Maller i malwikar ?? (side 2)

ok, vil det bli billigere å mate med rekemix enn flakfor i lengden?
Og kan man mate med kunn rekemix eller må man variere?
Forer selv stort sett kun med rekemiks, og fiskene er både friske og raske

Så lenge rekemiksen er skikkelig laget, og at man tilsetter vitaminer, er det ikke noen grunn til å bruke tørrfor, med mindre man syntes fiskene skal få litt variasjon.
Selv har jeg flere "typer" rekemiks, alt etter art. Noen ganger får mbunas rekemiks med høy andel av reker, bare for å variere litt.

Hvordan det er prismessig, har jeg aldri fundert over
Men:
Reker, 5kg koster ca en hundrelapp.
Grønnfor, koster ca det samme for samme mengde.
Vitaminer kostet vel ca en 50-lapp, for en flaske med 20ml (400 dråper, +-)
Kiloprisen bør derfor ligge på mellom 15 og 30 kroner.
Det foret(kjøpefor) jeg brukte mye før, kostet vel ca 500 pr kg. Så det er jo en viss forskjell

Hei

Jeg har maller sammen med mine VF malawi-uten salt!og de har det fint.Har også 4 høyfinnete ryggsvømmemaller som er kjempeflinke algespisere.1 kinesisk algespiser rydder også fint opp.Har en ph på 8,5 og temp på 28,5 og alle ser ut til å trives med dette så langt.
Har også lært meg til å gjemme maten til mallene nede på bunne ,litt utilgjengelig for malawiene ellers er det ingenting igjen til dem-malawi er noen gribber i matfatet..lykke til
siv
Frank Angell
Til Mbunas bruker jeg: 75% grønnfor (erter, brokkoli, spinat) 25% reker I tillegg kan man ha litt hvitløk i blandingen, spirinulapulver, vitaminer, paprika, fiskebiter, muslinger osv. Den vanligste blandingen jeg selv lager er: 4 kg grønnfor (50% erter, 25% spinat, 25%brokkoli) 2 kg reker. 15 dråper flytende vitaminer til smågnagere, pr kg råvare. 1 spiseskje spirinulapulver pr 2 kg råvare.

opplever at mine ikke liker rekemixen jeg gir de. hadde ca 20-30% reker og resten halvt om halvt med erter/spinat. hva kan jeg tilsette som gjør at de ELSKER rekemixen, det beste de vet? mere reker? spirinula? vil se deres flotteste farger
Du får forsøke å la dem bli litt ekstra sultne. Har for den del til må ikke sett en malawi som ikke har tatt i på det som ble servert

Mere reker i mixen kan hjelpe på appetitten, men kan jo samtidig ødelegge hele greia om det er fisk som ikke skal ha så mye kjøttmat
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap