Les gjennom innlegget før posting (side 2)

Hvorfor nevner dere ikke orddeling?
Dragen
Hvorfor nevner dere ikke orddeling?

Takk Jeg har faktisk flere ganger måtte tenke meg om to ganger for ikke å misforstå pga. nettopp dette. Dessverre er det blitt et utbredt fenomen i Norge i dag. Men for oss orddelingshatere, finnes det håp. Søk etter "Astronomer mot orddeling" på internett. Mye snacks der

Og, Frank, du har en gjennomgående skrivefeil som jeg får noia av... "Ett" er et tallord, "et" er en artikkel. "Ett" bruker man kun når man skal poentere at det er tallet ett! Puh! Så fikk jeg sagt det! (kryper inn i en krok, redd for å være for pirkete, men det skal nevnes at det er første gang jeg pirker på språk her. Lærerdatter og alt mulig...) Men dette er vel egentlig på siden av meningen i denne tråden Måtte bare... Jeg *har* vært flink pike og holdt kjeft så langt! Jeg er dessverre skikkelig prippen på norsk rettskrivning. Jeg skal ikke gjøre det mer... kanskje...
Viktigst av alt for de som skriver side opp og side ned, avsnitt!

"Ett" er et tallord, "et" er en artikkel. "Ett" bruker man kun når man skal poentere at det er tallet ett!

Ikke helt korrekt dette
Man kan blant annet skrive: Med ett; i betydningen plutselig.

En ting det surres mye med er bruken av enda og ennå.
Ennå er tidsrelatert.

Eks.: Hun er ikke kommet ennå, enda hun ...
Donald
Ikke helt korrekt dette:-) Man kan blant annet skrive: Med ett; i betydningen plutselig.


Sorry, glemte den Du tok meg der... Men jeg mistenker at ett i den sammenhengen faktisk kommer av tallordet ett, og at et annet ord er utelatt, som f.eks. ett øyeblikk. På den annen side, det er bare en antakelse. Jeg er på tynn is når jeg kommer inn på dette temaet.
Det er forresten mange andre ting å ta tak i når det gjelder det norske språk. Ennå/enda er et eksempel, ja. Lenger/lengre er et annet. Men jeg tror det viktigste i denne tråden er at folk skriver forståelig, ikke om de skriver korrekt. Jeg bare måtte korrigere Frank, ettersom det var han som tok opp denne tråden igjen. Jeg kunne bare ikke dy meg!
Sitat Dyrehagen:

Og, Frank, du har en gjennomgående skrivefeil som jeg får noia av... "Ett" er et tallord, "et" er en artikkel. "Ett" bruker man kun når man skal poentere at det er tallet ett! Puh! Så fikk jeg sagt det!

Sitat slutt.



Så var det å lese gjennom innlegget før posting da Dyrehagen. Poentere er ikke ett ord!


Den var for deg Frank
Auauau! *Der* tok du meg! Det er i sånne sammenhenger at fingrene bare må lage kluss. Grrrrr! Snakk om å feie for egen dør først... (gremmes)
Hvordan fisker har dere?
OT?

Ikke i det hele tatt.
Men dette hadde vært OT:
Hvilke fisker har dere?
Hva er riktig:

I hvertfall, eller ihvertfall?
Panduro
I hvert fall


Øh, med deling mellom hver og fall også?

Hmm, det var i hvertfall...jeg mener...i hvert fall...nytt for meg.
Stavekontrollen i Word retter meg alltid til i hvert fall. Men om man kan stole på den??? Stavekontrollprogrammer har en egen tendens til å levere fra seg veldig mye rart.
Stod så i rettskrivningsordboka i hvert fall.
Så vidt jeg kan se, så finnes ikke hvertfall i ordboka, men jeg synes "i hvertfall" mister litt av trykket og betydningen når jeg skrver "i hvert fall"...
Carrera
Så vidt jeg kan se, så finnes ikke hvertfall i ordboka, men jeg synes "i hvertfall" mister litt av trykket og betydningen når jeg skrver "i hvert fall"...







Hva mener du med "skrver"?


Minner om å lese igjennom innlegg før posting
Ifølge en annen ordbok(endelig fikk jeg bruk for den), kan man både skrive ihvertfall og i hvert fall. (Aschehoug og Gyldendals store norske ordbok fra 2005).
I følge ordboka mi (men den er fra 1987), er det i hvert fall.

Minner om å lese igjennom innlegg før posting


Et typisk eksempel på dårlig norsk.
Hvor er subjektet?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap