Ang de dårlige overskriftene i det siste! Viktig! (side 2)

Håvard Støre Andresen
Man skal kun rope om hjelp i alvorlige situasjoner, som feks. hvis en grevling har bitt seg fast i foten og nekter å slippe. I alle andre situasjoner er det bedre å spørre om det man lurer på med en velformulert setning;) Å irritere dem som skal svare hjelper ikke for å få et godt svar.

Om noen har fisk til 50.000 så kan man hyle litt.
Alt er relativt og ingenting er svart hvit.
Fks. Det finnes folk med dysleksi,er disse ikke velkommne i dette rettskrivnings forumet?
Mildt angrepet selv.

Et forum som ikke har takhøyde er ikke seriøst mener jeg,det samme mener jeg om mennesker som tar alt for alvorlig, særlig mindre ting og dømmer mennesker de aldri har møtt.

Mvh

No Clue

No clue

Det er aldri fisk til 50.000 det gjelder i disse misbruk-av-skrik-om-hjelp-overskriftene Garantert. Jeg har aldri sett noe slikt. Aldri.

Det gjelder nesten alltid fisk som en neontetra eller en guppy, kanskje en guppy-yngel eller to og en platy.....
No clue
Om noen har fisk til 50.000 så kan man hyle litt. Alt er relativt og ingenting er svart hvit. Fks. Det finnes folk med dysleksi,er disse ikke velkommne i dette rettskrivnings forumet? Mildt angrepet selv. Et forum som ikke har takhøyde er ikke seriøst mener jeg,det samme mener jeg om mennesker som tar alt for alvorlig, særlig mindre ting og dømmer mennesker de aldri har møtt. Mvh No Clue

Bruker ikke de med dysleksi stavekontroll?
Merker ikke noe spesielt med dine innlegg i allefall

Og det er forskjell på å ha stavefeil pga dysleksi og å skrive "HJELP!!!!" i en overskrift.
Med fare for å skyte meg selv i leggen her- dyslektikere ser ved forskjell på store og små bokstaver?

Jeg synes det er masse takhøyde her, og generelt en god tone og et inkluderende forum.
Og det virker på div tilbakemeldinger at dette er gjengs oppfatning
Og hurra for det!
mona o
[QUOTE=No clue] Om noen har fisk til 50.000 så kan man hyle litt.

Det er aldri fisk til 50.000 det gjelder i disse misbruk-av-skrik-om-hjelp-overskriftene Garantert. Jeg har aldri sett noe slikt. Aldri.

Det gjelder nesten alltid fisk som en neontetra eller en guppy, kanskje en guppy-yngel eller to og en platy.....

For en nybegynner med en platy eller guppy vil nok en eller anne krise oppleves mere dramatisk enn for en erfaren akvarist, pga. manglende kunnskap. Derfor mener jeg at man skal være forsiktig med å generalisere for mye, men heller være litt åpen og hjelpsom slik at en nybegynner kan få den hjelpen som vedkommende i utgangspunktet søker, og trenger for å ikke miste motet underveis. Det er alt for lett å bagatelisere de "små" problemene av de med mere erfaring.

Men det er jo for å få hjelp man før unngå "Hjelp!" i overskriftene.
Så du mener altså at man skal klappe på hodet, si stakkars deg og tillate alt fordi det kan oppleves så traumatisk for noen at guppyen gjemmer seg bak pumpa?

Å oppleve en guppy-krise gir da ingen rett til å skrike i overskrifter og bryte all nettikette ved å brøle slik:
HJEEEEEEEEEEEELP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Man blir ganske pissed-off når man lettere oppskremt klikker på det innlegget med det paniske skriket om hjelp, og at det bare var noen som hadde oppdaget en guppy-yngel i karet og ville vite om de kunne putte den i en boks til i morgen.....

Skjønner?

Uansett, det er egentlig det samme hva jeg mener.
Moderatorene på dette forumet har bestemt at slike overskrifter ikke er ønskelig, gud skje lov for det....

