Øreål (side 2)

Roadking
Har ett nyoppstarta 840 L kar. Har bytta 50% vann i dag, Alle andre fiskene ser ut til å ha det bra.. 1 stk 40 cm øreål lever enda. må bare følge med og se.

Nå dør den siste øreålen((( nitrit verdi 0% Kan karet vere for stort?? Discusene reager ikke og er pigge. er det noen som har en idè om hva som skjer
60 liter??
Kanskje 60 liter er litt for lite til en øreål. Jeg mener at en ål på 25-30 cm ikke skal være helt most med andre fisker i et veldig lite kar.
Har selv en øreål og vurderer å kjøpe flere. Er veldig glad i ålen min, selv om den holder seg for det meste på bunnen.

Dette sier jeg til Helge H
Hei!
Jeg har også en øreål på ca 35 cm (Lagt ut til salgs nå). Jeg har ikke noe problem med å fore denne. Satt den i et kar med kardinaltetraer som var store og han tok 10 stykker i løpet av en natt. Nå mater jeg han for hånd. Viser fram brikken med mygglarver og vifter den litt foran han så smyger han seg fram og river med seg store deler av den. Jeg mater bare hver 3. dag, men mater Sjokolademallene han går med hver dag med Grøntfor (algetabletter) og vanlig tabletter, for praktbortiaer og slikt. Gir begge deler. Grøntfor for næring og disse andre tablette som mat. Jeg deler de i 2 eller 4 så sluker han de hele!

Prøv det
Øreål
jeg haren øreå som leve i ett 350 liters akvari.den er nok ca25 cm.har den sammen med sebracklider skalarer pappegøyefisl og noe cklider som jeg ikke har navne på men disse er ganske stor.har tenk å få meg sim\amesiske algespiser så det jeg lurer på er om disse blir mat for øreålen vis jeg kjøpe dei på størrelsen ca 5 6 cm,for jeg hadde noe neontetar,i kare da jeg fikk øreålen og dei blev ganske sikkert spist av ålen.jeg vist ikke at den var så glupsk .og ingen fortalte meg det når jeg kjøpt den i butikken,har jo funnet ut etter hver at alle dyrebutikker ikke sier ,eller vet om det dei selger,håpe noen kan gi meg et svar
øreål trenger mange huler og gjemmesteder for og trives, jeg hadde en liten en som døde desverre men den foret jeg med røde mygglarver og den var oppe og hentet det i overflaten
den var og hentet maten i overflaten, men det begynnte og synge etterhvert, det var mest den som spiste mygglarvene da, de andre fiskene fikk flakfor for at de skulle få mat de og, så at ikke øreålen tok all maten, jeg hadde den oppi en 54liter og den så ut til og trives den trenger bare en del gjemmesteder så begynte den og spise så det datt i den.
Bare prøv og se, det er ikke alle som er like enkle og holde da:P
men det er verd et forsøk
Hmm, min Øreål må være av den enkle typen, den er aktiv hele dagen, og spiser fra overflaten sammen med de andre fiskene, den ter alt jeg forer med. Røde mygglarve, ciklid sticks, flakfor ,malletabbeletter og vinkeltetra. Ser ut som den trives godt, den kommer alltid frem når jeg er ved akvariet og ligger å ser på meg. Har også vokst utrolig raskt, den var vel rundt 10cm når jeg fikk den for tre måneder siden, nå er den nærmere 20cm og mye bredere.
Øreål som ligger på rygg.?
Eg har et spørsmål ang øreål..
Eg har skaffet meg en.. Lest masse om denne og funnet ut en del.
Men etter at eg fekk den med meg fra butikken så lever denne, men den legger seg på bunn av akvariumet med ansikte så flyter halen oppover.
Noen som vet hva som feiler denne?
Den ligger også på bunn med buken opp. :S
har sjekket PG og Gh verdi i vatne og den skal være optimal til denne type fisk.. Så vet ikke hva mer eg kan gjøre...

Forslag?
Kan mailes til olesimonsen123@hotmail.com
Hmm
Ole Martin Simonsen
Eg har et spørsmål ang øreål.. Eg har skaffet meg en.. Lest masse om denne og funnet ut en del. Men etter at eg fekk den med meg fra butikken så lever denne, men den legger seg på bunn av akvariumet med ansikte så flyter halen oppover. Noen som vet hva som feiler denne? Den ligger også på bunn med buken opp. :S har sjekket PG og Gh verdi i vatne og den skal være optimal til denne type fisk.. Så vet ikke hva mer eg kan gjøre... Forslag? Kan mailes til olesimonsen123@hotmail.com

Har du testet nitritt ?
Hvor mange grader har du i vannet?
Hvilken fisk har du den med?
Ser du at øreålen spiser?
Har den mange gjemmesteder der han kan være i fred???
Lenge siden du fikk øreålen i akvariumet?

Tror uansett om du har testet det for nitritt så kan et vannbytte på 30% ca være lurt men, det for andre svare på.
Nei har ikke testet dette.
Gradene er ca 27 i vannet, de er mangen plasser den kan gjemme seg.
Men skal måle de og se eg. Den ligger og flyter opp ned og av og til skyter den fart gjennom akvariumet så flyter den opp igjen :S
Hmm
Ole Martin Simonsen
Nei har ikke testet dette. Gradene er ca 27 i vannet, de er mangen plasser den kan gjemme seg. Men skal måle de og se eg. Den ligger og flyter opp ned og av og til skyter den fart gjennom akvariumet så flyter den opp igjen :S

NO2
Det ALLER viktigste du må passe på i akvariet ditt er NO2 (nitritt). Dersom nitritten slår ut med mer enn 0,3 på testen din, må du bytte 20-40% av vannet med friskt vann hver dag inntil verdien stabiliserer seg på ett nullnivå, ellers risikerer du at alle fiskene dør av forgiftning.

NO3
NO3 er som skrevet før ikke direkte farlig, men dersom nitrat-verdiene er for høye, kan det tyde på problemer med avfallstoffer i akvariet.

Er det en stund siden du har byttet vann så kan jeg nesten garantere at det er en av disse. Husk at det beste er med 20-30% vannbytte hver uke noe som tar 5 minutter å det burde alle som har akvarium ta seg tid til. Så liten tid er det ingen som har.

Å vist du ikke bytter vann å slikt så dør fiskene dine, å dette kan også hemme veksten på fisken.
Byttet vann for ca 10 dager siden.
Og då var verdiene bra.. Fekk øreål for ca 4 dager siden. Og ålen har holdt på sånn som beskrevet over siden eg fekk den.

Ph er nå på 7
Gh er 11
Ole Martin Simonsen
Byttet vann for ca 10 dager siden. Og då var verdiene bra.. Fekk øreål for ca 4 dager siden. Og ålen har holdt på sånn som beskrevet over siden eg fekk den. Ph er nå på 7 Gh er 11

VIst det er 10 dager siden du hadde vannbytte så er det på tide med en 30% vannbytte idag igjen:P

Vist du bytter vann hver uke så er det det meste men minimum pr 10 dag da har du friske fisker.

Men hvor stor akvarium har du?

Å vilken fisker holder du ilag med øreålen?

Å va gir øreålen til mat?
Okey skal bytte når eg kommer fra jobb.
Eg har eb algeeter.
praktibotia
Og noen Neon tetra
Hmm
Ole Martin Simonsen
Okey skal bytte når eg kommer fra jobb. Eg har eb algeeter. praktibotia Og noen Neon tetra

Vist det ikke er noe galt med vannet så har jeg ikke peiling da kan jeg bare snakke av egen erfaring.

Jeg hentet 3 stk frontosa oss en butikk for 2 uker siden, de la seg på siden, mistet helt farge, mistet alle finnene så å si, å jeg trodde alle skulle dø. Men så fikk jeg ett tips fra ei på forumet at jeg skulle prøve å ha lyset av i 1 døgn å se om formen hadde blitt bedre da å det ble den.

Etter ett døgn med svart akvarium. Så slo jeg av lyset tidligere en jeg brukte å gjøre, hadde lyset på kanskje 5 timer dagen helt til de var helt kvikke igjen.

Men øreål er jo en nattaktiv fisk så jeg vet ikke om det funker på de for i teorien skal jo de bli aktiv når det er mørkt:P

Når det gjelder mat og gjemmeplasser så burde du ha noe øreålen kan gjemme seg i. Øreålene mine elsker oksehjerter.

Det kan hende å at du har fått en syk fisk fra butikken også..
MadShadow
[QUOTE=Ole Martin Simonsen]Okey skal bytte når eg kommer fra jobb. Eg har eb algeeter. praktibotia Og noen Neon tetra

Vist det ikke er noe galt med vannet så har jeg ikke peiling da kan jeg bare snakke av egen erfaring.

Jeg hentet 3 stk frontosa oss en butikk for 2 uker siden, de la seg på siden, mistet helt farge, mistet alle finnene så å si, å jeg trodde alle skulle dø. Men så fikk jeg ett tips fra ei på forumet at jeg skulle prøve å ha lyset av i 1 døgn å se om formen hadde blitt bedre da å det ble den.

Etter ett døgn med svart akvarium. Så slo jeg av lyset tidligere en jeg brukte å gjøre, hadde lyset på kanskje 5 timer dagen helt til de var helt kvikke igjen.

Men øreål er jo en nattaktiv fisk så jeg vet ikke om det funker på de for i teorien skal jo de bli aktiv når det er mørkt:P

Når det gjelder mat og gjemmeplasser så burde du ha noe øreålen kan gjemme seg i. Øreålene mine elsker oksehjerter.

Det kan hende å at du har fått en syk fisk fra butikken også..

Skal høre med butikken og ka eg kan gjøre... Vet ikke mer har sjekket de meste som sagt som er i akvariumet. Ph Gh.
Men skal sjekke litt andre ting og.. Og se om min også er mer glad i oksehjerte en levende mygglarver som noe av kosten eg har gitt den.
Foring av øreål
Nå har ikke jeg lest hele tråden, så beklager om jeg gjentar andre:P

Jeg har en øreål på ca 20 cm.
vi hadde først sort sand i akvariet og selvfølgelig gjemmesteder, da var ålen utilpass og ganske vill, ville bare spise da det var mørkt i akvariet og rommet.
Nå har vi skiftet til blåsesand fra biltema (lys, nesten hvit) og nå spiser ålen når det er lyst. ålen spiser flakfor (tetra pro) men han foretrekker rekefor (altså for til reker) dette foret synker fort og er lett for ålen å finne. jeg passer også på å fore de andre fiskene samtidig slik at de ikke spiser maten til ålen.

man kan også se når ålen er sulten, da begynner han å lete i sanden etter mat
Drar denne frem igjen. Noen flere tips til fóring av øreål?
litt seint, men ja jeg har ett tips har mange fisk som liker mygglarver og reker så der ble øreålene for trege, men prøv med levende maggot! de fleste av de andre fiskene ser ikke på maggot som mat, men øreålene elsker det! så får de jo jaktet litt også maggot får du i en sportsfiskebutikk og har du ingen i nærheten så sender villmarksbutikken gjerne
Tilfeldig bekjentskap
© Elin Pedersen
Reklame for plussmedlemskap