Co2 for nybegynnere! (side 2)

Kjøpte et par av disse gjennom er privatannonse på NA Dette er den minste av de. Har en litt større av samme fabrikat som jeg ikke har prøvd ennå. Har også en liten fra Bioplast som jeg synes lager lmindre bobler. Den fant jeg på Akvariemagasinet for noen år siden. Sett de på et sted hvor strømmen tar boblene rundt i karet ,gjerne et sted hvor vannet går nedover i karet, eller gjennom filteret. De må renses for alger med å ligge litt i klorinvann innimellom hvis de står i lyset. Da blir de helt som nye. Ikke skrap på de. Denne nettbutikken har mye diffusorer fra billige til ADA, men jeg har ikke handlet der. Mange utenlandske nettbutikker har slike.
Hvis en skal ha DIY brusflasker ordentlig tette i korken, så er det en måte som jeg synes fungerer mye bedre enn den populære varianten med silikon. Ta en rund syl eller et annet rundt konisk objekt og stikk hull i korken ovenfra og ned. (ikke borr det virker ikke like bra). Ta så slangen som bør være litt solid og skjær den skrå. Stikk den i korken og trekk den gjennom med en tang. Plasten i korken går tilbake og strammer nå hardt rundt slangen som sitter bom fast. En fordel med dette er at hvis det ikke skulle bli tett så tar det ett minutt og ikke et døgn med silikontørking å lage en ny. Har brukt dette med glassdiffusorer som gir høyt trykk uten problem.
Carbo Plus!
Geir Kristiansen
Carbo Plus har jeg mistet totalt troen på etter Bengts forsøk med dette. Dyrt + dårlig effekt i hans kar var resultatet.


Da har jeg fått Bengt sin Carbo Plus i hus. Hadde litt problemer med å få denne til å virke i det hele tatt, men etter nøye rengjøring av elektroden og inlegging av en liten metallplate tok den helt av i 110 literen. På full guffe formelig røykla den hele karet med ørsmå bobler.

I følge et par nettsteder skulle en slik kontaktplate ha fulgt med enheten, mulig denne har manglet hele tiden og vært årsaken til det dårlige resultatet hos Bengt, eventuelt bare at mitt test-kar er mye mindre. (Bengt: Har du sett tilsvarende effekt med en sky av små bobler?)

Med en setting på 4 (av 10) reduserte den pH fra 7,4 til 6,9 i 110 literen i løpet av 8 timer. Med en KH på over 4 skulle det tilsi at CO2 økte fra ca 5 ppm til 15-20 ppm.

Angående KH så vil Carbo Plus visstnok redusere denne over tid.

Litt tidlig å dra noen konklusjoner, men synes det ser lovende ut. Blir spennende å se hvor lenge karbonplata varer med en setting på 3-4.
Joda, jeg hadde bobler jeg også, alt etter hvor høyt styrken var innstilt på. Fint om du får det til å virke, du får holde oss oppdatert.
Hjemmelaget co2
Har tenkt å lage hjemmelaget co2 anlegg. I en halvannenliter flaske. Noen som hvet hvor mye gjær, sukker og vann jeg skal ha?
En del sukker to deler vann, en teskje tørrgjær. Fyll ikke flasken fullere enn opp til der den smalner.
Hjemmelaget co2 av sats
hva bør jeg passe ekstra på dersom jeg prøver ut dette i et kar med fisk. kan virkningen av satsen bli for sterk for fiskene?
Det kan den absolutt. For mye co2 kan ta livet av fisk.

Om du er helt ny på dette, vil jeg absolutt anbefale at du prøver ut i et fisketomt kar slik at du får sjekket og justert uten å risikere fiskene dine.
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Kolderup
Reklame for plussmedlemskap