Fikse fiskebilde....anyone? (side 2)

Da er jeg på vei til adobes nettsider for nedlasting og kjøp av elements. Skal bli spennende!
Eller last ned gimp som er gratis og har akkurat det samme som dyre store photoshop =)

Terje Andersen
Kjedet meg litt og tenkte jeg skulle prøve å leke litt med dette bildet. Takker for lånet...

Noen mulighet for litt hjelp?
Har Adobe photoshop,men man må jo nesten gå på skole for å lære å bruke prgrammet

Kan du kort fortalt fortelle litt om hva du gjør?
Kanskje mye å forlange,men uten spørsmål,intet svar :9
He, he, har akkurat innstallert programmet og kunne godt tenkt meg noen raske tips jeg og. Til nå har jeg kun prestert å legge på et tykt lag med heldekkende farge på et portrett... ser ikke akkurat naturlig ut. Må nok bruke noen timer på dette ja, men gøy skal det bli.
Jeg bruker ofte: enchange - adjust brightness/contrast. (kan prøve med enchange - auto levels, men det kan gi fisker i rare farger Funker ok på "vanlige bilder")

Vil du framheve selve fisken el, velger du lasso tool, og tegner rundt motivet. For å forhindre skarpe kanter, høyreklikker du inni bildet og velger feather 10-20. Nå kan du legge på ekstra kontrast på fisken, gjøre den lysere, sort/hvit osv, osv.

Ønsker du å gjøre bakgrunnen mørkere eller noe, høyreklikker du igjen og velger select inverse. Da behandler du hele bildet UNTATT det du har ringet inn.

Lykke til. Mulighetene er uendelige. Her kan man leke mye
Takker for lyn-innføring.
Eh... hvor trykker man for å forhåndsvise bildet? Klarer ikke å få sett hvordan det ser ut før jeg har lagret det på disken, men det går vel ann å se hvordan det tar seg ut mens man jobber også, sånn i forhold til hvordan det var før man begynte?
OK da lærte jeg noe nytt

Men på det bildet Mona har lagt ut og som et par stk. har redigert,så har jo fisken og har blitt finere (skjellene mer markerte) .Ikke at du hadde tatt et dårlig bilde da Mona
Men hvordan får man det til?

Har jo sett at dette blir gjort i mange fotokonkurranser,men trodde da at det var kamaraet deres som var så utrolig bra
Sølvi Gullaksen
Men hvordan får man det til?

Dette kan gjøres slik:
Under komandoen "Filter" finner du "Sharpen". Der velger du "Unsharp mask".
Her stilles "Amount" et sted mellom 80 - 120%. Detaljene vil da bli mere fremtredende, og bildet virker skarpere.
Ai,ai,masse å prøve ut altså.
Tusen takk for all info,ser frem til å få tid til noen timer med prøving og feiling
Viktigste og enkleste er brightness og contrast som er nevnt og levels. Med levels stiller du lysmengde for mørke, mellom og lyse partier.

Og for å fremheve fisken er det beste å lage et eget lag (layer) til den, så kan du etterpå gjøre bakgrunnen distansert. Alt dette går i de fleste programmer sånn sett, men det finnes nok av hjelp til å lære hvordan du gjør selve funksjonene.
Sølvi Gullaksen
OK da lærte jeg noe nytt :) Men på det bildet Mona har lagt ut og som et par stk. har redigert,så har jo fisken og har blitt finere (skjellene mer markerte) .Ikke at du hadde tatt et dårlig bilde da Mona :) Men hvordan får man det til? Har jo sett at dette blir gjort i mange fotokonkurranser,men trodde da at det var kamaraet deres som var så utrolig bra :)

Lek deg med levels. Det er primært denne jeg har brukt.

Image / adjustments / Levels...

Eller mer anbefalt fra min side :

Layer / New adjustments layer / Levels...
Oj, dette med layers var kjempe info for meg! Takker for det. Dessuten har jeg funnet "spot helaing" så nå forsvinner riper i glasset og dråpe merker som dugg for solen! Det jeg nå trenger hjelp til er; hvordan fikk/får dere bakgrunnen helt sort og fisken så klar? Jeg har forsøkt "magic wand tool" men da deler jeg opp alt i små sekvenser, og klarer ikke få ut bare fisken...
Du kan bruke lassoen, kombinert med å holde inne "shift" for å legge til mer område, eller "alt "for å fjerne område. Det er egentlig en veldig god måte å gjøre dette på, men det er litt vanskelig å forklare. Kunne vurdert å lage en artikkel heller. Fordel å få fisken til sitt eget layer, men ikke "klippe" den vekk fra bakgrunnen, bare lage en duplikat, slik at det fiskebildet du redigerer flyter oppå originalbildet, så kan du lage bakgrunnen uskarp eller mørk etterpå.
Da prøver jeg på det :0)
Ja, lag en artikkel!!! *smiler*
Hvis du kikker i den andre nyeste tråden her inne, så viser han en god måte på å gjøre det i Photoshop, funker ikke i Elements såvidt jeg vet. Men du kan alternativt prøve deg på Fireworks fra Adobe, samme prinsippene, det ligger en veiledning til samme oppgave i den tråden Men det går selvsagt uten også.
Skal forsøke meg nå. Fy søren, dette er jammen like vanskelig som det er gøy.
Nå som det er flere her som driver med å lære seg å redigere bilder
er det noen som kan hjelpe meg med å redigere dette bilde?
Har desverre ikke noe redigerings program for bilder
kan jeg få lov å prøve? Selvfølgelig bare for gøy, for jeg har jo bare hatt dette programmet i en halv dag...
Et lite forsøk bare....var litt for lite/uklart bildet for å få et kjemperesultat....
Eh... her er mitt bidrag. Prøver hvertfall ;0)
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap