Hvilken art er lettest å få til å yngle ? (side 2)

FS
[QUOTE=Thomas Agnor] Ser nå at EØS er inne i bildet på den loven, så det gjelder nok Artemia ja.

bruker bare avskallet artemia egg jeg da, orker ikke å klekke...

Men da er det jo uansett ikke noe problem, da disse ikke er levende .. er de vel?
Ir
[QUOTE=FS][QUOTE=Thomas Agnor] Ser nå at EØS er inne i bildet på den loven, så det gjelder nok Artemia ja.

bruker bare avskallet artemia egg jeg da, orker ikke å klekke...

Men da er det jo uansett ikke noe problem, da disse ikke er levende .. er de vel?

Nei da avskallet er ikke levende så det er lov.
Å for å ha sagt det skulle jeg trenge Artemia så forer jeg med de levende.
Jeg forstår at vi trenger en slik lov for å begrense levende foring. Men når det gjelder for eksempel fisk, så er det fisker som sulter til de dør uten levende mat.
Og jeg må jo si at det er ganske naturlig at dyr spiser hverandre, selv levende.
Uansett hvor mange lover vi lager tror jeg ikke dyrene i naturen blir ådseletere for det.
er det da lov å drepe fisk så for andre fisk med den? så det ikke er et levende dyr...
nå må vi gjøre: oisann, gullfisken glapp ut av hendene mine oppi piraja karet! eller: Det er så lite fisk med pirajane, kasnkje en gulfisk hadde vært fint der!
Dersom artemia skulel være forbudt å bruke, ville oppdrettsnæringa lide enorme tap. Blandt annet kveite lever av artemia i lang tid, og ett normalt oppdrett på disse klekker en del millioner artemia i døgnet....

Syntes at å diskutere hvorvidt levendefor eller ikke skal kunne benyttes, og ikke minst, om dette er ivaretatt av lovverket egentlig er litt interessant.
Om loven forsvarer sneiler, er det jo fy-fy å ha kulefisk\ botia. Om melorm er forbudt, tar man gleden fra en hel rekke fisk.
For meg er det av større betydning at fisken får det den trenger av næring, og å så stor grad som mulig kan leve naturlig.
Syntes nesten det er mer "dyreplageri" å kun gi fisk kjedelig flakfor, i stedet for at dem eter ett og annet levende dyr (som er underlagt loven).
Hvordan utartet denne tråden seg fra et enkelt spørsmål fra trådstarter om hvilke fisk som yngler lett, til å bli en diskusjon om lovverk og hva som er lov å gi av levendefôr??? Har han sagt at det var det han hadde tenkt å bruke yngelen til?
dette her har tatt helt av!
mona o
Hvordan utartet denne tråden seg fra et enkelt spørsmål fra trådstarter om hvilke fisk som yngler lett, til å bli en diskusjon om lovverk og hva som er lov å gi av levendefôr??? Har han sagt at det var det han hadde tenkt å bruke yngelen til?

Ja, si det Mona!

Vi er her inne på et følsomt tema som ofte ender med bare rot og forvirring.

Det som er klart er at dette temaet er regulert av Lov om dyrevern. Deretter blir det opp til den enkelte hvordan han vil forholde seg til denne loven.

Jeg tror at vi stanser denne tråden nå så får trådstarter starte en ny tråd hvis han ikke har fått svar på sitt spørsmål.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap