Artemiaklekking (side 2)

Jeg har laget et slikt artemia-klekkeri
Plundret så innmari med de dumme opp-ned flaskene at jeg hev hele skiten i søpla til slutt, og laget meg en egen vri av artemiaklekkere...
Og dette klekkeriet har fødd opp hundrevis av fiskeyngel med artemia

NB!
Ledningen til de to spot-light'ene har fått montert på en dimmer, for det ble altfor sterkt lys ellers. Det ble så varmt at artemiaen kokte istedenfor å klekke. Dimmer ble da løsningen, og nå putrer og klekker det i stor stil her. Har brukt dette et års tid nå, og det fungerer som en drøm

To litersmål, kjøpt billig på supermarkedet.

To spot-ligher, kjøpt billig fra en reste-kurv i en lampebutikk (finnes sikkert rimelige på steder som Clas Ohlson osv). En bit hvit hobbyplate som gubben tok med fra jobben.
To klyper holder luftslangen på plass nede i saltvannet til artemiaen.
Det som kostet mest her, var dimmeren.

På bildet sto dette i et ubrukt hjørne på kjøkkenbenken, men nå har jeg plassert klekkeriet oppe på en hylle på veggen i akvarierommet mitt.

[External Image]

Cathrin
[QUOTE=Liz H]Skjønner ikke helt at du mener det lukter jeg... det er vann, salt, litt bakepulver og artemiaegg?


Her skal det nok stå natron, ikke bakepulver!

Takk for korreksjonen
Endelig gode råd ;)
Dette er den beste artemie-tråden jeg har lest på lenge! For første gang har jeg skjønt viktigheten av å alltid ha nyklekte artemiaer! (har aldri hørt om plommesekken deres før...) Mange gode råd her! (regner med jeg kommer til å teste Monas variant)

Men jeg er fersk på slik matproduksjon. Lurer derfor på endel ting:
Må man ha en spesiell artemiesil? eller kan småkrypene siles/skylles gjennom en finmasket hov?
Må de døgnbelysning?

Jeg har kun prøvd å klekke èn gang, og fikk dårlig uttelling. Skyldes antagelig at den stod for lavt i akvarierommet (bare 21 grader der nede) og at den kun fikk lys fordi den stod utenfor en akvarie med 8 timers belysning.
Resultatet ble dårlig uttelling (tror jeg) har jo ikke gjort det før, så jeg har ingenting å sammenligne med... Men det var veldig mange uklekte egg!
Prøvde å fôre med en passe dose (hva nå enn det er...), men det ble med veldig masse egg. Håper yngel ikke tar knekken av det - de forsynte seg grådig!
Setter stor pris på om noen svarer meg.

Regner også med, utfra min nyvunne kunnskap, at det er liten vits å sette nye egg til klekking nå som jeg skal være bortreist et par dager. All næringen er vel borte innen yngelen får maten på tirsdagskvelden...
Tips til Lynet
Lynet.

Jeg har lest en annen plass her på forumet at du kan bruke slikt kaffe filter som kan brukes flere ganger. finner det ikke igjen så jeg kan ikke gi deg en link

Trodde også du kunne bruke en strømpebukse av type nylon?

Jeg selv har kjøpt sil men får ikke artemian til å klekke........

Hvordan ser de nyklekte ut/kan jeg se dem?
skylling
Jeg lurer fortsatt på hvorfor vi skal skylle.. Hvorfor ikke bare ause en kopp fra klekkeriet og opp i karet? Litt saltvann skader vel ikke fiskene? Man blir jo oppfordret til å kjøpe akvariesalt å ha oppi fra tid til annen for sunnere planter og fisk. Og en kopp saltvann fordelt på 90 liter ferskvann gir vel ikke så stort saltinnhold... Jeg bare lurer.... fint med korreksjon her hvis jeg tar feil

Og hva med uklekte egg. Er disse skadelige eller kan disse også følge med? Ellers er jeg usikker på hvordan jeg skal skille disse gjennom skyllingen. Har corry og ancistrus i samme karet som scalare yngelen, disse kan vel spise de eggene som faller til bunn?
Du blir neppe anbefalt å bruke salt av andre enn butikker som vil tjene gryn. Det finner du fort ut av om du leser noen få innlegg der det spørres om salt eller ikke salt

En kopp saltvann, 4 ganger og dagen, blir fort en liter saltvann det. Og mengden vil jo bare øke, og øke og øke i karet til det hele tryner så kraftig som ett kar bare kan tryne.

Faktisk er det mange fisk som vil ha negativ effekt av kun det vesle saltet som følger med silt artemia, om den ikke er skikkelig gjennomskyllet med ferskvann.

Jeg orker ikke bruke mye tid på å utrede om bakterier og slikt som følger med klekkevann (bakteriebombe).

Når det gjelder egg; skallet på disse er mer eller mindre ugjennomtrengelig. Ett enkelt skall, kan i verste fall ødelegge tarmsystemet til sart fisk. Derfor bør uklekkede egg, om det er artemia med skall en klekker, ikke følge med over i karet. Det samme gjeler selvsagt tomme skall.
Det er derfor en stanser gjennomluftingen av klekkeriet, og gjerne suger opp klekket artemia med en pipette eller sprøyte, fra det stedet de samler seg mest.
Prøvde meg en periode med brusflaske\luftpumpevarianten, men det var ikke populært hos min bedre halvdel, med gjørmeflaske som boblet og durte hele dagen, så jeg gikk tilbake til gamlemåten.

.Første gang jeg klekket artemia, var for veldig mange år siden. Da hadde jeg egentlig ikke peiling, men viste at eggene måtte ha saltvann, og luft. Jeg har fremdeles grei klekkprosent ved bruk av denne metoden, ikke så bra som med luft og lys, men godt nok til mitt bruk.

Ta en flat form\fat med stor vidde(pga oksygenopptak). Denne fylles litt over halvfull med saltvann(jeg bruker sjøvann) tilsett en teskje artemiaegg, og rør forsiktig rundt. La dette stå lunt(jeg har de stående oppå lysarmaturet), med et håndklede under. Etter ca 25 timer legger jeg en plate over formen, med en glipe, slik at litt av vannet viser. Sett et lys over, og vent 15-20 min. Da skal du se den bittelille artemiaen svømme i lysglipen med rykkende bevegelser. Disse smådyrene suger du opp med en tynn luftslange, og tømmer den over i en sil. Gjenta til du har fått med de fleste. Sørg for å ikke få med eggeskallene som vil synke til bunns.
For så yngelen.

Så etterfyller jeg med saltvann, legger i en teskje til med artemia, Neste gang jeg høster, kaster jeg resten og lager til en ny blanding. Jeg har alltid to slike former gående (12 timers mellomrom)når jeg har yngel.

Forresten er jeg enig i at med veldig få unntak, skal man ikke ha salt i et ferskvannskar.

Hei mona, kan du gi meg oppskrift og fremgangsmåte her? Hvorfor natron? Og du har en vanlig lufteslange puttet oppi?
Jeg har kjøpt/bruker en spesiell artemiasil når jeg skyller artemian her i huset.
Det fungerer mye bedre med en skikkelig artemiasil enn f.eks kaffe filter.
Silen koster heller ikke mye.

Og som frank sier, en kopp med saltvann blir fort altfor mye når man mater med artemia, man bruker ihvertfall å gi artemia 3-5 ganger om dagen, og da blir det fort saltvanns karr da, vis man ikke skyller artemian i ferskvann før man heller den oppi.
2nelise
Hei mona, kan du gi meg oppskrift og fremgangsmåte her? Hvorfor natron? Og du har en vanlig lufteslange puttet oppi?


Hvorfor man bruker en "dæsj"natron er for å få opptimal PH i klekkeriet.
PHen bør ligge over 8, da klekker artemian best.
Så en halv teskje natron pr. halv liter vann er en ypperlig blanding, ihvertfall i forhold til springvannet jeg får i kranene her.
Jeg bruker 4 teskjer vann + halv teskje natron i blandingen her.
Og jeg har opptimal klekking i mine klekkerier ihvertfall.
Bruker også en spotlight som gjør at tempen kommer opp i mellom 27-30 grader.
Da klekker artemian på rett under 24 timer.
Jo varmere det er i klekkeriet, jo fortere klekker artemian.
Hvor får man kjøpt artemiaegg egentlig? Det er jo svindyrt på webzoo osv? Får man kjøpt sånne 100g-pakker fortsatt? Kjøpte det før, og det koster 30 kr og holdt leeenge for en som meg som ikke har 10 kar gående om gangen.
Tropefisk.no selger artemiaegg, med utrolig høy klekk %.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap