CO2/ planteakvarie; div spørsmål (side 2)
Bengt FossliJa,mye og sette seg inn i. Hvorfor tilsetter man co2, enten for å senke ph, man ønsker finere planter,eller man vil stabilisere ph. Her kommer kh inn i bildet. De fleste har liten kh i sitt springvann, så da må man tilsette natron evt bikarbonat, jeg foretrekker den siste pga pris. Målet er og stabilsere kh på ca 3-4 har nå jeg funnet ut fungerer hos meg. Hvor mye som skal til av bikarbonat for og øke kh må du prøve deg fram, skift vann så starter du sakte men sikkert og tilføre bikarbonat til du er i mål med ønsket kh.[/URL]
Hvordan måler man kh, kjønnte ikke så mye ut av tetra kh testen... det står at man skulle telle drååpene fra det var blått til det ble gult.... 1 dråpe tilsvarte 1 tysk grad.....noe som ikke sier meg noen ting..
Når du sier at kh på 3-4 er greit hos deg....hva er 3-4? tyske grader dråper eller hva???
Postet 11.08.06 kl 23:08
Postet 11.08.06 kl 23:22
Første gangene jeg testet gH og kH ble jeg skikkelig frustrert. Skjønte ingenting av de to testene
Men, saken er den; når du tester disse verdiene, så drypp en og en dråpe sakte i målebegeret. Vent litt mellom hver dråpe du drypper i. Hold tellingen på antall dråper, og hold øye med fargen i testglasset. Det er når fargen skifter at du skal stoppe dryppingen av testdråper. Da har du verdien.
Eksempel:
Du har et test-beger med akvarievann. Drypp en dråpe kH test i. Vent et øyeblikk. Skjer det noe med fargen? Ikke? Drypp en dråpe til, vent og se på fargen. Sånn holder du på til fargen skifter i test-begeret. I det den skifter farge skal du stoppe dryppingen, testen er ferdig.
Har du da dryppet 4 dråper i testbegeret, så har du kH verdi på 4.
Hos meg skifter testen farge med det samme omtrent, etter bare en eller to dråper, så jeg har veldig lave verdier på kH og gH i mitt kranvann. Tror det var det som forvirret meg veldig de første gangene, fordi testen endret farge umiddelbart på første dråpe (gH).
Men, saken er den; når du tester disse verdiene, så drypp en og en dråpe sakte i målebegeret. Vent litt mellom hver dråpe du drypper i. Hold tellingen på antall dråper, og hold øye med fargen i testglasset. Det er når fargen skifter at du skal stoppe dryppingen av testdråper. Da har du verdien.
Eksempel:
Du har et test-beger med akvarievann. Drypp en dråpe kH test i. Vent et øyeblikk. Skjer det noe med fargen? Ikke? Drypp en dråpe til, vent og se på fargen. Sånn holder du på til fargen skifter i test-begeret. I det den skifter farge skal du stoppe dryppingen, testen er ferdig.
Har du da dryppet 4 dråper i testbegeret, så har du kH verdi på 4.
Hos meg skifter testen farge med det samme omtrent, etter bare en eller to dråper, så jeg har veldig lave verdier på kH og gH i mitt kranvann. Tror det var det som forvirret meg veldig de første gangene, fordi testen endret farge umiddelbart på første dråpe (gH).
BettinaHvordan måler man kh, kjønnte ikke så mye ut av tetra kh testen... det står at man skulle telle drååpene fra det var blått til det ble gult.... 1 dråpe tilsvarte 1 tysk grad.....noe som ikke sier meg noen ting.. Når du sier at kh på 3-4 er greit hos deg....hva er 3-4? tyske grader dråper eller hva???
Postet 14.08.06 kl 12:23
Endret: 14.08.06 kl 12:24
Føler med deg Mona, det et ikke lett hverken å skjønne dette eller å få det til i praksis. Jeg laget slik hjemmelaget opplegg og var kjempe bra stolt av meg selv da det begynnte å boble og jeg drømte bare mer og mer om hvor fine plantene mine skulle bli. Verdiene i vannet var bra. Men etter noen timer og rett før sengetid på en trøtt husmor, begynnte min eneste guppy jente å vingle, så rett pjusk ut, klarte ikke å redde henne. Så et godt råd må være at du bør være obs på evt fisker som er i akvarie med co2, testet vannet etter jeg hadde tatt vekk slangen med co2 og vediene var fortsatt fine.
Tenker ofte det er lettere å kjøpe et slikt sett og en flaske som du tenker på, men å klare å finne denne balansen i vediene er vel det som er selve kluet...... Håper du får det til. Luykke til......
Tenker ofte det er lettere å kjøpe et slikt sett og en flaske som du tenker på, men å klare å finne denne balansen i vediene er vel det som er selve kluet...... Håper du får det til. Luykke til......
Postet 14.08.06 kl 21:49
Lars SolemJeg bare måtte: Farris med limesmak: pH 5,0, kH 13 I følge CO2 tabellen betyr dette sinnsykt mye CO2, skalaen var ikke i nærheten av å dekke dette (i det JBL settet jeg har) Jeg har latt litt av farrisen stå igjen i et glass og skal teste det på nytt etter et par dager for å se hvordn verdiene er når kullsyra har forsvunnet/minket. Og, det må jo selvfølgelig prøves ut med planter....:-)
Hvordan gikk dette? Har du prøvd det i karet.
Postet 28.08.06 kl 15:47
Setter liv i en gammel tråd igjen, skal si det var fint å lese gode råd som dette om igjen, og de blir nok mer lest også, så jeg får med meg alle detaljer og ikke minst, får det inn i hodet.....
Som nevnt i en annen tråd vil jeg nå virkelig gå til angrep på 325 literen min, og innvestere i det som trengs for å nok en gang prøve å få til dette med plantekar.
Så nå skal jeg sette meg godt inn i dette. Regner med at det blir litt jobb til å begynne med, men håper resultatet kan avløse slitet.....
Som nevnt i en annen tråd vil jeg nå virkelig gå til angrep på 325 literen min, og innvestere i det som trengs for å nok en gang prøve å få til dette med plantekar.
Så nå skal jeg sette meg godt inn i dette. Regner med at det blir litt jobb til å begynne med, men håper resultatet kan avløse slitet.....
Postet 09.09.08 kl 13:40
Postet 26.11.08 kl 15:28
Postet 26.11.08 kl 22:21
Postet 23.06.09 kl 12:53
Hva med Carbo CO2 Plus
Er dette å anbefale?
Er dette å anbefale?
Postet 09.07.09 kl 18:08
Endret: 09.07.09 kl 18:17
OsagmoenHva med [URLBLOCK1] Er dette å anbefale?
Nei
Mye vedlikehold, høy driftskostnad, upålitelig. Den spiser dessuten hardhet, noe som passer dårlig i et land som generelt har veldig bløtt vann.
Dersom du synes en bio-løsning er for mye arbeid er det egentlig bare èn vei å gå - gassbeholder. Ta det fra en som har lært det på den harde, for ikke å si kostbare, måten.
Postet 09.07.09 kl 18:21
Endret: 09.07.09 kl 18:28
Postet 19.07.09 kl 14:45
dev[QUOTE=Osagmoen]Hva med [URLBLOCK1] Er dette å anbefale?
Nei
Mye vedlikehold, høy driftskostnad, upålitelig. Den spiser dessuten hardhet, noe som passer dårlig i et land som generelt har veldig bløtt vann.
Dersom du synes en bio-løsning er for mye arbeid er det egentlig bare èn vei å gå - gassbeholder. Ta det fra en som har lært det på den harde, for ikke å si kostbare, måten.
Hva da med denne?
http://www.aquadigital.net/co2apparat.html
Fra: http://www.aquadigital.net/ ..
Postet 19.07.09 kl 14:47
Postet 20.07.09 kl 19:17
Endret: 20.07.09 kl 19:18
Trenger ikke planter co2 alikevel nå da?
Trodde jeg hadde begynt å forstå rollen til Co2 i forhold til planter. Kjøpte tilogmed noen Co2 tabletter til nanokaret jeg nettopp har starta selv om jeg var skeptisk til co2 i tablett-form.
Sjekka nettbutikken til akvariekjellern for å se hvilke planter de har, og der hevder de at plantene som de selger der ikke skal ha co2? Eller?
http://www.mamut.net/akvariekjellern/shop/
(under planter så står det på samtlige planter "Co2: Nei", meningen med det kan jo være diffus men får meg ihvertfall til å lure.)
Sjekka nettbutikken til akvariekjellern for å se hvilke planter de har, og der hevder de at plantene som de selger der ikke skal ha co2? Eller?
http://www.mamut.net/akvariekjellern/shop/
(under planter så står det på samtlige planter "Co2: Nei", meningen med det kan jo være diffus men får meg ihvertfall til å lure.)
Postet 06.03.11 kl 19:03
TenyrafarTrodde jeg hadde begynt å forstå rollen til Co2 i forhold til planter. Kjøpte tilogmed noen Co2 tabletter til nanokaret jeg nettopp har starta selv om jeg var skeptisk til co2 i tablett-form. Sjekka nettbutikken til akvariekjellern for å se hvilke planter de har, og der hevder de at plantene som de selger der ikke skal ha co2? Eller? http://www.mamut.net/akvariekjellern/shop/ (under planter så står det på samtlige planter "Co2: Nei", meningen med det kan jo være diffus men får meg ihvertfall til å lure.)
er vel det at den ikke "trenger" co2 for å trives..
Alle grønne planter trenger det jo, ... Men ikke alle trenger at det speielt tilføres ekstra.
Postet 07.03.11 kl 00:20
Postet 07.03.11 kl 15:30