- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Guppy-yngel og farge på halen/kroppen (side 2)
Guppy-yngel og farge på halen/kroppen (side 2)
Postet 21.11.06 kl 23:49
Alexander SeverinsenVeldig fine Guppy du har! Får meg nesten til å begynne igjen:) Er det en natur type eller er det mye mix? De er litt spesielle da!
Æh...natur eller mix..hva er det? Spør du meg, så spør jeg deg
Kjøpte bare 4 voksne, blå guppyer i sommer jeg, og ut tøyt disse. Det var i en kjede-zoobutikk på et kjøpesenter i nærheten.
Hva de er, aner jeg ikke. Sikkert vanlig miks av kulturguppy i et utall generasjoner
Postet 22.11.06 kl 00:00
Endret: 22.11.06 kl 00:00
Naturtype/Villguppy
Villguppy, som jeg tror Alexander tenker på, har helt andre farger og tegninger, en del av dem ligner mye på Endlers-guppy, men det er mye større variasjon i fargetegninger og halefinnefasonger, noe som i sin tid ga opphav til å avle videre til en fikk typer som oversverd-, undersverd-, dobbeltsverd-, spatelhale-, lyrehale-, fanehale- og gud vet hvor mange andre varianter. Særlig i Tyskland har det blitt holdt konkurranser om vakreste guppy, innenfor disse og andre kategorier.
En av variantene ble da Slørguppyen vi i dag kjøper som "vanlig" guppy. De to første guppyene jeg hadde var rett og slett rundhalede. Hannene hadde rødt, hvitt og svart på seg, mens hunnen var kjedelig grå, jfr. hunnen til Endlers guppy. Svarte flekker rundt omkring på kroppen, og røde og hvite tegninger ellers er det jeg husker av disse. Dette var omkring 1976-77. Senere har jeg hatt den andre typen villguppyer,(eller bare en annen populasjon?) som skinner i masse ulike farger, mer eller mindre pastellfavede, med eller uten mørke flekker på kroppen. Her var hale/finnevariasjonen betraktelig.
Har vært så heldig å få meg to, hann og hun av en villguppytype igjen, og disse har jeg berget noen yngel fra. Disse går i en liten plastboks til oppforing foreløbig. Skal sette opp et eget kar til disse guppyene så snart yngelen vokser seg store nok til å berge sammen med mor og far. Foreldrene går i et 28l helglassakvarium sammen med en Flekket pansermalle i øyeblikket. Den siste skal få flytte til artsfrender snart.
Lykke til med oppdrettet Mona, det er krevende å få rene linjer av Guppy, pga. stor genetisk variasjon fra naturens side. Ta vare på flest mulig yngel fra hvert kull, og bruk tilbakekryssing med moren/faren, da er det litt enklere.
En av variantene ble da Slørguppyen vi i dag kjøper som "vanlig" guppy. De to første guppyene jeg hadde var rett og slett rundhalede. Hannene hadde rødt, hvitt og svart på seg, mens hunnen var kjedelig grå, jfr. hunnen til Endlers guppy. Svarte flekker rundt omkring på kroppen, og røde og hvite tegninger ellers er det jeg husker av disse. Dette var omkring 1976-77. Senere har jeg hatt den andre typen villguppyer,(eller bare en annen populasjon?) som skinner i masse ulike farger, mer eller mindre pastellfavede, med eller uten mørke flekker på kroppen. Her var hale/finnevariasjonen betraktelig.
Har vært så heldig å få meg to, hann og hun av en villguppytype igjen, og disse har jeg berget noen yngel fra. Disse går i en liten plastboks til oppforing foreløbig. Skal sette opp et eget kar til disse guppyene så snart yngelen vokser seg store nok til å berge sammen med mor og far. Foreldrene går i et 28l helglassakvarium sammen med en Flekket pansermalle i øyeblikket. Den siste skal få flytte til artsfrender snart.
Lykke til med oppdrettet Mona, det er krevende å få rene linjer av Guppy, pga. stor genetisk variasjon fra naturens side. Ta vare på flest mulig yngel fra hvert kull, og bruk tilbakekryssing med moren/faren, da er det litt enklere.
Postet 25.11.06 kl 18:45
Endret: 25.11.06 kl 18:49
Postet 10.11.08 kl 16:05
Postet 10.11.08 kl 17:14
jada, jeg kan snakke her
det var noen nydelige blåfarger, mona!
selv har jeg en guppyhann som er svart med rød hale... og noen av de små som har kommet har hadde svart hale da jeg så dem for første gang.. da var dem vel 7-8mm, altså ikke s veldig store. betyr det at det er hann-guppy da? for jeg har noen gjennomsiktige også, som er omtrent like gamle... tror de fleste ble født i midten av oktober, så regner med at alle farger ut for alvor snart blir så spennende å se
noen som vet når guppy blir modne egentlig? for jeg ser at pappaen prøver seg på størstejenta si (jeg ga bort de 3 hunnene jeg hadde, det ble bare alt for mye yngel :o )
det var noen nydelige blåfarger, mona!
selv har jeg en guppyhann som er svart med rød hale... og noen av de små som har kommet har hadde svart hale da jeg så dem for første gang.. da var dem vel 7-8mm, altså ikke s veldig store. betyr det at det er hann-guppy da? for jeg har noen gjennomsiktige også, som er omtrent like gamle... tror de fleste ble født i midten av oktober, så regner med at alle farger ut for alvor snart blir så spennende å se
noen som vet når guppy blir modne egentlig? for jeg ser at pappaen prøver seg på størstejenta si (jeg ga bort de 3 hunnene jeg hadde, det ble bare alt for mye yngel :o )
Postet 20.12.08 kl 18:33
Halluen:)
Så koseli, å så nydelige guppy hanner
Tror jeg selv har nesten ett antall på 100 guppy, me alle nyfødte babyer så klart:p Fikk et kull på 35 av ei hoe på ei natt, så bare tusen små øyne inni alle plantene :P Så var det da å pille de opp å plassere de i yngel karret :p Der svømmer de overlykkelig, og begynner å bli stor
Guppyene mine, ynglene, er nå ca 1 cm, å de er bare noen få uker, å begynner å få mye farger allerede
Tror jeg selv har nesten ett antall på 100 guppy, me alle nyfødte babyer så klart:p Fikk et kull på 35 av ei hoe på ei natt, så bare tusen små øyne inni alle plantene :P Så var det da å pille de opp å plassere de i yngel karret :p Der svømmer de overlykkelig, og begynner å bli stor
Guppyene mine, ynglene, er nå ca 1 cm, å de er bare noen få uker, å begynner å få mye farger allerede
Postet 21.12.08 kl 23:05
siskanoen som vet når guppy blir modne egentlig?
Fortere enn du aner
Det avhenger sikkert av en del faktorer, som hva slags oppvekst de har fått; plass, fôrtyper, vannbytter osv.
Men det jeg mener å huske fra mine iallefall, er at de blir kjønnsmodne i en alder av mellom 3½ og 4 mnd.
For et par mnd siden ga jeg bort 150 guppyer med stort og smått! Nå har jeg bare 3 stykker igjen. Trodde jeg bare hadde to (en svart hunn og en helblå hann), men så dukket det opp en guppyyngel fra filteret da jeg renset det. Det ser ut til å være en helblå hann til.
Postet 22.12.08 kl 00:47
mona oMen det jeg mener å huske fra mine iallefall, er at de blir kjønnsmodne i en alder av mellom 3½ og 4 mnd.
oi... da må jeg gi de bort rett etter nyttår helst, er jo begrenset hvor mange fisk en kan ha i 20l, hehe... skal beholde noen av guttene, som får flytte over i nykaret.
kanskje jeg burde flytte pappaen og største gutten over i romjula, da har karet stått i 2.5 uker.... er så redd for at de skal slite ut stakkars jenta.. og det er vel ikke så bra med innavl heller :o
Postet 22.12.08 kl 11:16