikringsselskap har jo flere innbo forsikringer. En dårlig billig forsikring som de fleste tegner, og en god forsikring. Forskjellen er jo ofte at du i en god forsikring også har kasko. Da plutselig og tilfeldig skade. De andre er knyttet opp mot brann, vann og tyveri.
Men du har jo også en egenandel på forsikringen. En reparasjon av silikonen på akvariet koster vel ikke mer en egenandelen? Men ring ditt selskap og hør med dem hva de gjør. Skal ikke svare for alle selskap, men noen selskap har jo akvarie dekket direkte i innboforsikringe, og da skader i kaskodekningen.
For bygningsskaden har man som regel dekning for akvarie vann selv på de rimligste hus forsikringene, så den delen er jo grei.
Men alt i forsikring går jo på årsak. Og da vil en saksbehandler se på saken og vurdere hver sak om den er i henhold til vilkårsteksten.
Postet 04.07.06 kl 13:41
Postet 04.07.06 kl 13:47
Alltid spennende det
Og ikke alle saksbehandlere har jo like god greie på akvarium. Men som regel har de vært borte i mange tilsvarende skader tidliger. Det er jo ikke første gang det går et akvarie.
Men lykke til, og er du heldig får du en saksbehandler som ikke er så stødig på akvarie og du får et nytt et. Men alt avhenger jo av hvor stor kunnskap saksbehandleren har om de forskjellige tingene.
Men lykke til.
Men lykke til, og er du heldig får du en saksbehandler som ikke er så stødig på akvarie og du får et nytt et. Men alt avhenger jo av hvor stor kunnskap saksbehandleren har om de forskjellige tingene.
Men lykke til.
Postet 04.07.06 kl 13:54
Postet 04.07.06 kl 14:14
Postet 04.07.06 kl 21:11
alfen50Og ikke alle saksbehandlere har jo like god greie på akvarium. Men som regel har de vært borte i mange tilsvarende skader tidliger. Det er jo ikke første gang det går et akvarie. ;-) Men lykke til, og er du heldig får du en saksbehandler som ikke er så stødig på akvarie og du får et nytt et. Men alt avhenger jo av hvor stor kunnskap saksbehandleren har om de forskjellige tingene. Men lykke til.
desverre så fikk eg ikke dekt karet..Så det må nokk kjøpes et nytt et i løpe av sommeren ja
Postet 04.07.06 kl 21:12
Utrolig kjedelig dette her. Får en liten "vekkelse" når slikt skjer. Tenker med gru på hva som ville skjedd her med en lekkasje: 500+375+236+170= 1281 liter i stua. + 160 liter i gangen, og alle karene er kjøpt brukt. Det er ikke sikkert huseieren hadde blitt veldig glad i meg hvis ett av karene hadde tatt kvelden tror jeg......
Har vært litt føre var gudskjelov, og sjekket opp med forsikringsselskapet her. Og alt blir dekket ved evt skade. Men jeg vurderer sterkt en egen akvarieforsikring i tillegg. Det går jo bl.a 22 discus her, som ikke er verdens rimeligste i anskaffelse. Jeg har satt alle mine kar på 30 mm isopor som vil ta opp evt noe vridning. Er allikevel på med vater en gang i uka, for å forsikre meg om at ikke gulvet har gitt etter på noen måte. 500 literen har jeg fuget om selv, og føler meg rimelig trygg på at den skal holde iallefall. Den stod 2 uker i garasjen fyllt med vann etter reparasjon uten noe som helst tegn til svekkelse.
Men 720 liter vann............synes det blir et salig søl om jeg mister en melkekartong i gulvet jeg da. Du har min fulle sympati her.
Har vært litt føre var gudskjelov, og sjekket opp med forsikringsselskapet her. Og alt blir dekket ved evt skade. Men jeg vurderer sterkt en egen akvarieforsikring i tillegg. Det går jo bl.a 22 discus her, som ikke er verdens rimeligste i anskaffelse. Jeg har satt alle mine kar på 30 mm isopor som vil ta opp evt noe vridning. Er allikevel på med vater en gang i uka, for å forsikre meg om at ikke gulvet har gitt etter på noen måte. 500 literen har jeg fuget om selv, og føler meg rimelig trygg på at den skal holde iallefall. Den stod 2 uker i garasjen fyllt med vann etter reparasjon uten noe som helst tegn til svekkelse.
Men 720 liter vann............synes det blir et salig søl om jeg mister en melkekartong i gulvet jeg da. Du har min fulle sympati her.
Postet 05.07.06 kl 02:27
Petter´nMen jeg vurderer sterkt en egen akvarieforsikring i tillegg. Det går jo bl.a 22 discus her, som ikke er verdens rimeligste i anskaffelse.
Har selv slik akvarieforsikring, og føler meg litt tryggere da.
Det som dekkes hos If er skader på karet, samt fisk (har ennå ikke fått ett klart svar på planter), dersom ett av glassene knuses. Slik jeg har forstått det, dekkes ikke dette om det "bare" er en fuge som gir etter (med mindre glasset følger med ut, da er det jo glass-skade).
Forsikringen dekker også tap av fisk, ved strømbrudd, utrolig nok!
Postet 05.07.06 kl 10:33
Petter´nUtrolig kjedelig dette her. Får en liten "vekkelse" når slikt skjer. Tenker med gru på hva som ville skjedd her med en lekkasje: 500+375+236+170= 1281 liter i stua. + 160 liter i gangen, og alle karene er kjøpt brukt. Det er ikke sikkert huseieren hadde blitt veldig glad i meg hvis ett av karene hadde tatt kvelden tror jeg...... Har vært litt føre var gudskjelov, og sjekket opp med forsikringsselskapet her. Og alt blir dekket ved evt skade. Men jeg vurderer sterkt en egen akvarieforsikring i tillegg. Det går jo bl.a 22 discus her, som ikke er verdens rimeligste i anskaffelse. Jeg har satt alle mine kar på 30 mm isopor som vil ta opp evt noe vridning. Er allikevel på med vater en gang i uka, for å forsikre meg om at ikke gulvet har gitt etter på noen måte. 500 literen har jeg fuget om selv, og føler meg rimelig trygg på at den skal holde iallefall. Den stod 2 uker i garasjen fyllt med vann etter reparasjon uten noe som helst tegn til svekkelse. Men 720 liter vann............synes det blir et salig søl om jeg mister en melkekartong i gulvet jeg da. Du har min fulle sympati her.
LITT gris va det ja..Men eg e glad at det jekk gale i mitt egent hus å ikke i ei leilihet eller en anna person sitt hus..
Postet 05.07.06 kl 11:35
Frank Angell[QUOTE=Petter´n]Men jeg vurderer sterkt en egen akvarieforsikring i tillegg. Det går jo bl.a 22 discus her, som ikke er verdens rimeligste i anskaffelse.
Har selv slik akvarieforsikring, og føler meg litt tryggere da.
Det som dekkes hos If er skader på karet, samt fisk (har ennå ikke fått ett klart svar på planter), dersom ett av glassene knuses. Slik jeg har forstått det, dekkes ikke dette om det "bare" er en fuge som gir etter (med mindre glasset følger med ut, da er det jo glass-skade).
Forsikringen dekker også tap av fisk, ved strømbrudd, utrolig nok!
Trur jeg seriøst burde tenke på dette ja..Bare flaks hindra at discusene og de nyinkjøpte plantene ikke gikk dukken, for å si det sånn
Postet 05.07.06 kl 11:36
Forsikring
I de fleste forsikringssaker skal forsikringstaker gjøre det man rimelig kan regne med at han skal gjøre for å gjøre skaden så liten som mulig. Kommer du hjem i tide kan jo planter legges i vann så de overlever. Fisk kan også overleve om man er heldig som i denne saken.
Men tror grunnen til at du ikke fikk en dekning her må være at det var materialtretthet, og ikke en direkte skade på akvariet. Fikk du noe avslagsbrev? Hadde jo vært artig og sett hvilke vilkår de avslo skaden med og på hvilket grunnlag.
Men fisk er det vel ikke alle forsikringer som dekker, men en skade på selve akvariet er det flere akvarier som dekker.
Men tror grunnen til at du ikke fikk en dekning her må være at det var materialtretthet, og ikke en direkte skade på akvariet. Fikk du noe avslagsbrev? Hadde jo vært artig og sett hvilke vilkår de avslo skaden med og på hvilket grunnlag.
Men fisk er det vel ikke alle forsikringer som dekker, men en skade på selve akvariet er det flere akvarier som dekker.
Postet 05.07.06 kl 14:41
alfen50I de fleste forsikringssaker skal forsikringstaker gjøre det man rimelig kan regne med at han skal gjøre for å gjøre skaden så liten som mulig. Kommer du hjem i tide kan jo planter legges i vann så de overlever. Fisk kan også overleve om man er heldig som i denne saken. Men tror grunnen til at du ikke fikk en dekning her må være at det var materialtretthet, og ikke en direkte skade på akvariet. Fikk du noe avslagsbrev? Hadde jo vært artig og sett hvilke vilkår de avslo skaden med og på hvilket grunnlag. Men fisk er det vel ikke alle forsikringer som dekker, men en skade på selve akvariet er det flere akvarier som dekker.
De har ikke sagt noe konkret at det ikke ble dekket..Jeg sente skadepapirene i dag, så da får jeg bare vente å se om det blir noe erstatning eller ikke..Men jeg er usikkert på om hviss det blir dekket om de da gir meg penger til å kjøpe helt nytt eller om jeg må kjøpe noe som tilsvarer den prisen jeg ga for det..Å fikse det er HELT uaktuelt uansett..Tørr bare ikke å ta sjangsen..Uansett så trodde jeg at akvarium gikk som et møblemang, å defor gikk på selve innboforsikringen
Postet 05.07.06 kl 15:12
Endret: 05.07.06 kl 15:13
Dekning
Nå er det ikke alt av innbo som blir dekket uansett årsak. Noe går jo i stykker på grunn av bruk og slitasje også. Men forsikringene pleier å ta utgangspunkt i et nytt tilsvarende, og om gjenstander er gammel vil de trekke aldersfradrag. En sofa som er 10 år er jo ikke verdt mye penger skulle du solgt den, og du har jo hatt gleden av den i 10 år, så man må jo regne med at de ikke erstatter en ny tilsvarende.
Men hva som er leve tid på et akvarie skal jeg ikke si sikkert. Sikker mange andre her inne som her erfaringer om det.
Men en innboforsikring dekker jo hva du har med deg når du flytter er jo en grunnregel. Så da er jo også et akvarie dekket under innboforsikringen. Jeg vet ikke om en akvarier forsikring har noe utvidet dekning en hva som er vanlig i en vanlig forsikring, eller om de har en lavere egenandel. Men det får man jo se.
Jeg er jo helt sikker på at akvariet hadde blitt dekket om det var knust, men da det er silikonen lurer jeg litt egentlig. Men det finnes jo sikkert et firma som kan utbedre silikonen så du får det gjort skikkelig også? Og da kan du jo spare på det du har. For glasset er vel ikke knust?
Men hva som er leve tid på et akvarie skal jeg ikke si sikkert. Sikker mange andre her inne som her erfaringer om det.
Men en innboforsikring dekker jo hva du har med deg når du flytter er jo en grunnregel. Så da er jo også et akvarie dekket under innboforsikringen. Jeg vet ikke om en akvarier forsikring har noe utvidet dekning en hva som er vanlig i en vanlig forsikring, eller om de har en lavere egenandel. Men det får man jo se.
Jeg er jo helt sikker på at akvariet hadde blitt dekket om det var knust, men da det er silikonen lurer jeg litt egentlig. Men det finnes jo sikkert et firma som kan utbedre silikonen så du får det gjort skikkelig også? Og da kan du jo spare på det du har. For glasset er vel ikke knust?
Postet 05.07.06 kl 15:41
alfen50Nå er det ikke alt av innbo som blir dekket uansett årsak. Noe går jo i stykker på grunn av bruk og slitasje også. Men forsikringene pleier å ta utgangspunkt i et nytt tilsvarende, og om gjenstander er gammel vil de trekke aldersfradrag. En sofa som er 10 år er jo ikke verdt mye penger skulle du solgt den, og du har jo hatt gleden av den i 10 år, så man må jo regne med at de ikke erstatter en ny tilsvarende. Men hva som er leve tid på et akvarie skal jeg ikke si sikkert. Sikker mange andre her inne som her erfaringer om det. Men en innboforsikring dekker jo hva du har med deg når du flytter er jo en grunnregel. Så da er jo også et akvarie dekket under innboforsikringen. Jeg vet ikke om en akvarier forsikring har noe utvidet dekning en hva som er vanlig i en vanlig forsikring, eller om de har en lavere egenandel. Men det får man jo se. Jeg er jo helt sikker på at akvariet hadde blitt dekket om det var knust, men da det er silikonen lurer jeg litt egentlig. Men det finnes jo sikkert et firma som kan utbedre silikonen så du får det gjort skikkelig også? Og da kan du jo spare på det du har. For glasset er vel ikke knust?
etter som jeg har sett så klarer jeg ikke å finne noe på karet, det er rett å slett et stort mysterium..Jeg er ikke akkurat en sånn person som smører på når det jeller forsikringssaker..hehe..sjøl om eg kansje sku ha jort d..men,men..nytt kar blir det uansett om det blir dekt eller ikke..Jeg er bare glad for at samboeren min ikke slengte meg på dør, da det fossa som verst...heheeee...meg å dn galskapen min!!
Postet 05.07.06 kl 15:59
Hei igjen
Jeg ville jo ikke anbefale og smøre for tykt på nei. Blir det for mye er man plutselig ikke lenger inne i en forsikringssak men noe helt annet. Og det blir jo litt dumt det også, i dette tilfelle ville jo litt juks på innbo har gjort at heller ikke bygningsskaden hadde blitt dekket.
Men enten får man jo dekket det eller ikke. Men en ting er jo sikkert, og du får ingen ting om du ikke spør. Så da er det jo bare og vente i spenning på det hele.
Men lykke til, og du får jo også takke den snille samboeren din. Alltid godt med noen sånne i hus når uhellet er ute.
Men enten får man jo dekket det eller ikke. Men en ting er jo sikkert, og du får ingen ting om du ikke spør. Så da er det jo bare og vente i spenning på det hele.
Men lykke til, og du får jo også takke den snille samboeren din. Alltid godt med noen sånne i hus når uhellet er ute.
Postet 05.07.06 kl 16:54
alfen50Jeg ville jo ikke anbefale og smøre for tykt på nei. Blir det for mye er man plutselig ikke lenger inne i en forsikringssak men noe helt annet. Og det blir jo litt dumt det også, i dette tilfelle ville jo litt juks på innbo har gjort at heller ikke bygningsskaden hadde blitt dekket. Men enten får man jo dekket det eller ikke. Men en ting er jo sikkert, og du får ingen ting om du ikke spør. ;-) Så da er det jo bare og vente i spenning på det hele. Men lykke til, og du får jo også takke den snille samboeren din. ;-) Alltid godt med noen sånne i hus når uhellet er ute.
jepp...takk,takk for støtten alle mann
Postet 05.07.06 kl 17:29