- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Tiltak ved tordenvær?? (side 2)
Tiltak ved tordenvær?? (side 2)
Postet 03.08.06 kl 14:47
Endret: 03.08.06 kl 14:48
Litt sånn offtopic, men hvor avansert er lynavleder utstyret dere trenger da?
Det virker rart nok ikke som det er så mye som skal til, men det er vel i utgangspunktet dyrt. Jeg så et program der de testa, en lynavleder i et "bebygd" område, og lynet slo ned i den hver gang. De testa også en svær tesla coil lignende sak som hadde noe vanvittig mye "juice", den fikk de til å "slå ned" i en bil, som ikke ble påvirka i det hele tatt.
Har opplevd at det ble reaksjon i et støpsel hjemme når det lynte, sa pang og lyste opp, men det var ingenting plugget i der. Lurte på hva som hadde skjedd om det var, og hvorfor ikke ledningene i veggen ble helt kokte. Lyn er scary
Det virker rart nok ikke som det er så mye som skal til, men det er vel i utgangspunktet dyrt. Jeg så et program der de testa, en lynavleder i et "bebygd" område, og lynet slo ned i den hver gang. De testa også en svær tesla coil lignende sak som hadde noe vanvittig mye "juice", den fikk de til å "slå ned" i en bil, som ikke ble påvirka i det hele tatt.
Har opplevd at det ble reaksjon i et støpsel hjemme når det lynte, sa pang og lyste opp, men det var ingenting plugget i der. Lurte på hva som hadde skjedd om det var, og hvorfor ikke ledningene i veggen ble helt kokte. Lyn er scary
Postet 03.08.06 kl 15:37
biXenLitt sånn offtopic, men hvor avansert er lynavleder utstyret dere trenger da? Det virker rart nok ikke som det er så mye som skal til, men det er vel i utgangspunktet dyrt. Jeg så et program der de testa, en lynavleder i et "bebygd" område, og lynet slo ned i den hver gang. De testa også en svær tesla coil lignende sak som hadde noe vanvittig mye "juice", den fikk de til å "slå ned" i en bil, som ikke ble påvirka i det hele tatt.
Lynavledning er relativt simple greier. Består av en metallstang som stikker høyere opp enn bygg og antenner, med en god kobberledning til jord.
Filterne som står på tele og strøm er en ganske annen sak, og er temmelig kostbare greier. Jeg har ikke anledning til å gå nærmere inn på disse løsningene.
Har sett det samme hjemme hos meg, kom rester av ett lyn inn gjennom bredbåndskontakten, og det gnistra fælt. En ubeskyttet bredbåndsrouter tok kvelden, og tok med seg en nettverksswitch i fallet. Denne switchen var jordet, og jeg antar at dette hindret pulsen å nå resten av hjemmenettverket. Det var ingen synlige merker, lukt elller lignende etter episoden.
Postet 03.08.06 kl 16:00
Postet 04.08.06 kl 23:03
Postet 04.08.06 kl 23:11
Postet 04.08.06 kl 23:17
RE:Tiltak ved tordenvær??
I følge naboen sa noen fra brannvesenet, at lynet slo ned i en ledning like ved pipa. Det fulgte ledningen inn i huset og tok fyr i et klesskap i 2 etasje, for deretter å spre seg til taket.
Postet 04.08.06 kl 23:22
Endret: 04.08.06 kl 23:23
Postet 04.08.06 kl 23:23
Har alltid trodd at Vann,Elektrisitet og Tordenvær er en dårlig/farlig kombinasjon,men etter det jeg har lest,så behøver jeg ikke og stresse med og dra ut ledninger og slikt tilhørende Akvarium under Tordenvær?
Er en av de nervøse som alltid drar ut ledningene til alt det elektriske når det tordner,så hadde vært greit og vite...
Er en av de nervøse som alltid drar ut ledningene til alt det elektriske når det tordner,så hadde vært greit og vite...
Postet 27.08.11 kl 15:14
Litt om overspenningsvern
HVORFOR OVERSPENNINGSVERN?
– Bedre sikret mot brann som følge av overspenninger.
– Bedre sikret mot ødeleggelse av elektrotekniske produkter som følge av overspenninger.
– Bedre sikret mot forstyrrelser på elektrotekniske produkter som følge av overspenninger.
– Muligheter for rabatt hos forsikringsselskapene.
TYPER AV OVERSPENNINGSVERN
Det finnes forskjellige typer overspenningsvern. Grov-, Mellom- og fin-vern.
Grov-vernet (type A) finner en stort sett i nettet hos nettselskapene, dette skal tar det verste.
Mellom-vernet (type B/C) er det som blir montert i sikringskapet. Detter tar det meste av det som kommer, med det slippes fremdeles igjennom litt. Vernet driver å jobber hele tiden, selv om det ikke tordner. Mye av det vernet tar er spennings transienter som oppstår når nettselskapene kobler inn og ut på høyspenten. Etter de nyeste elektro-forskriftene er det krav om overspenningsvern (mellom-vern) i nye hus/installasjoner.
