- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tanganyika-kar (side 2)
Tanganyika-kar (side 2)
Postet 28.08.06 kl 20:06
Postet 28.08.06 kl 20:14
Ancistrus er veldig greit å ha til å holde algene under kontroll. Med hvit sand får du nok litt alger.
Caudopunktatus er vel en huleleker, det er ihvertfall det jeg har lest meg til.
Ang. sirkulasjon mener jeg at det skal holde med et vanlig filter, at du ikke må sette inn en ekstra pumpe.
Av planter synes jeg vallisneria og anubias holder. Det er ikke naturlig med mye planter i Tanganyikasjøen. Men dette er selvfølgelig smak og behag.
Reflektorer har jeg ingen erfaring med, men disse er vel med på å gi ekstra lys, og det er ikke noe tanganyikaciklidene setter pris på. Den ville jeg tatt ut.
Karet så fint ut det, men jeg savnet en bakgrunn. Ei papp plate i en eller annen farge tar seg bra ut, og er ikke minst billig.
Caudopunktatus er vel en huleleker, det er ihvertfall det jeg har lest meg til.
Ang. sirkulasjon mener jeg at det skal holde med et vanlig filter, at du ikke må sette inn en ekstra pumpe.
Av planter synes jeg vallisneria og anubias holder. Det er ikke naturlig med mye planter i Tanganyikasjøen. Men dette er selvfølgelig smak og behag.
Reflektorer har jeg ingen erfaring med, men disse er vel med på å gi ekstra lys, og det er ikke noe tanganyikaciklidene setter pris på. Den ville jeg tatt ut.
Karet så fint ut det, men jeg savnet en bakgrunn. Ei papp plate i en eller annen farge tar seg bra ut, og er ikke minst billig.
Postet 28.08.06 kl 20:43
Postet 28.08.06 kl 21:10
Postet 28.08.06 kl 21:31
Postet 28.08.06 kl 21:34
Postet 29.08.06 kl 11:25
Postet 29.08.06 kl 16:04
Jeg har en haug med steiner som alle er runde i forskjellige former (ovale, flate osv), og som cirka er 9-10 cm i diameter.
Jeg har prøvd å stable dem for å lage en hule, men dem bare raser sammen, eller ligger så ustabilt at hvis en fisk graver litt der så får'n steinen i huet.
Jeg lurer på hvordan jeg kan få dem til å forme en hule?
Jeg leste i en tråd hvor en brukte silikon?
Jeg har prøvd å stable dem for å lage en hule, men dem bare raser sammen, eller ligger så ustabilt at hvis en fisk graver litt der så får'n steinen i huet.
Jeg lurer på hvordan jeg kan få dem til å forme en hule?
Jeg leste i en tråd hvor en brukte silikon?
Postet 30.08.06 kl 18:16
Postet 30.08.06 kl 22:19
Eirik S. EkebergEr Neolamprologus caudopunctatus en sneglehusleker eller huleleker?
Begge deler
Har lest at de også kan legge egg i substratet, men det gjør ikke mine. (Jeg har ett par som legger egg i sneglehus og ett par som legger egg i en hule)
Ellers har jeg et lite tips til...
De får inn en hel masse N.Caudopunctatus på Centrum Zoo i Drammen om ..... tja, etpar ukers tid eller så
Sist jeg var der, hadde de også fått inn en flott hestenese som heter Tanganicodus irasacae. Nå må det sies at jeg ikke vet helt hvor stor denne blir, men kanskje verdt å sjekke ut likevel...?
Caudo'ene er iallefall flotte ciklider som ikke er av de mest aggressive. De liker å grave og innrede karet på sin egen måte. De kan med andre ord fort finne på å grave seg innunder en stein, så sats på store steiner som de ikke klarer å velte.
Postet 30.08.06 kl 23:42
Ja, nå var spørsmålet mitt om bygging av hule litt unødvendig, fordi jeg fikk det til en stund etter jeg spurte, men......takk for svar uansett.
Alltid hyggelig å se engasjerte folk som er villige til å dele kunnskapen sin.
Jeg var på Centrum Zoo i går og kjøpte BTN om Tanganyikaciklider,
og de Hestenesene er sikkert fine for et annet øye, men jeg kan ikke tenke meg sånne i karet.
Det med at de får inn caudo'er tenkte jeg ikke over å spørre om siden jeg skal vente til DAK's storauksjon den 16. sept for å se der først.
Alltid hyggelig å se engasjerte folk som er villige til å dele kunnskapen sin.
Jeg var på Centrum Zoo i går og kjøpte BTN om Tanganyikaciklider,
og de Hestenesene er sikkert fine for et annet øye, men jeg kan ikke tenke meg sånne i karet.
Det med at de får inn caudo'er tenkte jeg ikke over å spørre om siden jeg skal vente til DAK's storauksjon den 16. sept for å se der først.
Postet 31.08.06 kl 20:09
Endret: 31.08.06 kl 20:11
Postet 31.08.06 kl 20:11
Postet 31.08.06 kl 20:25
Postet 31.08.06 kl 22:11
Endret: 31.08.06 kl 22:12
Postet 31.08.06 kl 23:16
Postet 01.09.06 kl 07:27
Postet 01.09.06 kl 17:05
I dag har jeg kjøpt natron for å heve ph'en, men lurer på et par ting:
-Jeg vet at det ikke er mulig å heve Ph'en mer enn til 8,3 med natron uansett mengde, men hvor mye må jeg bruke for å nå 8,3?(slik at jeg slipper å sløse)
-Og er det en lignende grense for Kh?
En annen ting:
- På karet er det et klistremerke med en strek som skal være maks vannstand i karet, men er det no farlig å ha vann over den grensen?
(Har Juwel Rekord 60)
-Jeg vet at det ikke er mulig å heve Ph'en mer enn til 8,3 med natron uansett mengde, men hvor mye må jeg bruke for å nå 8,3?(slik at jeg slipper å sløse)
-Og er det en lignende grense for Kh?
En annen ting:
- På karet er det et klistremerke med en strek som skal være maks vannstand i karet, men er det no farlig å ha vann over den grensen?
(Har Juwel Rekord 60)
Postet 18.09.06 kl 17:22
Postet 19.09.06 kl 17:07