KjellF
For en nybegynner med en platy eller guppy vil nok en eller anne krise oppleves mere dramatisk enn for en erfaren akvarist, pga. manglende kunnskap. Derfor mener jeg at man skal være forsiktig med å generalisere for mye, men heller være litt åpen og hjelpsom slik at en nybegynner kan få den hjelpen som vedkommende i utgangspunktet søker, og trenger for å ikke miste motet underveis. Det er alt for lett å bagatelisere de "små" problemene av de med mere erfaring.
Nå har denne tråden begynt å bli barnslig synes jeg. det samme blir jo bare gjentatt og gjentatt. Tror de fleste har fått med seg hvordan innleggene bør være.

Roar B.
Ganske så enig. Beskrivende overskrift og stor bokstav i begynnelsen. We get it
Hei MC Darup.
Joda, de aller fleste dysletikere har program for å skille mellom store og små bokstaver.

De som er hardest rammet av dysleksi greier faktisk ikke å lese.
De må ha egne program som leser for de og skriver for de også.

Dette er dog ikke teknologi som er til for alle,det blir gjerne gitt til multihandikappede uten språk eller folk som har blitt lam fra halsen og ned.

Dete er mange forskjellige grader av dysleksi, noen har problemer med tallforståelse, de kan regne godt i hodet,men ser de noe på papiret går det ikke inn,andre er mildt angrepet og vil aldri greie å få inn rettskrivning og rettskrivningsregler,jeg hører til denne gruppen.

Jeg bruker word for å rette,men gjør det ikke i forumet,da de aller fleste forstår hva jeg mener likevel,men selvsagt om noen mener dert er et problem så gjør jeg det,noen dager gjør jeg det ,her har jeg ikke gjort det.

Fks meg så er jeg veldig mildt rammet og har egentlig kun problemer med å skrive rett,eller hvelge rett bokstav i ordet.
Bokstavene kan stokke seg eller ha vanskelig for å lære å skrive ord helt rett, at man fks skriver gjordt og ikke gjort er veldig vanlig.
Dog, om jeg leser innlegget 2 ganger før jeg poster det blir det bedre, så det er litt latskap ute å går også : ).

Men, flere av dere har helt rett og forstår meget godt at slike ting !!!!!!!!!!! rriterende,men for en nybegynner som aldri har brukt et slikt forum kan det vel nettopp være naturlig eller hva?
Jeg selv gjorde jo nettopp dette.
Å si fra høfelig til vedkommende er helt greit,men å ikke svare en stakker er etter min mening både arrogant og dumt + at man bidrar til at levende vesener lider som følge av det.

Dog alle har rett til å stå for sin mening og jeg min.
Jeg anser ikke andre for å være dumme selv om de ikke har min oppfatning av ting,men at man kan ta høyde for dette og moderere seg litt er kanskje ikke så dumt ,uansett hva man mener?
Dog, både meg selv og andre bør bli flinkere til dette.

Tak høyden er stor i forumet og mange godtar mye dumt, ink fra meg.
Men,å irritere seg og unnlate å svare er ikke å ha takhøyde.
Det er det jeg mener,ikke at alle her er noen dritt........
De fleste her er oppegående tenkende mennesker og er til stor inpirasjon og hjelp for andre.

Det eneste jeg sier er at ikke alle er bygd likt med de samme forutsettninger og ikke vet vi hvem vi faktisk adresserer her på forumet heller.
Intet er svart hvitt,bare masse grått.

Håper jeg ikke har stemplet meg selv som kronidiot nå da,men i såfall står det hvert enkelt fritt å tenke det.

Mvh
No Clue

Og det er forskjell på å ha stavefeil pga dysleksi og å skrive "HJELP!!!!" i en overskrift.
Med fare for å skyte meg selv i leggen her- dyslektikere ser ved forskjell på store og små bokstaver?

Jeg synes det er masse takhøyde her, og generelt en god tone og et inkluderende forum.
Og hurra for det!

Og hurra for det!
Som en som har versert internett fora i snart 10 år så ser jeg jo at denne debatten er litt sidespora.

Om du har dysleksi eller knapt kan norsk har ingenting med saken å gjøre. Det å skrive en skikkelig overskrift handler om normal folkeskikk. Hvis du går inn i en akvarieforretning og vil ha hjelp til fiskene dine så skriker du ikke "hjelp" for å få tak i ekspeditøren. Du sier hei og forklarer problemet. Om man har dysleksi så vet man likevel forskjell på om man holder inne SHIFT eller ikke, gjør man ikke det?

Jeg må si at jeg synes dette forumet er mye mer vennlig enn noen av "konkurrentene", og pga. hyggelige folk som svarer på så og si alt man har å spør om så gjør det at man setter pris på dette. En måte å gjøre det på er å gjøre det enklere for dem, som disse tingene med overskrift.

Det er klart det er mange nybegynnere her, og yngre folk, og det er ingen grunn til å glefse for noen av delene. Men jeg forstår ikke hvorfor folk kommer på internett fora og glemmer alt av normer og folkeskikk plutselig. Tross alt ber man folk om hjelp
Hehe, etter å ha skummet igjen denne tråden, tenker jeg tilbake når jeg var ny. Husker en av mine første tråder på et akvarieforum het noe sånt som "HJELP!!! JEG HAR ALGER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" og første setningene var: jeg trenger hjeeeelppp!!!! helt sykt mange alger i karet mitt nå!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!hva skal jeg gjøre?!?!?!??!?!"

Akk, gode gamle dager...
Tror dette problemet er som å lære å sykle, når du først kan det, sitter det i deg:P
No Clue

Håper virkelig ikke du tok det jeg sa som arroganse ang dysleksi.

Men som du selv sier, å lese gjennom innlegget to ganger før du poster det hjelper
Og jeg tror "latskap" er grunnen til mye språklig surr.

Håper ingen her inne oppfattes som arrogante eller sneversynte.
I såfall beklager jeg veldig.
Om folk skriver litt feil synes ikke jeg er så farlig, men overskriften har mye å si for om jeg åpner en tråd eller ikke. Det som blir lest er helst det som er relatert til det jeg selv driver med eller har erfaring med. For eksempel: Tittel "Pumpa bråker " ville nok ikke blitt lest. "Eheim pumpe bråker" ville kanskje heller ikke blitt lest. "Eheim 2250 bråker" derimot ville jeg sikkert ha lest, fordi jeg har en slik pumpe selv.
biXen
Som en som har versert internett fora i snart 10 år så ser jeg jo at denne debatten er litt sidespora. Om du har dysleksi eller knapt kan norsk har ingenting med saken å gjøre. Om man har dysleksi så vet man likevel forskjell på om man holder inne SHIFT eller ikke, gjør man ikke det? Det er klart det er mange nybegynnere her, og yngre folk, og det er ingen grunn til å glefse for noen av delene. Men jeg forstår ikke hvorfor folk kommer på internett fora og glemmer alt av normer og folkeskikk plutselig. Tross alt ber man folk om hjelp :)

Joda,mye fornuftig i det du sier,men dysletikere som ikke har retteprogram og svaksynte bruker gjerne caps lock tasten for å oppfatte og se bokstavene bedre.

Ellers vil jeg bare si at jeg ikke har tatt meg nær av noen,heller ikke er jeg langsint og moderator har heller ikke skrevet noe støtende,dog ser jeg at alvorlig rammede dysletikere kan bli støtt.

Mvh
No Clue
Heldigvis ikke så mange touchy folk her. Men det er klart at hvis man har hindringer i skriving så hjelper det å ta litt ekstra tid, men jeg kjenner meg igjen i å ikke alltid gjøre det

Men folk er tross alt forskjellige. Selv lærte jeg å lese når jeg var 5 (noe som gjør at folk hadde store krav og man måtte prøve å alltid være et skritt foran), har alltid vært opptatt av språk og sånt, men alle skriver feil, og det er bare tullefolk som er opptatt av å rette små skrivefeil, alle forstår jo foreksempel hva du (NoClue) skriver i hvert eneste innlegg selv om du skulle bomme med noen bokstaver (forøvrig ikke sett særlig av det heller) Og andre bommer også i varierende grad, både med slurv og uvitenhet.

Men poenget var selvsagt uansett at folk behandler internett fora så mye annerledes enn andre situasjoner av grunner som ikke er så logiske Tror aldri det problemet går helt vekk, men man får mer hjelp når de som vet noe om emnet ser det rette navnet, uten tvil.
Vil bare minne om at denne tråden i all hovedsak omfatter overskriftene, ikke selve innholdet i innleggene.
Ansett hvor mye lese\ skrivevansker man har, er man i stand til å holde shift-tasten nede når en trykker inn første bokstav
I enkelte andre fagforum blir man bedt om ikke å poste hvis man ikke gidder å skrive skikkelig.

Det handler om å vise hensyn til leseren ved å strekke seg bittelitt.

Skikkelige overskrifter er et krav for å poste (se retningslinjer). Dårlige overskrifter rettes eller forandres uten varsel.

No clue
[QUOTE=Håvard Støre Andresen]Man skal kun rope om hjelp i alvorlige situasjoner, som feks. hvis en grevling har bitt seg fast i foten og nekter å slippe. I alle andre situasjoner er det bedre å spørre om det man lurer på med en velformulert setning;) Å irritere dem som skal svare hjelper ikke for å få et godt svar.

Alt er relativt og ingenting er svart hvit.
Fks. Det finnes folk med dysleksi,er disse ikke velkommne i dette rettskrivnings forumet?
Mildt angrepet selv.

Et forum som ikke har takhøyde er ikke seriøst mener jeg,det samme mener jeg om mennesker som tar alt for alvorlig, særlig mindre ting og dømmer mennesker de aldri har møtt.

Mvh

No Clue

Dette er avsporing........

Hvis noen velger å lese det som er blitt skrevet her og legge noe diskriminering eller intoleranse i det, så får det være deres problem. I denne saken har vi konsekvent vært varsomme.

Videre avsporinger blir slettet.
Støtte til våre moderatorer!
Jeg er helt enig med at vi som bruker forumet må skrive en kort og informativ tittel på tråden som forteller hva tråden inneholder. Hadde jeg kunnet ville jeg ha uthevet og understreket ordet informativ.

Etter det jeg leser her er det kun det, og ingenting annet som det etterspørres av våre moderatorer.

Dette pluss at vi starter setning med en stor bokstav, skriver med små bokstaver, og slutter med et punktum eller et spørsmålstegn.

Støtter moderatene!
Har lest gjennom denne tråden nå, og her var det mye avsporing og diskusjoner Tror de fleste har fått med seg nå hvordan, og hvor viktig, en overskrift er, så kan vi ikke alle sammen prøve å bli litt flinkere med overskrifter og se hvordan det går?
Ang de dårlige overskriftene i det siste! Viktig!
Uff da, jeg forsøkte da aldri å støte noen og heller ikke moderator.
For ordens skyld vil jeg si at jeg har et sammenfallende syn med moderator at overskriften bør være ok,men at nybegynnere skal ha litt å gå på mener jeg fortsatt.

Dog tonefallet kunne ha rom for forbedringer.

Sitat moderator
Dette er avsporing........

Hvis noen velger å lese det som er blitt skrevet her og legge noe diskriminering eller intoleranse i det, så får det være deres problem. I denne saken har vi konsekvent vært varsomme.

Videre avsporinger blir slettet.

Var dette å være varsom?
Sist jeg så etter var det fortsatt ytringsfrihet i norge,det er dette jeg etterlyser mere varsomme måter å utrykke det samme på.
Dessuten tror jeg de på forumet fant det informativt hvordan dysleksi fungerer og hva den gjør,om det er avsporing når vi snakker om rettskriving og store bokstaver så vet ikke jeg.

Jeg var aldri provosert og følte heller ikke at dette var et problem,videre mener jeg at det er masse flotte folk her,dog det må være rom til å være uenig uten at dette skal automatisk merkes med..
Avsporing.

Da blir det først provoserende og en uheldig utalelse merker og følger forumet.

Mvh

No Clue
Tilfeldig bekjentskap
© PFK
Reklame for plussmedlemskap