Fin-vern (type D) er det som plugges i stikkontakten i veggen. Dette skal ta det som slipper forbi mellom-vernet. Vernet beskytter ikke bare det som er plugget i det, men også resten som er på den kursen (sikringen). Det finnes mye forskjelligt på markeded her. Noen som er bedre og en del billige og dårligere. Fin-vernet skal være jordet, slik at overspenningen kan ledes vekk, og stå i en jordet stikkontakt. Gjør det ikke det, må overspenningen ledes vekk ved å føre strømmen tilbake til nettet. Dette er ikke like effektivt. Dette er det prinsippet som mangen av de billige bruker. Det finnes pluggbare finvern som også som har innebygget beskyttelse for nett og telefon, nett og antenne, og nett og bredbånd. Slik som dette: PLUGGBART FINVERN
Denne saken her har inne bygget UPS (batteri backup) og overspenningsvern:
Protection-Station
Overspenningsvernene skal kontrolleres gjevnligt (1 gang i måneden) og hver gang det har tordnet. Har det røket har det gjort jobben sin og må byttes ut. Inntil det er gjort er en ikke beskyttet lengre.
Har dere spørsmål om Overspenningsvern er det bare å ta kontakt med din lokale elektrikker.
– Bedre sikret mot brann som følge av overspenninger.
– Bedre sikret mot ødeleggelse av elektrotekniske produkter som følge av overspenninger.
– Bedre sikret mot forstyrrelser på elektrotekniske produkter som følge av overspenninger.
– Muligheter for rabatt hos forsikringsselskapene.
TYPER AV OVERSPENNINGSVERN
Det finnes forskjellige typer overspenningsvern. Grov-, Mellom- og fin-vern.
Grov-vernet (type A) finner en stort sett i nettet hos nettselskapene, dette skal tar det verste.
Mellom-vernet (type B/C) er det som blir montert i sikringskapet. Detter tar det meste av det som kommer, med det slippes fremdeles igjennom litt. Vernet driver å jobber hele tiden, selv om det ikke tordner. Mye av det vernet tar er spennings transienter som oppstår når nettselskapene kobler inn og ut på høyspenten. Etter de nyeste elektro-forskriftene er det krav om overspenningsvern (mellom-vern) i nye hus/installasjoner.
Fin-vern (type D) er det som plugges i stikkontakten i veggen. Dette skal ta det som slipper forbi mellom-vernet. Vernet beskytter ikke bare det som er plugget i det, men også resten som er på den kursen (sikringen). Det finnes mye forskjelligt på markeded her. Noen som er bedre og en del billige og dårligere. Fin-vernet skal være jordet, slik at overspenningen kan ledes vekk, og stå i en jordet stikkontakt. Gjør det ikke det, må overspenningen ledes vekk ved å føre strømmen tilbake til nettet. Dette er ikke like effektivt. Dette er det prinsippet som mangen av de billige bruker. Det finnes pluggbare finvern som også som har innebygget beskyttelse for nett og telefon, nett og antenne, og nett og bredbånd. Slik som dette: PLUGGBART FINVERN
Denne saken her har inne bygget UPS (batteri backup) og overspenningsvern:
Protection-Station
Overspenningsvernene skal kontrolleres gjevnligt (1 gang i måneden) og hver gang det har tordnet. Har det røket har det gjort jobben sin og må byttes ut. Inntil det er gjort er en ikke beskyttet lengre.
Har dere spørsmål om Overspenningsvern er det bare å ta kontakt med din lokale elektrikker.
Postet 27.08.11 kl 17:48
Endret: 27.08.11 kl 17:53
Vi fikk satt inn helt nytt sikringsskap i huset i vår, (to stk, fordelt på to leiligheter) og inntaket som henter strøm utenfra er også bare et par år gammelt. Mener å huske det var snakk om at skapene skulle vær sikret slik at om lynet skulle slå ned i inntaket i loftveggen så skulle det gå bra. MEN jeg skjønner ikke helt hvordan, så bare for å være sikkert drar jeg ut den stasjonære pcen min på soverommet, men lar det meste ellers være. (før dro jeg ut alt) - noen ganger drar jeg ut modem og router også,men regner med inntaket kan bli angrepet uansett? Haha fatter veldig lite av slikt. (jeg er sånn som stenger peisen helt av også hahah)
Postet 03.09.11 kl 21:28
Trekke ut av PC og annet utstyr er alltid det tryggeste i tordenvær. Det er enorme krefter det er snakk om.
Det er fullt muligt at kan det første lynet slår ut overspenningsvernet, og vernet gjorde jobben sin. Men hvis lynet slår ned igjen i nærheten vil en ikke være beskyttet lengre.
Derfor trekker jeg alltid ut av PC og annet utstyr.
Det er fullt muligt at kan det første lynet slår ut overspenningsvernet, og vernet gjorde jobben sin. Men hvis lynet slår ned igjen i nærheten vil en ikke være beskyttet lengre.
Derfor trekker jeg alltid ut av PC og annet utstyr.
Postet 03.09.11 kl 23:31
Ingen vern verner elektonikk godt nok mot skadelige overspenniger, noe utstyr kan funke lenge etter et skadelig støt, før det faktisk ryker.
Kun en eneste ting verner elektronikk godt nok mot feks lyn, og det er total frakobling, Ut med kontakten....
Overspenningsvern hjelper godt det, og har du kabel inn i steden for luftstrekk demper dette og godt..... og er everkets nett utenfor og i kabel på både høy og lavspent, dempes jo skadelige overspenninger veldig.... men kun en ting er sikkert.... FRAKOBLING!!
Kun en eneste ting verner elektronikk godt nok mot feks lyn, og det er total frakobling, Ut med kontakten....
Overspenningsvern hjelper godt det, og har du kabel inn i steden for luftstrekk demper dette og godt..... og er everkets nett utenfor og i kabel på både høy og lavspent, dempes jo skadelige overspenninger veldig.... men kun en ting er sikkert.... FRAKOBLING!!
Postet 03.09.11 kl 23:35