"Eikeløv, hva skal du med det da?" (side 2)

Inaktiv bruker
Eikeblader innførte jeg til mine akvarier i 2003 etter en diskusjon med en meget dyktig akvarist, som vel også er planteforsker; Hans Martin Hanslin.

I forbindelse med mitt Betta prosjekt var jeg blitt anbefalt av diverse thailandske oppdrettere å bruke masse Cattapa blader som skulle ha en meget god effekt på vannet, samt eliminering av bakterier i opprettskaret. Dessuten var det et glimrende lekssubstrat for bettaer. For de som er interessert kan lese om Cattapa blader her:



Jeg bruker den dag i dag cattapa blader når jeg skal klekke Killi egg, jeg legger simpelten eggene oppå bladet med 1 cm vann over.

Hans Martin mente at man ville få antakeligvis den samme effekt med eikeblader, bøk og orekongler, se denne link side 3:



Hvor mye effekt eikeblader og cattapblader har vet jeg ikke, da jeg aldri har "forsket" på det, så her bruker jeg kun andres meninger som har en viss betydning for meg. Jeg har ikke funnet noen artikler på internett relatert til forskning på eikeblader, ei heller hva de inneholder. Imidlertid er konsistensen på eikebladene nesten identisk med Cattapa blader uten at det kan brukes som en bekreftelse

Man ser vel også at eikeekstrakt blir nå solgt i div. forretninger.

Vedr. bruk av andre typer blader, ja det burde ikke være noe i veien for sålenge de er tørket som eikebladene er.

som andre har skrevet så er ikke bekker og elver i Afrika og andre kontinenter selektive på hva de tar i mot.

Forurensingen vil jeg vel også tro er minimal, jeg tror vel at jeg skulle driste meg til å drikke 3-4 dagrs gammelt vann som har inneholdt bjørkeblader, men jeg ville ikke gjort det samme dersom det hadde lagt en fisk i.

Utover dette har jeg ikke noe mere å tilføye, kanskje vi har noen planteforskere her på forumet?


Svein
Lars Solem
[QUOTE=mona o]Eller man kan håpe og se om det evt kommer noe annet svar fra veteraner som har prøvd det meste.


Det var det jeg håpet på, siden jeg ikke vet om noen eiketrær i min umiddelbare nærhet..

Om du har mulighet til en biltur, anbefaler jeg at du tar en tur til området rundt Tomb Kirke (Kjør mot Saltnes, og videre inn i Råde Kommune) Der er det masse eiketrær
Lina Beate raknes
Bøke og eikeløv går mer sakte i oppløsning. Det er plusset med de. Ellers så er det sikkert mange sorter vissent løv en kan bruke, så lenge det ikke er giftig. Men da må en regne med at det smuler seg opp etter noen få dager. Det blir uansett litt grums av løv. Bøk og eik kan holde seg i måneder, alt etter om du har nappet visne blader fra treet eller bakken. Det virker som løv er ganske næringsfattig, og ikke tuller for mye med vannverdiene dine, bortsett fra ph-senkning, kanskje. Løv som råtner fort vil sikkert ha mer å si på vannet enn det som løser seg opp sakte. Jeg er fan av å prøve ut ting!


Veit du om noen fine områder å sanke eikeløv i her i Moldetraktene da? *nyinnflytta og desorientert*
Svein A. :-) Ang.Cattapa løvblad (sea almond)
Hei Svein

Jeg tittet raskt på linken din, og oppdaget at dette Cattapa bladet er det jeg har sett som "Sea almond". Jeg kjøpte noen av disse for lenge siden, men glemte så hva de egentlig var godt for og gadd ikke lete mer.

Siden du bruker dette løvet aktivt, så regner jeg med god klekkeprosent og lite svinn til sopp og mugg
Kanskje jeg skulle finne frem posen med dette "sjø mandel" løvet. Endelig kommer det til nytte til noe likevel!

Det burde jo gi like bra resultat på Corydoras egg?
Men eggene må ikke være i kontakt med bladet ? (Siden du la dem oppå selve bladet) Holder det at blad og egg er i samme, lille klekketanken?

Jeg ble veldig interessert egentlig, ang. det du skriver om at det kan hjelpe mot bakterier i oppdrettskaret også. Kan du skrive litt mer om det? Bakterier er yngelens verste fiende og vanskelig å kjempe mot noe man ikke ser. Det er nok mange som er interessert om du kunne skrive litt mer om dine erfaringer med bruken av det løvet mot akkurat det (mange som brått har mistet hele yngelkull av uforklarlige, sannsynligvis bakterielle årsaker...!)

Veldig takknemlig om du ville være snill og skrive litt mer, Svein
Jeg ble veldig interessert.


Svein A
I forbindelse med mitt Betta prosjekt var jeg blitt anbefalt av diverse thailandske oppdrettere å bruke masse Cattapa blader som skulle ha en meget god effekt på vannet, samt eliminering av bakterier i opprettskaret. Dessuten var det et glimrende lekssubstrat for bettaer. For de som er interessert kan lese om Cattapa blader her: [URLBLOCK1] Jeg bruker den dag i dag cattapa blader når jeg skal klekke Killi egg, jeg legger simpelten eggene oppå bladet med 1 cm vann over.
Svein A
........Vedr. bruk av andre typer blader, ja det burde ikke være noe i veien for sålenge de er tørket som eikebladene er.

Da jeg var i Amazonas sist høst, fanget vi masse fisk i biotopen i Rio Nanay det er bilder fra her. Det er jo tydelig ingen grenser for hvor mye eller hva slags blader som havner i elva. Masse småfisk (bl.a. ungfisk av Apistogramma bitaeniata, A. agassizii, A. sp. Winkelfleck, A. eremnopyge, tetraarter og killi) befant seg innimellom bladene i det grunne vannet på elvebredden.

Da vi pakket fisken der i plastposer, tok jeg med litt av løvet i en av posene. Mens vi så på fisken inne i posen, begynte fisken å endre farge, finnene så rett og slett ut til å begynne å å etse i stykker fra kantene, og en del fisk begynte å legge seg over på siden. Det er ikke ofte jeg har gjort et vannbytte så raskt ! Da løvet var ute og vannet erstattet med nytt, fra samme sted, kom fisken seg igjen. Flere av disse svømmer nå i mine kar, og finnene vokste fort ut igjen.

Det må ha vært en særdeles sterk gift i akkurat et eller flere av de bladene som fulgte med i posen. I elva blir jo eventuell gift i noen av bladene tynnet ut til mikroskopiske konsetrasjoner, og har nok ingen eller liten effekt.
Jeg vil i hvertfall være forsiktig med å prøve andre blader enn eikeblader og bøkeblader som jeg bruker mengder av nå, i kar med fisk i, før jeg har sett en analyse av hva de forskjellige blader avgir av stoffer i vann (eller noen andre tar sjansen og rapporter eventuell effekt).

Jeg mottar av og til fisk som tydelig ikke er friske. I fjor fant jeg en Apistogramma-art, som jeg lenge hadde ønsket meg, i en forretning. Forretningen ville i utgangspunktet ikke selge dem siden fisken åpenbart ikke var frisk. De hadde prøvd alt de hadde av tilgjengelig medisiner på dem, uten god effekt.
Jeg kjøpte fiskene på egen risiko, og satt de i et veldig lite kar der det nesten var mer eik- og bokeløv enn vann; blader fra topp til bunn. Vannet var torvfiltrert, bløtt og ganske surt. Av 6 små apistogramma døde den aller sykeste ganske fort, mens de andre 5 kom seg helt fint.
Denne erfaringen stemte godt med effekter jeg mener å ha sett tidligere; at visse typer sykdommer trives dårlig i lag med slikt løv/vann.

Jeg påstår ikke her at disse bladene har kurativ effekt på noe som helst, men min erfaring gjør at jeg ofte behandler fisk som ikke ser bra ut, på denne måten.
Andre steder har jeg lest at det er mindre bakterier i bløtt, surt vann enn i nøytralt, moderat hardt. Det kan jo godt være at dette representerer hele forskjellen.
Innteresang lesning Tom, litt å legge bak øret her.
kan sende over det hele landet visst...
kan sende over det hele landet visst noen er interressert i det! kan sanka i poser eller noe, for dem som ikke har eik.

gjør det med glede
Liz H
[QUOTE=Lina Beate raknes]Bøke og eikeløv går mer sakte i oppløsning. Det er plusset med de. Ellers så er det sikkert mange sorter vissent løv en kan bruke, så lenge det ikke er giftig. Men da må en regne med at det smuler seg opp etter noen få dager. Det blir uansett litt grums av løv. Bøk og eik kan holde seg i måneder, alt etter om du har nappet visne blader fra treet eller bakken. Det virker som løv er ganske næringsfattig, og ikke tuller for mye med vannverdiene dine, bortsett fra ph-senkning, kanskje. Løv som råtner fort vil sikkert ha mer å si på vannet enn det som løser seg opp sakte. Jeg er fan av å prøve ut ting!


Veit du om noen fine områder å sanke eikeløv i her i Moldetraktene da? *nyinnflytta og desorientert*



Vi har eiketre i hagen, så da plukker vi rett fra treet hele høsten og hele vinteren. Eika vår mister ikke bladene før våren. Ellers er nok bøkeblader lettere å få tak i heromkring, i parker og i skogen. På otrøya der jeg bor er det litt bøkeskog. Og bøk funker minst like bra! Du må sikkert bare leite. Bøk e veldig vanlig i hage, så kanskje en nabo har?
Jeg har undersøkt litt på nettet, og det som er så spesielt med eik er bl.a. den lange holdbarheten trevirket har - for eksempel i kontakt med fuktig jord. Det inneholder også mye garvesyre, har jeg snappet opp.

Det er jo naturlig å anta at siden veden og barken er så full av den viktige garvesyren og er så holdbart, så har løvet også noe av disse egenskapene.
Kanskje det er nettopp det som gjør dem så holdbare under vann i akvarium? Høyt innhold av garvesyre gjør at bakterier har vanskeligere for og bruker lenger tid på å få nedbrutt treet og løvet.

Les for eksempel her

Litt om eik



Alexander Severinsen
kan sende over det hele landet visst noen er interressert i det! kan sanka i poser eller noe, for dem som ikke har eik. gjør det med glede

Blir jo litt kjøp og salg dette, men shit au

Tar gjerne imot masse eikeblader, om du gidder å plukke
Trenger ikke koste så mye.
Frank; det trenger ikke koste så mye, ikke noe mer en det det koster for post forsendelse, så langt ikke hele akvaforum ønsker å få tilsendt

Ingen blader er blitt brune eller nedfall enda, men det kommer iløpet av høsten. Går kanskje ann å sage av ei grein eller rett å slett bare sanke blader nå? De burde jo bli fort brune da kanskje?

Bare å holde kontakten på det. Det er flere som har tatt kontakt pr mail, så det er bare hyggelig det.

Tror jeg må sende dem i norges pakker eller noe i den duren, sånn at ikke de knekker og blir skadet. Det er vell best om de er store, fine og hele!!

En annen ting jeg lurte på til deg som er moderator; må bildene legges inn i fiske basen i et spesiellt fil format(jpg)? Har ikke fått gjort om bildene jeg har tatt av fiskene mine enda, de er rå filer nå og jeg er ikke helt inne i Photoshop.
Alexander Severinsen
Frank; det trenger ikke koste så mye, ikke noe mer en det det koster for post forsendelse, så langt ikke hele akvaforum ønsker å få tilsendt;) Ingen blader er blitt brune eller nedfall enda, men det kommer iløpet av høsten. Går kanskje ann å sage av ei grein eller rett å slett bare sanke blader nå? De burde jo bli fort brune da kanskje? Bare å holde kontakten på det. Det er flere som har tatt kontakt pr mail, så det er bare hyggelig det. Tror jeg må sende dem i norges pakker eller noe i den duren, sånn at ikke de knekker og blir skadet. Det er vell best om de er store, fine og hele!!

Sender deg en mail om dette

Når det gjelder sankingen av blader, bør bladene ha fått bli brune på treet. Vil tro at det meste av slik løv, vil ramle av greina om du forsøker deg med en sag da


Alexander Severinsen
En annen ting jeg lurte på til deg som er moderator; må bildene legges inn i fiske basen i et spesiellt fil format(jpg)? Har ikke fått gjort om bildene jeg har tatt av fiskene mine enda, de er rå filer nå og jeg er ikke helt inne i Photoshop.

Her er en glimrende artikkel, som forteller litt om bilderedigering, og hvilke begrensninger det er å bildene vi tar imot
Stemmer at bildene må være i .jpg-format. Å endre formatet er meget enkelt, er jo bare å "lagre-som" og ett annet filformat.
Kjemfefint tiltak Alexander Severinsen! Tror nok mange vil sette pris på denne muligheten
i denne tråden var jeg vist populær.. eika her og eika der

måtte bare

kan ikke noe om effekten på eikeblader men det er fiiint.. bruker eikeløv ganske mye selv og i morra så setter jeg opp 5-6killikar i butikken med eikeløv i..

lenge leve eika som gir fin dekorasjon til akvariene våre
jeg sliter med kongotetra oppdrettet mitt, hvær gang jeg har dem i lek er bunnen hvit av egg og ikke en eneste yngel.
jeg har prøvd alle mulige måter, men nå fikk jeg en ide om å bruke eikeløv på bunnen i lekskarret
får vente til høsten, håper dette slår bra ut
Eikeløv og ph
Hei tror dere at eikeløvet kan senke ph og hjelpe meg å holde den på 7?

Mitt problem er at jeg har brønnvann,hjelber ikke å sette barkeekstrakt i karet,det stiger likevel raskt.
Dette selv om jeg har 2-3 kh etter behandling.

Kh på 4 i utbyttevannet
ph 7 over natta 7,5
gh4
Du skal ha ganske store mengder eikeløv for at det skal ha noen særlig effekt. Jeg har ikke merket stort i de karene der jeg bare har lagt et tynt, spredt lag. Det må dynges på en del for at det skal ha direkte ph-senkende virkning, synes jeg.

Men det kommer selvsagt an på mengden vann også. Et lite kar vil jo merke mer til det enn et stort. I en 128 liter eller 98 liter merker jeg ikke særlig til det.
Eikeløv og ph
Hva er vitsen med løv da?
I denne tråden var jo det tenkt ph senkende...

Ja ja ,får prøve o2 flaske og se..
Torv,=jord,mettet.
Da blir jo ikke karet særlig klart,eller hur?
legger man dette rett i karet eller i filteret?
Kan tenke meg at det tetter filteret temelig raskt da
Eneste måten å få ned Ph-en din på, No Clue, er enten ved å opprettholde den mengden Co2 det er i vannet ved tapping, eller ved å redusere Kh ennå mer.
Siden hele greia med Ph, Kh og Co2 henger tettere sammen enn "trygd=lite penger", er det lite å gjøre med Ph uten å korrigere de andre parametrene tilstrekkelig
No clue
Hva er vitsen med løv da? I denne tråden var jo det tenkt ph senkende...


Jeg vet ikke helt hva du hadde tenkt deg.... At 5 løv i en 200-liters tank skulle gjøre susen?
Det gir jo ingen virkning. Det jeg sier er at du må ha oppi en god del eikeløv for at det skal greie å senke kanskje opptil flere hundre liter vann. Er det så vanskelig å forstå da?

Hvor stort kar har du egentlig?
Det er jo ikke noe i veien for å prøve. Prøv deg frem med litt og litt løv, og sjekk hva som skjer etter et par dager ved å måle ph.
En viss virkning har det i akvarium, det er klart, men du må se på mengden løv opp mot mengden vann.

Når jeg tar 3-4 svære never med løv i en ti-liters bøtte som er trekvart full med vann, og lar det ligge der et par dager, så er vannet skikkelig surt etter et par dager. På så små vannmengder har det skikkelig effekt. I et helt kar som rommer mange ganger så mye vann, må man øke mengden tilsvarende.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap