Hvorfor øker pH i yngelkar med artemia-fôring? (side 2)
Postet 24.08.06 kl 16:25
mona oPlast-tankene det er snakk om rommer ca 8 liter, så det er vel 6-7 liter vann i dem. Ingen innredning forøvrig.
Bare ett lite sidesprang om det er greit, du får si fyy om du ikke godtar det. Hvilke plast-tanker er dette? Og bruker du de til andre yngel enn CorydorasYngel? Bare tanken og vann? Ingen varme? Lys kanskje?
Postet 24.08.06 kl 20:09
eialusaHvilke plast-tanker er dette? Og bruker du de til andre yngel enn CorydorasYngel? Bare tanken og vann? Ingen varme? Lys kanskje?
Jeg kjøpte de første plast-tankene hos AquaKarolin,
og så noen flere i samme stil hos Webzoo.
De fra Karolin var fargeløs og gjennomsiktig hardplast, men de fra Webzoo har et lett brunskjær-farge i plasten. Like greie likevel, men kan kanskje være greit å vite. Jeg foretrekker dem fargeløse, men de gjør samme nytten uansett så klart
I tillegg har jeg en annen type i fargeløs hardplast, som jeg slang på en ordre fra en engelsk nettbutikk. De er lengre i fasongen enn disse norske, og egentlig bedre sånn sett, men frakten ble så uhyggelig dyr pga eskens volum at det gjør jeg ikke igjen (plasttankene veier jo ingenting, men tullingene hadde jo ikke stablet plast-karene oppi hverandre, så pakken ble enorm!).
Har hittil bare brukt disse til Corydoras egg og yngel, da ciklidene mine tar seg av egg og yngel selv
Jeg har ikke varme i karet, kun lys i blant. Corydoras yngel er ikke glade i sterkt lys, så jeg prøver å begrense det så de ikke skal ligge med konstant stress-følelse. Stress dreper flere fisk enn noe annet!
Plasttankene har romtemperatur, fra 23 til 26 C, avhengig av hvor mange akvarier som har lys på i samme rom (det er et lite rom, så det blir fort varmt der inne).
Postet 24.08.06 kl 21:09
Endret: 24.08.06 kl 21:16
Hei Mona!
Du husker vel ikke at jeg hadde samme problemet som deg da jeg hadde yngelen i plastbokser...?
Men pH'n min var skyhøy omtrent hele tiden, prøvde da heller å holde pHn stabil, og det gikk greitt med yngelen da.
Jeg var nesten sikker på at det var luftesteinen som luftet ut CO2'n, men begynner nå å lure på hva det egentlig var, i og med at de sier her at det er et mesterstykke å få pH'n oppi 8 med det.
Jeg brukte avskallet artemia, så salt kunne det heller ikke være.... med mindre det er salt i den da...
Håper du finner ut hva det kan ære, godt å vite for andre som driver oppdrett i plasttanker også...
Du husker vel ikke at jeg hadde samme problemet som deg da jeg hadde yngelen i plastbokser...?
Men pH'n min var skyhøy omtrent hele tiden, prøvde da heller å holde pHn stabil, og det gikk greitt med yngelen da.
Jeg var nesten sikker på at det var luftesteinen som luftet ut CO2'n, men begynner nå å lure på hva det egentlig var, i og med at de sier her at det er et mesterstykke å få pH'n oppi 8 med det.
Jeg brukte avskallet artemia, så salt kunne det heller ikke være.... med mindre det er salt i den da...
Håper du finner ut hva det kan ære, godt å vite for andre som driver oppdrett i plasttanker også...
Postet 25.08.06 kl 03:13
Du også, May?? Hmm, dette begynner jo å bli et mønster..!
Jeg tror jeg må ut og kjøpe meg en 19 liter eller 12 liter i glass....bare for å teste. Holder ph'en seg nede da, er jo saken klar. Da er det noe muffens i disse plasttankene som gjør det.
Jeg skal se om jeg får dratt og kjøpt noe i morgen den dag!
Jeg tror jeg må ut og kjøpe meg en 19 liter eller 12 liter i glass....bare for å teste. Holder ph'en seg nede da, er jo saken klar. Da er det noe muffens i disse plasttankene som gjør det.
Jeg skal se om jeg får dratt og kjøpt noe i morgen den dag!
Postet 25.08.06 kl 04:25
Endret: 25.08.06 kl 04:25
Kanskje jeg har funnet årsaken Fyllstoffene i plast er nemlig blandt annet Kalk og Dolomitt.
Litt om plast Hvis pH økning ikke skjer i glass kan dette være årsaken. Vann har nemlig den egenskapen at den trekker ut de stoffer den vil ha, for liksom komme i likevekt.
Vi sier at vannet er nøytralt når pH er på 7. Men vannets likevekt er pH 8,5 Det vil si at det vil bestrebe seg på og komme opp til dette nivå, ved å stjele det det mangler fra sine omgivelser.
Vannverkene tilsetter kalk (brent kalk eller marmor) for å begrense tæringen innvendig i duktile støpejerns rør (da disse inneholder en sementkappe). De prøver og gi ut fra vannverk vann på ph 8.5 dette er ideelt for rørnettet. Ikke ideelt for oss akvarister da
Hvis vannverkene sender surt vann på pH 6 inn i et langt rørstrekk med duktilt støpejern, stjeler vannet kalk fra rørkappen slik at pH i enden kan risikere og bli over 11. Dette er da et spesielt problem i nye rør.
Litt på siden dette men samme kan skje i plastkar.
Litt om plast Hvis pH økning ikke skjer i glass kan dette være årsaken. Vann har nemlig den egenskapen at den trekker ut de stoffer den vil ha, for liksom komme i likevekt.
Vi sier at vannet er nøytralt når pH er på 7. Men vannets likevekt er pH 8,5 Det vil si at det vil bestrebe seg på og komme opp til dette nivå, ved å stjele det det mangler fra sine omgivelser.
Vannverkene tilsetter kalk (brent kalk eller marmor) for å begrense tæringen innvendig i duktile støpejerns rør (da disse inneholder en sementkappe). De prøver og gi ut fra vannverk vann på ph 8.5 dette er ideelt for rørnettet. Ikke ideelt for oss akvarister da
Hvis vannverkene sender surt vann på pH 6 inn i et langt rørstrekk med duktilt støpejern, stjeler vannet kalk fra rørkappen slik at pH i enden kan risikere og bli over 11. Dette er da et spesielt problem i nye rør.
Litt på siden dette men samme kan skje i plastkar.
Postet 25.08.06 kl 08:35
Svein A. (han med killi og betta) mente årsaken kunne være Co2 i vannet. Selv om jeg lar det stå i bøtter før bruk (et døgn eller mer) så burde jeg lufte det med brusestein og luftpumpe.
Siden ph stiger i karet der jeg har brusestein (i forhold til hva den var i stillestående vann i bøtte), kan det være noe i det. Jeg holder på å sjekke det ut. Har to bøtter på gang nå, som har stått med luftestein i hele natten.
Siden det styrtregner ute nå har jeg ikke lyst å dra helt inn til Oslo for å få tak i et slikt lite glasskar i dag... Det regner så hardt at regnet spretter opp til knehøyde igjen når det har truffet bakken...klissklass.
Siden ph stiger i karet der jeg har brusestein (i forhold til hva den var i stillestående vann i bøtte), kan det være noe i det. Jeg holder på å sjekke det ut. Har to bøtter på gang nå, som har stått med luftestein i hele natten.
Siden det styrtregner ute nå har jeg ikke lyst å dra helt inn til Oslo for å få tak i et slikt lite glasskar i dag... Det regner så hardt at regnet spretter opp til knehøyde igjen når det har truffet bakken...klissklass.
Postet 25.08.06 kl 13:05
mona oSvein A. (han med killi og betta) mente årsaken kunne være Co2 i vannet. Det regner så hardt at regnet spretter opp til knehøyde igjen når det har truffet bakken...klissklass.
Vell...vannverkene som tilsetter marmor må også tilsette Co2, for å få utfelling av kalken i marmoren. Så det er ikke en umulighet det. Hør med ditt vannverk hva de bruker. Noen tillsetter også lut, for å høyne pH.
Her i Haugesund skinner solen og svetten renner...er på husveggen og maler. ...MALE er det verste jeg vet...
Postet 25.08.06 kl 13:13
Postet 25.08.06 kl 15:52
Viggo Gausvik[QUOTE=mona o]Svein A. (han med killi og betta) mente årsaken kunne være Co2 i vannet. Det regner så hardt at regnet spretter opp til knehøyde igjen når det har truffet bakken...klissklass.
Vell...vannverkene som tilsetter marmor må også tilsette Co2, for å få utfelling av kalken i marmoren. Så det er ikke en umulighet det. Hør med ditt vannverk hva de bruker. Noen tillsetter også lut, for å høyne pH.
Her i Haugesund skinner solen og svetten renner...er på husveggen og maler. ...MALE er det verste jeg vet...
Hmm, er nok en del i det du sier her Viggo.
Hos meg renses vannet via marmorfiltre, og det tilsettes ganske stor mengde Co2 til vannet for å stabilisere Ph.
Imidlertid er det vanskelig å måle Kh med f.eks Tetra sin test. Testen viser Kh på 1-2, mens det reelt sett er en del høyere verdi.
Grunnen er rett å slett at Tetra sin Kh-test ikke måler kalsiumkarbonater(marmor er kalsiumkarbonat) i vannet.
Er ikke lenge siden at jeg greide å forstå sammenhengen med at vannet har Ph på ca 8, Kh på 1-2 (denne er nok 7-8 reelt sett), og jeg vil tippe at Co2 ligger på omlag 50ppm i krana....
Det er altså Kh-testen som lyger så det holder.
Postet 25.08.06 kl 18:32
Postet 25.08.06 kl 18:56
Sjekket en ny bøtte kranvann som har stått med luftestein i ett døgn nå. Og jeg må si jeg ble en smule sjokket... luftingen har fått ph til å stige radikalt!
Ikke rart jeg har fått forvirrende resultater på ph i yngelkaret, når jeg har brukt vann fra uluftede bøtter med stillestående vann, (som så får lufting i karet med yngelen i og da stiger ph)!
Testet en bøtte nå, og den har en ph på hele 8.2 !
Dette er altså realiteten på kranvannet her jeg bor, når det har fått stå og lufte seg en stund. Den reelle ph-verdien er enda høyere enn jeg trodde.
Konklusjonen blir derfor:
heretter luftes alle vannbøtter skikkelig før bruk, og ph-senkende middel has oppi først rett før det skal brukes. Da får jeg mest mulig riktig resultat.
Nå har jeg hatt oppi litt eikebark-ekstrakt i bøtta med ph 8.2 og satt nedi luftesteinen igjen for å blande litt en stund. Så skal jeg teste på ny.
Jeg gjorde en annen test i går kveld, som ga meg litt bakoversveis.
Jeg skiftet en bøtte vann i Panduro-karet, og da tok jeg vann rett fra vannkrana og tømte oppi karet. Hadde tilsatt ph-senkende middel i vanlig dose.
Da jeg testet vannet i karet ca 20 minutter etterpå, hadde ph sunket til 4.9! Ikke at det er så skrekkelig, disse panduroene trives veldig med det. Men dagen etter, når vannet hadde blitt luftet skikkelig av filteret i karet, var ph'en oppe i 6.4....Det var jo en enorm forskjell!!
Lufting og ikke-lufting gir litt av en forskjell!
Ikke rart jeg har fått forvirrende resultater på ph i yngelkaret, når jeg har brukt vann fra uluftede bøtter med stillestående vann, (som så får lufting i karet med yngelen i og da stiger ph)!
Testet en bøtte nå, og den har en ph på hele 8.2 !
Dette er altså realiteten på kranvannet her jeg bor, når det har fått stå og lufte seg en stund. Den reelle ph-verdien er enda høyere enn jeg trodde.
Konklusjonen blir derfor:
heretter luftes alle vannbøtter skikkelig før bruk, og ph-senkende middel has oppi først rett før det skal brukes. Da får jeg mest mulig riktig resultat.
Nå har jeg hatt oppi litt eikebark-ekstrakt i bøtta med ph 8.2 og satt nedi luftesteinen igjen for å blande litt en stund. Så skal jeg teste på ny.
Jeg gjorde en annen test i går kveld, som ga meg litt bakoversveis.
Jeg skiftet en bøtte vann i Panduro-karet, og da tok jeg vann rett fra vannkrana og tømte oppi karet. Hadde tilsatt ph-senkende middel i vanlig dose.
Da jeg testet vannet i karet ca 20 minutter etterpå, hadde ph sunket til 4.9! Ikke at det er så skrekkelig, disse panduroene trives veldig med det. Men dagen etter, når vannet hadde blitt luftet skikkelig av filteret i karet, var ph'en oppe i 6.4....Det var jo en enorm forskjell!!
Lufting og ikke-lufting gir litt av en forskjell!
Postet 26.08.06 kl 02:11
Endret: 26.08.06 kl 02:17
Postet 28.08.06 kl 23:30
Skummelt, ja, det er bare fornavnet. Forvirret til tusen er ihvertfall jeg nå. Har jo oppdaget ting jeg ikke hadde en anelse om. Og NÅ forbauser det meg ikke i det hele tatt at jeg har mistet så mange kull små Coryer tidligere, av "uforståelige" grunner.... De har vel fått den ene ph-karamellen etter den andre!
Noen ganger forbanner jeg hele det lokale vannverket her Hvorfor kan ikke jeg ha "fiskevennlig" vann her jeg bor (south-american that is) ? Tenk å bare kunne tappe rett ut av krana og lufte det litt...! Ingen ph-justeringer eller noe. *sukk*
Lurer på om jeg må rigge meg til et par 50 liters plastdunker når jeg flytter og mixe ferdig vann der, som kan brukes i kar der det finnes yngel eller litt ømtålige fisk.
Men, men, etter å ha testet vann fra flere bøtter, justert, mixet, justert igjen, så kom jeg endelig frem til riktig ph i morges og fikk byttet vann på småtassene.
Og ved gradvis senkning av ph de siste dagene, og litt torv i vannet, er ph nå nede i den mer normale 7.1. Puh!
Så, lufting av alt yngelvann er nå fast rutine her i huset!
Noen ganger forbanner jeg hele det lokale vannverket her Hvorfor kan ikke jeg ha "fiskevennlig" vann her jeg bor (south-american that is) ? Tenk å bare kunne tappe rett ut av krana og lufte det litt...! Ingen ph-justeringer eller noe. *sukk*
Lurer på om jeg må rigge meg til et par 50 liters plastdunker når jeg flytter og mixe ferdig vann der, som kan brukes i kar der det finnes yngel eller litt ømtålige fisk.
Men, men, etter å ha testet vann fra flere bøtter, justert, mixet, justert igjen, så kom jeg endelig frem til riktig ph i morges og fikk byttet vann på småtassene.
Og ved gradvis senkning av ph de siste dagene, og litt torv i vannet, er ph nå nede i den mer normale 7.1. Puh!
Så, lufting av alt yngelvann er nå fast rutine her i huset!
Postet 29.08.06 kl 11:26
Endret: 29.08.06 kl 11:27
Takk for infoen, Frank
Så jeg har sannsynligvis langt bedre kh enn den dumme Tetra kH-testen viser... den viser bare 1 eller 2.
Så den har sannsynligvis løyet hele tiden. Har skjønt at det måtte være noe, for med en sånn kH burde jeg jo ellers opplevd ph-styrt i alle kar hele tiden. Men det gjør jeg ikke.
Det eneste stedet jeg har merket slikt, er i f.eks. yngelkar med hundre små ciklide-yngel som produserer avfall (urinstoffer osv) som forsurer vannet og senker ph, samt i reke-karet mitt. Hos rekene ligger det en diger og svært tjukk javamosedott, som sannsynligvis i bunnen er brun og i ferd med å brytes ned. Det senker også ph. I de andre karene har jeg ikke noen slike problemer, så det er egentlig ganske åpenbart at vannet har mer bufferevne enn dråpetesten prøver å skrøne for meg
Så jeg har sannsynligvis langt bedre kh enn den dumme Tetra kH-testen viser... den viser bare 1 eller 2.
Så den har sannsynligvis løyet hele tiden. Har skjønt at det måtte være noe, for med en sånn kH burde jeg jo ellers opplevd ph-styrt i alle kar hele tiden. Men det gjør jeg ikke.
Det eneste stedet jeg har merket slikt, er i f.eks. yngelkar med hundre små ciklide-yngel som produserer avfall (urinstoffer osv) som forsurer vannet og senker ph, samt i reke-karet mitt. Hos rekene ligger det en diger og svært tjukk javamosedott, som sannsynligvis i bunnen er brun og i ferd med å brytes ned. Det senker også ph. I de andre karene har jeg ikke noen slike problemer, så det er egentlig ganske åpenbart at vannet har mer bufferevne enn dråpetesten prøver å skrøne for meg
Frank AngellImidlertid er det vanskelig å måle Kh med f.eks Tetra sin test. Testen viser Kh på 1-2, mens det reelt sett er en del høyere verdi. Grunnen er rett å slett at Tetra sin Kh-test ikke måler kalsiumkarbonater(marmor er kalsiumkarbonat) i vannet. Er ikke lenge siden at jeg greide å forstå sammenhengen med at vannet har Ph på ca 8, Kh på 1-2 (denne er nok 7-8 reelt sett), og jeg vil tippe at Co2 ligger på omlag 50ppm i krana.... Det er altså Kh-testen som lyger så det holder.
Postet 29.08.06 kl 12:51
Inaktiv bruker
mona oSkummelt, ja, det er bare fornavnet. Forvirret til tusen er ihvertfall jeg nå. Har jo oppdaget ting jeg ikke hadde en anelse om. Og NÅ forbauser det meg ikke i det hele tatt at jeg har mistet så mange kull små Coryer tidligere, av "uforståelige" grunner.... De har vel fått den ene ph-karamellen etter den andre!
Er du sikker på at det ikke er andre grunner til at du har mistet en del kull, enn en liten ph endring, det tåler yngelen .
Det kan jo være fòring relatert til ditt oppsett.
Svein
Postet 29.08.06 kl 12:59
Den skjønte jeg dessverre ikke, Svein.
Fôring relatert til oppsett?
Mener du manglende filtrering?
Jeg kjører samme opplegg og følger rådene jeg fikk av en Corydoras sterbai og diskus-oppdretter. Fôrer kun med artemia de første ukene, vasker tanken og holder den skikkelig ren, bytter masse vann hver dag (han byttet 95% av vannet daglig på sin Corydoras yngel og hadde ingen filtrering de første fire ukene).
Jeg tror jeg er litt for dum til å skjønne kryptiske meldinger, Svein
Fôring relatert til oppsett?
Mener du manglende filtrering?
Jeg kjører samme opplegg og følger rådene jeg fikk av en Corydoras sterbai og diskus-oppdretter. Fôrer kun med artemia de første ukene, vasker tanken og holder den skikkelig ren, bytter masse vann hver dag (han byttet 95% av vannet daglig på sin Corydoras yngel og hadde ingen filtrering de første fire ukene).
Jeg tror jeg er litt for dum til å skjønne kryptiske meldinger, Svein
Postet 29.08.06 kl 13:07
Endret: 29.08.06 kl 13:07
Rådet til Svein A om lufting av vannet med brusestein før bruk ser ut til å være suksess PH holder seg nå stabilt.
pH holder seg slik den skal være, og er den samme etter et døgn som den jeg har tømt oppi. Har sakte med sikkert fått pH ned i mer normale nivåer, har nå kommet til 7.1. (startet med rundt 8...)
Alle ynglene har det bra, ingen frafall etter at jeg fant ut av dette
pH holder seg slik den skal være, og er den samme etter et døgn som den jeg har tømt oppi. Har sakte med sikkert fått pH ned i mer normale nivåer, har nå kommet til 7.1. (startet med rundt 8...)
Alle ynglene har det bra, ingen frafall etter at jeg fant ut av dette
Postet 31.08.06 kl 07:53