Gips (side 2)
Postet 21.08.07 kl 19:24
Espen[QUOTE=Aggi]Min metode var å måle 1 dl gips på en bakevekt som pleier å være temmelig nøyaktig. Veide en så stor mengde, for da gir demn mer nøyaktig resultat.... Deretter regnet jeg ut hvor stort volum jeg trengte, og brukte slike kryddermål som måler nøyaktige mengder i ml...
Må vel investere i en vekt ja
Jeg har ml mål. Har små medisinglass som jeg bruker til div. Noen som har noen ca. Gram - ml formel?
Vi har ikke vekt, men har ml-mål, Bl.a. den som fulgte med den altfor dyre Tetra GH+ Det kan vel ikke være noe vanskeligere å finne frem til en brukbar formel med denne istedet for med f.eks kryddervekt?!
Frank: Du bruker 30-liters tønner, hvor mange gram med gips putter du oppi en slik bøtte, og/eller - vet du hvor mange ml dette er?
Postet 21.08.07 kl 19:27
Postet 21.08.07 kl 19:31
Hvor mye jeg bruker, kommer selvsagt ann på hvilken Gh jeg sikter meg inn på. Men hvor mye dette utgjør i ml, det verken tør eller vil jeg gjette på
Om en ser på innlegget jeg linket til, får en opp antall gram det er snakk om.
Grunnen til at jeg ikke liker å måle slikt i ml, er rett å slett at dette er meget unøyaktig. 1ml kan være lettpakket, middels og hardpakket
Gips har forøvrig en egenvekt på 2,3g pr ml, i massiv form.
PS: Har ennå ikke funnet den store bøtta med gips, jeg
Om en ser på innlegget jeg linket til, får en opp antall gram det er snakk om.
Grunnen til at jeg ikke liker å måle slikt i ml, er rett å slett at dette er meget unøyaktig. 1ml kan være lettpakket, middels og hardpakket
Gips har forøvrig en egenvekt på 2,3g pr ml, i massiv form.
PS: Har ennå ikke funnet den store bøtta med gips, jeg
Postet 21.08.07 kl 19:38
Postet 21.08.07 kl 19:41
Postet 21.08.07 kl 19:46
Frank AngellPS: Har ennå ikke funnet den store bøtta med gips, jeg :D:D
Frank ja... Akvaforum's store humorist!! . Men ja, jeg skulle skrevet "du bruker 30-liters tønner til å fylle vann i". Men jeg har egentlig tro på brukerne her inne, og tror de skjønte at jeg ikke mente 30 liters tønne med gips! Hihi.
Og tilbake til topic: Jeg ser poenget med at pulver kan være både tett- og løst pakket, og at det derfor er bedre å bruke vekt.
Postet 21.08.07 kl 21:41
Postet 21.08.07 kl 21:47
Postet 21.08.07 kl 23:21
Postet 21.08.07 kl 23:22
Oi, jeg følger visst ikke helt med jeg..... Sånn er det når en skal gjøre flere ting samtidig... ;P
Jeg fant ut at gipsen min veide ca 1:1. Altså en ml er ett gramm... Mulig det veier litt i overkant av et gram, men jeg fikk iallefall ganske riktig resultat... siktet meg inn på 9 gh, men fikk 10...
Vekt pr volum er jo som Frank sier varierende etter som hvor tett gipsen er pakket...
Jeg fant ut at gipsen min veide ca 1:1. Altså en ml er ett gramm... Mulig det veier litt i overkant av et gram, men jeg fikk iallefall ganske riktig resultat... siktet meg inn på 9 gh, men fikk 10...
Vekt pr volum er jo som Frank sier varierende etter som hvor tett gipsen er pakket...
Postet 21.08.07 kl 23:29