4000liters "hjørne" kar (side 2)

har lest den tråden.. men han hadde jo ikke avstivere sånn som jeg skal ha hele veien på langs inni akvariumet og heller ingen på tvers sånn som jeg skal ha
noen som har en ide om hvor mye det vil koste for saltvannsutstyr i den størlsen her?
bruker den tråden her som logg på alt jeg gjør og tenker om akvariumet sånn atte jeg kan sette meg ned og lese om byggingen og alt rundt akvariumet i ettertid

har nå sendt mail til de fleste nettbutikkene i landet og spurt om pris på 24x36w lysrør armatur og reflektorer og 5x2000L/T sirkulasjonspumper og en blåmatte på 100x100x10cm

det skjer faktisk ting her nå
Når det gjelder lysrør, vil jeg anbefale deg å også ta kontakt med grossister.
Var selv i snakk med Nexans ang kjøp av to kartonger 18W rør, phillips 950 og 965. Prisen jeg kunne få pr rør var relativt behagelig
Finnes også mange andre grosser enn Nexans, bare så det er sagt
Eika
noen som har en ide om hvor mye det vil koste for saltvannsutstyr i den størlsen her?

Og så skal du ha 24x36 watt T8? Hvorfor det?

Jeg er grossist for T5 lysrør! Bare ta kontakt. Garantert billigst
Nils Vollstad
[QUOTE=Eika]noen som har en ide om hvor mye det vil koste for saltvannsutstyr i den størlsen her?

Og så skal du ha 24x36 watt T8? Hvorfor det?

hakke en halvmill til saltvann så da klarer jeg meg med T8 lysrør.. skal ha veldig mye røtter, litt stein og ikke så alt for mye planter så 24x36 holder mer enn nok til mitt bruk og hvis jeg ikke er fornøyd så går det jo fint og utvide med hqi i ettertid

t5 er jo ikke dumt det heller så får sjekke priser på det å
Finn den billigste prisen du klarer, så skal du få halv pris av det igjen av meg!
Høyer'n
Finn den billigste prisen du klarer, så skal du få halv pris av det igjen av meg!

gjelder det på armaturer å eller?
Har bare T5 lyslister, men da avhenger det at du har dekkglass siden de ikke er tette. 350 kr inkludert T5 rør og reflektor tror jeg de koster
720L=1.5mm
Eika
får vist glass billigt så vurderer helglass.. holder 12mm til 70cm høyde ? hvor høyt er maks på 12mm ?

720Literen i et magasin jeg har her har en glass tykkelse på 1.5mm, dette er type akvarie uten "ramme".

Fin ide du har pågang der, har tenkt på noe av det samme selv i litt mindre dim, med hel plata som front og inne planter i midten.

Men herregud du får jo et mye bedre innsyn slik du gjør!! Mye bedre, jeg tar glatt turen og ser på det visst du får det til!
Alexander Severinsen
[QUOTE=Eika]får vist glass billigt så vurderer helglass.. holder 12mm til 70cm høyde ? hvor høyt er maks på 12mm ?

720Literen i et magasin jeg har her har en glass tykkelse på 1.5mm, dette er type akvarie uten "ramme".

Fin ide du har pågang der, har tenkt på noe av det samme selv i litt mindre dim, med hel plata som front og inne planter i midten.

Men herregud du får jo et mye bedre innsyn slik du gjør!! Mye bedre, jeg tar glatt turen og ser på det visst du får det til!

1,5cm tenker jeg du mener, eventuelt 15mm..... eller så tror jeg ikke det hadde vert meget igjenn av 720literen
det er bare og komme og se når det er ferdigt

men hvis ikke du liker ett kar med MASSE røtter, biltema sand torv og eikeløv på bunnen, brunt vann, lite planter og stooore ciklider så er det ikke noe og se på sånn som apisto kara til Mona O bare i stooor versjon

det er ofte overkill tykkelse på glass i butikk akvarium, hva trur du skjer med leverandøren hvis det viser seg atte de leverte ett akvarium med for tynne glass så det sprakk etter 1år og eiern fikk vannskader for 200 000?
Eika
hva trur du skjer med leverandøren hvis det viser seg atte de leverte ett akvarium med for tynne glass så det sprakk etter 1år og eiern fikk vannskader for 200 000?

Faktisk er det ingenting som skjer. Dem som produserer og selger akvarier har ingen som helst ansvar for følgeskadene av lekkasje eller svikt.

Akvarier har garanti, men dette dekker kun akvariet. Alle følgesskader må enten tas av personen eller forsikringsselskapet hvis forsikringen dekker det.
Utrolig kule dimensjoner på akvariet. Håper byggingen går smertefritt
Håvard Støre Andresen
Utrolig kule dimensjoner på akvariet. Håper byggingen går smertefritt;)

blir konge det

det håper jeg å.. derfor blir det ikke noe liming føre ronny kommer hjem fra peru

det blir 8x36w med reflektorer på hver sidedel i akvariumer, trur du det holder til de enkleste sverdplantene ?

http://nettakvariet.no/galleri/showphoto.php?photo=818&cat=525 <-- vil ha det sånn på den ene siden av akvariumet

http://nettakvariet.no/galleri/showphoto.php?photo=725&cat=525 <-- kansje sånn i en del av akvariet

http://home.online.no/~havards/600lakvarium.cfm <-- og sånn i siste delen..

jeg trur jeg blir den yngste i norge med sånt kar, 21år å har 3605liters kar på rommet hjemme hos mamma og pappa
15mm!!selvfølgelig
Skrive feil fra min side!! Jeg bygde et 250 tanganyika kar sammen med en lite teknisk kamerat(jeg gjorde det meste)hehe. Der brukte jeg 0.6mm glass som min onkel(glassmester) kuttet. Karet skulle stå i et bord vi bygde og beiset.

Det hadde stått vann i akvariet ute lenge, og jeg var sikker på at det ikke var noe problem, vi fylte det opp inne i kjelller stua hans allt montert i bordet og klart. Uka etter skulle vi hive oppi fisk, hadde bestillt masse fint, Leolupi, princessen av burundi, regani og noen calvus.

I det vi hadde satt oppi alle fisken langs kanten i poser og begynt å hive noen nedi smallt det, noe jæ..lig!! Jeg lå på gulvet og tok bilder, et milli sekund etter var jeg oppi sofaen! Det var vann over hele gulvet! på null,niks var karet halv tomt og det var bare begynne å øse, og redde resten av fiskene! gulvet kunne vi bare glemme!

Det som skjedde var at det rett og slett sprakk midt i glasset, fra topp til bunn! min største redsel, og i tilegg har vi bygd to andre 200liters som står i 2.etasjen til en kompis(!!!) i samme glasset!(men heldigvis med alu ramme)

Det var heldigvis vegg til vegg teppe i huset, så vi reiv bare ut heile teppet, så nå er det bare begynne å legge fliser som jeg heldigvis kan gjøre selv...visst ikke hadde det fort blitt altfor dyrt! Mora hans tok det heldigvis piano og vi tok ei god flat fyll!

Dystert!
Jeg liker også samme type kar som det du gjør! Masse røtter og store ciklider, eikeblader og dyster stemning!
Alexander Severinsen
Skrive feil fra min side!! Jeg bygde et 250 tanganyika kar sammen med en lite teknisk kamerat(jeg gjorde det meste)hehe. Der brukte jeg 0.6mm glass som min onkel(glassmester) kuttet. Karet skulle stå i et bord vi bygde og beiset. Det hadde stått vann i akvariet ute lenge, og jeg var sikker på at det ikke var noe problem, vi fylte det opp inne i kjelller stua hans allt montert i bordet og klart. Uka etter skulle vi hive oppi fisk, hadde bestillt masse fint, Leolupi, princessen av burundi, regani og noen calvus. I det vi hadde satt oppi alle fisken langs kanten i poser og begynt å hive noen nedi smallt det, noe jæ..lig!! Jeg lå på gulvet og tok bilder, et milli sekund etter var jeg oppi sofaen! Det var vann over hele gulvet! på null,niks var karet halv tomt og det var bare begynne å øse, og redde resten av fiskene! gulvet kunne vi bare glemme! Det som skjedde var at det rett og slett sprakk midt i glasset, fra topp til bunn! min største redsel, og i tilegg har vi bygd to andre 200liters som står i 2.etasjen til en kompis(!!!) i samme glasset!(men heldigvis med alu ramme) Det var heldigvis vegg til vegg teppe i huset, så vi reiv bare ut heile teppet, så nå er det bare begynne å legge fliser som jeg heldigvis kan gjøre selv...visst ikke hadde det fort blitt altfor dyrt! Mora hans tok det heldigvis piano og vi tok ei god flat fyll!

det er KJIPT!!! men bra mora ikke tok det så nøye og dere tokk dere en fyll da har nok blitt noen gode lattere av det i ettertid

skal prøve og overtale gamlefar til akvarierom nr2 sånn atte jeg fortsatt kan ha 1x660 2x375 12x85 og kan skaffe meg 271L saltvanns hjørnekar
Det ble tanganyika bord til slutt!
Det kostet oss ca 1100kr å bygge et 200-250liters kar, det kostet ca 1700-2000 å bestille et i samme størrelse(designe akva.) fra polen gjennom slottet Zoo i kr.sand. Hadde nok lønnt seg det! hehe

Dvs at det koster ca 20-30% mer for akvarier laget på mål fra polen en det koster for et "standar" kar på like mange liter i dyre butikken, så neste gang jeg har så store kar pågang, bestiller jeg dem bare fra polen!

Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap